ایندکس index سایت چیست؟

ایندکس شدن در گوگل یعنی نمایش در نتایج جستجو، در این مطلب دلایل ایندکس نشدن و یا دیر ایندکس شدن را بررسی خواهیم کرد.

کلمه ایندکس (Index) به معنی فهرست و منظور از «ایندکس گوگل»، فهرست در اختیار گوگل است. گوگل برای نمایش هر مطلب در صفحه جستجو سه مرحله دارد:

مراحل بررسی مطلب توسط گوگل

  • کراول (Crawling) در مرحله کراول گوگل به صفحات سایت سر می‌زند و اطلاعات آنها را دانلود می‌کند و در یک دیتابیس ذخیره می‌کند.

  • ایندکس (Indexing) موتورهای جست‌وجو هر محتوایی که در فرایند Crawl یافته‌اند، ذخیره و سازماندهی می‌کنند. به‌این ترتیب، صفحات ایندکس شده برای پاسخ‌گویی به سوالات کاربران، آماده نمایش می‌شود. به عبارتی، محتوایی به مخاطبان عرضه می‌شود که به اندازه کافی مناسب باشد.

  • رتبه بندی (Ranking) در این مرحله نتایج جست‌وجو به نحوی مرتب می‌شود که بهترین پاسخ برای جست‌وجو کننده نمایش داده شود.

که در این مطلب تمرکز اصلی ما روی بخش ایندکس است. Index صفحه در گوگل، ‌بطور کلی به این معنی است که گوگل سایت و صفحات شما را می‌بیند و در یک دیتابیس بزرگ آن را ذخیره می‌کند. زمانی که شما مطلبی را در گوگل سرچ می‌کنید، از گوگل درخواست می‌کنید تمامی ‌صفحات ایندکس شده را به شما نشان دهد. به دلیل اینکه برای این درخواست، ممکن است میلیون‌ها محتوا مرتبط با مطلب درخواستی شما وجود داشته باشد، لذا الگوریتم رتبه‌بندی گوگل تمامی ‌تلاش خود را می‌کند تا صفحات را مرتب کند، به نحوی که شما بهترین و مرتبط ترین مطلب را در ابتدا مشاهده کنید.

گوگل بر اساس چه الگوریتمی صفحات را ایندکس Index می‌کند؟

ربات های گوگل مدام از سایت‌ ها و صفحات مختلف بازدید می‌کنند، در صورتی که این صفحات نسبت به آخرین بازدید، تغییری کرده باشند، گوگل اطلاعات نسخه جدید را ذخیره‌سازی خواهد کرد. اما بر اساس چه فاکتورهایی آنها را ایندکس می‌کند؟

فاکتورهای خارجی: فاکتور‌های خارجی آن‌هایی هستند که در بیرون از صفحه وبسایتتان باید آنها را رعایت کنید، مثل فعالیت های کاربران در شبکه‌های اجتماعی.

 فاکتور‌های داخلی: فاکتورهای داخلی قواعدی هستند که در داخل صفحه ملزم به رعایت آن‌ها هستید، مثل لینک‌های داخلی، کلمات کلیدی و ....

اگر هر دو مورد فاکتورهای داخلی و خارجی شرایط استانداردی داشته باشند گوگل پس از کروال حتما صفحه شما را ایندکس خواهد کرد. چنانچه می‌خواهید روند ایندکس شدن صفحه در گوگل را سریع تر کنید می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید.

ایندکس مطلب در گوگل

  • ایجاد نقشه سایت یا همان sitemap

  • درخواست ایندکس دستی با کمک ابزار URL inspection گوگل سرچ کنسول

  • نصب Google Analytics

  • ایجاد لینک دهی داخلی و به عبارتی سئو داخلی صحیح

  • ایجاد لینک دهی خارجی و به عبارتی بک لینک سازی قوی

  • تولید محتوا منظم

  • بروزرسانی منظم وب سایت

  • ایجاد پروفایل در شبکه‌های اجتماعی

چقدر زمان لازم است تا گوگل صفحات سایت را ایندکس Index کند؟

طبق تجربه و به گفته متخصص‌های سئو: مدت زمان ثبت سایت و محتوای سایت در گوگل به صورت میانگین بین ۱ ساعت تا گاها ۲۴ ساعت است. اما در بعضی موارد تغییرات صفحه ممکن است تا یک هفته الی ۲ هفته هم طول بکشد.

چرا برخی از صفحات سایت در گوگل ایندکس Index نمی‌شوند؟

گاها مشاهده می‌شود که با وجود رعایت تمامی استانداردها مطلب ایندکس نمی‌شود. ایندکس نشدن صفحه ها در گوگل مورد بسیار نگران کننده‌ای برای مدیران سایت ها می‌باشد، دلیل ایندکس نشدن برخی صفحات در گوگل را بررسی می‌کنیم که بتوانید علت را شناسایی و برطرف نمایید. البته قابل ذکر است که دلایل بسیار زیادی برای ایندکس نشدن صفحه در گوگل وجود دارد که در این جا فقط به برخی موارد اشاره خواهیم کرد:

  • تگ noindex که وجودش به معنی عدم اجازه ایندکس توسط ربات‌های گوگل است.

  • فایل robots.txt که باعث محدودیت ربات برای ایندکس صفحات می‌شود.

  • ایندکس نشدن سایت به دلیل خطاهای سایت. مثل خطای DNS و خطاهای سرور.

  • نداشتن سایت‌مپ

  • ایندکس نشدن سایت به دلیل وجود مطالب تکراری در سایت

  • تنظیمات اشتباه در فایل htaccess

  • ایندکس نشدن سایت به دلیل خطاهای URL. مثل خطای ۴۰۴، خطای soft 404، خطای Access denied، خطای Not followed و خطاهای dns و server.

  • سرعت لود پایین صفحه

  • استفاده از زبان برنامه نویسی به روش پیچیده

  • نداشتن نام دامنه یا Domain

  • سایت شما برای موبایل و تبلت مناسب نیست

چطور بدانیم کدام صفحات سایت ایندکس Index شده اند؟

جهت اطمینان از اینکه صفحه سایت در گوگل ایندکس شده است یا خیر می‌توانید روش های زیر را امتحان کنید.

روش اول: سایت گوگل را باز کنید، در باکس جستجوی گوگل این عبارت را جستجو کنید: site:example.com

روش دوم: برای فهمیدن اینکه یک صفحه خاص ایندکس شده است یا خیر می توانید از دستور inurl استفاده کنید، بعد از اسم دامنه یک فاصله بدهید و عبارت inurl:ghesmati-az-address را بنویسید، دقت نمائید که قبل و بعد از دو نقطه فاصله ای وجود ندارد، قسمتی از آدرس صفحه را بنویسید تا ببینید آن صفحه ایندکس شده است یا خیر؛ لازم نیست کل URL را کپی کنید، قسمتی از آن را نویسید و تمامی صفحاتی که URL آنها شامل آن عبارت باشد در لیست نتایج قابل مشاهده خواهند بود.

روش سوم: قسمت coverage گوگل سرچ کنسول لیستی از تمام صفحاتی که ایندکس شده اند و ایندکس نشده اند و همچنین صفحاتی با مشکل ایندکس را به شما نمایش می دهد.

چطور می‌توانیم صفحات سایت را در گوگل ایندکس Indexکنیم؟

برای اینکه بتوانید مطلب را به صورت دستی ایندکس کنید و منتظر خزش ربات های گوگل نمانید می‌توانید از ابزار google search console استفاده کنید.

لینک مطلب مورد نظرتان را کپی کنید و در بخش inspect any URL in وارد کنید. و اینتر را فشار دهید. در صفحه ای که باز خواهد شد گزینه Request indexing برای درخواست ایندکس مطلب است و اگر می‌خواهید ببینید که صفحه شما از دید گوگل چگونه است و ایرادی دارد یا نه می‌توانید از گزینه TEST LIVE URL کمک بگیرید که پیش نمایش مطلب شما را از دید گوگل نشان میدهد.

ایندکس دستی مطلب در گوگل توسط google search console

چرا صفحات ایندکس شده مهم هستند؟

طبق آنچه که مطالعه کردید حتما متوجه اهمیت بالای صفحات ایندکس شده در گوگل شدید، و می‌دانید که تا زمانی که برای صفحات جدید سایت شما فرایند ایندکس شدن صورت نگرفته باشد، از نظر گوگل این صفحات وجود ندارند چون گوگل از وجود آن‌ها آگاه نیست. بنابراین تا زمانی که صفحات سایت شما در گوگل ایندکس نشده باشد، نمی‌توانید در لیست نتایج جست‌وجوی گوگل ظاهر شوید.


کامنت ها