نحوه حفظ رتبه سایت در گوگل

رتبه سایت

اگر سایت شما در گوگل است و با اصول سئو آشنا هستید، کارهای بیشتری وجود دارد که می توانید برای بهبود نحوه نمایش سایت خود در گوگل انجام دهید. همانطور که وب سایت خود را مدیریت و نگهداری می کنید، ممکن است با سناریوهای منحصر به فرد بیشتری روبرو شوید که بر جستجوی Google تأثیر می گذارد. این راهنما وظایف عمیق‌تر سئو را پوشش می‌دهد، مانند آماده‌سازی برای انتقال سایت یا مدیریت یک سایت چند زبانه.

راهنمای گوگل را بخوانید تا بفهمید جستجوی Google چگونه کار می‌کند. اگر خط لوله خزیدن/شاخص/خدمات را به خوبی درک نکنید، اشکال زدایی مشکلات یا پیش‌بینی رفتار جستجو در سایت شما دشوار خواهد بود.

کنترل سایت برای حفظ رتبه در گوگل

کنترل موارد زیر در حفظ رتبه سایت در گوگل موثر میباشد.

محتوای تکراری

مطمئن باشید که متوجه هستید صفحات متعارف چیست و چگونه بر خزیدن و نمایه سازی سایت شما تأثیر می گذارد.

محتوای تکراری، محتوا یا مطالبی است که در آن عناصر یا اجزای مشابه یا یکسان به صورت تکراری تکرار شده‌اند. این تکرار می‌تواند در یک متن کوتاه یا حتی در یک متن بلندتر رخ دهد. محتوای تکراری معمولاً موجب کاهش کیفیت مطلب و عدم جذابیت آن برای مخاطبین می‌شود. همچنین، موجب افت رتبه صفحات وب در موتورهای جستجو نیز می‌شود زیرا محتوای تکراری به‌عنوان محتوای بدون ارزش تشخیص داده می‌شود.

برای بهینه‌سازی محتوا و افزایش کیفیت آن، مهم است که تکرارهای غیرضروری حذف شده و مطالب متنوع‌تر و جذاب‌تر ارائه شوند. همچنین، تولید محتوای منحصر به فرد و ارائه اطلاعات جدید و مفید می‌تواند به جلب توجه مخاطبین و بهبود سئو کمک کند.

منابع

مطمئن شوید که هر منبعی (تصاویر، فایل‌های CSS و غیره) یا صفحاتی که گوگل قرار است آن‌ها را بخزد، در دسترس Google هستند. یعنی توسط هیچ قانون robots.txt مسدود نمی شوند و برای یک کاربر ناشناس قابل دسترسی هستند. صفحات غیرقابل دسترسی در گزارش نمایه سازی صفحه ظاهر نمی شوند و ابزار بازرسی URL آنها را به عنوان خزیده نشده نشان می دهد. منابع مسدود شده فقط در سطح URL فردی، در ابزار بازرسی URL نشان داده می شوند. اگر منابع مهم در یک صفحه مسدود شوند، این امر می تواند مانع از خزیدن صحیح گوگل در صفحه شما شود. از ابزار بازرسی URL برای رندر کردن صفحه زنده استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا Google صفحه را همانطور که انتظار دارید می بیند یا خیر.

Robots.txt

از قوانین robots.txt برای جلوگیری از خزیدن و از نقشه های سایت برای تشویق خزیدن استفاده کنید. خزیدن محتوای تکراری در سایت خود، یا منابع بی اهمیت (مانند گرافیک های کوچک و پرکاربرد مانند نمادها یا آرم ها) را که ممکن است سرور شما را با درخواست ها بیش از حد بار کنند، مسدود کنید. از robots.txt به عنوان مکانیزمی برای جلوگیری از نمایه سازی استفاده نکنید. از تگ noindex یا الزامات ورود برای آن استفاده کنید.

نقشه های سایت

نقشه سایت راه بسیار مهمی است برای اینکه به گوگل بگوید کدام صفحات برای سایت شما مهم هستند و همچنین اطلاعات اضافی (مانند دفعات به روز رسانی) را ارائه می دهند و برای خزیدن محتوای غیر متنی (مانند تصاویر یا ویدئو) بسیار مهم هستند. اگرچه گوگل خزیدن را به صفحات فهرست شده در نقشه سایت شما محدود نمی کند، خزیدن در این صفحات را در اولویت قرار می دهد. این امر به ویژه برای سایت‌هایی که محتوای آنها به سرعت در حال تغییر است یا صفحاتی که ممکن است از طریق پیوندها کشف نشوند بسیار مهم است. استفاده از نقشه سایت به گوگل کمک می کند تا صفحاتی را که باید در سایت شما بخزد و اولویت بندی کند.

سایت های بین المللی یا چند زبانه

اگر سایت شما شامل چندین زبان است یا کاربرانی را در مناطق خاص هدف قرار داده است:

  • درباره سایت‌های چند منطقه‌ای و چند زبانه برای مشاوره سطح بالا درباره نحوه مدیریت سایت‌هایی که محتوای بومی‌سازی شده برای زبان‌ها یا مناطق مختلف دارند اطلاعات کسب کنید.

  • از hreflang برای اطلاع رسانی به گوگل در مورد تغییرات زبانی صفحات سایت خود استفاده کنید.

  • اگر سایت شما محتوای صفحات خود را بر اساس منطقه درخواست تطبیق می دهد، آگاه شوید که چگونه می تواند بر خزیدن گوگل در سایت شما تأثیر بگذارد.

سایت‌های بین‌المللی و چند زبانه، وب‌سایت‌هایی هستند که به صورت چند زبانه ارائه می‌شوند و اطلاعات و محتواهای آنها در چندین زبان مختلف قابل دسترسی است. این نوع سایت‌ها به منظور رسیدن به مخاطبان و کاربران متعددی در سراسر جهان ایجاد می‌شوند.

سایت‌های بین‌المللی و چند زبانه معمولاً دارای یک منوی زبانی هستند که به کاربران اجازه می‌دهد زبان مورد نظر خود را انتخاب کنند. با انتخاب زبان، محتوا و متن‌ها به زبان انتخاب شده تغییر می‌کند تا کاربران بتوانند با سادگی و راحتی اطلاعات مورد نظر خود را در زبانی که بهترین فهم آن را دارند مشاهده کنند.

این نوع سایت‌ها معمولاً در توسعه کسب و کارهای بین‌المللی و شرکت‌هایی که هدف بازاریابی و فروش خود را در سطح جهانی دارند، بسیار مؤثر است. با ارائه اطلاعات به چند زبان، این سایت‌ها می‌توانند به گسترش و افزایش جذب مشتریان از دیگر کشورها کمک کنند و در نتیجه، به توسعه کسب و کار و افزایش درآمد شرکت کمک کنند.

مهاجرت یک صفحه یا سایت

در مواردی که ممکن است لازم باشد یک URL یا حتی یک سایت کامل را جابجا کنید، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

انتقال یک URL واحد

اگر صفحه ای را به طور دائم به مکان دیگری منتقل می کنید، فراموش نکنید که 301 تغییر مسیر را برای صفحه خود پیاده سازی کنید. اگر به دلایلی این انتقال موقتی است، در عوض 302 را برگردانید تا به Google بگویید به خزیدن صفحه شما ادامه دهد.

هنگامی که کاربر صفحه ای را درخواست می کند که حذف شده است، می توانید یک صفحه سفارشی 404 ایجاد کنید تا تجربه بهتری ارائه دهید. فقط مطمئن شوید که وقتی کاربر صفحه‌ای را درخواست می‌کند که دیگر وجود ندارد، شما یک خطای 404 واقعی را برمی‌گردانید، نه یک soft404.

مهاجرت به سایت

اگر کل یک سایت را مهاجرت می کنید، تمام تغییرات 301 و نقشه سایت مورد نیاز خود را اجرا کنید، سپس به گوگل در مورد این انتقال بگویید تا ما بتوانیم شروع به خزیدن در سایت جدید و ارسال سیگنال های شما به سایت جدید کنیم.

بهترین شیوه های خزیدن و نمایه سازی را دنبال کنید

  • پیوندهای خود را قابل خزیدن کنید.

  • از rel=nofollow برای پیوندهای پولی، پیوندهایی که نیاز به ورود به سیستم دارند، یا محتوای غیرقابل اعتماد (مانند محتوای ارسال شده توسط کاربر) استفاده کنید تا از انتقال سیگنال‌های کیفیت خود به آن‌ها یا بازتاب کیفیت بد آنها روی شما جلوگیری کنید.

  • مدیریت بودجه خزیدن: اگر سایت شما به ویژه بزرگ است (صدها میلیون صفحه که به طور دوره ای تغییر می کنند، یا شاید ده ها میلیون صفحه که مرتباً تغییر می کنند)، ممکن است Google نتواند کل سایت شما را هر چند دفعه که می خواهید بخزد، بنابراین ممکن است لازم باشد گوگل را به مهمترین صفحات سایت خود راهنمایی کنید. بهترین مکانیسم برای انجام این کار در حال حاضر این است که آخرین به روز شده یا مهمترین صفحات خود را در نقشه سایت خود فهرست کنید و صفحات کمتر مهم خود را با استفاده از قوانین robots.txt پنهان کنید.

  • استفاده از جاوا اسکریپت: توصیه های گوگل را برای جاوا اسکریپت در وب سایت ها دنبال کنید.

  • مقالات چند صفحه ای: اگر مقاله ای دارید که به چندین صفحه تقسیم شده است، مطمئن شوید که لینک های برجسته بعدی و قبلی برای کلیک کاربران وجود دارد (و این ها لینک های قابل خزیدن هستند). این تمام چیزی است که برای خزیدن صفحه تنظیم شده توسط Google نیاز دارید.

  • صفحات اسکرول بی نهایت: گوگل در پیمایش صفحات اسکرول بی نهایت مشکل دارد. اگر می خواهید صفحه خزیده شود، یک نسخه صفحه بندی شده ارائه دهید.

  • مسدود کردن دسترسی به URL هایی که وضعیت را تغییر می دهند، مانند ارسال نظرات، ایجاد حساب، افزودن موارد به سبد خرید و غیره. از robots.txt برای مسدود کردن این URL ها استفاده کنید.

  • فهرستی از انواع فایل های قابل فهرست بندی توسط Google را مرور کنید.

  • در شرایط بعید که به نظر می رسد گوگل بیش از حد در سایت شما خزیده است، می توانید نرخ خزیدن را برای سایت خود کم کنید. با این حال، این باید یک اتفاق نادر باشد.

  • اگر سایت شما همچنان HTTP است، توصیه می کنیم برای امنیت کاربران خود و همچنین امنیت خودتان، به HTTPS مهاجرت کنید.

به گوگل کمک کنید تا سایت شما را درک کند

اطلاعات کلیدی را به صورت متنی و نه گرافیکی را در سایت قرار دهید. اگرچه Google می‌تواند بسیاری از انواع فایل‌ها را تجزیه و ایندکس کند، متن همچنان مطمئن‌ترین گزینه برای کمک به درک محتوای صفحه است. اگر از محتوای غیر متنی استفاده می‌کنید، یا اگر می‌خواهید راهنمایی بیشتری در مورد محتوای سایت ارائه دهید، داده‌های ساختاریافته را به صفحات خود اضافه کنید تا به گوگل در درک محتوای شما کمک کند (و در برخی موارد، ویژگی‌های جستجوی ویژه‌ای مانند نتایج غنی را ارائه دهید) .

اگر با HTML و کدنویسی اولیه احساس راحتی می‌کنید، می‌توانید داده‌های ساختاریافته را با پیروی از دستورالعمل‌های توسعه‌دهنده اضافه کنید.

اگر توانایی اضافه کردن داده‌های ساختاریافته به صفحات خود را ندارید، می‌توانید از ابزار برجسته‌کننده داده استفاده کنید، که به شما امکان می‌دهد بخش‌هایی از یک صفحه را برجسته کنید و به Google بگویید هر بخش چه چیزی را نشان می‌دهد (یک رویداد، تاریخ، قیمت، و به زودی). این ساده است، اما اگر طرح صفحه خود را تغییر دهید ممکن است خراب شود.

احتیاط: حتماً موارد ضروری جستجوی گوگل را دنبال کنید. برخی از اینها توصیه ها و بهترین شیوه ها هستند. اگر شما آنها را دنبال نکنید، دیگران می توانند منجر به حذف یک سایت از فهرست Google شوند.

دستورالعمل های خاص محتوا

اگر انواع خاصی از محتوا را در سایت خود دارید، در اینجا چند توصیه برای دریافت آنها در گوگل به بهترین شکل وجود دارد:

ویدیو: حتماً بهترین روش‌های ویدیوی گوگل را دنبال کنید تا Google بتواند نتایج را برای ویدیوهای میزبانی شده در سایت شما پیدا کند، بخزد و نتایج را نشان دهد.

پادکست: با پیروی از این دستورالعمل‌ها می‌توانید پادکست‌ها را در معرض Google قرار دهید.

تصاویر: بهترین شیوه‌های تصویر گوگل را دنبال کنید تا تصاویرتان در جستجو ظاهر شوند. می‌توانید با ارائه فراداده تصویر در صفحه میزبان تصویر، اطلاعات بیشتری درباره تصویر خود در Google Images نشان دهید. برای جلوگیری از نمایه شدن یک تصویر، از قانون robots.txt Disallow استفاده کنید.

برای کودکان: اگر محتوای شما به طور خاص برای کودکان است، صفحات یا سایت خود را به‌منظور مطابقت با قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان (COPPA) به‌عنوان هدایت‌شده توسط کودکان برچسب‌گذاری کنید.

سایت‌های بزرگسالان: اگر سایت شما (یا صفحات خاص) حاوی محتوای مخصوص بزرگسالان است، می‌توانید آن را به‌عنوان محتوای بزرگسالان برچسب‌گذاری کنید، که آن را در نتایج جستجوی ایمن فیلتر می‌کند.

اخبار: اگر یک سایت خبری دارید، در اینجا چند نکته مهم وجود دارد:

  • اگر محتوای خبری دارید، حتماً اسناد راهنمای Google Publisher Center را بخوانید.

  • علاوه بر این، یک نقشه سایت News ایجاد کنید تا به Google کمک کنید سریعتر محتوا را کشف کند.

  • حتما از سوء استفاده در سایت خود جلوگیری کنید.

  • اگر می‌خواهید تعداد محدودی بازدید را بدون اشتراک یا ورود به سیستم برای بازدیدکنندگان ارائه دهید، در مورد نمونه‌گیری انعطاف‌پذیر بخوانید تا بهترین روش‌ها را در مورد دسترسی محدود به محتوای خود بیاموزید.

  • ببینید چگونه اشتراک و محتوای دارای دیوار پرداختی را در سایت خود به Google نشان دهید و در عین حال خزیدن را فعال کنید.

  • نحوه استفاده از متا تگ ها را برای محدود کردن استفاده از متن یا تصویر هنگام ایجاد تکه های نتیجه جستجو ببینید.

  • استفاده از AMP یا Web Stories را برای بارگذاری سریع محتوا در نظر بگیرید.

  • سایت‌های دیگر (به‌عنوان مثال، سایت‌های مربوط به مشاغل، کتاب‌ها، برنامه‌ها، آثار علمی): سایر سرویس‌های Google را ببینید که می‌توانید اطلاعات خود را در آنجا پست کنید.

  • ببینید آیا Google از ویژگی جستجوی خاص برای نوع محتوای شما پشتیبانی می کند یا خیر. Google از ویژگی‌های جستجوی تخصصی برای دستور العمل‌ها، رویدادها، سایت‌های ارسال شغل و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند.

مدیریت تجربه کاربری

ارائه یک تجربه کاربری خوب باید هدف اصلی سایت شما باشد و تجربه کاربری خوب یک عامل رتبه بندی است. عناصر زیادی برای ارائه یک تجربه کاربری خوب وجود دارد.

گوگل توصیه می کند که وب سایت ها از HTTPS به جای HTTP برای بهبود امنیت کاربر و سایت استفاده کنند. سایت هایی که از HTTP استفاده می کنند می توانند در مرورگر کروم به عنوان "ناامن" علامت گذاری شوند.

یک صفحه سریع معمولاً در رضایت کاربر یک صفحه کند را شکست می دهد. می توانید از گزارش Core Web Vitals برای مشاهده اعداد عملکرد سایت خود یا از PageSpeed Insights برای آزمایش عملکرد برای صفحات جداگانه استفاده کنید. می توانید در مورد ساخت صفحات سریع در سایت web.dev اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین استفاده از AMP را برای صفحات سریع در نظر بگیرید.

ملاحظات موبایل

با توجه به اینکه اکنون جستجوهای موبایلی از جستجوهای دسکتاپ فراتر رفته است، مهم است که سایت شما برای موبایل مناسب باشد. گوگل اکنون از یک خزنده موبایل به عنوان خزنده پیش فرض برای وب سایت ها استفاده می کند.

ظاهر جستجوی خود را کنترل کنید

Google انواع مختلفی از ویژگی‌ها و تجربیات نتایج جستجو را در جستجوی Google ارائه می‌کند، از جمله ستاره‌های بررسی، کادرهای جستجوی سایت جاسازی‌شده، و انواع نتایج خاص برای انواع خاصی از اطلاعات مانند رویدادها یا دستور پخت‌ها. ببینید کدام یک برای سایت شما مناسب هستند و به اجرای آنها فکر کنید. می توانید یک فاویکون برای نمایش در نتایج جستجوی سایت خود ارائه دهید. همچنین می توانید تاریخ مقاله را برای نمایش در نتایج جستجو ارائه دهید.

حتماً مقاله‌هایی را در مورد چگونگی کمک به Google در ارائه لینک‌ها و قطعه‌های عناوین خوب بخوانید. همچنین می توانید طول قطعه را محدود کنید یا در صورت تمایل آن را به طور کامل حذف کنید. نحوه استفاده از متا تگ ها را برای محدود کردن استفاده از متن یا تصویر هنگام ایجاد تکه های نتیجه جستجو ببینید.

اگر یک ناشر مطبوعاتی اروپایی هستید، به Search Console بگویید.

کنسول جستجو طیف گسترده ای از گزارش ها را برای کمک به نظارت و بهینه سازی عملکرد سایت خود در جستجوی Google ارائه می دهد.


کامنت ها