سئوی سایت چیست؟ راهنمای جامع سئو 2024

راهنمای جامع سئو

دستیابی به رتبه بالای سایت در موتورهای جستجو می‌تواند به عنوان یک هدف مهم در استراتژی بازاریابی آنلاین محسوب شود. رتبه بالا در موتورهای جستجو افزایش نمایانی سایت در نتایج جستجو را در پی دارد، که موجب جذب کاربران بیشتر و افزایش فروش و آگاهی از برند می‌شود.

اگر قصد سرمایه گذاری روی سئوی سایتتان را دارید و بدنبال درک کاملی از مفهوم سئوی سایت، اهمیت سئو و دریافت اطلاعات تکمیلی از جنبه‌های مختلف سئو یا بهینه سازی موتور جستجو هستید، مطالعه این راهنما برای شما مفید خواهد بود.

اصطلاحاتی مثل سئو کردن سایت، بهبود سئو، افزایش و بالابردن سئو سایت و سئوسازی عباراتی هستند که کاربران فارسی زبان برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو استفاده می‌کنند.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو یک نرم‌افزار یا سرویس آنلاین است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با وارد کردن کلمات کلیدی یا عبارات، در بین اطلاعات موجود در اینترنت جستجو کنند و نتایج مرتبط را ببینند. این موتورها بر اساس الگوریتم‌های خود، صفحات وب را جستجو کرده و نتایج مناسب را به کاربران ارائه می‌دهند.

معروف‌ترین موتور جستجو در دنیا، گوگل است. علاوه بر گوگل، موتورهای دیگری مانند بینگ (Bing)، یاهو (Yahoo)، داک داک گو (DuckDuckGo) و بسیاری دیگر نیز وجود دارند. هر یک از این موتورها الگوریتم‌ها، معیارها و ویژگی‌های مختلفی دارند.

سهم بازار موتورهای جستجو در جهان

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

برای کشف، دسته‌بندی و رتبه‌بندی میلیون‌ها وبسایتی که در فضای اینترنت وجود دارند، موتورهای جستجو باید ابتدا بطور دقیق بفهمند چه نوع اطلاعاتی در دسترس است و در گام بعدی، آن اطلاعات را بطور منطقی به کاربران ارائه دهند. این فرآیند ازطریق 3 اقدام بنیادی انجام می‌پذیرد:

  1. کرال کردن (Crawling)

  2. ایندکس کردن (Indexing)

  3. رتبه‌بندی کردن (Ranking)

موتورهای جستجو محتواهای تازه منتشر شده را کشف می‌کنند، آن‌ها را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کنند و در نهایت برای استفاده کاربران طبقه‌بندی می‌کنند.

عملکرد خزنده های گوگل

  • کرال کردن: موتورهای جستجو ربات‌هایی در اختیار دارند که به خزنده (Crawler) و عنکبوت نیز معروفند. آن‌ها ربات‌های خود را برای ارزیابی محتوای وبسایت‌های تازه ایجاد شده و یا محتواهایی که به تازگی تغییر کرده باشند ارسال می‌کنند. وظیفه این ربات‌ها این است که صفحات وب را به دقت بررسی کنند تا دریابند که هر کدام در چه زمینه‌ای بوجود آمده‌اند و چه موضوعی دارند. سپس، با دنبال کردن لینک‌های موجود در صفحات، به صفحات دیگر رفته و آن صفحات را نیز کرال می‌کنند.

  • ایندکس کردن: بعد از اینکه یک وبسایت کرال شد، موتورهای جستجو باید تصمیم بگیرند که چطور آن اطلاعات را طبقه‌بندی کنند. فرآیند ایندکس کردن به ذخیره‌سازی صفحات کرال شده در دیتابیس‌های موتورهای جستجو گفته می‌شود. هر موتور جستجو دیتابیس مخصوص به خود را دارد.

  • رتبه‌بندی کردن: وقتی یک کاربر جستجویی انجام می‌دهد، موتورهای جستجو به سراغ دیتابیس خود رفته تا اطلاعات مرتبطی را از بین تمام آن صفحاتی که قبلا ایندکس کرده بودند، ارائه کنند. اما این اطلاعات به چه ترتیبی باید ارائه شوند؟ تمام صفحات یافت شده، براساس یک سیستم رتبه‌دهی برای کاربران فهرست می‌شوند و به هیچ وجه ترتیبی تصادفی ندارند. موتورهای جستجو فرآیند رتبه‌بندی را با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف و براساس کیفیت و مرتبط بودن با کوئری کاربر انجام می‌دهند.

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف (Search Engine Optimization) است و عبارتست از مجموعه اقدامات و فرایندهایی که در آن رتبه کل سایت یا یک صفحه از وبسایت برای یک یا چند کلیدواژه در موتورهای جستجو نظیر گوگل بهبود پیدا می‌کند و این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی و میزان بازدید سایت می‌شود.

اهمیت سئوی سایت

اهمیت سئوی سایت

سئو (SEO) یکی از عناصر کلیدی در موفقیت یک وبسایت و حضور موثر در فضای آنلاین است. غفلت از اهمیت سئو سایت باعث از دست رفتن بازدیدکنندگانی می شود که از طریق موتورها جستجو به سایت شما مراجعه کرده اند. افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت بهبود جایگاه سایت شما را نیز به دنبال دارد.

  1. افزایش نمایانی: یکی از اهمیت‌های اصلی سئو، افزایش نمایانی وبسایت در موتورهای جستجو می‌باشد. وقتی که وبسایت در نتایج جستجو به رتبه بالا صعود می‌کند، احتمال دیده شدن توسط کاربران بسیار بیشتر می‌شود.

  2. افزایش ترافیک طبیعی: بر اساس موقعیت در نتایج جستجو، وبسایت‌هایی که سئو بهتری دارند، به ترافیک طبیعی بیشتری دست می‌یابند. این به این معناست که کاربران به طور طبیعی به وبسایت شما هدایت می‌شوند بدون اینکه نیاز به تبلیغات پرداختی داشته باشید.

  3. بالا بردن اعتبار و اعتماد: وبسایت‌هایی که در نتایج جستجو با رتبه بالا قرار دارند، به نظر کاربران به عنوان منابع معتبرتر و قابل اعتمادتری می‌آیند. افزایش اعتبار و اعتماد ممکن است به تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان و افزایش فروش منجر شود.

  4. کاهش هزینه تبلیغات: با بهبود سئو و رتبه‌بندی در جستجوها، شما ممکن است به تدریج به تبلیغات پرداختی کمتری نیاز داشته باشید. زیرا ترافیک طبیعی بیشتری به سایت شما هدایت می‌شود.

  5. رقابت‌پذیری بیشتر: در بازارهای آنلاین پر رقابت، رتبه بالا در نتایج جستجو می‌تواند به شما یک مزیت رقابتی ارزشمند فراهم کند. کاربران اغلب به سرعت نتایج اولیه جستجو را بررسی کرده و بهترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کنند.

  6. تجربه کاربری بهتر: بهینه‌سازی سئو معمولاً بهبود تجربه کاربری را نیز به همراه دارد. سرعت بارگذاری صفحات، ساختار مناسب و اطلاعات مرتبط، به بهبود تجربه کاربری و افزایش ماندگاری کاربران منجر می‌شود.

به طور کلی، سئو یک استراتژی بلندمدت است که اثرات مثبت خود را به مرور زمان نشان می‌دهد و به توسعه و رشد پایدار وبسایت شما کمک می‌کند.

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز (Google Ads) یک پلتفرم تبلیغاتی آنلاین است که توسط گوگل ارائه می‌شود و به تبلیغ‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خود را در نتایج جستجوی گوگل، شبکه‌های تبلیغاتی مختلف، و وب‌سایت‌های همکار نمایش دهند.

گوگل ادز

شما می‌توانید با پرداخت هزینه به گوگل لینک سایت خود را در صفحات جستجوی گوگل نمایش دهید و به ازای هر بار کلیک مبلغ مشخصی به گوگل پرداخت کنید. در این روش لینک سایت شما در بالا یا پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده خواهد شد.

تفاوت سئو و گوگل ادز

تفاوت نتایج گوگل ادز و سئو

سئو (SEO) و گوگل ادز (Google Ads) دو راهبرد مختلف در حوزه تبلیغات و بهینه‌سازی وب‌سایت هستند. در ادامه، تفاوت‌های اصلی بین سئو و گوگل ادز را بررسی می‌کنیم:

  • ترافیک در سئو رایگان است: با سرمایه گذاری روی سئو و کسب رتبه، شما بابت هر کلیک نیازمند پرداخت هزینه به گوگل نیستید. در واقع جایگاه شما وابسته به تعداد کلیک و تعداد افرادی که روی لینک شما کلیک می‌کنند نیست.

  • بسیاری از کاربران تمایلی به کلیک روی لینک‌های تبلیغاتی در گوگل ندارند: لینک‌های تبلیغاتی در صفحه نتایج جستجوی گوگل، با علامت (Ad) به معنی تبلیغات یا علامت (sponsored) مشخص شده‌اند. تحقیقات نشان داده بسیاری از کاربران تمایلی به کلیک روی لینک‌های تبلیغاتی ندارند و با نادیده گرفتن لینک‌های تبلیغاتی به سراغ نتایج بعدی می‌روند.

  • ترافیک ناشی از سئو مستمر است: برخلاف گوگل ادز، ترافیک ناشی از سئو مستمر و یکنواخت است. در تبلیغات کلیکی با اتمام شارژ حساب گوگل ادز، نمایش سایت در صفحه نتایج جستجو متوقف می‌شود. با سرمایه گذاری در سئو و کسب رتبه بالا در گوگل، ترافیک سایت مستمر و پایدار خواهد شد و در صورت اتمام بودجه سئو رتبه سایت تغییر ناگهانی نخواهد داشت.

از دیگر مزایای سئو در مقایسه با ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی این است که امکان ایجاد ترافیک مستمر در سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ نظیر ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. بعنوان مثال در یک کمپین تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ، پس از ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی، افزایش‌ در ترافیک وبسایت ایجاد می‌شود که در نهایت و پس از پایان کمپین تبلیغاتی مربوطه این ورودی‌ها از بین می‌رود.

اما سرمایه گذاری روی سئو معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • طولانی بودن زمان دستیابی به رتبه مورد نظر و نیاز به تلاش بی وقفه و مستمر دارد.

  • تحت تاثیر تغییر الگوریتم های گوگل می‌باشد و با تغییر در الگوریتم‌های گوگل نتیجه تلاش‌ها بی‌ثمر خواهد شد و باید مداوم به روزرسانی و تلاش شود.

  • رسیدن به رتبه‌های برتر در سئو قطعی نیست چون اولا الگوریتم‌های گوگل دائما در حال تغییر هستند و دوما شما از تلاش‌های رقبای خود بی‌اطلاع هستید.

انواع سئو

انواع سئو

متخصصین سئو از اصطلاحات مختلفی برای انواع سئو استفاده می‌کنند. برای درک بهتر مفهوم بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو بهتر است با چند اصطلاح پرکاربرد آشنا شوید:

  • سئو آن پیج (On-page SEO) یا سئوی داخلی: سئو آن پیج یا سئوی داخلی که گاها سئوی درون صفحه‌ای هم گفته می‌شود عبارتست از همه مواردی که شما روی خود سایت انجام می‌دهید، مثل: تولید محتوای مفید، افزایش سرعت سایت، طراحی ساختار اطلاعاتی مناسب، ایجاد لینک‌های داخلی و بهبود تجربه کاربری سایت.

  • سئو آف پیج (Off-page SEO) یا سئوی خارجی: سئو خارجی یا سئو آف پیج عبارتست از: دریافت لینک از سایر وبسایت‌ها به منظور نمایش اعتبار و ارزش وبسایت به موتورهای جستجو. اگر لینک سایت شما در سایت‌های دیگر قرار گیرد این به معنای اعتبار بیشتر سایت نزد گوگل است.

تفاوت سئوی داخلی و سئوی خارجی در این است که در سئوی داخلی شما روی سایت خودتان کار می‌کنید، اما در سئو خارجی شما تنها یک هدف دارید و آن افزایش تعداد و کیفیت لینک‌های ارجاعی به سایت شما در سایر سایت‌ها است.

  • سئوی تکنیکال (Technical SEO): سئو تکنیکال یا سئو فنی خود زیر شاخه‌ای از سئو آن پیج است. سئو تکنیکال به مجموع اقداماتی گفته‌ می‌شود که فرایند خزش و ایندکس شدن صفحات سایت توسط گوگل را ساده می‌کنند. ساخت نقشه سایت، افزایش سرعت سایت، ایجاد و بهینه سازی فایل ربات و سازگاری با موبایل… برخی از الزامات اولیه در سئو تکنیکال هستند. این بخش از سئو به محتوا ارتباطی ندارد و به بهینه سازی و بهبود زیر ساخت وب‌سایت می‌پردازد.

  • سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه: ریشه عبارت سئو کلاه سفید (White Hat SEO) و سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO) از آدم‌های خوب و آدم‌های بد در فیلم‌های وسترن گرفته شده‌است. سئو کلاه سفید اشاره به تکنیک‌های قانونی سئو و سازگار با خطوط راهنمای گوگل برای وبسمتران دارد. از طرفی سئو کلاه سیاه اشاره به روش‌های غیر قانونی سئو دارد. ترفندهای سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت ممکن است باعث افزایش رتبه سایت در گوگل شود اما در بلند مدت منجر به جریمه سایت، کاهش رتبه ناگهانی و یا حتی حذف تمام صفحات سایت شما از نتایج گوگل خواهد شد. مثلا خرید لینک بصورت انبوه از سایت‌های دیگر به منظور بهبود سئوی خارجی و دستکاری رتبه در گوگل خلاف خطوط مشی گوگل است و ممکن است منجر به جریمه شدن (Penalty) سایت شود.

سئوی کلاه سیاه و سفید

مهمترین گام‌های سئو برای ارتقا رتبه سایت در گوگل

گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور برای تعیین رتبه سایت استفاده ‌می‌کند. بسیاری از این رنکینگ فاکتورها مشخص نیستند. بهبود سئوی سایت جنبه‌های مختلفی دارد و هریک از این جنبه‌ها دارای درجه اهمیت متفاوتی هستند. در ادامه به بررسی موردی اساسی‌ترین نیازمندی‌های سئو خواهیم پرداخت و به تفصیل در مورد هریک از آن‌ها توضیح خواهیم داد.

سرعت سایت

سرعت لود مناسب صفحات سایت هم برای موتورهای جستجو و هم کاربران موضوع مهمی می‌باشد. کاربران امروزی توقع یک سایت با سرعت لود مناسب دارند. برای تست سرعت سایت، ابزارهای مختلفی مانند جی تی متریکس و PageSpeed Insights گوگل به صورت رایگان در دسترس کاربران هستند که اطلاعات خوبی را در مورد سرعت بارگذاری صفحات و رفع اشکالات آنها در اختیارتان قرار می‌دهند.

زمان باز شدن هر صفحه از وب سایت شما چیزی بین 2 تا 7 ثانیه باشد.

ساختار بهینه شده برای ربات‌ها

باید مطمئن شوید که خزنده‌های گوگل می‌توانند به راحتی به سایت شما دسترسی داشته باشند. وجود یک ساختار درست برای لینک سازی داخلی، بهترین روش برای نشان دادن محتوای مهم‌تر به موتورهای جستجو است. سعی کنید لینک سازی داخلی را مهم در نظر بگیرید با این کار هم مطالب بیشتری به کاربران معرفی کرده اید و هم به موتورهای جستجو کمک کرده اید که صفحات بیشتری از سایت شما را بشناسند.

فایل robot.txt

فایل متنی robot.txt که در هاست وب‌سایت شما بارگذاری می‌شود، حاوی یک سری دستور برنامه نویسی است که با ربات‌های موتور جستجو ارتباط برقرار می‌کند. صفحاتی که نباید در گوگل ایندکس شوند را به کمک robot.txt می‌توانید از دید خزنده های گوگل دور نگه‌دارید که آنها را ایندکس نکنند. به صورت پیش‌فرض وردپرس این فایل را برای وب‌سایت شما می‌سازد.

توجه داشته باشید که وقتی گوگل، صفحه‌ای از سایت شما را که نمی‌خواهید در موتورهای جستجو دیده شوند ایندکس می‌کند، لازم است ابتدا تگ «noindex» را به آن صفحه اضافه کرده و سپس صفحه مورد نظر را از طریق فایل robots.txt بلاک کنید تا از کراول شدن دوباره آن صفحه جلوگیری شود.

صفحات 404 و لینک‌های شکسته

وقتی یک صفحه از سایت را پاک می‌کنید کاربران با مراجعه به آن لینک با خطای 404 مواجه می‌شوند که این صفحات به عنوان صفحات مرده شناخته می‌شوند. اگر در سایت شما، لینک خروجی به صفحه‌ای وجود داشته باشد که آن صفحه حذف شده یا آن را تغییر داده‌اید، موتورهای جستجو در کراول کردن آن دچار مشکل شده و باعث می‌شود خطاهای مختلفی را در پنل سرچ کنسول مشاهده کنید. برای رفع این مشکل بهتر است همیشه لینک‌های خود را به کمک ابزارهای SEO، رصد کرده و در صورتی که صفحه‌ای حذف یا تغییر کرده است، به دنبال صفحه‌ای جایگزین برای آن باشید. 

جلوگیری از وجود صفحات تکراری (duplicate content)

گوگل در مقابل محتواهای تکراری درون وب سایت شما ساکت نمی‌شود و ترجیح می‌دهد اعتبار سئو را کاهش دهد. اما چنانچه شما به عنوان یک سایت فروشگاهی صفحات تقریبا مشابهی دارید و گمان می‌کنید که گوگل آنها را به عنوان صفحه تکراری خواهد شناخت و بلاک خواهد کرد می‌توانید تگ کنونیکال استفاده کنید این تگ به شما کمک میکند تا به گوگل نشان دهید که از میان صفحات تکراری در سایتتان، کدام یک نسخه اصلی است و کدام را در نتایج ایندکس نکند. افزونه Yoast SEO یکی از بهترین ابزارها برای انجام این کار است.

شما با ایجاد صفحات تکراری و مشابه به جای کمک به گوگل در راستای بهبود سئوی سایت بیشتر آنرا گیج می‌کنید.

امنیت سایت!

امنیت سایت

امنیت سایت جز موارد مهم می‌باشد شما به عنوان مدیر سایت باید بیش از هر چیز مراقب امنیت کسب و کار آنلاینتان باشید که اطلاعات سایت هک نشود. چنانچه موتورهای جستجوی گوگل متوجه ضعف امنیت سایت شوند در مدت زمان کوتاهی سئوی سایت را کاهش می‌دهند.

برای افزایش امنیت سایت بهتر است موارد زیر را حتماً رعایت کنید:

  • هاست خود را از یک شرکت معتبر و مطمئن خریداری کنید

  • یک رمز عبور قدرتمند داشته باشید و به هر کسی ندهید

  • سیستم مدیریت محتوای سایت را از منابع اصلی بگیرید

  • سطح دسترسی را برای افراد مشخص کنید و به اطلاعات مهم فقط صاحب سایت دسترسی داشته باشد

  • برای سایتتان گواهی امنیتی ssl بگیرید

  • از سیستم عامل و نرم‌افزارهای معتبر و اصلی استفاده کنید

SSL چیست؟

دریافت گواهینامه SSL برای سایت، یکی از نخستین گام‌هایی است که برای بهینه‌سازی سئو تکنیکال می‌توان انجام داد. با این کار، وب‌سایت شما روی پروتکل HTTPS کار می‌کند و بالاتر از سایت‌هایی قرار می‌گیرد که فاقد این گواهینامه هستند. نصب SSL نه‌نتها به رتبه گرفتن بهتر کمک می‌کند، بلکه تجربه بهتری از بازدید از سایت را هم برای کاربران رقم می‌زند چرا که مرورگرهای امروزی، هنگام مراجعه به سایت‌هایی که فاقد گواهی SSL هستند، پیغامی مبنی بر ناامن بودن وب‌سایت را نمایش می‌دهد؛ اتفاقی که نتیجه‌ای جز کاهش تعداد مخاطبان نخواهد داشت. 

سایت مپ

سایت‌مپِ سایت هم مثل فایل روبوت، یک فایل متنی با فرمت xml است؛ اما کارکرد آن‌ها با هم فرق دارد. در این فایل شما باید لینک تمامی صفحات سایتتان را قرار دهید و همچنین می‌توانید صفحات مهم را تعیین کنید. چون ربات‌های موتور جستجو به صورت خودکار همیشه سایت‌مپ سایت شما را بررسی می‌کنند. آن‌ها با بررسی لینک‌های درون این صفحه، راحت‌تر می‌توانند صفحات را پیدا کرده و آن‌ها را بررسی کنند. بنابراین با ساخت سایت مپ روند خزش ربات‌ها روی سایتتان را راحت‌تر می‌کنید. برای اضافه کردن sitemap به سایت کافی‌ست یکی از افزونه‌های مخصوص ساخت سایت مپ را نصب و با چند کلیک، sitemap را ایجاد کنید.

استراکچر دیتاها

به طور عادی، گوگل به کمک یک‌سری الگوریتم و فاکتورهای از پیش تعیین‌شده تشخیص می‌دهد که محتوای وب‌سایت شما چقدر باکیفیت است. مثلاً با بررسی چگالی کلمه کلیدی، وجود کلمات مرتبط، تصاویر و... در متن محتوا می‌فهمد که صفحه شما چقدر برای بودن در نتایج اول لیاقت دارد؛ اما به طور کلی توانایی تشخیص محتوای خود صفحه را ندارد.

برای اضافه کردن داده‌های ساختاریافته به سایت، افزونه‌های بسیار مختلفی برای سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس در دسترس کاربران است که Schema و Yoast از جمله آن‌ها هستند. ابزار تست استراکچر دیتا گوگل به شما می‌گوید که از این داده‌ها به‌درستی در سایت خود استفاده کرده‌اید یا نه. این ابزار همچنین در صورت وجود مشکل، خطاهای مربوطه و شیوه برطرف کردن آنها را نیز نمایش خواهد داد.

اسکیما چیست؟

Schema فرمی از استراکچر دیتا است؛ به زبان ساده‌تر اسکیما یک زبان مشترک است که توسط چندین موتور جستجوی بزرگ ایجاد شده است و حاوی یک نشانه گذاری استاندارد برای داده‌های ساختاری یا استراکچر دیتا هاست که موتورهای جستجو قادر به درک آن هستند.

لینک‌های بردکرامب (Breadcrumbs)

بردکرامب (Breadcrumb) در واقع لینک‌هایی هستند که همانند یک نقشه راه، موقعیت فعلی کاربران را به آنها نشان داده و مشخص می‌کنند که چقدر با صفحه اصلی فاصله دارند. این لینک‌ها معمولا در بخش بالایی صفحه‌های مختلف یک سایت، مانند صفحه محصول، نمایش داده شده و دقیقا مشخص می‌کنند که برای نمایش صفحه‌ای که کاربر در آن است، روی چند یا چه دسته‌بندی‌هایی کلیک کرده است. مطابق با تغییرات سال‌های اخیر در الگوریتم‌های گوگل، بردکرامب‌ها حالا مستقیما روی SEO اثرگذار هستند و حتی گزارشی مخصوص در مورد داده‌های ساختار یافته در سرچ کنسول نیز دارند. این داده‌ها به اندازه‌ای اهمیت دارند که گوگل، آنها را در نتایج جستجو نیز نشان داده و از آنها برای مدیریت هرچه بهتر اطلاعات استفاده می‌کند.

برخی از قالب‌های سایت‌ها، مانند بسیاری از پوسته‌های وردپرسی جدید، به صورت پیش‌فرض از این داده‌ها پشتیبانی کرده و قابلیت نمایش مسیر راهنما و موقعیت کنونی به کاربران را دارند. با این حال، اگر قالب سایت شما فاقد این ویژگی است، می‌توانید از افزونه‌های مختلفی از جمله Yoast SEO یا Breadcrumb NavXT برای پیاده‌سازی بردکرامب‌ها و بهبود سئو تکنیکال سایت استفاده کنید.

لینک‌های بردکرامب

قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل

از سال 2019 ریسپانسیو بودن قالب سایت اهمیت ویژه‌ای یافت و موتورهای جستجوی گوگل موبایل فرندلی بودن سایت را به عنوان یک امتیاز ویژه در نظر می‌گیرند. باید سهولت استفاده از سایت در موبایل و سایر دستگاهها موقع طراحی در نظر گرفته شود. یکی از کارهای آسان برای بهینه‌سازی قالب، استفاده از AMP و پلاگین‌های مرتبط است.

ساختارمند کردن URL ها

ساختارمند کردن URL یا آدرس صفحات مختلف سایت، از آسان‌ترین و البته مهم‌ترین کارهایی است که برای بهینه کردن سئو تکنیکال سایت می‌توانید انجام دهید. کاربران با در نظر گرفتن کلمات کلیدی مختلف برای این بخش، علاوه بر بهتر کردن آدرس صفحه‌ها، می‌توانند کلمات کلیدی را نیز به آنها اضافه کرده و شانس خود را برای بهبود رتبه افزایش دهند. برای گرفتن بهترین نتیجه، حتما از عبارات مرتبط برای URL استفاده کرده و از به کار بردن اعداد یا حروف بی‌ربط پرهیز کنید.

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) انجام دهید

کلمات کلیدی

قبل از شروع به تولید محتوا در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و سعی کنید لیستی از کلمات کلیدی را تهیه کنید. بعد از تحقیق، کلماتی که قرار است برایتان مخاطب جذب کند و ترافیک سایتتان را افزایش دهد را می‌شناسید! حالا شاه‌کلید دنیای سئو در دست شماست! بنابراین با توجه به این کلمات محتوای سایت خود را تولید کنید یا آن‌ها را بهبود ببخشید.

سعی کنید در 100 کلمه نخست مقاله و محتوای خود از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. در واقع با این کار دارید به گوگل اعلام می‌کنید که مفهوم و موضوع اصلی محتوایتان چیست. کاربران هم با این کار متوجه می‌شوند که محتوای درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اند. برای اطلاعات بیشتر در مورد کلمات کلیدی این مقاله را مطالعه کنید.

چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنیدبه عنوان مثال اگر کل محتوای شما 100 کلمه باشد و شما در این 100 کلمه، پنج بار از کلمه کلیدی استفاده کنید، چگالی کلمه کلیدی شما 5 درصد است. توجه داشته باشید که تعیین یک عدد خاص به عنوان چگالی مناسب درست نیست ولی باید تا حد امکان در نقاط مختلف مقاله از کلمه کلیدی استفاده کنید. البته اجازه ندهید که استفاده از کلمه کلیدی غیرمنطقی به نظر برسد و حالت طبیعی خودش را از دست بدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلمات کلیدی این مقاله رسانیکا را مطالعه کنید.

برای اینکه کلمات کلیدی اصلی در محتوای شما تکرار نشوند، می‌توانید از LSI ها استفاده کنید. کلمات کلیدی LSI لغات هم معنی با کلمه کلیدی شما هستند که گوگل برای مشخص کردن موضوع صفحه از آن‌ها استفاده می‌کند.

عنوان سئو (Meta title) را بهینه کنید

عنوان سئو یا متا تایتل همان عبارتی است که کاربران در نتایج گوگل می‌بینند. در متا تایتل باید چند نکته را رعایت کنید تا برای موتور جستجو بهینه شود:

  • سعی کنید عنوان سئوی شما از 60 کاراکتر بیشتر نباشد، اگر از این تعداد بیشتر باشد، عنوان شما در گوگل ناقص نشان داده می‌شود.

  • در عنوان سئو، حداقل از یک کلمه کلیدی استفاده کنید.

  • تا جای امکان سعی کنید، کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به آن جزئیاتی اضافه کنید که کاربر ترغیب شود روی لینک شما کلیک کند.

زیرعنوان‌ها (تگ‌های H1، H2 و H3) را درست بچینید

از تیترهای H1 ،H2 ،H3 و غیره در صفحات سایت خود استفاده کنید. این کار سئو داخلی سایت شما را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. اولین مزیت استفاده از تیترهای H1، H2، H3 و غیره این است که به کاربران کمک می‌کند که به راحتی محتوای شما را مطالعه کنند. اگر از این تیترها استفاده نکنید، محتوای شما برای مخاطب خسته‌کننده می‌شود و اصلاً رغبتی به مطالعه محتوای شما نخواهد داشت و خیلی سریع سایت شما را ترک خواهند کرد. با این کار گوگل متوجه می‌شود که محتوای شما برای مخاطب مفید و مناسب نیست و رتبه سایت شما را بهتر نمی‌کند.

از محتوای چندرسانه‌ای استفاده کنید

استفاده از تصاویر ویدیو و پادکست در داخل محتوا موجب ترغیب خواننده می‌شود و در سئوی سایت تاثیر دارد. محتوای بی روح و خالی از تصویر و ویدیو برای کاربران جذاب نمی‌باشد.

لینک‌سازی داخلی کنید

یکی از مهم‌ترین کارها در سئو داخلی سایت، لینک سازی یا لینک بیلدینگ داخلی (Link Building) درست، حرفه‌ای و اساسی است. در لینک سازی داخلی باید سعی کنید آن دسته از مقالات سایت شما که به یکدیگر مربوط هستند را به هم متصل کنید. این کار از طریق انکر تکست یا متن لنگر انجام می‌شود. انکر تکست، همان متنی است که امکان کلیک کردن روی آن وجود دارد و وقتی کاربر روی آن کلیک می‌کند به صفحه دیگری از سایت هدایت می‌شود. انکر تکست باید گویای موضوع اصلی محتوای مقصد باشد.

اگر می‌خواهید لینک سازی داخلی شما موثر و مفید باشد، باید سعی کنید که روی انتخاب انکر تکست حساسیت به خرج دهید. با این کار هم گوگل و هم کاربران متوجه می‌شوند که محتوای صفحه مقصد چیست. همچنین سعی کنید صفحاتی که به آن‌ها لینک می‌دهید، با مفهوم و موضوع اصلی محتوای کنونی شما ارتباط داشته باشند. همچنین توجه داشته باشید که کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد را در انکرتکست خود بیاورید.

تصاویر سایت را بهینه کنید

وقتی می‌خواهید تصویری به محتوا اضافه کنید سعی کنید اسم فایل را متناسب با موضوع محتوا انتخاب کنید. یعنی وقتی میخواهید تصویر یک بلوز قرمز رنگ آپلود کنید اول اسم فایل را در داخل سیستم به صورت red shirt ذخیره کنید و سپس آپلود کنید.

بعد از آپلود از تگ alt برای تصاویر استفاده کنید. تگ Alt به گوگل کمک می‌کند که بفهمد موضوع عکس و ارتباط آن با متن چیست. یادتان باشد که در Google Image رقابت در کلمات کلیدی کمتر است و شما می‌توانید با بهینه‌سازی تصاویر خود به جایگاه های بهتری در جستجوی تصاویر گوگل برسید. (تگ Alt تصاویر در سیستم وردپرس با عنوان «متن جایگزین» دیده می‌شود).

حجم تصاویر باید بهینه و استاندارد باشند. با بهینه کردن حجم عکس‌ها می‌توانید سرعت بارگذاری را بهبود دهید. توصیه می‌کنم حجم تصاویر سایتتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید.

انکرتکست‌ها را بهینه کنید

  • در انکرتکست‌ها از کلمات کلیدی استفاده کنید.

  • انکر تکست باید به صفحه‌ای که به آن لینک شده مرتبط باشد.

  • در استفاده از انکر تکست Excat match (کلمه کلیدی اصلی) زیاده‌روی نکنید و سعی کنید متن لینک‌هایتان متنوع باشد.

محتوای با کیفیت تولید کنید

تولید محتوای با کیفیت

مهمترین بخش از سئوی داخلی یک محتوای خوب و با کیفیت است؛

  • سعی کنید محتوای خود را در قالب پاراگراف‌های کوتاه و خواندنی بنویسید. اگر تعداد پاراگراف‌های محتوای شما کم باشد، شک نکنید که مخاطب رغبتی به خواندن محتوای شما نخواهد کرد.

  • از عناوین و زیرعنوان‌های مختلف و جذاب کمک بگیرید.

  • سعی کنید از جدول و لیست‌های نشانه‌دار (بولت‌دار) استفاده کنید.

اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی

این روزها حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی واقعا پررنگ شده است و همه از این بسترها به عنوان فرصتی مناسب برای تبلیغ و برند سازی استفاده می‌کنند. بهتر است شما هم فرصت را غنیمت شمارید و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید و لینک مطالب خود را در لینکدین و… به اشتراک بگذارید.

قرار دادن لینک در سایت‌های دیگر

دریافت لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان یکی از نقاط پرتاب محسوب می‌شود و تعداد بالای لینک‌ها تاثیر به سزایی در سئوی سایت دارند. به شرطی که بیش از حد و غیر منطقی نباشند که تبدیل به کلاه سیاه شود و باعث شود شود صفحه سایت اسپم شناخته شود. روش‌های مختلفی برای لینک‌سازی خارجی وجود دارد شما سعی کنید از تکنیک های اصولی کلاه سفید استفاده کنید.

برای مثال تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت که باعث می‌شود سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر از مطالب شما استفاده کنند و به سایتتان به عنوان منبع لینک بدهند، جزو تکنیک‌های کلاه سفید است و خرید بک‌لینک‌های اسپم (لینک‌هایی که از سایت‌های بی‌کیفیت خریداری شده‌اند) جزو تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه.

چه کسی باید سئو سایت ما را انجام دهد؟

سئو کار

سئو در مفهوم ساده و در اجرا پیچیده است. در واقع سئو مجموعه‌ای از فعالیت‌های متنوع و مستمر است که اجرای آن هم به دانش و هم به تجربه نیازمند است. تصمیم‌گیری در مورد این که چه کسی سئو سایت ما را بر عهده بگیرد بستگی به 3 فاکتور اصلی شامل بودجه، منابع انسانی و زمان خواهد داشت.

به طور معمول کسب و کارهای اینترنتی به 4 روش مختلف سئو سایت خود را مدیریت می‌کنند:

1- یادگیری و انجام سئو توسط مالک کسب و کار

2- برون‌سپاری به شخص یا شرکت

3- تشکیل یک تیم داخلی سئو در شرکت: این روش هزینه‌های به مراتب بیشتری در مقایسه با برون‌سپاری خواهد داشت ولی نقطه قوت آن بازدهی بالا و کسب نتیجه در زمان کوتاه‌تر است.

4- ترکیب تیم داخلی و مشاور حرفه‌ای

چگونه سئو کار شویم؟

سئو کار

اگر علاقه‌مند به حرفه‌ای شدن در سئو هستید، و قصد دارید به یک متخصص سئو تبدیل شوید، باید به موارد زیر توجه کنید :
خود را آموزش دهید: اطلاعات زیادی در مورد سئو در دسترس است، از جمله مقالات، وبلاگ ها و دوره های آنلاین. با یادگیری اصول سئو و آشنایی با عوامل مختلفی که می توانند بر رتبه وب سایت در نتایج جستجو تأثیر بگذارند، شروع کنید.
مهارت های مختلف را یاد بگیرید: علاوه بر یادگیری در مورد سئو، مهم است که مهارت هایی را که برای موفقیت در این زمینه لازم است توسعه دهید. این ممکن است شامل مواردی مانند تحقیق، نوشتن و ویرایش، تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل داده ها و مدیریت پروژه باشد.
تجربه عملی کسب کنید: یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری سئو این است که با کار در وب‌سایت خود یا وب‌سایت دوستان یا اعضای خانواده، تجربه عملی کسب کنید. این به شما فرصتی می دهد تا آنچه را که آموخته اید به کار ببندید و نتایج را از نزدیک ببینید.
شبکه‌سازی و ساخت نمونه کارها: با کسب تجربه و ایجاد مهارت‌های خود، مهم است که با سایر متخصصان سئو شبکه‌سازی کنید و نمونه‌کارهایی برای خود بسازید. این می تواند به شما کمک کند تا در معرض دید قرار بگیرید و خود را به عنوان یک سئوکار حرفه ای در این زمینه تثبیت کنید.

نتیجه‌گیری

مساله مهمی که در حوزه بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد ماهیت پویای الگوریتم‌ها و رقابت دایمی بین کسب و کارها برای کسب رتبه بهتر در گوگل است، در نتیجه مهم است که یک استراتژی سئو دائمی و بلند مدت برای خود تدوین کنید. بدین منظور بایستی بصورت مستمر وضعیت وبسایت خود را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید. ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول به شما در این مسیر کمک خواهند کرد. همچنین بروز بودن و اطلاع از آخرین تغییرات فضای وب و الگوریتم‌های گوگل به شما کمک خواهد کرد تا از رقبابتان عقب نیافتید.


کامنت ها