تکنیک های نوشتن پایان بندی خوب برای محتوا

بخش نتیجه گیری مقاله

پایان بندی، بخشی است که معمولا در آن نتیجه یا خلاصه مقاله نوشته می‌شود. این قسمت از مقاله اغلب چالش بزرگی برای نویسندگان محسوب می‌شود. نویسندگان سعی می‌کنند مقاله خود را به خوبی آغاز کنند و خواننده را به مطالعه ادامه مقاله ترغیب کنند و همچنین سعی می‌کنند یک پایان ثمر بخش داشته باشند تا کاربر با انبوهی از اطلاعات و رضایت صفحه آنها را ترک کند.

یک پایان بندی خوب می‌تواند مخاطب را به همان مقصدی که محتوا نویس مدنظر داشته برساند. این موضوع در مورد همه اشکال محتوایی صدق می‌کند. به عنوان مثال، شما وقتی یک فیلم را هم تماشا می‌کنید، به دنبال آن هستید که ببینید آخر قصه چه می‌شود.
یک فیلم، حتی با وجود داستان و پردازش خوب، اگر پایان بندی نامناسب و گنگی داشته باشد، نمی‌تواند رضایت مخاطب را جلب کند. محتوای متنی نیز چنین است؛ حتی اگر تمام نکات لازم را در نگارش مقدمه و بدنه اصلی رعایت کرده باشید، اگر نتوانید محتوا را به شیوه‌ای درست به پایان برسانید، در اثرگذاری کامل ناکام خواهید بود.

نتیجه گیری شما شانس شما برای گفتن آخرین کلمه در مورد موضوع است. نتیجه گیری به شما این امکان را می دهد که در مورد موضوعاتی که در مقاله خود مطرح کرده‌اید، نظر نهایی را داشته باشید، افکار خود را ترکیب کنید، اهمیت ایده‌های خود را نشان دهید، و خواننده خود را به دیدگاه جدیدی از موضوع سوق دهید. همچنین این فرصت برای شماست تا تاثیر نهایی خوبی داشته باشید و با یک یادداشت مثبت پایان دهید.

به طور خلاصه اهمیت پایان‌بندی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • جذب و درگیر کردن مخاطب با محتوا

  • ایجاد انگیزه در مخاطب برای اشتراک گذاری محتوا

  • ایجاد علاقه در مخاطب برای بازگشت مجدد به سایت

  • در سایتهای فروشگاهی ایجاد انگیزه در مخاطب برای خرید کالا یا محصول

پایان بندی محتوا چگونه باید باشد؟

بخش نتیجه گیری

با توجه به اینکه پایان‌بندی محتوا آخرین بخش و تکمیل کننده مطلب است باید تاثیر نهایی را روی مخاطب بگذارد. برای نوشتن یک پایان‌بندی مناسب موارد زیر را مد‌نظر داشته باشید.

  • نکات اصلی محتوا را به صورت لیست تکرار کنید: با توجه به اینکه برخی کاربران حوصله و زمان کافی برای مطالعه کامل محتوا ندارند شما می‌توانید در بخش نتیجه گیری به صورت لیست‌وار به موارد مهمی که در طول محتوا بررسی کرده‌اید اشاره کنید. لیست‌وار بودن بخش نتیجه‌گیری به کاربر کمک می‌کند تا در کمترین زمان به اطلاعات مورد نیازش برسد.

  • از نقل و قول استفاده کنید: بهتر است در قسمت نتیجه گیری محتوا، از یک نقل و قول استفاده کنید. بدین ترتیب تاثیر کلامتان بیشتر می شود. اگر در طول محتوا نام فرد خاص و مشهوری را ذکر کرده اید، می‌توانید در نگارش نتیجه گیری، سخنانتان را از نقل آن فرد بیان کنید.

  • یک نظریه‌ی مخالف بیان کنید: بیان نظریه مخالف بدون جبه‌گیری در بخش نتیجه‌گیری باعث به چالش کشیدن مخاطب می‌شود و همچنین جامعیت محتوا را بالاتر می‌برد. اگر بتوانید نظرات مخالف را بدون جبهه‌گیری بیان کنید، حتی حرف‌های خودتان را بیشتر اثبات می‌کنید.

  • راه حلی کاربردی و عملی ارائه کنید: در بخش نتیجه‌گیری بهتر است چند مورد راه‌حل کاربردی برای مشکلات و ابهاماتی که در طول محتوا مطرح کرده اید بیان کنید. در انتهای محتوا به مخاطب بگویید که چطور می‌تواند مسائل و مشکلاتش را حل کند و درباره‌ی روش‌های حل مسئله بحث کنید.

  • به چند مطلب مرتبط لینک دهید: لینک دهی به مطالب مرتبط همیشه مورد توجه کاربران و موتورهای جستجو بوده است اگر در محتوای خود چند تکنیک برای عملی خاص را معرفی کردید، می‌توانید در پستی مستقل یکی از این روش‌ها را به صورت گسترده و با جزئیات بررسی کنید و سپس در انتهای محتوا از آن نام ببرید.

  • سؤال بپرسید: در پایان پست از مخاطب سؤالی بپرسید و او را به فکر بیندازید. حتی اگر این پرسش تنها جنبه‌ی لفظی داشته باشد به خوانندگان درونگرای شما کمک می‌کند تا نظر خودشان را بیان کنند. برخی از سؤالات کاربردی برای پایان بندی محتوا عبارت هستند از:

    1. آیا راهکارهای ذکر شده در این مقاله به نظرتان مفید هستند؟

    2. شما چه روش‌هایی دیگری می‌شناسید؟

    3. کدام یک از این روش‌ها برای‌تان مفید بوده است؟ و…

بخش نتیجه گیری

  • خوانندگان را به اشتراک‌گذاری تشویق کنید: اینکه در انتهای محتوا به نحوی از مخاطب درخواست کنید که محتوا را با دوستانش به اشتراک بگذارد هم کلیک سایت را افزایش می‌دهد و هم پایان‌بندی مناسبی است.

    برای مثال: اگر این محتوا مفید بود با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

  • محتوای سریالی ایجاد کنید: نوشتن پست‌های سریالی اوج مهارت و دانش شما را در زمینه یک موضوع نشان می‌دهد سعی کنید موضوع گسترده‌ای را در نظر بگیرید و در رابطه با آن موضوع پست‌های ادامه‌دار بنویسید.

  • چند پیشنهاد کاربردی به مخاطب ارائه کنید: در بخش پایانی سعی کنید او را در در جریان محتوای بعدی‌تان بگذارید. به احتمال زیاد آن‌ها به محتوایی مرتبط علاقه خواهند داشت. البته برای کنجکاوی هم که شده دوباره به شما سر می‌زنند یا در خبرنامه‌ی وبلاگ‌تان عضو خواهند شد.

  •  به مزایا اشاره کنید نه معایب: اگر در نوشتن محتوا نقد و بررسی انجام دادید، در نهایت متناسب با هدفتان، به مزایا اشاره کنید. بهتر است نقاط قوت محتوا را به چشم کاربران بیاورید تا این نکات در ذهنشان باقی بماند. همچنین می‌‍توانید در قسمت پایانی محتوا با توجه به کال تو اکشن و انواع آن، از مخاطبان دعوت به عمل آورید.


کامنت ها