مهارت های ضروری محتوا نویسی کدامند؟

نویسندگان محتوا از برنامه ریزی استراتژیک برای نوشتن و ویرایش محتوا های با کیفیتی که برای ارتقای برند یک شرکت طراحی شده، استفاده می‌کنند. نویسندگان محتوا باید از مهارت‌های خاصی برای تسلط بر این تکنیک موثر استفاده کنند. در این مقاله، ما مهارت‌هایی را که نویسندگان محتوا باید داشته باشند، بررسی خواهیم کرد.

مهارت های محتوا نویسی چیست؟

مهارت‌های نوشتن محتوا به شما این توانایی را می‌دهد که محتوای واضح، ثابت و مرتبط بنویسید که تجربه‌ای جذاب را برای مخاطبان هدف شما به ارمغان آورد. استفاده از محتوا نویسی موثر مخاطبین را هدایت می‌کند تا برای اطلاعات بیشتر به وب سایت شما مراجعه کنند.

مهارت‌های نوشتن محتوا

  • سازگاری

  • پژوهش

  • اصالت

  • تمرکز

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

  • مدیریت زمان

  • ارتباط

  • ویرایش

  • دانش رسانه های اجتماعی

  • دانش فنی

1_ سازگاری (Adaptability )

با‌توجه به اینکه نویسندگان محتوا باید لحن نگارشی خود را بسته به انواع محتوا تغییر دهند، لذا لازم است مهارت سازگاری داشته باشند. هرچه سبک‌های بیشتری را یاد بگیرید و سریع‌تر بتوانید لحن نگارشی خود را با محتوا تطبیق دهید، به‌عنوان یک نویسنده محتوا ارزشمند‌تر خواهید بود. (برای مثال لحن، مطالب یک شرکت تجهیزات علمی که محققان پزشکی را هدف قرار می‌دهد، یقینا با مطالب یک فروشگاه مواد غذایی ارگانیک که طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان آگاه به سلامت را هدف قرار می‌دهد، بسیار متفاوت خواهد بود. و همین تفاوت معنای دقیق سازگاری را آشکار می‌سازد.)

متعصب به یک سبک نگارشی نباشید و همیشه کاربران خود را در نظر بگیرید شما باید بدانید خواننده شما کیست تا بتوانید محتوایی ایجاد کنید که نه تنها پذیرفته شود بلکه به اشتراک گذاشته شود.

وقتی نمی دانید هدف چه کسی است، مانند شلیک یک تیر بدون هدف است.

این مقاله بخش دوم از سری مقالات شروع محتوا نویسی است. مقالات دیگر در این سری شامل این موارد هستند:

  1. محتوا نویسی چیست و انواع محتوا کدامند؟

  2. مهارت های لازم برای شروع محتوا نویسی؟ (همین مقاله)

  3. دلایل افت بازدید سایت

  4. نکات طلایی تولید محتوای حرفه ای

2_ مهارت‌های پژوهشی (Strong research skills)

توجه داشته باشید، محتوای شما به اندازه منابع دانش شما ارزشمند است.

توانایی انجام تحقیقات مستقل بر اساس نیازهای مخاطب یک مهارت ضروری است که هر نویسنده محتوا باید از آن برخوردار باشد. محتوایی که به خوبی تحقیق شده و صادقانه باشد ارزش زیادی به خواننده ارائه می‌دهد. وب سایتی که چنین مطالبی در آن پست می‌شود به منبعی قابل اعتماد و معتبر تبدیل می‌شود.

منابع معتبر برای تحقیق

  1. پایگاه‌های اطلاعاتی

  2. اسناد موجود در حوزه عمومی

  3. نشریات

  4. مجلات معتبر

  5. کتاب‌های نوشته شده

  6. مصاحبه‌هایی که توسط کارشناسان ارائه شده

(Reddit، Quora و سایر وب‌سایت‌های مبتنی بر جامعه معمولاً حوزه‌های طلایی دانش محرمانه هستند)

مراحل انجام یک تحقیق حرفه ای

  1. تعیین هدف

  2. جمع آوری داده‌ها

  3. تجزیه و تحلیل اطلاعات از منابع معتبر

  4. یافتن اطلاعات در اینترنت

  5. مصاحبه

  6. گزارش نویسی

  7. تفکر انتقادی

  8. برنامه ریزی

3_ خلاقیت و اصالت محتوا (Creating original and creative content)

خالق بزرگ خلاقیت به ما عطا کرده است ، پیشکش ما نیز به او به کار بردن آن خلاقیت است. جهان کارگاه خلاقیت ما است.

موفقیت در نوشتن محتوا بستگی زیادی به خلاقیت شما دارد. مطلب باید اصیل و ناب و عاری از هر گونه کپی برداری و صرفا حاصل برداشت‌های شما با قلم شما باشد. محتوای اصیل که خلاقانه و منحصربه‌فرد است، خوانندگان بیشتری را نسبت به قطعات غیراصلی و طولانی و خسته‌کننده جذب می‌کند. انتخاب یک تیتر جذاب و کلمات خوب موقع نوشتن و یا افزودن صدا، ویدئو، تصویر می‌تواند جذابیت مطلب شما را دو چندان کند.

اصیل بودن در ایده‌ها، سبک و ماهیت محتوایی که ایجاد می‌کنید، مخاطبین شما را چندین برابر می‌کند.

4_ متمرکز بودن و مهارت سازماندهی (Organization skills) 

داشتن تمرکز و منضبط بودن بزرگترین ویژگی می‌تواند باشد که شما را تبدیل به یک محتوا نویس حرفه‌ای بکند. باید تمرکز بالایی داشته باشید که بتوانید حاصل تحقیقات خود را سازماندهی کنید و در اختیار مخاطبین قرار دهید. ارائه یک مقاله که از یک نظم خاصی پیروی نکند و اطلاعاتش جسته گریخته باشد مساعد نمی‌باشد. بنابراین قدرت تمرکز را دست کم نگیرید.

5_ دانش سئو (SEO A Solid Understanding of)

سئو شکل ارگانیک هدایت ترافیک است، از این رو بیشترین اهمیت را در تولید محتوا دارد.

درک سئو به عنوان یک نویسنده یک جزء کلیدی برای اطمینان از اینکه محتوای شما به راحتی در گوگل پیدا شود است. نقشه‌های سایت، کدهای پاسخ سرور، سرفصل‌ها، عنوان‌های فرعی، سهولت خواندن، پاراگراف‌ها، متا تگ‌ها، ساخت جمله، تگ‌های alt، ویژگی‌های تصویر، لینک سازی‌های واقعی برخی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند بهینه‌سازی موتور جستجو هستند.

به عنوان یک نویسنده محتوا باید با جدیدترین تغییرات گوگل همراه شوید و هر آنچه که قبلا در رابطه با شیوه نوشتن محتوا می‌دانستید را با به روزترین تغییرات گوگل منطبق کنید.

دانش سئو

6_ مدیریت زمان(Time Management Skills)

زمان و جزرومد، منتظر هیچ‌کس نمی‌مانند. همه افراد برای موفقیت در همه جنبه‌های زندگی خود، باید اهمیت زمان را درک کنند. مدیریت زمان، یعنی زمان خود را به‌طور مؤثر به فعالیت‌های مناسب اختصاص دهیم.

مهارت مدیریت زمان به شما این امکان را می‌دهد که زمان را به درستی به تمام ابعاد مطلب اختصاص دهید. ارائه محتوای با کیفیت بالا و به سرعت نشان می‌دهد که شما نه تنها حرفه‌ای هستید بلکه قابل اعتماد نیز هستید. بنابراین ارزش مدیریت زمان را دست کم نگیرید تا به عنوان یک نویسنده محتوای خوش قول و فوق العاده شناخته شوید.

7_ مهارت‌های ارتباطی(Communication skills)

شما باید محتوا را به گونه ای ایجاد کنید که احساس کنید مستقیماً با خوانندگان خود صحبت می‌کنید. بنابراین مهارت های ارتباطی اهمیت ویژه‌ای دارند. شما باید تعادل و لحن مناسبی را بیابید که متناسب با زمینه نگارشی‌تان باشد.

توانایی انتقال واضح اطلاعات به خوانندگان برای استراتژی‌های بازاریابی موفق ضروری است. خواه این محتوا برای داستان سرایی باشد یا معرفی کسب و کار یا هر مقاله‌ی دیگر.

8_ مهارت‌های ویرایش(Professional Proofreader & Editor)

تمایل به تصحیح و بهبود کار خود بخشی از تولید کننده محتوای خوب بودن است. نسخه‌های اول و بدون ادیت به ندرت کامل هستند. نویسنده باید خود را در موقعیت یک خواننده تصور کند و بارها و بارها مقاله‌ای که نوشته است را بخواند و هر بار آنرا ویرایش کند و بهبود بخشد. مهارت‌های ویرایش نیاز به صبر، نظم و انضباط و دقت در جزئیات دارند. علاوه بر دستور زبان، املا و علائم نگارشی، به نکات زائد و کلمات بیش از حد استفاده شده نیز توجه کنید. اگر زمان بیشتری را صرف ویرایش می‌کنید تا نوشتن، تعجب نکنید.

9_ دانش رسانه‌های اجتماعی(Understanding of Social Media)

در واقع، رسانه‌های اجتماعی و سئو به عنوان دو عنصر اصلی از یک پازل عمل می‌کنند اگر در رسانه‌های اجتماعی خوب عمل کنید، پست در موتورهای جستجو نیز ظاهر می‌شود. رسانه‌های اجتماعی امروزه یک پلتفرم بسیار آموزنده هستند و فقط یک ابزار ارتباط اجتماعی نیستند. شما باید بتوانید از منابع موجود در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید تا شانس خود را برای تبدیل شدن به یک نویسنده محتوای موفق از طریق توسعه برند، تعامل و شناخت بیشتر کنید. آنها همچنین به شما کمک می‌کنند تا از طریق معیارهای مختلف موجود، نقاط قوت، ضعف، چالش‌ها و دامنه بهبود خود را شناسایی کنید.

دانش رسانه های اجتماعی

10_ به روز ماندن(Staying updated)

درک آخرین به روز رسانی‌ها در زمینه محتوا، و همچنین موتورهای جستجو و الگوریتم‍‌های رسانه‌های اجتماعی می تواند به نوشتن محتوای موثر کمک کند. هرچه بیشتر بدانید، در ایجاد یک محتوای خوب بهتر خواهید بود.

چگونه مهارت‌های محتوا‌نویسی را بهبود ببخشیم

نوشتن محتوای ارزشمند توانایی نویسنده را در برقراری ارتباط واضح و مؤثر پیام نشان می‌دهد. خواه هدف افزایش فروش باشد یا گسترش آگاهی، مراحل زیر می‌تواند به شما در بهبود نویسندگی کمک کند:

  1. به طور منظم نوشتن را تمرین کنید.

  2. کتاب و مقالات آنلاین بخوانید.

  3. با یک شریک بنویسید.

  4. در کلاس نویسندگی یا در یک کارگاه شرکت کنید.

1. نوشتن را به طور منظم تمرین کنید

به طور منظم محتوا بنویسید تا کیفیت محتوای خود را تقویت کنید و سبک خود را ایجاد کنید. درک سبک نوشتن به شما کمک می‌کند تا بهتر ارتباط برقرار کنید و زمینه هایی را که در آنها موثر هستید و همچنین بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید تا اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان به طور مؤثر ارتباط برقرار می‌کنید.

2. کتاب و مقالات آنلاین بخوانید

کتاب‌ها و مقالات صنعتی را بخوانید تا با سبک‌های مختلف نویسندگان محتوا آشنا شوید. واژگان و ساختارهای جملات جدیدی را برای تقویت توانایی‌های نوشتاری خود کشف خواهید کرد. همچنین اگر با این موضوع آشنایی ندارید، می توانید مقالات مرتبط با صنعت را مطالعه کنید.

3. با یک شریک بنویسید

یک شریک نویسندگی برای دریافت بازخورد در مورد مهارت‌های نوشتن محتوا پیدا کنید. شرکای نویسندگی می‌توانند نگاهی عینی به محتوای شما ارائه دهند و با یک دور تصحیح اضافی، اشتباهات را بیابند. برای اشاره به اشتباهات و ارائه بازخورد در مورد آنچه نیاز به بهبود دارد، با همکاران یا دوستان تماس بگیرید.

4. در کلاس نویسندگی یا در یک کارگاه آموزشی شرکت کنید

در یک کلاس یا کارگاه نویسندگی ثبت نام کنید تا بهترین شیوه‌های نوشتن محتوا را درک کنید. این گروه‌ها به شما زمان می‌دهند تا محتوای خود را به مخاطبان ارائه دهید و می‌توانند بازخورد عملی برای درخواست محتوای آینده به شما ارائه دهند. درباره گروه‌های بازاریابی محتوا در وب‌سایت‌های شبکه حرفه‌ای تحقیق کنید تا ببینید آیا کلاس‌ها یا کارگاه‌هایی در منطقه شما وجود دارد یا خیر.


کامنت ها