شروع وبلاگ نویسی و کسب درآمد از وبلاگ توی 6 مرحله!

اگر می‌خواهید بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی یک وبلاگ بسازید و از آن کسب درآمد کنید در ادامه این مطلب همراه من باشید.

وبلاگ نویسی در شش مرحله

در 6 مرحله میتوانید یک وبلاگ بسازید:

  1. اسم و موضوع وبلاگ را انتخاب کن

  2. وبلاگ را ثبت و آنلاین کن

  3. ظاهر و دیزاین وبلاگ را درست کن

  4. اولین مطلب را بنویس و منتشر کن

  5. وبلاگ را تبلیغ کن

  6. از طریق وبلاگ کسب درآمد کن

اصلا ارزشش را دارد که وبلاگ بسازیم؟

طبیعتا هر کاری سختی های خود را دارد ولی با انگیزه و تلاش قطعا میشود یک وبلاگ عالی درست کرد. اگه فقط هدف کسب درآمد باشد و شور و انگیزه کافی نداشه باشید احتمال موفقیت کم می‌شود چون رقابت وجود دارد و برای موفقیت باید شور و انگیزه زیادی داشته باشید.

مرحله 1: اسم و موضوع وبلاگ را انتخاب کن

اول باید حوزه ای که به نظرتان شور و انگیزه کافی دارید که در مورد آن بنویسید، را پیدا کنید. بعد باید یک اسم مناسب و متناسب با موضوع وبلاگ انتخاب کنید. سعی کنید اسم وبلاگ منحصر به فرد باشد و موضوع وبلاگ را توصیف کند.

مرحله 2: ثبت آنلاین وبلاگ

وقتی که اسم و موضوع وبلاگ مشخص شد باید دامنه هم انتخاب کنید. مثلا میتوانید از طریق سایت nic.ir یک دامنه .ir برای وبلاگ بخرید.

البته اگر بخواهید میتوانید بدون خرید دامنه و هاست اختصاصی، از طریق سرویس های وبلاگ دهی مثل blogfa اقدام به ثبت وبلاگ کنید:

ثبت وبلاگ جدید در بلاگفا

این سرویس ها معمولا هزینه ای ندارند و فقط با پرکردن اطلاعات موردنیاز، یک ساب دامنه اختصاصی و پنل ثبت مطلب ارائه میدهند.

ثبت وبلاگ با دامنه و هاست اختصاصی

برای اینکه مطمئن شوید دامنه مدنظرتان آزاد است یا خیر میتوانید از سایت http://whois.nic.ir/ چک کنید. (البته برای دامنه ها .ir)

در قسمت مشخص شده اسم دامنه را بنویسید و جستجو کنید:

جستجوی دامنه در whois.nic.ir

اگر اطلاعات هویتی دامنه را آورد یعنی قبلا ثبت شده و شما دیگر نمیتوانید ثبتش کنید، در غیر اینصورت یعنی این که آزاد است و میتوانید ثبتش کنید. باید وارد سایت http://nic.ir/ شوید و از منوی سایت گزینه ثبت دامنه را انتخاب کنید و مراحل را انجام دهید. بعد از خرید دامنه باید از سایت های ارئه دهنده هاست (مثل ایران سرور) یک هاست بخرید و از آنها بخواهید که وردپرس نصب کنند. وردپرس یک پنل مدیریت محتوای رایگان است که با استفاده از آن در وبلاگ مطلب ثبت میکنید یا ظاهر وبلاگ را تغییر میدهید.

مرحله 3: ظاهر و دیزاین وبلاگ

بعد از اینکه وبلاگ به صورت آنلاین آماده شد وارد پنل مدیریت میشوید و آنجا میتوانید قالب وبلاگ را تغییر دهید. مثلا اگر از وردپرس استفاده کرده باشید از منوی “نمایش > پوسته ها” میتوانید یکی از قالب‌های آماده را انتخاب کنید بعد رنگ، عکس و تقریبا هر جای قالب را که خواستید میتوانید تغییر دهید. در بلاگفا و سایر سرویس دهندگان وبلاگ هم تا حدودی این امکانات وجود دارد. سعی کنید ظاهر وبلاگ با موضوع و اسم وبلاگ متناسب باشد.

مرحله 4: ثبت و انتشار مطلب در وبلاگ

بعد از طراحی ظاهری نوبت این می‌رسد که اولین مطلب را ثبت کنید. برای ثبت مطلب در وردپرس از گزینه “نوشته ها > افزودن نوشته” باید استفاده کنید و اطلاعات مورد نیاز مانند عنوان، عکس، متن و … را تکمیل کنید. در بلاگفا و سرویس دهنده‌های دیگر هم مشابه همین می‌باشد.

چطور محتوای عالی بنویسیم؟

هر مطلبی که ثبت میکنید باید واقعا مفید و آموزنده باشد و خواننده را درگیر کند. سعی کنید مطلب اورجینال باشد و کپی نکنید یا حداقل اگر از مطالب سایت‌های دیگر استفاده میکنید فقط کپی پیست نکنید و کمی ویرایش کنید و مواردی اضافه کنید. باید مطلب بتواند در گوگل رقابت کند که بازدید و ترافیک وبلاگ زیاد شود. رفته رفته کمی در مورد مهم‌ترین مفاهیم سئو مثل تحقیق و پیدا کردن کلمات کلیدی درست مطالعه کنید و قواعد را یاد بگیرید تا بهتر بتوانید در گوگل بالا بیایید. برای شروع سایتتان را در سرچ کنسول ثبت کنید تا اگر سایت مشکلی داشت گوگل بتواند اطلاع دهد.

سعی کنید عنوان مطلب جذاب باشد تا کلیک بگیرد. مثلا سعی کنید حس کنجکاوی خواننده را تحریک کنید. از پاراگراف‌های خیلی طولانی و خسته کننده استفاده نکنید و سعی کنید ظاهر مطلب خسته کننده نباشد. مثلا میتوانید از تیتر‌های داخلی استفاده کنید و عکس، جدول، ویدیو و … هم قرار دهید. حتی اگه توانستید از عکس هایی که خودتان گرفتید یا درست کردید و اورجینال هستند استفاده کنید.

در نهایت سعی کنید مطلبی که نوشتید را با رتبه های اول گوگل مقایسه کنید و به این سوال جواب دهید که چرا گوگل باید مطلب شما را بالاتر از نشان دهد؟ اگر لازم بود انقدر باید مطلب را ویرایش کنید که از مطالب موجود در سایر سایت ها کامل تر و مفید تر باشد. در این صورت حتما موفق میشوید.

مرحله 5: تبلیغ مطالب و محتوای وبلاگ

درست کردن ظاهر خوب و نوشتن مطالب عالی فقط شروع کار میباشد. برای اینکه بازدید و ترافیک جذب کنید باید کمی زمان صرف تبلیغات کنید، مخصوصا وقتی که وبلاگ تازه شروع به کار کرده باشد. از روش‌های زیر میتوانید برای تبلیغ وبلاگ استفاده کنید. التبه لازم نیست همه موارد را انجام دهید فقط سعی کنید آنهایی را که میتوانید انجام دهید:

اطرافیان را باخبر کنید

اولین کسانی که باید راجع به وبلاگ شما بدانند خانواده، دوستان، همکاران و در کل اطرافیانتان هستند. میتوانید آنها را در جریان بزارید که یک وبلاگ جدید درست کرده اید و در صورت تمایل میتوانند وبلاگ شما را دنبال کنند.

از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

در شبکه های اجتماعی میتوانید لینک مطالب جدید وبلاگتان را قرار دهید و تبلیغ کنید. البته نباید بیش از حد و اسپم باشد. شبکه های اجتماعی میتوانند باعث شوند وبلاگتان دیده شود و بازدید چند برابر شود. وقتی یک نفر مطلب شما را به اشتراک میگذارد این اشتراک گذاری ادامه پیدا میکند و به صورت تصاعدی بازدید سایتتان افزایش میابد.

در وبلاگ های دیگر کامنت بگذارید

وبلاگ های دیگری را در حوزه فعالت خودتان پیدا کنید و با آنها تعامل داشته باشید. با استفاده از بخش نظرات، خودتان را معرفی کنید و نظرات جذاب و سازنده بنویسید.

با بازدیدکننده ها تعامل داشته باشید

وقتی بازدید کننده ها به مطالبتان نظر میدهند همیشه با آنها تعامل داشته باشید و پاسخ دهید و لایک و تایید کنید. وقتی بازدید کننده پاسخ شما را ببیند تشویق میشود و به فعالیت مجدد در سایت شما ادامه میدهد.

مطالب جدید را ایمیل کنید

سعی کنید یک لیست ایمیل درست کنید. مثلا از ایمیل بازدید کننده ها که نظر میدهند و ایمیلشان را ثبت میکنند استفاده کنید (با اجازه خودشان) و یک لیست ایمیل بسازید که بتوانید مطالب جدیدتان را هفتگی یا ماهانه ارسال کنید. میتوانید در رابطه با ایمیل مارکتینگ تحقیق کنید و از این طریق بازدیدتان را افزایش دهید.

مرحله 6: کسب درآمد از وبلاگ

وقتی که محتوای خوب آماده کرده اید و تبلیغات کرده اید، کسب درآمد از وبلاگ کار آسانی است. البته تا به مرحله ای برسید که بازدید مناسبی داشته باشید کمی زمان خواهد برد. وقتی که بازدید خوب شد می توانید از روش های زیر کسب درآمد داشته باشید:

جایگاه های تبلیغاتی

سایتهایی وجود دارند که در مقابل قرار دادن جایگاه های تبلیغاتی در وبلاگ پول پرداخت می‌کنند. معمولا به اینصورت کار میکنند که یک یا چند جایگاه در وبلاگتان به آنها اختصاص میدهید و آنها میتوانند در جایگاه هر تبلیغی خواستند قرار دهند. هر چقدر تبلیغاتشان بیشتر کلیک شود درآمد شما هم افزایش خواهد یافت. مثلا سایت هایی مثل یکتانت و یا مدیا اد این خدمات را ارائه میدهند.

همکاری در فروش محصولات

سیستم همکاری در فروش به این صورت است که به ازای هر خرید کالا که توسط بازدیدکنندگان شما انجام شده باشد، سایت فروشنده به شما پورسانت پرداخت خواهد کرد. مثلا دیجیکالا سیستم همکاری در فروش دارد. معمولا به این صورت است که برای هر محصول لینک خاصی به شما میدهند و شما داخل مطالب وبلاگ این لینک ها رو قرار میدهید. وقتی بازدیدکننده روی این لینک های خاص کلیک میکند و به سایت فروشنده میرود و خرید انجام میدهد، یک مبلغی هم به عنوان پورسانت به شما داده میشود.

فروش محصول یا خدمات

میتوانید محصولات و خدمات خود را مستقیما در وبلاگ بفروشید. مثلا یک ویدیو یا دوره آموزشی درست کنید و بفروشید. یا اینکه تعدادی از مطالب را پولی کنید و خرید اشتراک قرار دهید. و یا هر مدل کالا و خدمات دیگری که به ذهنتان میرسد میتوانید در وبلاگ بفروشید.


کامنت ها