محتوای ضعیف یا thin content چیست؟

محتوای ضعیف

یکی از مهمترین مراحل برای بهبود رتبه یک وب سایت در نتایج جستجوی گوگل اطمینان از کیفیت محتوای آن می‌باشد. با وجود اینکه امروزه منابع معتبر بسیاری در خصوص وابستگی سئو و رتبه سایت، به کیفیت محتوا صحبت می‌کنند، با این‌حال مشاهده می‌شود که بسیاری از مدیران سایت‌ها کیفیت محتوا را نادیده می‌گیرند و صرفا برای جذب موتورهای جستجو تکنیک‌هایی را داخل محتوا به کار می‌گیرند و بعدا که توسط گوگل جریمه می‌شوند و رتبه سایتشان افت می‌کند گله می‌کنند که چرا با وجود تولید محتوای مداوم رتبه سایت افت می‌کند؟

شاید نام محتوای ضعیف یا Thin Content را شنیده باشید، که به محتوای نازک و باریک نیز معروف است که دلیل افت رتبه سایت می‌باشد. محتوای ضعیف را می توان به عنوان مطالب غیر مفید توصیف کرد که برای خواننده هیچ ارزشی ندارد و حتی ممکن است او را گمراه کند. از نظر گوگل، محتوای ضعیف بسیار بی کیفیت می باشد و برای ایجاد آن هیچ تلاشی نشده است حتی احتمال دارد از منابع دیگری کپی شده باشد. گوگل مطالب ضعیف یا همان Thin Content را به راحتی توسط الگوریتم ها شناسایی می‌کند و آنها را از رتبه بندی خارج می‌کند و به همین دلیل سایت شما دچار افت رتبه می‌شود.

اگر تصمیم دارید وب سایت خود را به رتبه های نخست گوگل برسانید و بازدید و فروش خود را افزایش دهید در اولین قدم باید شروع به آنالیز کیفیت مطالب وب سایتتان کنید. که پیش نیاز این آنالیز این است که اطلاعات کاملی در رابطه با محتوای ضعیف داشته باشید، در ادامه به صورت کامل با محتوای ضعیف و تاثیر آن بر سئوی سایت آشنا خواهید شد.

ویژگی‌های محتوای ضعیف

  • محتوایی که توسط هوش مصنوعی و ابزارهای موجود ایجاد شده باشد.(automatically generated content)

وقتی یک متن توسط اطلاعات هوش مصنوعی ایجاد میشود دلیل بر این نیست که واقعا یونیک باشد و دارای اطلاعات مفیدی برای کاربر باشد و به همه سوالات پاسخ دهد. گوگل به راحتی چنین مطالبی که با کمک هوش مصنوعی و ابزارها تولید شده‌اند را تشخیص می‌دهد. حتی اگر محتوایی را به کمک هوش مصنوعی تولید می‌کنید سعی کنید آن‌را مطالعه و ویرایش کنید و کیفیت آن‌را بهبود ببخشید.

  • محتوایی که اصطلاحا گفته می‌شود فاقد عمق است و هیچ ارزشی در آن نهفته نیست که موجب ترغیب کاربر برای ادامه مطالعه مقاله شود، برای مثال زمانی که متن از سایر سایت ها کپی شده است و بدون تغییر یا افزودن یک بند با ارزش در سایت قرار داده شده است و یا یک مطلب را چندین بار با عناوین مختلف با همان محتوای تکراری در سایتتان قرار داده اید هر دوی این موارد موجب جریمه شدن سایت توسط گوگل خواهد شد.(replicated or duplicated content)

    اگرچه برخی از آن‌ها کپی نیستند، اما به دلیل اشتباهات فنی مانند عدم ریدایرکت صحیح HTTP به HTTPS  مناسب نیستند.

  • استفاده از صفحات (Doorway Pages) در داخل سایت

صفحه درگاه یا Doorway Pages به صفحه ای گفته می‌شود که ریدایرکت شود به صفحات دیگر، با یک مثال دقیق تر متوجه تعریف صفحه درگاه خواهید شد، در چند سال گذشته صفحات پاپ آپ وجود داشتند که با ورود به یک صفحه یک تبلیغ باز می‌شد و شما نمی‌توانستید مطلب اصلی که به خاطر آن وارد سایت شده بودید را مشاهده کنید باید آیکون بستن پاپ آپ را می‌زدید که بتوانید محتوای آن صفحه را ببینید. امروزه با توجه به پیشرفت الگوریتم‌های گوگل چنین سایت‌هایی دیگر شانسی برای ماندن در گوگل ندارند و کمتر از گذشته پاپ آپ می‌بینیم. امروزه هم به جای پاپ آپ‌ها که یکباره به محض ورود به صفحه باز می‌شدند و از صفحه اصلی بدون اینکه بدانیم به یک صفحه نامربوط ریدایرکت می‌شدیم، از کلیک استفاده می‌کنند برای مثال تصور کنید وقت می‌خواهید یک بخش از متن یک سایت را انتخاب یا کپی کنید به یک صفحه دیگر ریدایرکت می‌شوید و یکباره یک صفحه دیگر برای شما باز می‌شود بدون اینکه محتوای آن مرتبط با درخواست شما باشد. این سایت ها به دلیل منفعت مالی و کسب سود دست به چنین اقداماتی می‌زنند که یک صفحه اصلی با محتوا را به عنوان طعمه در نظر می‌گیرند و در آن به چندین صفحه دیگر لینک(ریدایرکت) می‌دهند که وقتی کاربر وارد این صفحه اصلی یا درگاه شد به صفحه تبلیغ ریدایرکت شود که همه این موارد توسط گوگل جریمه خواهند شد.

  • وجود صفحات تکراری که به یکدیگر لینک داده شده اند.(thin affiliated pages)

لینک‌های affiliated لینک های بسیار مفید و کاربردی می‌باشند که متاسفانه برخی از افراد سودجو کاربرد اصلی این لیک ها را در نظر نمی‌گیرند و سایتشان توسط گوگل جریمه می‌شود.

لینک های affiliated را با یک مثال توضیح می‌دهم. تصور کنید مشخصات فنی یک لپ تاپ در سایت دیجی کالا نوشته شده است و شما هم یک سایت دارید که می‌خواهید دقیقا مشخصات همان لپ تاپ را در سایتتان قرار دهید و به سایت دیجی کالا لینک بدهید که اگر می‌خواهید این لپ تاپ را خریداری کنید به این لینک مراجعه کنید. در این صورت دیجی کالا یک لینک اختصاصی در اختیار شما قرار می‌دهد که شما آن لینک را در سایت خود قرار دهید و با توجه به اینکه دیجی کالا این لینک را صرفا برای سایت شما در نظر گرفته است می‌تواند متوجه تعداد خریدارانی که از سایت شما مراجعه کرده و آن لپ تاپ را خریداری کرده اند شود. به این لینک اختصاصی که دیجی کالا در اختیار شما قرار داد اصطلاحا affiliated link گفته می‌شود.

و اما thin affiliated page چیست؟ تصور کنید همان لپ را که مثال زدیم میخواهید یک صفحه برای همان لپ تاپ در سایت خودتان ایجاد کنید و به دیجی کالا لینک بدهید. وقتی دقیقا همان اطلاعاتی که در صفحه دیجی کالا قرار داده شده است را بدون تغییر در سایتتان قرار می‌دهید و فقط یک لینک به آن اضافه می‌کنید thin affiliated page است و این صفحه شما توسط گوگل جریمه خواهد شد و اعتباری ندارد. اما چنانچه به اطلاعات موجود در صفحه خودتان ارزشی اضافه کنید در این صورت صفحه شما هم در گوگل ایندکس خواهد شد. به عنوان مثال تصور کنید دیجی کالا تمامی مشخصات مربوط به لپ تاپ را در صفحه اش قرار داده شما تمامی آن موارد را کپی می‌کنید و در صفحه خودتان قرار می‌دهید اما یک ویدیو یا تصویر یا متن که در سایت مقابل وجود نداشت به ادامه مطلب خودتان اضافه می‌کنید با اضافه کردن یک بخش با ارزش که با خلاقیت خودتان ایجاد شده است صفحه خودتان را از جریمه شدن توسط گوگل نجات می‌دهد.

  • نویسنده، محتوا را به عنوان فرصتی برای تبلیغ محصول در نظر گرفته و بیش از اندازه از تبلیغات در داخل محتوا استفاده کرده است.

  • برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها به درستی انتخاب نشده‌اند و به جای جذب ترافیک بیشتر به سایت آسیب میزنند.

  • محتوای تولید شده دارای ایرادات دستور زبان، گرامری و نگارشی می‌باشد و بازخوانی نشده است.

  • از کلمات کلیدی در داخل محتوا بیش از اندازه استفاده شده که اصطلاحا گفته می‌شود keyword stuffing که یک تکنیک قدیمی برای جذب موتور جستجو بود که امروزه فقط نماد محتوای بی‌کیفیت می‌باشد.

  • برخی وب‌سایت‌ها که برنامه‌ای برای تولید محتوا ندارند، معمولا محتواهای کوتاه 300 الی 500 کلمه‌ای می‌نویسند که نمی‌تواند پاسخگوی دلیل جستجوی کاربران باشد. البته همیشه طولانی بودن محتوا به معنی محتوای خوب نیست و باید کیفیت کاملا رعایت شود.

  • محتوا توسط یک فرد متخصص تولید نشده است و به راحتی می‌توان متوجه دانش پایین نویسنده در ارائه مطلب شد. که این نوع محتوا اعتماد کاربران را از بین می‌برد.

جریمه محتوای ضعیف thin content چیست؟

با توجه به اینکه گوگل همیشه به دنبال محتوایی است که با هدف جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد. زمانی که کاربر یک عبارت جستجو را وارد می کند، می خواهد پاسخ مورد نظر خود را دریافت کند. این وظیفه شماست که گوگل را متقاعد کنید که به سوالی که کاربر می پرسد پاسخ مناسب می دهید. در غیر اینصورت وجود محتوای ضعیف یا thin content منجر به آسیب رسیدن به اعتبار شما در گوگل، کاهش رتبه صفحات شما و سایر آسیب های سئو می‌شود.

چگونه گوگل محتوای ضعیف thin content را تشخیص می دهد؟

گوگل از دو روش این نوع مطالب را شناسایی می کند. اولین راه از طریق الگوریتم آپدیت شده در سال 2011 به نام Panda و دومین روش به صورت دستی است.

تشخیص محتوای ضعیف توسط اقدامات دستی گوگل

گوگل از باگ هایی که در الگوریتم خود وجود دارد، مطلع است و برای رفع آنها یک تیم تشکیل داده که وب سایت های اسپم را به صورت دستی از SERP شناسایی و حذف می کنند.

البته ترجیح گوگل این است که اکثر مسائل مربوط به رتبه بندی توسط الگوریتم انجام شود و تنها زمانی از اقدامات دستی استفاده می کند که وب سایتی از نقطه ضعف ها سوء استفاده کرده و توسط الگوریتم قابل رفع نباشد. اگر وب سایت شما از طریق اقدامات دستی به عنوان یک محتوای ضعیف شناسایی شده باشد، مشکل بزرگی خواهید داشت. 

همه چیز در مورد الگوریتم پاندا Panda Algorithm

بیشترین مواردی که می‌تواند به عنوان پنالتی از طریق این الگوریتم اعلام شود، محتوای تکراری یا سرقت ادبی است؛ سعی کنید محتواهای منحصربه‌فرد و اورجینال بنویسید. تمرکز الگوریتم پاندا بیشتر بر فاکتورهای درون صفحه (on-page) است و تطابق عبارت سرچ شده توسط کاربران را با موضوع کلی صفحه می‌سنجد. این الگوریتم گوگل به دو مسئله بسیار حساس است و با آن‌ها برخورد می‌کند:

  1. سایت‌هایی که فقط با هدف لینک‌دهی به سایت‌های دیگر به وجود آمده‌اند. (Affiliate sites)

  2. سایت‌هایی که محتوای بسیار کوتاهی دارند.

الگوریتم پاندا چگونه سایت‌ها را جریمه می‌کند؟

الگوریتم پاندا سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت تولید می‌کنند را جریمه می‌کند و سایت‌ها برای رهایی از این جریمه‌ها باید محتواهای باکیفیت تولید کنند. الگوریتم پاندا در ابتدا اقدام به جریمه کردن کل وب‌سایت می‌کرد، اما با گذشت زمان و پیشرفت در عملکرد الگوریتم، تنها صفحاتی جریمه می‌شوند که محتوای بی‌کیفیت ارائه می‌دهند.

تشخیص جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندا

برای تشخیص این موضوع که آیا سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است یا خیر، بهتر است به میزان بازدید سایت توجه داشته باشید. افت ناگهانی میزان بازدید ارگانیک از سایت یا افت رتبه‌بندی وب‌سایت شما از نشانه‌های اصلی جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندا می‌باشد.

البته در نظر داشته باشید که عوامل بسیاری همچون رقبا، تغییرات سلیقه و غیره می‌توانند بر رتبه‌بندی سایت شما تاثیرگذار باشند و نمی‌توان هر گونه افت رتبه و کاهش ترافیک را به الگوریتم پاندا نسبت داد. باید نسبت به آپدیت‌های جدید الگوریتم پاندا هوشیار باشید و مستندات مربوط به هر به‌روز‌رسانی را مطالعه کنید و افت رتبه‌بندی سایت را با زمان آپدیت‌ها مقایسه کنید. اگر سایت شما هنگام آپدیت الگوریتم‌ها با افت رتبه مواجه شد و یا ترافیک سایت کاهش پیدا کرد، باید خیلی سریع بررسی کنید و ببینید که که در آپدیت جدید، به چه مواردی اشاره شده است و شما آن را رعایت نکرده‌اید.

چگونه محتوای ضعیف Thin content سایتمان را شناسایی کنیم؟

موضوع بسیار مهم که باید بدانیم این است که به عنوان مدیر یک سایت چطور متوجه شویم که افت سئوی سایتمان مربوط به بخش ضعیف بودن محتوا می‌باشد؟ محتوای ضعیف را چطور می‌توان تشخیص داد؟

چنانچه از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) استفاده می کنید از طریق آن می توانید متوجه شوید که از روش اقدامات دستی جریمه شده اید یا خیر. برای بررسی این مورد با ورود به "Google Search Console" در منوی سمت چپ، روی گزینه "Security and Manual Actions" کلیک نموده و سپس "Manual Actions" را انتخاب کنید. اگر پیغام "No issues detected" را مشاهده نمودید، سایت شما هنوز توسط گوگل جریمه نشده است.

thin content

همچنین میتوانید از طریق Google Analytics بخش organic traffic را بررسی نمایید. نیاز است به هر افت قابل توجهی در ترافیک توجه کنید. چنانچه موردی پیدا کردید، صفحاتی که موجب این کاهش ترافیک شده اند را شناسایی نمایید حتی اگر سالها قبل اتفاق افتاده باشد. جهت مشاهده organic traffic می بایست وارد اکانت Google Analytics خود شده و در نوار سمت چپ صفحه روی "Audience" سپس "Overview" کلیک کنید.

برای مشاهده ترافیک ارگانیک، روی کادر خاکستری که عبارت "All Users" روی آن درج شده است، کلیک کنید تا لیستی نمایش داده شود. برای یافتن "Organic Traffic"، در لیست جستجو نموده، آن را انتخاب کنید و دکمه "Apply" را فشار دهید.

محتوای ضعیف

Siteliner ابزار ساده ای می باشد که با وارد کردن نام دامنه و انتخاب گزینه "Go" در وب سایت شما خزش نموده و به دنبال مطالب تکراری و سایر مواردی می گردد که منجر به ایجاد محتوای ضعیف می شوند. همچنین می توانید از این ابزار برای مشاهده تعداد کلمات در صفحات خود استفاده کنید. صفحاتی که کلمات کمی در آنها به کار رفته است معمولا به عنوان تولید محتوای ضعیف در نظر گرفته می شوند.

thin content

چگونه مشکل محتوای ضعیف thin content را حل کنیم؟

بعد از اینکه محتوای ضعیف سایت خود را شناسایی کردید باید آن‌را حذف کنید و یا بهبود ببخشید برای اینکه بتوانید مشکل محتوای ضعیف سایتتان را برطرف کنید یکی از چهار روش زیر را انتخاب کنید.

  • شما می توانید صفحات محتوای ضعیف را زمانی که ارزشی برای خوانندگان ارائه نمی دهند حذف کنید. این برای صفحات ورودی (Doorway Pages) یا زمانی که وبلاگ های زیادی دارید که به یک کلمه کلیدی اشاره می کنند، به خوبی کار می کند.(اما توجه داشته باشید در تولید محتوا هر صفحه ای که حذف می کنید، از ریدایرکت 301 استفاده نمایید زیرا ممکن است لینک های داخلی یا خارجی در سایتتان ترافیک را به آن صفحه ارسال کنند و ریدایرکت 301 باعث هدایت افرادی که هنوز به این URL دسترسی دارند به محتوای مرتبط تری می شود.)

  • اگر محتوای شما ضعیف است و برای مفید بودن نیاز به ارائه اطلاعات و جزئیات بیشتر به خوانندگان دارد، می توانید محتوای بیشتری را به صفحه اضافه کنید تا آن را حجیم کرده و ارزش بیشتری ارائه دهد.

  • راه دیگر برای رفع محتوای ضعیف، بازنویسی آن است. رویکرد جدیدی برای کلمه کلیدی در نظر بگیرید یا یک کلمات کلیدی جدید را برای تمرکز وبلاگ انتخاب کنید. سپس می توانید مقاله را بازنویسی کنید تا برای خوانندگان مفید باشد.

  • برخی محتواها آنقدر سطحی و بد نوشته شده‌اند که اگر به صورت کلی آن را با چیز دیگری جایگزین کنید، بهتر است و مزایای بیشتری دارد. فقط در این مورد دقت کنید که آدرس مقاله قبلی نیز به مقاله جدید ریدایرکت شود. موتورهای جست‌وجو از ارورهای ۴۰۴ چیزی سر در نمی‌آورند.

چه اقداماتی پس از اصلاح تولید محتوای ضعیف باید انجام شود؟

بسته به نوع جریمه دو حالت پیش رو دارید:

اگر به صورت دستی جریمه شده بودید می‌توانید بعد از رفع ایراد مطلب و بهبود شرایط آن صفحه را برای بررسی مجدد به گوگل ارسال نمایید. در این مرحله گوگل از شما درخواست می کند که نحوه رفع مشکل را توضیح دهید. دقت زیادی برای پاسخگویی به خرج دهید زیرا افراد واقعی آنها را مطالعه می کنند. بنابراین لازم است دقیقا شرح دهید که چه چیزی را تغییر داده اید و از کدام استراتژی برای انجام آن استفاده کرده اید. شما فقط یک فرصت برای انجام این کار دارید بنابراین از موقعیت درخواست تجدید نظر، نهایت استفاده را ببرید. 

اما اگر توسط روش دستی جریمه نشده اید منتظر بمانید. گوگل به خزش (Crawl) در وب سایت شما ادامه می دهد و صفحه ای که به تازگی بروز رسانی کرده اید را پیدا می کند.


کامنت ها