روش تولید محتوای people first یا محتوای نوشته شده برای کاربر

محتوای People First محتوایی است که اولویت آن کمک به کاربر است بجای اینکه هدف اصلی آن کسب جایگاه در موتور جستجو باشد. در واقع نویسنده فقط با در نظر گرفتن نفع کاربران شروع به نوشتن آن محتوا میکند و هدفش جذب موتورهای جستجوی گوگل برای افزایش بازدید نیست. در ادامه توضیحات کاملتری در رابطه با نحوه ایجاد محتوای “برای کاربر (People First)” گردآوری کرده‌ایم.

به عنوان اولین نکته باید بدانید که ترفندهایی که برای جذب ربات های گوگل استفاده می‌کردیم مثل اشباع کلمه کلیدی و … قدیمی شده امروزه سیستم های بررسی محتوای گوگل بسیار پیشرفته شده اند و فقط اطلاعات مفید و قابل اعتمادی را که عمدتاً برای نفع کاربران ایجاد می‌شوند، نه برای کسب رتبه‌بندی موتورهای جستجو، در نتایج برتر جستجو ارائه می‌کنند. بنابر این هدف شما در اولین قدم به عنوان نویسنده یک محتوا باید جذب نظر کاربران باشد نه موتورهای جستجو.

قبل از اینکه شروع به انتشار یک محتوا کنید سوالات زیر را از خودتان بپرسید و مطمئن شوید که مطلبی که میخواهید شروع به نوشتن کنید پاسخگوی این سوالات خواهند.

  • آیا محتوا اطلاعات دقیق در مورد تجزیه و تحلیل داده ها را ارائه میکند؟

  • آیا محتوا توضیحی اساسی، کامل یا جامع از موضوع ارائه می دهد؟

  • آیا محتوا تحلیل روشنگرانه یا اطلاعات جالبی را ارائه می دهد که فراتر از بدیهی است؟

  • اگر محتوا از منابع دیگر استفاده می‌کند، آیا از کپی کردن یا بازنویسی آن منابع اجتناب می‌کند و در عوض ارزش و اصالت بیشتری را ارائه می‌کند؟

  • آیا عنوان اصلی یا عنوان صفحه خلاصه توصیفی و مفیدی از محتوا ارائه می دهد؟

  • آیا عنوان اصلی یا عنوان صفحه از اغراق یا تکان دهنده بودن جلوگیری می کند؟

  • آیا این همان صفحه ای است که می خواهید نشانک گذاری کنید، با یک دوست به اشتراک بگذارید یا توصیه کنید؟

  • آیا انتظار دارید این محتوا را در یک مجله چاپی، دایره المعارف یا کتاب ببینید یا به آن ارجاع دهید؟

  • آیا محتوا در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو ارزش قابل توجهی ارائه می دهد؟

  • آیا محتوا اطلاعاتی را به گونه‌ای ارائه می‌کند که بخواهید به آن اعتماد کنید، مانند منبع روشن، شواهد تخصص درگیر، پیشینه درباره نویسنده یا سایتی که آن را منتشر می‌کند، مانند لینک‌هایی به صفحه نویسنده یا اطلاعات سایت درباره صفحه؟

  • اگر شخصی در مورد سایتی که محتوا را تولید می‌کند تحقیق کند، آیا این تصور را ایجاد می کند که به خوبی قابل اعتماد است یا به طور گسترده ای به عنوان یک مرجع در موضوع خود شناخته می شود؟

  • آیا این محتوا توسط متخصص یا علاقه‌مندی نوشته شده است که به خوبی موضوع را می‌داند؟

  • آیا محتوا دارای خطاهای واقعی قابل تأیید آسان است؟

  • آیا محتوا اشکال املایی یا سبکی دارد؟

  • آیا محتوا به خوبی تولید می شود یا به نظر می رسد شلخته یا عجولانه تولید شده است؟

  • آیا محتوا توسط تعداد زیادی از سازندگان تولید انبوه یا برون سپاری می شود، یا در شبکه بزرگی از سایت ها پخش می شود، به طوری که صفحات یا سایت های جداگانه مورد توجه یا مراقبت قرار نگیرند؟

  • آیا محتوا دارای مقدار بیش از حد تبلیغاتی است که حواس را از محتوای اصلی منحرف می کند یا با آن تداخل می کند؟

  • آیا محتوا هنگام مشاهده در دستگاه های تلفن همراه به خوبی نمایش داده می شود؟

پاسخ این سوالات شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند و نویسنده گمان کند که یقینا همه اینها رعایت شده است، اما خب در مورد جزئیات مسائل باید دقت بیشتری شود در واقع تفاوت در جزئیات هستند که یک مطلب را نسبت به دیگر مطالب متمایز میسازد.

محتوای با کیفیت

تمرکز روی ایجاد محتوای کاربر محور (People First)

منظور از محتوای برای کاربر (People First)، چیست؟ محتوایی است که در درجه اول برای افراد ایجاد شده است، نه برای دستکاری رتبه بندی موتورهای جستجو.✔

چگونه می توانید ارزیابی کنید که آیا محتوای “کاربر محور” ایجاد می کنید یا نه؟ پاسخ مثبت به سؤالات زیر به این معنی است که احتمالاً در مسیر درستی با رویکرد “کاربر محور” هستید:

  • آیا مخاطبان موجود یا مورد نظری برای کسب و کار یا سایت خود دارید که اگر محتوا مستقیماً برای شما ارسال شود مفید باشد؟

  • آیا محتوای شما به وضوح تخصص دست اول و عمق دانش را نشان می دهد (به عنوان مثال، تخصص ناشی از استفاده واقعی از یک محصول یا خدمات، یا بازدید از یک مکان)؟

  • آیا سایت شما هدف یا تمرکز اصلی دارد؟

  • آیا پس از خواندن محتوای شما، آیا کسی احساس می کند که به اندازه کافی در مورد یک موضوع یاد گرفته است تا به هدف خود کمک کند؟

  • آیا کسی که محتوای شما را می خواند احساس می کند تجربه رضایت بخشی داشته است؟

اگر بخواهیم خلاصه‌ای از دستور کار این روزهای موتورهای جستجوی گوگل بگوییم هدفشان فقط این است که یک سایت در یک حوزه تخصصی فعالیت داشته باشد و نویسنده آن مطلب خود متخصص آن حوزه باشد و مطلب را صرفا جهت ارائه آگاهی به کاربران نوشته باشد. به مثال زیر توجه کنید:

وقتی شما پزشک هستید و پنج سال است که در سایت خود در مورد مسائل مربوط به پزشکی مطلب قرار داده اید همیشه مطلب شما در اولویت خواهد بود، نسبت به فردی که زمینه تخصصی اش خودرو است و به تازگی شروع به قرار دادن مطالب در حوزه پزشکی کرده است چون فکر میکند مسائل پزشکی بازدید زیادی دارند. یک حوزه را انتخاب کنید و متخصص حوزه خودتان باشید و سعی کنید هرچه در توان دارید را برای تخصص خودتان ارائه کنید بقیه شاخه ها را بسپارید به دست متخصصانش “تخصص” حرف اول را میزند. خب بدیهی هم هست که همه مردم به متخصص یک حوزه بیشتر اعتماد کنند. شما وقتی می‌خواهید یک پزشک برای درمان میگرن انتخاب کنید آیا به متخصص مغز و اعصابی که همیشه مطبش پر رفت و آمد است اعتماد میکنید، یا به پزشکی که تخصص ندارد و فقط پزشک عمومی است؟

از ایجاد محتوای اول، موتورهای جستجو بپرهیزید

توصیه می کنیم برای موفقیت در جستجوی گوگل، به جای محتوایی که برای کسب رتبه بندی موتورهای جستجو تولید میکنید، روی ایجاد محتوای “برای کاربر (People First)” تمرکز کنید. موتورهای جستجوی گوگل بسیار هوشمندانه و طبق الگوریتم‌های خاصی مطالب را بررسی می‌کنند بنابراین سعی نکنید الگوریتم‌های گوگل را دور بزنید.

پاسخ مثبت به برخی یا همه سؤالات زیر یک علامت هشدار است که باید نحوه تولید محتوا را مجدداً ارزیابی کنید:

  • آیا محتوا اساساً برای جذب بازدید از موتورهای جستجو ساخته شده است؟

  • آیا محتوای زیادی در مورد موضوعات مختلف تولید می‌کنید به این امید که برخی از آن ها در نتایج جستجو عملکرد خوبی داشته باشند؟

  • آیا از اتوماسیون گسترده برای تولید محتوا در بسیاری از موضوعات استفاده می‌کنید؟

  • آیا شما عمدتاً آنچه را که دیگران می‌گویند بدون افزودن ارزش زیادی خلاصه می‌کنید؟

  • آیا صرفاً به این دلیل درباره چیزهایی می نویسید که به نظر مرسوم می رسند؟

  • آیا محتوای شما به خوانندگان این احساس را القا می کند که برای دریافت اطلاعات بهتر از منابع دیگر نیاز به جستجوی مجدد دارند؟

  • آیا برای تعداد کلمات خاصی می نویسید زیرا شنیده اید یا خوانده اید که Google تعداد کلمات ترجیحی دارد؟

  • آیا شما تصمیم گرفتید بدون تخصص واقعی وارد برخی از حوزه‌های موضوعی خاص شوید، اما در عوض عمدتاً به این دلیل که فکر می کردید ترافیک جستجو دریافت خواهید کرد؟

  • آیا محتوای شما به سؤالی پاسخ می‌دهد که واقعاً پاسخی ندارد، مثلاً زمانی که یک محصول، فیلم یا برنامه تلویزیونی تاریخ انتشار آن را تأیید نمی‌کند، پیشنهاد می‌کند؟

محتوای با کیفیت

در مورد سئو آیا موتورهای جستجو در اولویت باشند یا کاربران؟

کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید که به طور خاص به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر کشف و درک کنند. در مجموع، این را به اختصار "بهینه سازی موتور جستجو" یا SEO می نامند.

سئو زمانی می تواند یک فعالیت مفید باشد که به جای محتوای اول موتورهای جستجو برای محتوای اول مردم(People First) اعمال شود.

ترفندهای سئو هم باید برای محتوای “برای کاربر (People First)” در نظر گرفته شوند.

E-E-A-T و دستورالعمل های ارزیابی کیفیت کدامند؟

سیستم های خودکار گوگل به گونه ای طراحی شده‌اند که از عوامل مختلفی برای رتبه‌بندی محتوای عالی استفاده کنند. پس از شناسایی محتوای مرتبط، هدف سیستم‌های گوگل اولویت‌بندی مواردی است که مفیدتر به نظر می‌رسند. برای انجام این کار، گوگل ترکیبی از عوامل را شناسایی می‌کند که می‌تواند به تعیین اینکه کدام محتوا جنبه‌های تجربه، تخصص، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن را نشان می‌دهد را شناسایی کنند.

منظور از سیستم های E-E-A-T موارد زیر می‌باشد.

تجربه=(E)experienc

تخصص=(E)expertise

اعتبار= (A)authoritativeness

اعتماد=(T) trustworthiness

از بین تمامی موارد فوق مورد اعتماد* مهم تر از بقیه می‌باشد.

بقیه موارد به اعتماد کمک می کنند، اما محتوا لزوماً نباید همه آنها را نشان دهد.

به عنوان مثال، برخی از محتواها ممکن است بر اساس تجربه‌ای که نشان می دهد مفید باشد، در حالی که محتوای دیگر ممکن است به دلیل مهارتی که به اشتراک می گذارد مفید باشد. به هر حال شما به عنوان نویسنده محتوا همه موارد فوق را در نظر داشته باشید.

نکته مهم بازخورد کاربران هستند که تعیین کننده رتبه بندی اساسی هستند و گوگل فقط در رتبه بندی اولیه از این الگوریتم ها استفاده می‌کند و نهایتا منتظر عملکرد کاربران و بازدید کنندگان سایت ها میماند.

آگاهی بر دستورالعمل های E-E-A-T به عنوان یک نویسنده محتوا به شما کمک می‌کند که عملکرد بهتری در مسیر تولید محتوای موفق داشته باشید.

در مورد محتوای خود موارد چه کسی، چرا و چگونه را در نظر داشته باشید

چه کسی؟

نویسنده محتوای موفق فردی است که واقعا در یک حوزه مشخص تخصص داشته باشد و نوشته هایش را صرفا به خاطر جذب کلیک و پرطرفدار بودن انتخاب نکند اینکه نویسنده تخصص و سابقه کاری موفق در حوزه نگارش متن های با کیفیت داشته باشد یعنی مبحث اعتماد در سایت شما نادیده گرفته نشده است.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که در بخش چه کسی همسو با دستورالعمل های گوگل هستید به سوالات زیر در مورد نویسنده متن پاسخ دهید؟

  • آیا برای بازدیدکنندگان شما مشخص است که محتوای شما را چه کسی نوشته است؟

  • آیا صفحات دارای یک بای لاین هستند، جایی که می توان انتظار داشت؟

  • آیا بای لاین منجر به اطلاعات بیشتر در مورد نویسنده یا نویسندگان درگیر می شود و پیشینه ای در مورد آنها و زمینه هایی که درباره آنها می نویسند ارائه می دهد؟

اگر به وضوح مشخص می کنید که چه کسی محتوا را ایجاد کرده است، احتمالاً با مفاهیم E-E-A-T و در مسیر موفقیت همسو هستید. گوگل همیشه توصیه می‌کند اطلاعات دقیق نویسندگی، مانند بای لاین به محتوایی که خوانندگان انتظار آن را دارند، اضافه کنید.

byline چیست: در این خط در مورد نویسنده و شاخه تخصصی نویسنده توضیحاتی ارائه می‌شود. در واقع در این بخش جهت ایجاد اعتماد در بین کاربران می‌خواهید نویسنده یا نویسندگان را به آنها معرفی کنید که از میزان تخصص و دانش نویسندگان مطمئن شوند.

چگونه؟

دانستن اینکه چگونه یک قطعه محتوا تولید شده است برای خوانندگان مفید است.

به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید در مورد بررسی یک محصول محتوایی تولید کنید، خوانندگان زمانی بیشترین اعتماد را به این بررسی می‌کنند که متوجه تعداد محصولات آزمایش شده، نتایج آزمایش و نحوه انجام آزمایش‌ها شوند، که زمانی که عکس‌های حین انجام تحقیق را به این کاربران ارائه کنید اعتماد بیشتر آنان را جلب کرده اید.

بخش چگونه اغلب مهم است چون امروزه بیشتر مطالب موجود با سیستم های هوش مصنوعی تولید می‌شوند و ممکن است اگر شما چگونگی تحقیق و پژوهش را در مطلب قرار ندهید باعث بی اعتمادی کاربران شود و گمان کنند که با سیستم های هوش مصنوعی تولید شده و تحقیق و پژوهشی در راستای گردآوری مطلب انجام نشده است.

people first

چرا؟

"چرا" شاید مهم ترین سوالی باشد که در مورد محتوای شما باید به آن پاسخ داد. همانطور که مطالعه کردید موتورهای جستجو مطالبی را در اولویت قرار می‌دهند که در مرحله اول به نفع کاربر باشد، بنابراین به عنوان یک نویسنده در مرحله قبل از شروع به نگارش باید از خودتان بپرسید که چرا این مطلب را مینویسم؟ آیا به نفع کاربر میباشد یا نه؟ اگر در مرحله چرا به این نتیجه رسیدید که مطلب شما به نفع کاربر و برای کاربران ایجاد میشود یعنی شما همسو با الگوریتمE-E-A-T هستید.

اگر در مرحله چرا به این نتیجه رسیدید که این مطلب را برای جذب موتورهای جستجو تولید می‌کنید منتظر نتیجه مثبت و نمایه شدن مطلبتان نباشید.


1 کامنت