نحوه تدریس مکالمه زبان انگلیسی

اگر شما یک مدرس زبان انگلیسی هستید، قطعا از اهمیت مکالمه در این زبان باخبرید. این مهارت می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا به طور موثر با زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند. همچنین، یادگیری مکالمه زبان انگلیسی می‌تواند به دانش‌آموزان در تحصیلات و شغلشان کمک کند.

با یادگیری مهارت مکالمه، دانش‌آموزان قادر خواهند بود تا با اعتماد به نفس در موقعیت‌های اجتماعی و تحصیلی صحبت کنند. حرف زدن زبان آموزان شما یکی از اهداف اصلی در تدریس زبان انگلیسی محسوب می شود تا حدی که شاید بتوان گفت مکالمه و کیفیت مکالمه کلاس شما میزان موفقیت شما در تدریستان را نشان می دهد! برای رسیدن به این هدف روش های متنوع زیادی وجود دارد که ما قصد داریم به تعدادی از این روش های کاربردی اشاره کنیم:

1- نیاز زبان آموزان خود را بشناسید

زبان آموزان شما چرا زبان می آموزند؟ آیا یادگیری آن ها جنبه ی تفریحی و پر کردن وقت آزادشان را دارد و یا جنبه های دیگری همچون سفرهای خارجی، اهداف آکادمیک یا تجاری دارد؟ با توجه به هر یک از این موارد، زمینه ی مکالمه ها، کلمات مورد استفاده در کلاس و منبع آموزشی خود را مشخص کنید. حتی باید شرایط کلاس خود را نیز در نظر بگیرید. تعداد زبان آموزان، رده ی سنی آن ها و حتی جنسیت آن ها مهم است. اگر شما در کلاس کودکان با لحن های جدی مکالمه کنید، کلاس شما کسل کننده خواهد بود.

2- روی مکالمه تمرکز کنید

نوزادی که برای اولین بار اولین کلمات خود را به زبان می آورد، از جانب اطرافیان تشویق می شود. در گام های اولیه ملاک درست حرف زدن نیست. نخستین هدف شما ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس کافی در اقدام به مکالمه است. تا جایی که می توانید زبان آموزان خود را به مشارکت در بحث های کلاسی تشویق کنید این کار را می توانید با روش های مختلفی بسته به دانش آموزانتان انجام دهید به طور مثال برای سنین پایین تر می توان از بازی و سرگرمی های گوناگون استفاده کرد. از اصلاح های بیش از حد خودداری کنید و سعی کنید بیشتر روی تلفظ کلمات کار کنید تا گرامر آن ها. هدف شما درست حرف زدن نیست بلکه این است که آیا زبان آموزان، شما را درک می کنند و می توانند به شما پاسخ دهند یا نه!

3- الگوی آموزشی بسیار مهم است!

شما اولین الگوی زبان آموزتان هستید. روی تلفظ خودتان بسیار کار کنید. اصلاح تلفظات غلطی که در ذهن دانش آموزان هک شده است کار بسیار دشواری است. قبل از شروع کلاس تلفظ کلماتی که می خواهید در آن جلسه کار کنید را بررسی کنید. حتی می توانید پادکست های انگلیسی را در کلاس پخش کنید. گاها تاثیر تلفظات یک سخنگوی بومی بیشتر از افراد غیربومی آن زبان است. همچنین تغییر صدای مدرس باعث می شود تا کلاس شما از حالت یکنواخت خارج شود.

4- اهمیت پارتنر آموزشی

مکالمه زمانی معنا پیدا می کند که شما شخصی را برای حرف زدن داشته باشید. می توانید اعضای کلاستان را به گروه های چند نفره تقسیم کنید و از آن ها بخواهید فعالیت های مربوط به مکالمه را باهمدیگر انجام دهند. از تکنولوژی کمک بگیرید مثلا از زبان آموزان خود بخواهید زمانی که تنها هستند می توانند از برنامه فرمان صوتی گوگل کمک بگیرند یا با استفاده از برنامه های گفت و گوی آنلاین مهارت مکالمه خود را تقویت کنند.

5- فضا سازی کنید

تا جایی که می توانید محیط کلاس را به محیطی که می خواهید درباره آن حرف بزنید نزدیک کنید. این کار باعث می شود تا خلاقیت دانش آموزان شما افزایش یافته و ایده های بیشتری به ذهن آن ها بیاید و راحت تر ایجاد ارتباط کنند. برای اینکار هم میتوانید از لوازم و ابزار های گوناگون آموزشی مثل فلش کارت ها ، وایت برد ، پروژکتور، پوستر و … کمک بگیرید.

6- در تعیین تکالیف خلاق باشید

تکلیف های شما نباید خسته کننده، سخت و یا حوصله سربر باشند. تکالیف مربوط به مکالمه0 خود را طوری انتخاب کنید که زبان آموز از انجام آن ها لذت ببرد. درباره علایق زبان آموزان با آن ها حرف بزنید تا خلاقانه تر بتوانید انتخاب کنید. به عنوان مثال چه تکلیفی بهتر از بحث درباره فیلم و یا انیمیشن های مورد علاقه زبان آموزان در زبان انگلیسی.

7- آغازکننده مکالمه باشید

یخ زبان آموزانتان را بشکنید! گاها دانش آموزان شما توانایی صحبت را دارند ولی به دلایلی مختلفی مانند خجالت کشیدن، ترس از قضاوت دیگران، کمبود اعتماد به نفس، ترس از اشتباه حرف زدن و … اینکار را انجام نمی دهند. به آن ها نشان بدهید که هیچ یک از این موارد اهمیتی ندارند. به زبان آموزانتان در پیدا کردن کلمات مورد نظرشان کمک کنید. اگر شما سر صحبت کردن را باز کنید متوجه خواهید شد که کم کم موضوع مورد بحث شما داغ تر می شود. اینکار را می توانید با پرسیدن سوالات جواب باز انجام دهید. منظور از این سوالات، پرسش هایی هستند که زبان آموز شما نیاز ندارد تا کلمات یا اطلاعات بخصوصی را بداند تا به آن ها پاسخ دهد. مثلا می توانید بپرسید روز شما چگونه بود یا نظر شما درباره فلان شخصیت یا فیلم چگونه است. روش دیگری که وجود دارد این است که از آن ها بخواهید نوبتی سوال بپرسند و افراد داوطلب پاسخ بدهند.

8- انعطاف پذیر باشید

تمامی متد های جدید آموزش کلاسی به این تاکید دارند که آموزش باید دانش آموز محور باشد و دانش آموزان باید مباحث درسی را با مشارکت پیش ببرند و مدرس نقش تسهیل کننده و ناظر را دارد. در مواردی، شما احساس می کنید جو کلاس شما نیاز به تغییر دارد و شما باید بحث را عوض کنید. از این نشانه ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • زمانی که کل کلاس ساکت می شوند و بحث قطع می شود.

  • زمانی که مطالب مشابه هم تکرار می شوند.

  • زمانی که احساس می کنید مطالب مطرح شده در کلاس باعث می شود تعدادی از زبان آموزان احساس ناراحتی کنند.

  • زمانی که بحث مورد نظر خیلی جامع است و پتانسیل حرف زدن درباره زیرمجموعه هایش زیاد است.


کامنت ها