رفرنس کامل ماژول Math پایتون
منبع: https://rasanika.com
Python دارای یک ماژول داخلی (built-in) به اسم math
است که برای کار های ریاضی می توانیم از آن استفاده کنیم. نمونه استفاده از متد این ماژول به صورت زیر است:
import math
print(math.pow(10, 3))
در جدول زیر متد های ماژول math به همراه توضیحات شان قرار داده شده است:
متد | توضیح |
| آرککسینوس یک عدد را برمیگرداند |
| کسینوس هذلولی معکوس یک عدد را برمیگرداند |
| آرکسینوس یک عدد را برمیگرداند |
| سینوس هذلولی معکوس یک عدد را برمیگرداند |
| آرکتانژانت یک عدد را بر حسب رادیان بر می گرداند |
| آرکتانژانت y/x را بر حسب رادیان برمیگرداند |
| مماس هذلولی معکوس یک عدد را برمیگرداند |
| عدد را تا نزدیکترین عدد صحیح گرد می کند |
| تعداد روشهای انتخاب k مورد از n مورد را بدون تکرار و ترتیب برمیگرداند |
| یک شناور متشکل از مقدار پارامتر اول و علامت پارامتر دوم را برمیگرداند |
| کسینوس یک عدد را برمیگرداند |
| کسینوس هذلولی یک عدد را برمیگرداند |
| یک زاویه را از رادیان به درجه تبدیل می کند |
| فاصله اقلیدسی بین دو نقطه (p و q) را برمیگرداند، جایی که p و q مختصات آن نقطه هستند. |
| تابع خطای یک عدد را برمی گرداند |
| تابع خطای مکمل یک عدد را برمیگرداند |
| E را به توان x برمیگرداند |
| E x - 1 را برمی گرداند |
| قدر مطلق یک عدد را برمی گرداند |
| فاکتوریل یک عدد را برمی گرداند |
| عدد را تا نزدیکترین عدد صحیح به پایین گرد می کند |
| باقیمانده x/y را برمی گرداند |
| مانتیس و توان یک عدد مشخص را برمیگرداند |
| مجموع تمام آیتم ها را در هر تکرار شونده برمی گرداند (تاپل ها، آرایه ها، لیست ها و غیره) |
| تابع گاما را در x برمی گرداند |
| بزرگترین مقسوم علیه مشترک دو عدد صحیح را برمی گرداند |
| هنجار اقلیدسی را برمی گرداند |
| بررسی می کند که آیا دو مقدار به یکدیگر نزدیک هستند یا نه |
| محدود بودن یا نبودن یک عدد را بررسی می کند |
| بی نهایت بودن یا نبودن یک عدد را بررسی می کند |
| بررسی می کند که آیا یک مقدار NaN (غیر عدد) است یا خیر |
| یک عدد جذر را تا نزدیکترین عدد صحیح به سمت پایین گرد می کند |
| معکوس |
| مقدار لاگ گامای x را برمیگرداند |
| لگاریتم طبیعی یک عدد یا لگاریتم عدد را به پایه برمیگرداند |
| لگاریتم پایه 10 x را برمیگرداند |
| لگاریتم طبیعی 1+x را برمیگرداند |
| لگاریتم پایه-2 x را برمیگرداند |
| تعداد روشهای انتخاب k مورد از n مورد را با ترتیب و بدون تکرار برمیگرداند |
| مقدار x را به توان y برمی گرداند |
| حاصلضرب تمام عناصر یک مجموعه را برمیگرداند |
| یک مقدار درجه را به رادیان تبدیل می کند |
| نزدیکترین مقداری را برمیگرداند که میتواند صورت را کاملاً بر مخرج بخش کند |
| سینوس یک عدد را برمی گرداند |
| سینوس هذلولی یک عدد را برمی گرداند |
| جذر یک عدد را برمی گرداند |
| تانژانت یک عدد را برمیگرداند |
| تانژانت هذلولی یک عدد را برمیگرداند |
| قسمت های صحیح کوتاه شده یک عدد را برمی گرداند |
در جدول زیر نیز ثابت های ماژول math به همراه توضیحات شان قرار داده شده است:
ثابت | توضیح |
| عدد اویلر را برمیگرداند (2.7182...) |
| مثبت بی نهایت (ممیز شناور) را برمی گرداند |
| مقدار NaN ممیز شناور (به معنی غیر عدد) را برمیگرداند |
| عدد PI را برمی گرداند (3.1415...) |
| عدد tau را برمیگرداند (6.2831...) |
برای یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر می توانید آموزش برنامه نویسی پایتون را مطالعه کنید:
آموزش کامل مفاهیم اولیه پایتون [خلاصه شده]
rasanika.comاین روز ها دانش برنامه نویسی Python می تواند کاربرد های بسیار زیادی داشته باشد، از ساخت نرم افزار های مختلف تا هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، زبان پایتون می تواند انتخاب مناسبی باشد. در این پست با مفاهیم اولیه کدنویسی پایتون بصورت مختصر آشنا خواهیم شد و در پست بعدی یک پروژه آزمایشی با پایتون خواهیم ساخت. قبل از شروع کدنویسی، اول به یک محیط توسعه مناسب برای پایتون نیاز داریم که نحوه نصب و راه اندازی چنین محیطی را قبلا در پست زیر یاد گرفتیم: نصب و راه اندازی محیط برنامه نویسی Python rasanika.com اول