چه محتوایی مورد تایید گوگل است؟

حجم وسیعی از اطلاعات در حوزه‌های مختلف در دنیای وب وجود دارد که بدون یک فیلتر مرتب سازی، دسترسی به اطلاعات موجود امکانپذیر نمی‌باشد. بنابراین سیستم‌های رتبه بندی گوگل با هدف بررسی و مرتب سازی به وجود آمده اند و در دنیای وب مابین میلیارد ها صفحه موجود می‌خزند و بهترینِ آنها را در نتیجه جستجو نمایش می‌دهند.

  • گوگل موقع خزش در صفحات چه معیارهایی را بررسی می‌کند؟

  • بهترین محتوا از دید گوگل چه نوع محتوا است؟

پاسخ این سوالها در دوره‌های مختلف تا به امروز متفاوت بوده است. اطلاعات قدیمی را کنار بگذارید که در این مطلب می‌خواهیم جدیدترین آپدیت‌های گوگل را تجزیه و تحلیل کنیم و به نتایج مثبت برسیم.

گوگل در جدیدترین آپدیتش دنبال مطالبی است که به نفع کاربر و برای کاربر ایجاد شده باشد نه برای کسب رتبه در موتورهای جستجو. در واقع باید به دنبال این باشیم که چه مطالبی مورد تایید کاربران هستند که گوگل هم آنها را تایید کند؟

محتوای گوگل پسند

ویژگی‌های محتوای خوب و قابل تایید گوگل و کاربر محور(People First)

محتوا نباید کپی باشد

وقتی شروع به خلق یک محتوا می‌کنید باید تسلط کامل به موضوع داشته باشید. در صورت عدم تسلط به موضوع ممکن است مطلب شما یکسری اطلاعات عام و کلیشه ای ارائه کند. با تسلط کامل بر موضوع می‌توانید مطلبی به کاربر ارائه کنید که واقعا کاربردی باشد.

گوگل پیش از اینکه یک موتور جستجو باشد، یک بیزینس و کسب و کار محسوب می‌شود. وظیفه گوگل، کمک به کاربر در جهت کسب بهترین نتیجه است. وقتی محتوای اغلب سایت‌های گوگل کپی باشد، کاربر نمی‌تواند به جواب مد نظر خود برسد. به مرور زمان اگر این موضوع مدیریت نشود جایگاه گوگل از نظر تجربه کاربری پایین می‎آید. در نتیجه گوگل برای اینکه جلوی پایین آمدن جایگاه خود را بگیرد، در مورد قوانین کپی رایت حساسیت ویژه‌ای به خرج می‌دهد. نه تنها گوگل، بلکه تمامی پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز در این باره حساسیت ویژه‌ای دارند.

محتوا جامع تر از نمونه های موجود باشد

گوگل در بررسی و مرحله ایندکس مطالبی را نمایان می‌کند که اطلاعات جامع تری ارائه کنند در واقع بدیهیات را نمی‌خواهد که در همه سایت ها تکرار شده‌اند به دنبال توضیحات جامع‌تر و کاربردی‌تر می‌باشد. مطلب را می‌توانید با کمک نمودار ها تصاویر و ویدیوها تکمیل تر کنید، شما در طول مطلب این فرصت را دارید که کاربر را قانع کنید که اطلاعاتی که ارائه کرده‌اید صحیح و اصولی می‌باشد و طبق تحقیق و پژوهش نوشته شده است اگر کاربر گمان کند که مطالب ارائه شده پایه و اساس علمی ندارند و یا کامل نیست و نواقصاتی دارد نسبت به سایت بی اعتماد خواهد شد.

محتوا باید دید جدیدی در حوزه مرتبط ارائه کند

به نظر من وقتی میخواهید قلم بردارید و شروع به نوشتن کنید باید ابتدا تصمیم داشته باشید که یک دید جدیدی ارائه کنید. ارائه بدیهیات با تکرار و تشابه فقط اعتبار سایت را پایین خواهد آورد. قبل از نوشتن، چندین مقاله در زمینه مرتبط را مطالعه کنید سعی کنید در طول نوشته خود به مواردی اشاره کنید که هر چند جزئی اما در مقالات موجود ارائه نشده بود. نوشتن مجدد بدیهیات با قلم جدید تاثیری در سئوی سایت نخواهد داشت. کاربران منتظر اطلاعات به روز و جدید هستند.

محتوای تخصصی

محتوا باید کلمات کلیدی مناسب داشته باشد

قبلا اشباع کلمه کلیدی در محتوا یکی از روش های جذب ترافیک بود اما این روش قدیمی شده است و دیگر کاربردی ندارد. کلمات کلیدی باید کاملا به جا و مناسب انتخاب شوند و در طول محتوا پخش شوند.

با انتخاب کلمه کلیدی شما باید یک صفحه را به آن اختصاص داده و برای آن محتوا تهیه کنید. هنگامی که خزنده‌های گوگل به سایت شما سر بزنند و صفحه موردنظر را پیدا کنند، کلمه کلیدی هدف آن را تشخیص داده و صفحه را ایندکس می‌کنند. این فرایند باعث می‌شود صفحه مورد نظر شما به لیست نتایج جستجو وارد شود. بسته به موفقیت‌آمیز بودن فعالیت‌های شما، این صفحه می‌تواند رتبه‌های بالاتری را در نتایج جستجو بدست آورد.

  • از کلمات کلیدی در جایگاه‌های ویژه استفاده کنید.

  • در عناوین و تیتر ها صفحات از کلمات کلیدی استفاده کنید.

  • تعداد مناسبی از کلمات کلیدی را داخل محتوا به کار بگیرید اشباع نکنید.

  • از عبارات چند کلمه‌ای و خاص به عنوان کلمه کلیدی استفاده کنید.

  • قبل از انتخاب حجم جستجوی کلمه را بررسی کنید.

  • کلمه کلیدی حتما باید مرتبط با عنوان و موضوع باشد.

  • پیشنهادات گوگل را جدی بگیرید.

  • میزان رقابت‌پذیری کلمات را مدنظر قرار دهید.

  • از ابزار های تحقیق کلمه کلیدی کمک بگیرید.(گوگل ترندز، سرچ کنسول گوگل، گوگل کیورد پلنر، Ahrefs)

استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی در داخل محتوا ممکن است باعث شود که صفحه شما اسپم شناخته شود.

کوتاه یا طولانی بودن محتوا

سایت هایی وجود دارند که فقط با 500 کلمه رتبه بندی می شوند و همچنین سایت هایی وجود دارند که حتی با 1500 کلمه کلیدی رتبه بندی نمی شوند. بنابراین می‌توان گفت تعداد کلمات تاثیر چندانی در جذب کاربر و موتورهای جستجو ندارد. مطلب باید عمیق، کاربردی، مفید، جذاب، خلاقانه، قانع کننده باشد و شانس بک لینک را افزایش دهد.

یک محتوای بلند زمانی کاربردی به نظر می‌رسد که کامل باشد و به همه پرسشهای کاربر پاسخ دهد و خسته کننده نباشد و کاربر بخواهد که مطالعه مطلب را تا انتها ادامه دهد. بنابراین به طول مطلب توجه چندانی نکنید و سعی کنید فقط به جذابیت و کامل بودن توجه کنید البته که یک محتوای 2000 کلمه ای کامل به مراتب بهتر از یک محتوای 500 کلمه ای ناقص است. بارها و بارها گفته شده است که یک مطلب جدید باید نسبت به مطالب قبلی موجود در وب کاملتر باشد.

موارد تاثیرگذار در کیفیت محتوا:

  • کیفیت و ارزش

  • جامعیت

  • افزایش زمان ماندگاری کاربر(برخی مطالب با وجود طولانی بودن زمان ماندگاری را افزایش نمی‌دهند بنابراین افزایش ماندگاری فقط به کیفیت محتوا مرتبط می‌باشد.)

  • تگ‌های عنوان و توضیحات جذاب

عنوان محتوا باید کاملا نشان دهنده موضوع محتوا باشد

عنوان باید کاملا با موضوع مقاله مطابقت داشته باشد. تیتر های اغراق آمیز و طولانی و بی‌ربط با موضوع مقاله کاربران را از مطالعه منصرف می‌کند. باید در تیتر سعی کنید به خواننده آگاهی دهید که در طول مطلب قرار است چه چیزی مطالعه کند. همچنین در تیتر از کلمات قلمبه سلمبه استفاده نکنید هر چه تیتر ساده کوتاه و بیانگر موضوع باشد بهتر است.

ویژگی های عنوان خوب

  • برای نوشتن یک عنوان خوب کلمات اضافی را حذف کنید و چندین عنوان را مقایسه کنید و بهترین را انتخاب کنید. از علائم اختصاری استفاده نکنید و حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید.

  • نشانه گرفتن احساسات کاربر در عنوان، می تواند نرخ کلیک و بازدید سایت شما را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

  • برای خواندن محتوا باید یک دلیل منطقی در عنوان به او ارائه دهید.

  • از اعداد در عنوان بهره بگیرید.(اعداد کوچک جذاب‌تر از اعداد بزرگ هستند. اعداد فرد از اعداد زوج جاذبه بیشتری دارند.)

محتوا اشکال دستور زبانی و تایپی نداشته باشد

متاسفانه بسیاری از افراد قواعد نگارش فارسی را مانند تزیینات کم اهمیت در متن می‌دانند. در حالی که این قواعد در تعیین کیفیت متن تاثیری مستقیم دارند. رعایت این قواعد نشان دهنده احترام به مخاطب است؛ چرا که با رعایت این قواعد و اصول خواندن و درک مطلب را برای مخاطب خود آسان‌تر کرده‌ایم. خواندن محتوا باید چندین بار در زمان‌های مختلف تکرار شود تا با دقت بیشتری ایرادات موجود در متن برطرف شوند.

محتوا یکدست و با حوصله نوشته شده باشد

وقتی بی‌حوصله هستید نوشتن را شروع نکنید. ممکن است کلماتی که در بی‌حوصلگی انتخاب کرده‌اید با زمانی که حوصله دارید تفاوت داشته باشد. همچنین مطالعه چندین باره متن کاملا ضروری است. در واقع اگر برای ویرایش یک متن زمان بیشتری اختصاص می‌دهید تا نگارش آن تعجب نکنید. همه بخش های محتوا باید یکدست نگارش شوند با سبک نگارشی مشخص.

محتوا باید در خواننده اعتماد ایجاد کند

یکی از اجزای اصلی سیستم های E-E-A-T اعتماد=(T) trustworthiness است. در واقع بقیه بخش های سیستم کنترل محتوای گوگل به اعتماد می‌کنند. مقاله باید اعتبار داشته باشد و با سند و مدرک تهیه شده باشد و همچنین نویسنده مقاله باید متخصص در حوزه فعالیتش باشد. برای نشان دادن میزان تخصص نویسنده مقاله باید نویسنده رزومه سازی کند و یک خط بای لاین در بخش پروفایل قرار دهد. طوری که کاربران به راحتی بخش بای لاین یا همان رزومه اختصاری نویسنده را ببینند و اطمینان داشته باشند که این مطلب توسط یک متخصص گردآوری شده است.

همچنین برای کسب اعتماد بیشتر کاربران بهتر است در بخش بای لاین اشاره کوتاهی به سابقه فعالیت نویسنده شود. نویسندگانی که چندین سال است در یک حوزه تخصصی فعالیت دارند بیشتر از نویسندگان تازه کار مورد اعتماد کاربران قرار می‌گیرند.

و اما مورد دیگری که موجب کسب اطمینان بیشتر در کاربران می‌شود نشان دادن شواهد و مدارک می‌باشد و اینکه یک مطلب چگونه تحقیق و پژوهش و گردآوری شده است. چنانچه در مورد یک وسیله مطلبی تهیه می‌کنید به عنوان یک نویسنده متخصص سعی کنید بررسی و تحقیقات مرحله به مرحله خود را منتشر کنید که کاربر اطمینان حاصل کند که این کالا توسط یک فرد متخصص تست و تایید شده است.

وقتی می‌خواهید محتوایی تولید کنید تصور کنید در یک سمینار در حال سخنرانی هستید و می‌خواهید از پشت تریبون در مورد یک موضوعی صحبت کنید، چنانچه در انتهای مراسم جای سوالی برای حضار باقی نگذارید و همه پاسخ سوالاتشان را گرفته باشند، مجدد در سمینار شما شرکت خواهند کرد. اما چنانچه بعد از سخنرانی حضار با کلی سوال و ابهام جلسه را ترک کنند دیگر در سمینار شما شرکت نخواهند کرد.

محتوا باید تگ های H1 ، H2 و H3 داشته باشد

به طور کل عنوان ها به کاربران و موتورهای جستجو در درک مطلب و خواندن محتوا کمک می‌کنند.  همانطور که می دانید تیترها یا عناوین داخلی متن از H1 تا H6 (درجه مهم بودن سرتیتر را میرساند) وجود دارند و هر کدام از آنها کاربرد بخصوصی دارند. شواهد نشان می‌دهد که تاثیر این کار نسبت به قبل کمتر شده است، اما تیترها هنوز هم به گوگل کمک می‌کنند که موضوعات اصلی را در مطالب طولانی‌تر تشخیص دهد و البته مطلب شما را به عنوان یک مطلب خوانا و معتبر شناسایی کند.

محتوا باید تصاویر ناب و ویدیو های کاربردی داشته باشد

مطالب فاقد تصویر و نمودار و چارت و ویدیو اصولا هم خسته کننده هستند و هم اعتبار لازم را ندارند. سعی کنید برای افزایش جذابیت محتوا از تصاویر ناب و ویدیوها کمک بگیرید. همچنین با توجه به اینکه امروزه کاربران فرصت کافی برای مطالعه ندارند افزودن پادکست و ویدیو و تصویر به متن می‌تواند به مخاطب کمک کند.

ویژگی های یک سایت گوگل پسند

طراحی ظاهری سایت باید اصولی باشد

تجربه ثابت کرده است که سایت هایی که طراحی گرافیکی مناسبی ندارند و با فونت مناسبی تایپ نشده اند کاربران کمتری دارند. چنانچه طراحی ظاهری سایت ضعیف باشد همه‌ی تلاش‌های شما برای ارائه محتوای با کیفیت بی نتیجه خواهد ماند. همچنین تا حد امکان تعداد تبلیغات و پاپ آپ ها را کم کنید که باعث گیج شدن کاربران نشوید. همچنین سایت باید برای استفاده در موبایل و سایر دستگاهها طراحی منحصر به فردی داشته باشد.

سایت شما باید در حوزه تخصصی فعالیت کند

در سالهای اخیر گوگل حساسیت بالایی نسبت به تخصصی بودن نویسندگان و سایتها دارد. سایتهایی که در حوزه تخصصی خاص فعالیت می‌کنند نسبت به سایتهایی که در تمامی حوزه ها مطلب قرار می‌دهند در اولویت هستند. در واقع تخصص در دنیای وب اهمیت بسزایی دارد.

نکته مهم دیگری که به جز تخصصی بودن حائز اهمیت می‌باشد سابقه فعالیت سایت می‌باشد، وب سایت هایی که جدیدا شروع به فعالیت کرده اند نسبت به سایتهایی که چندین سال است در یک حوزه تخصصی فعالیت می‌کنند نیاز به زمان بیشتری دارند که اثبات شوند.

محتوای تخصصی

سایت شما باید امن و معتبر باشد

شما باید به امنیت سایت خود اهمیت ویژه‌ای بدهید، اگر شما فروش اینترنتی دارید، نیازمند تلاش برای تامین امنیت سایت خود با یک گواهی ssl هستید. ssl ارتباط بین شما و مشتریان شما را رمزگذاری می‌کند تا ترس شما و مخاطبان‌تان را نسبت به ثبت اطلاعات از بین ببرد. از آنجایی که سرقت هویت در فضای اینترنت زیاد است، باید امنیت سایت خود را جدی بگیرید.

امنیت موارد زیر باید رعایت شود:

  • امنیت هاست

  • امنیت اینترنت

  • امنیت رمز عبور

  • امنیت آنتی ویروس و فایروال

  • امنیت سیستم مدیریت محتوا

  • امنیت سطح دسترسی

  • امنیت مسیر ورود به سایت

موارد دیگر امنیت وب سایت :

  • پیگیری مشکلات امنیتی گزارش شده و بروزرسانی امنیتی مداوم

  • محافظت سایت در برابر اسپمر

  • تعیین محدودیت های دسترسی و مشاهده

  • استفاده از سیستم عامل و نرم افزارهای معتبر و اصلی

سایت باید نقشه راه یا همان سایت مپ داشته باشد

سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند. همچنین سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر است.

اطلاعات تماس را در جایی که کاربران توقع دارند قرار دهید که موجب حس اعتماد بیشتر در کاربران شود. . دسترسی آسان باشد.

لینک شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، پینترست، گوگل پلاس، آپارات و … را در سایت قرار دهید.

نکات تکمیلی در مورد نحوه نمایان مطالب در گوگل

وقتی شما به عنوان یک کاربر کلمه ای را جستجو می‌کنید گوگل مطلبی که به شما نمایش میدهد را بر اساس موارد فوق تحلیل کرده است و بنابراین بهترین مطلب در حوزه خودش می‌باشد اما موارد دیگری نیز در ارائه نتایج جستجو تاثیر دارند که مربوط به جستجو کننده است:

موقعیت مکانی شما وقتی شما در گوگل بیمارستان‌ها یا کلینیک های زیبایی جستجو می‌کنید گوگل موقعیت مکانی شما را هم در نظر می‌گیرد و یا وقتی در مورد پیامک های مناسبتی جستجو می‌کنید نتایجی که برای فردی در ترکیه نمایش داده می‌شود با نتایجی که در ایران نمایش داده میشود متفاوت خواهد بود.

زبان جستجو وقتی شما کلمه ای را به انگلیسی تایپ می‌کنید نتایج ارائه شده با زمانی که همان کلمه را به فارسی جستجو کنید تفاوت خواهد داشت.

وقتی در مورد مدل لباس جدید جستجو می کنید ممکن است گوگل مطالب ویدیویی و تصویری را در اولویت نمایش قرار دهد در صورتی وقتی در مورد بررسی کیفیت پارچه جستجو کنید نوشته نمایش خواهد داد به جای تصویر.


کامنت ها