نصب و راه اندازی محیط برنامه نویسی Python

نصب و راه اندازی محیط برنامه نویسی Python

اولین قدم برای شروع کدنویسی پایتون، راه اندازی یک محیط توسعه مناسب برای کار با پایتون است. در این پست با نصب و آماده سازی محیط برنامه نویسی پایتون آشنا خواهیم شد. ویرایشگری که برای کدنویسی استفاده خواهیم کرد Visual Studio Code است. من از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنم ولی برای سیستم عامل های دیگر هم تقریبا مراحل به همین شکل است.

مرحله اول: نصب پایتون

برای کار با پایتون ابتدا باید آن را روی سیستم خود نصب کنیم. نسخه مناسب سیستم عامل‌تان را از طریق سایت رسمی پایتون www.python.org/downloads دانلود و نصب کنید. برای مثال من از سیستم عامل ویندوز 10 نسخه 64 بیتی استفاده می کنم و installer مروبط به آن را دانلود کردم:

دانلود پایتون برای ویندوز 10

در ویندوز 10 برای دانستن اینکه نسخه ویندوز شما 64 بیتی یا 32 بیتی است می توانید از طریق Settings بخش System وارد منوی About شده و نوع سیستم را مشاهده کنید:

تنظیمات ویندوز 10

تنظیمات بخش System ویندوز 10

بخش About در تنظیمات ویندوز 10

برای اجرای دستورات پایتون بهتر است آن را به PATH ویندوز نیز اضافه کنیم. برای اینکار موقع نصب تیک PATH را نیز بزنید:

مراحل نصب پایتون

مرحله دوم: نصب VSCode

پس از نصب پایتون نوبت نصب ویرایشگر کد است. انتخاب یک ویرایشگر درست تاثیر بسیار زیادی روی تجربه کدنویسی و کیفیت کد نوشته شده می گذارد. من سال هاست که از Visual Studio Code استفاده می کنم و به خاطر عملکرد و سرعت و مخصوصا افزونه های بسیار مفیدی که دارد، کاملا راضی هستم.

برای نصب آن نیز از طریق سایت اصلی code.visualstudio.com می توانید نسخه مناسب سیستم عامل‌تان را انتخاب و دانلود کنید:

دانلود ویژوال استودیو کد

پس از دانلود و نصب آن یک تم و رنگ خوب مطابق سلیقه خودتان انتخاب کنید. سپس در ادامه وی‌اس‌کد را برای برنامه نویسی پایتون تنظیم خواهیم کرد.

مرحله سوم: تنظیم VSCode برای پایتون

در وی‌اس‌کد برای اضافه کردن قابلیت های تکمیل خودکار کد، عیب یابی و سایر ویژگی های موردنیاز پایتون، می توانیم افزونه Python را نصب کنیم. برای پیدا کردن آن در قسمت extensions عبارت python را جستجو کنید. سپس آن را انتخاب کرده و گزینه install را بزنید:

افزونه پایتون در visual studio code

تقریبا محیط توسعه ما آماده شده است. همچنین برای اطمینان از اینکه پایتون به درستی نصب شده است ترمینال وی‌اس‌کد را باز کرده و دستور python --version را اجرا کنید. اگر همه چیز اوکی باشد نسخه پایتون شما نمایش داده می شود:

دستور نمایش نسخه پایتون

همچنین اگر علاقه داشتین پست زیر را هم می توانید مطالعه کنید که روش پیشرفته تر و بهتری برای ایجاد محیط کدنویسی پایتون را توضیح می دهد:

قدم بعدی و ادامه

تا اینجا یک محیط برنامه نویسی مناسب برای پایتون راه اندازی کردیم. در ادامه این سری با مفاهیم اولیه کد پایتون آشنا خواهیم شد و پس از آن یک پروژه کامل را برنامه نویسی و راه اندازی خواهیم کرد. اگر نظر یا سوالی داشتید حتما بنویسید.


کامنت ها