انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

انواع بازاریابی دیجیتال

در دنیای امروز، بازاریابی دیجیتال به بخشی جدایی ناپذیر از هر استراتژی تجاری موفق تبدیل شده است. اگر در بازاریابی دیجیتال تازه کار هستید یا به دنبال گسترش دانش خود هستید، این راهنما منبع مناسبی برای شماست.

ما شما را با موثرترین انواع بازاریابی دیجیتال، از جمله مزایا و اهداف آنها آشنا خواهیم کرد. بنابراین، دست و پنجه نرم کنید و آماده شوید تا بیاموزید چگونه با قدرت بازاریابی دیجیتال، کسب و کار خود را به سطحی بالاتر ببرید.

1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی

مصرف کنندگان، تشنه کسب اطلاعات در مورد چگونگی حل مشکلات یا تحقق خواسته‌های خود هستند.  اگر برند شما آن را از طریق محتوای باکیفیت و مفید در اختیار آنها قرار دهد، اعتماد آنها را به دست خواهید آورد. بنابراین، کسب‌وکار شما در بازار جایگاه اقتدار را به دست می‌آورد و زمانی که نیاز به تصمیم گیری دارد، انتخاب مشتری خواهد بود. 

کسب اطلاعات کامل در مورد محتوا نویسی

این روش شامل ارائه پاسخ به سوالات مخاطبان با انتشار محتوای مفید است.  ممکن است در وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی، ایمیل ها یا کانال های دیگر انجام شود. حتی فرمت‌های خاصی برای دستگاه های تلفن همراه، مانند برنامه ها و اعلان های فشار وجود دارد. هر کانال ممکن است فرمت متفاوتی را درخواست کند. اهداف ممکن است از طریق انواع مختلف محتوا نیز به دست آیند، مانند پست های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها، ویدئوها، آزمون ها، قالب ها، برگه های داده و غیره.

بازاریابی محتوا توسط یک قیف جهت گیری می شود که بر نوع محتوای مورد استفاده نیز تأثیر می گذارد. 

برای مثال، در بالای قیف، محتوا باید کلی تر باشد، مانند راهنماهای کامل. در پایین، محتوای خاص تری مانند توصیفات و تظاهرات ضروری است. با در نظر گرفتن این پارامترها - کانال، قالب و نوع - می توانید بهترین محتوا را انتخاب کنید تا شخصیت خریدار خود را به سمت انجام آنچه انتظار دارید با کمپین بازاریابی خود انجام دهید، انتخاب کنید.  بازاریابی محتوا ممکن است با توجه به اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اما رایج‌ترین روش تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ است که اگر از محتوای مرتبط با استراتژی‌های دیگر مانند بازاریابی ایمیلی استفاده کنید، واجد شرایط بیشتری خواهند بود.

2. SEO (بهینه سازی موتور جستجو)

وقتی تولید محتوا را در برند خود شروع می‌کنید، عموم مردم باید بتوانند آن را پیدا کنند. 

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو به محتوای شما اجازه می‌دهد تا در رتبه‌های برتر موتورهای جستجو قرار گیرد. به این ترتیب، وب سایت شما توسط شخصی پیدا می‌شود که به طور فعال به دنبال چیزی است که شما ارائه می دهید.

برای اعمال سئو، باید کلمات کلیدی را بدانید که مخاطبی که می‌خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید، به دنبال آن هستند. سپس، شما باید محتوای خود را حول آن سوالات توسعه دهید. 

با توجه به ژورنال موتور جستجو ، 91.5 درصد از ترافیک وب توسط سایت های فهرست شده در صفحه اول گوگل به اشتراک گذاشته می شود. اولین جستجوی ارگانیک گوگل، خود 32.5 درصد از ترافیک را جمع آوری می کند.  و 51 درصد از کل ترافیک وب سایت از جستجوی ارگانیک است. به عنوان مثال ، ترافیک ارگانیک از طریق محتوای با کیفیت بالا که توسط جستجو در Google یا Bing یافت می شود، فتح می شود.

3. SMM (بازاریابی رسانه های اجتماعی)

SMM یا بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، همانطور که از نام آن پیداست، روشی است که از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ یک نام تجاری، محصول یا محتوا استفاده می‌کند

مانند بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، می‌توان آن را به صورت ارگانیک، با پرداخت هزینه تبلیغات یا هر دو به طور همزمان انجام داد.

شما می‌توانید محتوای خود را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید یا تبلیغات ایجاد کنید و برای دسترسی به یک مخاطب خاص هزینه کنید. در هر دو مورد، مهمترین چیز این است که شبکه اجتماعی مناسب تری را برای شخصیت، برند، محصول/خدمت یا محتوای خود انتخاب کنید. 

برخی از بهترین مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل امکان نزدیک شدن به مخاطبان و پتانسیل تعامل است. از طریق SMM، هنگامی که محتوای شما را به اشتراک می‌گذارد، می‌توانید اعتباری را از طرف عموم کسب کنید. همچنین می توانید از شبکه های اجتماعی خود به عنوان یک کانال ارتباطی مستقیم با مخاطبان خود استفاده کنید. به همین دلیل بسیار مهم است که آنها را همیشه به روز نگه دارید و نظارت کنید.

4. تبلیغات پولی

روش هایی برای پرداخت هزینه رسانه در وب وجود دارد. همانطور که در SMM توضیح دادیم می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ تبلیغ کنید.

تبلیغات پولی ساخته شده برای موتورهای جستجو در بالای SERP، قبل از نتایج ارگانیک ظاهر می‌شود. آنها همیشه با فاویکون "تبلیغ" همراه هستند تا به کاربر هشدار دهند.

این نوع دیجیتال مارکتینگ ممکن است مدل‌های پرداخت متفاوتی داشته باشد. رایج ترین آنها عبارتند از:  

  • PPC یا پرداخت به ازای کلیک: پرکاربردترین مدل پرداخت برای رسانه ها در وب است و تقریباً در همه استراتژی های بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از نام آن پیداست، شما به طور کلی از طریق یک پیشنهاد در حراج کلمات کلیدی، کلیک روی تبلیغ خود را خریداری می‌کنید.

  • CPM یا هزینه به ازای هر مایل: نمایش‌ها مدل رایج دیگری است. زمانی که با یک کلمه کلیدی کوتاه کار می کنید سودمندتر است. معمولاً مدل PPC راهی برای پرداخت فقط برای آنچه استفاده می‌شود است.

5. بازاریابی ایمیلی

هر روز پیام‌های ایمیل زیادی ارسال می‌شود و برخی هنوز هم می‌گویند که بازاریابی ایمیلی مرده است. 

در واقع یکی از موثرترین انواع دیجیتال مارکتینگ است. اگر به صورت استراتژیک از آن استفاده کنید، ممکن است به نتایج قابل توجهی برسید.

راهی برای انجام این کار این است که مشترکین خود را با محتوای مفید و مرتبط به روز نگه دارید

تبلیغ محصولات و خدمات نیز یک استراتژی موثر است، به شرطی که به حریم خصوصی مخاطبان احترام بگذارید و اسپم ارسال نکنید. در استراتژی بازاریابی ورودی، ایمیل بخش مهمی از موفقیت است. اگر فرآیند را خودکار کنید، می‌توانید مشتری خود را از طریق قیف بازاریابی هدایت کنید. علاوه بر این، ایمیل ها کانالی مستقیم برای برقراری ارتباط با مشتریان شما هستند.

6. بازاریابی پیام فوری

استفاده از برنامه‌های پیام فوری در حال افزایش است. علاوه بر واتس اپ، تقریباً تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پیام‌های مستقیم خود را دارند و این یک فرصت فوق العاده برای استراتژی‌های بازاریابی است.

هنگامی که مشتریان شما نیاز به پشتیبانی دارند، می‌توانند با این کانال‌ها تماس بگیرند تا پاسخی سریع دریافت کنند که برای برند شما و رابطه بین آن و مشتریان شما بسیار مثبت است.

بنابراین، شما نمی توانید این نوع بازاریابی دیجیتال را نادیده بگیرید. اگر می خواهید در دسترس مشتریان خود باشید، باید یک استراتژی پیام رسان فوری را اجرا کنید.

7. بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته

در بازاریابی وابسته، تولیدکنندگان محتوا برای هر تبدیلی که برای یک محصول یا خدمات دریافت می‌کنند، سفارش داده می‌شوند. در واقع، این تولیدکنندگان محتوا مانند یک تیم فروش برای کسب و کار شما کار می‌کنند.

آنها محتوای مرتبط و اصلی خود را ایجاد می کنند و با استفاده از یک پیوند، خدمات/محصول شما را ذکر یا ستایش می کنند. اگر مخاطبان آنها برای خرید کلیک کنند، شما برای هر فروش به آنها پول می‌دهید.

بهترین مزیت Affiliate Marketing این است که شما نیازی به داشتن مخاطبان زیادی ندارید زیرا به جامعه ای خواهید رسید که توسط تولیدکنندگان محتوا ساخته شده است. درست مانند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، شما باید تولیدکنندگانی را انتخاب کنید که با خدمات و محصولات شما تناسب داشته باشند. اینفلوئنسرهای دیجیتال نمونه‌ای از تولیدکنندگان محتوا هستند که ممکن است در این نوع بازاریابی مورد استفاده قرار گیرند.

8. بازاریابی تأثیرگذار

هنگامی که در مورد تأثیرگذاران دیجیتال صحبت می‌کنیم، زمان آن است که توضیح دهیم آنها چه کسانی هستند: متخصصان موضوعات خاص با مخاطبان زیادی که به آنچه می‌گویند علاقه‌مند هستند.

اینفلوئنسرهای دیجیتال در صورتی که با صدای آنها مطابقت داشته باشد، ممکن است محتوای خاصی برای برند شما تولید کنند. آنها می‌توانند آزمایش‌های عمومی محصولات شما را انجام دهند و نتایج را بدون توجه به مثبت یا منفی به عموم خود نشان دهند. بنابراین، آنها قدرت تمجید یا تخریب برند شما را دارند.

برندهای بیشتری از اینفلوئنسر مارکتینگ در استراتژی‌های خود استفاده می‌کنند و به نتایج خوبی می‌رسند. حتی با وجود برخی خطرات - اینفلوئنسر ممکن است صحبت کند یا کاری انجام دهد که بر تصویر شما تأثیر منفی بگذارد - وفاداری دنبال کنندگان آنها ممکن است مشتریان جدید زیادی را به برند شما برساند.

9. بازاریابی موبایلی

امروزه اگر می‌خواهید به مشتریان دسترسی پیدا کنید،  بازاریابی موبایل تقریباً اجباری است. تحقیقات گوگل نشان می‌دهد که 27 درصد از جمعیت جهان از جستجوی صوتی در تلفن همراه استفاده می‌کنند و سفر مصرف کننده به طور فزاینده ای پیچیده می‌شود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که بی واسطه بودن به اندازه وفاداری بسیار مهم است. و هیچ چیز فوری‌تر از حل یک مشکل با گوشی هوشمند در هر مکان و هر زمان نیست. بازاریابی موبایلی فقط یک روند نیست. برای برندهایی که مایلند همیشه در کنار مشتریان خود باشند، باید واقعیت داشته باشد. برخی از روش‌های سرمایه گذاری در بازاریابی موبایلی عبارتند از:

  • ایجاد یک برنامه: هنگامی که می‌خواهید با مخاطبان خود صحبت کنید، اعلان‌های فشار را پخش کنید.

  • بازاریابی پیام رسان فوری را بپذیرید: مستقیماً با مردم خود صحبت کنید.

  • محصولات یا خدمات را بر اساس موقعیت جغرافیایی ارائه دهید: و جایی باشید که مصرف کنندگان شما هستند.

  • پتانسیل پیامک را کاوش کنید: مخاطبان خود را در مورد علایقشان به روز نگه دارید.

  • ارائه محتوای موبایلی: توجه عمومی خود را با محتوای جذابی مانند ویدیوها که می‌توانند در هر جایی مصرف کنند، جلب کنید.

10. بازاریابی ویدئویی

طبق وبلاگ Think With Google ، 2 میلیارد نفر در ماه به دنبال چیزی در یوتیوب هستند.  سرگرمی، اخبار، نحوه انجام کاری، محتوای مطالعه، هر چه باشد، فرصتی بزرگ برای دستیابی به مشتریان جدید است.

استراتژی‌های بازاریابی ویدیویی برای هدایت نتایج در سراسر قیف بازاریابی ، مانند پست‌های وبلاگ و ایمیل‌ها،  استفاده می‌شوند .

مردم به چند دلیل مانند دیدن نظرات معتبر درباره برخی محصولات یا خدمات به دنبال ویدیو هستند.

80٪ از مردم به طور متناوب از موتورهای جستجو و ویدیوها استفاده می کنند و از آن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و دیدن اینکه دیگران چگونه از آن استفاده کرده‌اند استفاده می کنند. و 55 درصد از مصرف کنندگان قبل از خرید این کار را انجام می دهند. 

11. بازاریابی صوتی

در عصر موبایل، بازاریابی صوتی سزاوار توجه بازاریابان است. فرمت هایی مانند پادکست به طور فزاینده ای مصرف می‌شوند. در واقع، پادکست‌ها پدیده‌ای معتبر هستند و مخاطبان رادیو را به خود جذب می‌کنند، مخصوصاً زمانی که مردم در حال حمل و نقل هستند یا کارهای مکانیکی مانند تمیز کردن خانه یا کار کردن انجام می‌دهند.

اگر عادات هدفتان را می‌دانید، ممکن است به موضوعاتی برای پادکست‌هایتان فکر کنید که تا حدی با فعالیت‌هایی که عموم شما ممکن است در حین گوش دادن به آن‌ها انجام دهند، مرتبط باشد.

به این ترتیب می‌توانید محصول یا خدمات خود را به صورت متنی وارد کنید و بازاریابی صوتی را به یک فرصت فروش بزرگ تبدیل کنید.

12. بازاریابی واقعیت مجازی

VR یا واقعیت مجازی در حال حاضر در زندگی ما وجود دارد و ممکن است توسط بازاریابان برای دستیابی به مخاطبان یک برند مورد استفاده قرار گیرد. این توانایی را به ارمغان می‌آورد تا به عموم شما تجربه ای همه جانبه با نام تجاری، محصول یا خدمات ارائه دهید.

تأثیر این نوع ارتباطات بر مردم تقریباً فراموش نشدنی است و برند شما را از سایرین در همان بخش بازار جدا می‌کند. با در نظر گرفتن یک نوآوری، بازاریابی واقعیت مجازی، برند شما را با یک ایده مدرن مرتبط می‌کند و کسب و کار شما را در موقعیتی نوآورانه، جلوتر از زمان شما قرار می‌دهد.


کامنت ها