سئو تکنیکال چیست و چگونه بهینه سازی می شود؟

سئوی تکنیکال

در دنیای امروزی، داشتن حضور آنلاین برای هر کسب‌وکار یا فرد حیاتی است. اما فقط داشتن یک وبسایت کافی نیست؛ شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل کشف است و در نتایج جستجوی بهتر رتبه‌بندی می‌شود. در همین جا سئو (SEO) به کار می‌آید. یکی از جنبه‌های اساسی سئو، سئو تکنیکال است که بر روی بهینه‌سازی عوامل فنی وبسایت تمرکز دارد تا دیده‌شدن و عملکرد آن در موتورهای جستجو بهبود یابد. در مطالب قبلی کلیات سئو را بررسی کردیم و سئو را به بخش های کاربردی تقسیم کردیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئوی داخلی می‌توانید مقاله جدیدترین راهنمای سئوی SEO سایت 2024 را مطالعه فرمایید.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال، یکی از دو بخش اصلی سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) است که بر روی جنبه‌های فنی وبسایت تمرکز دارد. این روش سعی دارد با بهینه‌سازی عوامل فنی وبسایت، موتورهای جستجو را در اندیشیدن بهبود رتبه‌بندی و نمایش وبسایت در نتایج جستجو به کمک بیاورد. سئو تکنیکال در واقع به موتورهای جستجو کمک می‌کند به بهترین شکل ممکن از محتوا و ساختار وبسایت استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سئوی داخلی و سئوی خارجی میتوانید روی لینک ها کلیک کنید.

اهمیت سئو تکنیکال

در دنیای امروز که سرعت و راحتی دسترسی به اطلاعات و محصولات از طریق اینترنت بسیار مهم است، اهمیت سئو تکنیکال برای وبسایت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. اجرای صحیح این روش باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) و کاهش نرخ خروج از صفحات وبسایت می‌شود. همچنین، بهبود سرعت وبسایت و پاسخگویی آن به دستگاه‌های موبایل می‌تواند تجربه کاربری را بهبود دهد و اعتماد کاربران به برند را افزایش دهد.

۱2 راهی که برای بهبود سئو تکنیکال باید انجام دهیم

در ادامه 12 روش مطمئن را معرفی خواهیم کرد که بتوانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید. بیشتر اقداماتی که در رابطه با سئوی تکنیکال انجام می‌شود مربوط به بخش فنی و برنامه نویسی می‌باشد.

سئوی تکنیکال

1. افزایش سرعت سایت

نه فقط کاربران، بلکه موتورهای جستجو هم سایتی را دوست ندارند که کند است و صفحه‌های مختلف را خیلی دیر باز می‌کند. به همین جهت، نخستین گام در سئو تکنیکال که شاید بیشترین تاثیر را هم روی اعتبار و رتبه سایت شما داشته باشد، افزایش سرعت سایت است. برای تست سرعت سایت، ابزارهای مختلفی مانند جی تی متریکس و PageSpeed Insights گوگل به صورت رایگان در دسترس کاربران هستند که اطلاعات خوبی را در مورد سرعت بارگذاری صفحات و رفع اشکالات آنها در اختیارتان قرار می‌دهند.

روش های بهینه سازی سرعت سایت:

2.بهینه سازی ساختار سایت برای ربات های گوگل

به عنوان گام دوم در سئو تکنیکال که لازم است توجهی ویژه به بهینه سازی ساختار سایت برای ربات‌های گوگل داشته باشید، در واقع باید مطمئن شوید که موتورهای جستجو و ربات‌های آنها قادر به کراول و مشاهده لینک‌ها و صفحه‌های شما هستند. در حقیقت، ربات‌ها با دنبال کردن لینک‌ها، محتوای سایت را مشاهده می‌کنند. وجود یک ساختار درست برای لینک سازی داخلی، بهترین روش برای نشان دادن محتوای مهم‌تر به موتورهای جستجو است. خوشبختانه رویکردهای مختلفی برای راهنمایی و هدایت ربات‌ها وجود دارد و مدیران سایت‌ها می‌توانند تعیین کنند که موتورهای جستجو، چه صفحاتی را ایندکس یا چه صفحاتی را کراول نکنند. حتی این امکان هست که به موتور جستجو اجازه کراول کردن یک صفحه را داده، اما به آن بگویید که نباید آن صفحه را در نتایج جستجو نمایش دهد.

سئوی تکنیکال

3. استفاده از فایل robots.txt

فایل robots.txt که در ریشه سایت ذخیره می‌شود، یک ابزار بسیار مفید برای بهبود سئو تکنیکال است که البته هنگام ویرایش آن، حسابی باید مراقب باشید چرا که حذف یا اضافه کردن یک دستور اشتباه به این فایل روی دیده شدن سایت شما اثرگذار خواهد بود. متاسفانه، بسیاری از کاربران به اشتباه برخی از فایل‌های CSS و JS را از طریق این فایل بلاک می‌کنند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا موتورهای جستجو، سایت را به گونه‌ای که باید، نبینند. از این فایل بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نمی‌خواهید موتورهای جستجو، یک یا چند بخش خاص از سایت شما را در خود ایندکس کنند. به صورت پیش‌فرض، شما می‌توانید این فایل را با ورد کردن عبارت «robots.txt/» به انتهای آدرس سایت خود مشاهده کنید. 

توجه داشته باشید که وقتی گوگل، صفحه‌ای از سایت شما را که نمی‌خواهید در موتورهای جستجو دیده شوند ایندکس می‌کند، لازم است ابتدا تگ «noindex» را به آن صفحه اضافه کرده و سپس صفحه مورد نظر را از طریق فایل robots.txt بلاک کنید تا از کراول شدن دوباره آن صفحه جلوگیری شود.

4. رفع مشکل صفحات 404 و لینک های شکسته

لینک دادن به صفحه‌هایی با خطای 404 یا صفحات مرده، نه‌تنها هیچ فایده‌ای برای سایت شما ندارد، بلکه به سئو تکنیکال و به تبع آن، رتبه سایت نیز ضربه می‌زند. اگر در سایت شما، لینک خروجی به صفحه‌ای وجود داشته باشد که آن صفحه حذف شده یا آن را تغییر داده‌اید، موتورهای جستجو در کراول کردن آن دچار مشکل شده و باعث می‌شود خطاهای مختلفی را در پنل سرچ کنسول مشاهده کنید. برای رفع این مشکل بهتر است همیشه لینک‌های خود را به کمک ابزارهای SEO، رصد کرده و در صورتی که صفحه‌ای حذف یا تغییر کرده است، به دنبال صفحه‌ای جایگزین برای آن باشید. 

5. جلوگیری از ایجاد Duplicate Content در سایت

اگر شما محتوایی یکسان روی صفحات مختلف یک ساعت یا حتی سایت‌های دیگر داشته باشید، موتورهای جستجو در رتبه‌بندی آنها گیج می‌شوند؛ اگر محتوای این صفحه‌ها یکسان است، کدام‌یک باید رتبه بالاتری داشته باشد؟ اگر گوگل پاسخ روشنی برای این سوال نداشته باشد، ممکن است رتبه‌ای پایین را برای همه آن‌ها در نظر بگیرد. متاسفانه، به خاطر موارد فنی و عدم توجه به سئو تکنیکال ممکن است بدون اینکه حتی خودتان بدانید، محتوای تکراری یا Duplicate Content روی سایت خود داشته باشید و صفحات مختلف، محتوایی یکسان را نشان دهند. شاید این موضوع برای یک کاربر مهم نباشد، اما برای موتورهای جستجو مهم است. 

خوشبختانه، یک راهکار فنی برای حل این مشکل وجود دارد و با استفاده از تگ کنونیکال (Canonical Tag) می‌توانید به موتورهای جستجو نشان دهید که کدام صفحه، اهمیت بیشتری دارد یا باید رتبه بهتری بگیرد. از این تگ‌ها بیشتر برای سایت‌های فروشگاهی که چندین محصول با اختلاف بسیار اندک دارند، استفاده می‌شود. افزونه Yoast SEO یکی از بهترین ابزارها برای انجام این کار است.

6. افزایش امنیت سایت

سئو تکنیکال بدون توجه به ایمنی سایت، تقریبا بی‌معنی است و پیش از هر چیز باید به دنبال راهی برای بالا بردن امنیت سایت بود. شیوه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد؛

سئوی تکنیکال

استفاده از HTTPS

HTTPS (پروتکل انتقال ابرمتن) برای امنیت سایت ضروری است. موتورهای جستجو به وبسایت‌های امن اولویت می‌دهند و بازدیدکنندگان نیز به وبسایت‌هایی با گواهی SSL صداقت بیشتری می‌شناختند.

نصب گواهی SSL

نصب گواهی SSL برای فعال‌سازی HTTPS در وبسایت لازم است. بسیاری از ارائه‌دهندگان میزبانی گواهی‌های SSL رایگان ارائه می‌دهند که این امر برای صاحبان وبسایت‌ها تسهیل‌کننده است.

7. اضافه کردن سایت مپ به سایت

ساخت سایت مپ با فرمت XML برای سایت و اضافه کردن آدرس تمام صفحات به آن، یکی از مهم‌ترین کارها برای بهبود سئو تکنیکال است. کاربران همچنین باید فایل مربوط به نقشه سایت را به سرچ کنسول اضافه کنند تا گوگل، تمام صفحاتی که در آن لیست قرار گرفته را به عنوان صفحه‌های مهم‌تر در نظر بگیرد. کاربران همچنین در سایت مپ خود می‌توانند صفحاتی را که نمی‌خواهند گوگل آن‌ها را ایندکس کند، اضافه کنند. برای اضافه کردن sitemap به سایت کافی‌ست یکی از افزونه‌های مخصوص ساخت سایت مپ را نصب و با چند کلیک، sitemap را ایجاد کنید.

8. استفاده از استراکچر دیتاهای گوگل

اگرچه داده‌های ساختار یافته مستقیما روی رتبه سایت اثرگذار نیستند، ولی قطعا می‌توان آن‌ها را فاکتوری مهم برای تشخیص محتوای سایت و لینک‌های آن توسط موتورهای جستجو معرفی کرد. استفاده از استراکچر دیتاها، ریچ اسنیپت‌ها را به وب‌سایت شما اضافه کرده و نرخ کلیک را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. کاربران همچنین به کمک این داده‌ها می‌توانند اطلاعات کامل‌تری در مورد محصولی که می‌فروشند یا جزئیات دیگری که احتمالا برای کاربران جذاب خواهد بود را هم در نتایج جستجو نمایش دهند. از آنجایی که یک چارچوب ثابت و مشخص (در سایت Schema.org کاملا توضیح داده شده است) برای فراهم کردن این اطلاعات هست، موتورهای جستجو خیلی راحت این اطلاعات را درک می‌کنند. برای اضافه کردن داده‌های ساختاریافته به سایت، افزونه‌های بسیار مختلفی برای سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس در دسترس کاربران است که Schema و Yoast از جمله آن‌ها هستند. ابزار تست استراکچر دیتا گوگل به شما می‌گوید که از این داده‌ها به‌درستی در سایت خود استفاده کرده‌اید یا نه. این ابزار همچنین در صورت وجود مشکل، خطاهای مربوطه و شیوه برطرف کردن آنها را نیز نمایش خواهد داد.

سئوی تکنیکال

9. ساختارمند کردن URL ها

طول و خوانایی URL

URL‌های کوتاه و توصیفی هم‌چنین باعث جذب کاربران و موتورهای جستجو می‌شوند. درج کلمات کلیدی مناسب در URL هم می‌تواند ارزش سئوی آن را افزایش دهد.

درج کلمات کلیدی در URL

درج کلمات کلیدی مرتبط در URL به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری درباره موضوع صفحه می‌دهد. اما باید از اغراق در استفاده از کلمات کلیدی پرهیز کرد و URL را طبیعی و خوانا نگه داشت.

استفاده صحیح از ریدایرکت‌ها

هنگام انتقال یا حذف صفحات، اجرای ریدایرکت‌های صحیح (ریدایرکت 301) برای حفظ ارزش سئوی صفحات و جلوگیری از وجود لینک‌های خراب ضروری است.

برای گرفتن بهترین نتیجه، حتما از عبارات مرتبط برای URL استفاده کرده و از به کار بردن اعداد یا حروف بی‌ربط پرهیز کنید.

10. استفاده از بردکرامب در لینک ها

بردکرامب (Breadcrumb) در واقع لینک‌هایی هستند که همانند یک نقشه راه، موقعیت فعلی کاربران را به آنها نشان داده و مشخص می‌کنند که چقدر با صفحه اصلی فاصله دارند. این لینک‌ها معمولا در بخش بالایی صفحه‌های مختلف یک سایت، مانند صفحه محصول، نمایش داده شده و دقیقا مشخص می‌کنند که برای نمایش صفحه‌ای که کاربر در آن است، روی چند یا چه دسته‌بندی‌هایی کلیک کرده است. مطابق با تغییرات سال‌های اخیر در الگوریتم‌های گوگل، بردکرامب‌ها حالا مستقیما روی SEO اثرگذار هستند و حتی گزارشی مخصوص در مورد داده‌های ساختار یافته در سرچ کنسول نیز دارند. این داده‌ها به اندازه‌ای اهمیت دارند که گوگل، آنها را در نتایج جستجو نیز نشان داده و از آنها برای مدیریت هرچه بهتر اطلاعات استفاده می‌کند.

برخی از قالب‌های سایت‌ها، مانند بسیاری از پوسته‌های وردپرسی جدید، به صورت پیش‌فرض از این داده‌ها پشتیبانی کرده و قابلیت نمایش مسیر راهنما و موقعیت کنونی به کاربران را دارند. با این حال، اگر قالب سایت شما فاقد این ویژگی است، می‌توانید از افزونه‌های مختلفی از جمله Yoast SEO یا Breadcrumb NavXT برای پیاده‌سازی بردکرامب‌ها و بهبود سئو تکنیکال سایت استفاده کنید. 

11. ریسپانسیو بودن قالب سایت در کامپیوتر و موبایل

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در سئو تکنیکال که بعضا به آن توجه نمی‌شود، ریسپانسیو نبودن قالب سایت است. هرچند، بهینه کردن قالب سایت، کاری تخصصی است که نیاز به تجربه و دانش فنی دارد. با این حال، گوگل به واکنش گرا بودن قالب و بهینه بودن آن برای نمایش در حالت موبایل اهمیت زیادی می‌دهد و این موضوع را یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رتبه‌بندی سایت‌ها معرفی می‌کند. از آنجایی که اکثر کاربران امروزی از موبایل استفاده می‌کنند، بهتر است توجهی ویژه به این مسئله داشته باشید. یکی از کارهای آسان برای بهینه‌سازی قالب، استفاده از AMP و پلاگین‌های مرتبط است.

12. ثبت کردن سایت در سرچ کنسول گوگل و بینگ وبمستر

به محض اینکه وب‌سایت شما آماده شد، لازم است سایت خود را در سرچ کنسول گوگل و همچنین بینگ وبمستر ثبت کنید تا موتورهای جستجو قادر به کراول کردن لینک‌های شما باشند. البته، انجام این کار علاوه بر تضمین نمایش سایت در نتایج جستجو، فواید دیگری هم دارد؛ مثلا با ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل، آمار دقیقی از تعداد کلیک‌های ارگانیک، ایمپرشن‌ها و وضعیت جذب ترافیک از گوگل در اختیارتان قرار می‌گیرد. این پنل همچنین در صورت وجود مشکل یا خطا هنگام کراول و ایندکس کردن لینک‌ها، شما را مطلع و اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

سئوی تکنیکال

نحوه نظارت بر عملکرد وبسایت

کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) به شما امکان می‌دهد عملکرد و نمایش وبسایت‌هایتان را در نتایج جستجو مشاهده کنید و مشکلات مرتبط با سئو را شناسایی کنید.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) اطلاعات جامعی در مورد ترافیک و بازدیدکنندگان وبسایت‌ها به شما می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند برای بهبود استراتژی سئو و تجربه کاربری استفاده شود.

آینده سئو تکنیکال و هوش مصنوعی AI

هوش مصنوعی و سئو تکنیکال

هوش مصنوعی (AI) در آینده ممکن است نقش مهمی در سئو تکنیکال ایفا کند. انتظار می‌رود که هوش مصنوعی به تحلیل داده‌های سئو، بهینه‌سازی محتوا و پیش‌بینی تغییرات الگوریتم‌های موتورهای جستجو کمک کند.

بهینه‌سازی جستجوی صوتی

با گسترش استفاده از اسپیکرهای هوشمند و مساعدت‌های صوتی، جستجوی صوتی به عنوان یک عامل مهم در سئو تکنیکال شناخته می‌شود. بهینه‌سازی محتوا برای جستجوی صوتی می‌تواند تأثیر بزرگی بر روی رتبه‌بندی وبسایت‌ها داشته باشد.

نتیجه‌گیری

سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در بهبود دیده‌شدن وبسایت در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک دارد. با اجرای بهینه‌سازی‌های فنی مختلف می‌توانید از رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجو بهره‌برداری کنید و تجربه کاربری بهتری به مخاطبان ارائه دهید.

1. "سئو" چه معنایی دارد؟

سئو مخفف عبارت "بهینه‌سازی موتورهای جستجو" است که به مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و روش‌ها برای بهبود دیده‌شدن سایت در نتایج جستجو اشاره دارد.

2. چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

سئو تکنیکال بر روی بهینه‌سازی عوامل فنی وبسایت تمرکز دارد که باعث افزایش دیده‌شدن وبسایت در موتورهای جستجو و بهبود رتبه‌بندی آن می‌شود.

3. چطور می‌توانم سرعت صفحات سایت را بهبود دهم؟

برای بهبود سرعت صفحات، می‌توانید تصاویر را فشرده‌سازی کنید، فایل ها و تصاویر را کش کنید و کدهای سایت خود را بهینه‌سازی کنید.

4. آیا نقشه‌های سایت XML ضروری هستند؟

بله، نقشه‌های سایت XML به کراولرهای موتورهای جستجو هدایت می‌کنند و از اهمیت بسیاری برخوردارند.

5. چگونه می‌توانم از تکرار محتوا در وبسایت خود جلوگیری کنم؟

از روش‌های کانونیکال‌سازی و استفاده از تگ‌های نو مانند "noindex" برای مدیریت محتوای تکراری استفاده کنید.


کامنت ها