Content SkillsContent Skills
@content_skills
11 ماه قبل↶   5 ماه قبل

فرق بازاریابی دیجیتال با بازاریابی محتوایی چیست؟

فرق بازاریابی دیجیتال با بازاریابی محتوایی

به راحتی می توان بازاریابی دیجیتال را با بازاریابی محتوا اشتباه گرفت زیرا آنها به هم مرتبط هستند. اما، بازاریابی محتوا و بازاریابی دیجیتال در عمل یکسان نیستند. هدف هر دو روش در نهایت توسعه یک شرکت از طریق جذب مشتریان و فروش است. 

بازاریابی محتوایی چیست؟

هر گونه تولید محتوایی که برای افزایش آگاهی، جذب مشتری یا تبلیغ یک کالا یا خدمات باشد، بازاریابی محتوا نامیده می شود. نمونه های بازاریابی محتوا از وبلاگ نویسی و نوشتن مقالات آموزنده گرفته تا اشتراک گذاری تصاویر و ویدیوها و استفاده از تبلیغات مختلف در رسانه های اجتماعی را شامل می شود.

ارائه اطلاعات و دانش چیزی است که بازاریابی محتوا را متمایز می کند. در حالی که استراتژی های بازاریابی سنتی بر جلب توجه تاکید دارند، بازاریابی محتوایی باید سرشار از داده ها و محتوای آموزنده باشد.

مزایای بازاریابی محتوایی

برخی از مزایای بازاریابی محتوایی موارد زیر هستند:

تعامل را افزایش می دهد

با کاوش در محتوای منتشر شده، بازاریابی محتوا به طور ارگانیک خریداران بالقوه را تشویق می‌کند که در وب‌سایت تعامل داشته باشند. مفاهیم اصلی و محتوای هوشمندانه ایجاد شده برای مخاطبان هدف، تجربه کلی مصرف کننده را افزایش می دهد و تعامل را تضمین می کند.

مقرون به صرفه بودن

بازاریابی محتوا، از جمله پست های وبلاگ، پست های رسانه های اجتماعی و مقالات، انتخاب بسیار مقرون به صرفه ای برای برندها و بازاریاب هایی است که به دنبال افزایش تعامل هستند. بسیاری از راه حل های بازاریابی محتوا رایگان یا مقرون به صرفه هستند.

پس از درک مفهوم بازاریابی محتوایی، باید بدانیم بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) چه معنایی دارد:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هر گونه تبلیغات آنلاین (از جمله بازاریابی محتوایی) دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نامیده می شود. سئو، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ویدئویی و … نمونه هایی از دیجیتال مارکتینگ هستند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

در اینجا برخی از مزایای بازاریابی دیجیتال را بررسی می کنیم:

تطبیق پذیری

جهت افزایش آگاهی از برند، بازاریابی دیجیتال شامل ابزارها و استراتژی های متنوعی است. از آنجایی که اینترنت همیشه در حال رشد و بهبود است، تیم های بازاریابی گزینه های تقریباً نامحدودی برای مفاهیم اصلی و استراتژی های بازاریابی دیجیتال دارند.

انعطاف پذیری

بازاریابی دیجیتال به برندها اجازه می دهد تا بسیار سازگار باشند. بازاریابان ممکن است شناسایی کنند که کدام یک از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال مؤثرتر است و با درک نحوه واکنش مشتریان و تعامل با آن، اصلاحاتی را انجام دهند.

این دو چه تفاوتی باهم دارند؟

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی محتوا

وقتی تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا را در نظر میگیریم، باید درک کنیم که همه بخش های بازاریابی دیجیتال، فقط بازاریابی محتوا نیست، بلکه بازاریابی محتوا زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال است. 

این نشان می دهد که بازاریابان محتوا فقط بر روی یک روش تبلیغ برند تمرکز می کنند. ولی بازاریابی دیجیتال کل استراتژی آنلاین شما است، از جمله محتوا و سایر کانال های بازاریابی آنلاین.

محتوای با کیفیت + تحقیق سئو

تفاوت اصلی بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا این است که بازاریابی محتوا غیرمستقیم و ظریف است، در حالی که بازاریابی دیجیتال در تلاش برای جذب مخاطب پیشرو تر است.

هدف اصلی بازاریابی محتوا آموزش مشتریان بالقوه و جلب اعتماد آنهاست. در حالی که استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال در تلاش برای فروش، مستقیم‌تر عمل می کنند.

نقاط مشترکی بین آنها وجود دارد؟

اگرچه تفاوت‌هایی بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا وجود دارد، اما اهداف یکسانی دارند. این اهداف شامل تولید سرنخ، جذب بازدیدکنندگان و تبدیل مخاطب به مشتریان بالقوه است. برای یک استراتژی بازاریابی موثر و جامع، بسیار مهم است که اجازه دهید بازاریابی محتوا مکمل برنامه بازاریابی دیجیتال باشد و بالعکس.

به عنوان مثال، یک پست وبلاگ آموزنده (بازاریابی محتوا) می تواند برای موتورهای جستجو برای افزایش ترافیک بهینه شود. همچنین می‌تواند یک کمپین تبلیغاتی پولی در رسانه‌های اجتماعی اجرا کند و این پست (بازاریابی دیجیتال) را تبلیغ کند.

انواع بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی دیجیتال

در اینجا انواع مختلفی از محتوایی که می توان در راستای بازاریابی محتوای دیجیتال ایجاد کرد، آورده شده است.

  • وبلاگ ها: وبلاگ نویسی یک استراتژی بازاریابی محتوا محبوب است زیرا، زمانی که به درستی بهینه شود، این پست ها می توانند عملکرد خوبی در نتایج جستجو داشته باشند.

  • ویدئوها: آنها انتقال سریع حجم زیادی از اطلاعات را ممکن می‌سازند و بینندگان را به صورت بصری درگیر می‌کنند. این یک قالب مفید برای استفاده در هنگام تجزیه مطالب برای درک بیشتر و توضیح فرآیندهای پیچیده است.  

  • اینفوگرافیک ها: نوع دیگری از محتوای بصری و جذاب هستند. اینفوگرافیک ها برای نمایش آمار یا تشریح مسائل، یک روش عالی هستند.

بیایید نگاهی به برخی از محبوب ترین انواع تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بیندازیم:

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO): سئو یک تاکتیک بازاریابی دیجیتال است که مستلزم بهبود عملکرد وب سایت در نتایج جستجو است. اکثر کسب و کارها از این استراتژی برای کمک به گسترش آنلاین و ایجاد سرنخ های جدید استفاده می کنند.

  • تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC): این نوعی تبلیغات پولی است که با عباراتی مثل "ad" یا "تبلیغ" برچسب گذاری شده و مثلا در گوگل در بالای نتایج جستجو نمایش داده می شوند. این روش برای مشاغلی که می‌خواهند سرنخ‌های آماده خرید جذب کنند، محبوب است. 

  • بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی: در حالی که تبلیغات شبکه های اجتماعی مستلزم ارتقای شرکت به مشتریان بالقوه است، بازاریابی رسانه های اجتماعی به کسب و کارها اجازه می دهد تا حضوری ارگانیک در پلتفرم های شبکه های اجتماعی ایجاد کنند.

کدام یک برای کسب و کار شما بهترین است؟

دیجیتال مارکتینگ

بسته به بودجه و شرکت ممکن است انتخاب بین استراتژی بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی محتوا آسان نباشد. محتوای آنلاین به طور قابل توجهی بهتر از محتوای چاپی عمل می کند و بازاریابی دیجیتال که شامل محتوا هم باشد اغلب بهتر عمل می کند. با ارسال مطالب آموزشی و با کیفیت، شهرت و اعتبار خود را افزایش دهید و در عین حال شرکت خود را به مخاطبان جهانی معرفی کنید. در نهایت، تلاش کنید تا یک استراتژی ایجاد کنید که هر دو روش را ترکیب کرده و تعامل را بهینه کند.

چگونه یک استراتژی مکمل با بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم؟

هنگام توسعه استراتژی که از هر دو رویکرد بازاریابی دیجیتال و محتوا استفاده می کند، داشتن یک برنامه درست ضروری است. عناصر زیر را برای ایجاد طرحی که مطمئناً موفق خواهد شد، ترکیب کنید:

  • اهداف بازاریابی (کوتاه مدت و/یا بلند مدت)

  • ماموریت شرکت

  • شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

  • مخاطبان هدف

  • تاکتیک های بازاریابی

  • بودجه/منابع

  • جدول زمانی

ترکیب بازاریابی محتوا و بازاریابی دیجیتال برای بازگشت سرمایه بیشتر

توصیه می شود برای دستیابی به بهترین نتایج از عملیات بازاریابی خود، از تکنیک های بازاریابی دیجیتال و محتوا به جای اینکه آنها را متضاد تلقی کنید، استفاده کنید. از آنها برای جلب مشتری و افزایش فروش در بلندمدت و کوتاه مدت استفاده کنید.

چگونه بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ مزایای متفاوتی را ارائه می دهند؟

بازاریابی محتوا مزایای زیر را ارائه می دهد:

  • توسعه روابط با مشتریان به جای ایجاد اختلال در آنها به افزایش فروش کمک می کند. تبلیغات حمایت‌شده، ایمیل‌های هدف‌گیری مجدد، و سایر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال مستقیم ممکن است به عنوان مزاحم تلقی شوند. بنابراین، این مزیت به بازاریابی محتوا محدود می شود. 

  • هنگامی که به درستی انجام شود، قرار گرفتن در معرض موتور جستجو، رتبه های ارگانیک و تعامل مخاطبان در سایت های رسانه های اجتماعی را بهبود می بخشد.

مزایای استفاده از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است: 

  • دیجیتال مارکتینگ انعطاف پذیر است. افراد می‌توانند از استراتژی‌ها یا کانال‌هایی که نتیجه نمی‌دهند اجتناب کنند یا آن را تنظیم کنند. بازاریابی دیجیتال، برخلاف بازاریابی محتوا، برای اهداف کوتاه مدت نیز موثر است، زیرا برخی از استراتژی های آن می توانند فواید سریعی داشته باشند.

  • بازاریابی دیجیتال، که از چندین کانال توزیع مختلف استفاده می کند، به تعیین جایگاه محصول یا خدمات کمک می کند. کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا مخاطبان هدف را فیلتر کرده و بر اساس آن تبلیغ کنند. 

نتیجه‌گیری

هنگام بررسی بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی محتوا، باید بدانید که آنها دو مفهوم مجزا و در عین حال مکمل یکدیگر هستند و باید از هر دو برای ایجاد یک رویکرد موفق و جامع استفاده کنید.


کامنت ها