راه اندازی و استفاده از Vim در Visual Studio Code

ویم و وی اس کد

خود ویم دقیقا در وی‌اس‌کد وجود ندارد ولی از شبیه‌ساز آن می توان استفاده کرد. برای این کار کافی است اکستنشن شبیه‌ساز ویم را در وی‌اس‌کد فعال کنید. در قسمت اکستنشن ها عبارت vim را جستجو کرده و سپس آن را نصب کنید.

Vim چیست؟

ویم (به انگلیسی: Vim) (گرفته شده از عبارت vi improved به معنای وی‌آی بهبود یافته) یک ویرایشگر متن است که توسط برام مولینار در سال ۱۹۹۱ خلق شده است. هدف ویم انجام کار بیشتر با تایپ کمتر است، ویم کلیدهای ترکیبی دارد که می‌تواند خیلی کارها را اتوماتیک کند و برای افرادی که مدت طولانی از ویم استفاده می‌کنند می‌تواند بسیار مفید باشد. ویکی‌پدیا

اکستنشن شبیه‌ساز Vim

VSCodeVim یک شبیه‌ساز vim برای Visual Studio Code است که از بسیاری از قابلیت های ویم و افزونه های معروف آن پشتیبانی می کند. من به شخصه از مدت ها قبل از این اکستنشن استفاده می‌کنم و تجربه کاملا رضایت بخشی داشته‌ام.

برای فعال کردن آن کافی است در قسمت extensions وی‌اس‌کد عبارت vim را جستجو کرده و این افزونه را پیدا و نصب کنید:

نصب اکستنشن Vim در VSCode

مزایای شبیه‌ساز VSCodeVim

وی‌اس‌کد و ویم هر دو قابلیت های فوق العاده ای دارند، قبلا مجبور بودیم فقط یکی از آن ها را انتخاب کنیم ولی با این اکستنشن از مزایای ویم و وی‌اس‌کد باهم بهره می‌بریم. برخی از مزایای این شبیه‌ساز به نظر من موارد زیر هستند:

  • همزمان از مزایای ویم و مزایای وی‌اس‌کد باهم استفاده می کنیم.

  • از بیشتر دستورات ویم به طور کامل پشتیبانی می کند.

  • برخی از افزونه های پرکاربرد ویم در آن وجود دارد.

  • به شدت قابل تنظیم، تغییر و سفارشی‌سازی است.

  • تعداد کاربران آن زیاد است و بیشتر از 13K ستاره در گیت‌هاب دارد.

  • جامعه فعالی دارد که یعنی توسعه قابلیت‌ها و رفع باگ‌ها سریع تر پیش می رود.

معایب شبیه‌ساز VSCodeVim

در کل شبیه‌سازی همیشه معایبی دارد که باید درنظر بگیریم. در مورد این اکستنشن طبق تجربه ای که من دارم معایب زیر وجود دارد:

  • امکان اضافه کردن افزونه های خود vim وجود ندارد.

  • کمی از حالت عادی سنگین تر است و شاید در یک سیستم ضعیف، حس کندتری بدهد.

  • به ندرت باگ ها و ایرادات جزئی هم در عملکرد آن مشاهده کرده ام.

راه های جایگزین

اگر بخواهید بدون شبیه‌سازی، از خود ویم به عنوان یک IDE تمام عیار استفاده کنید، می توانید از یک ویرایشگر دیگر بجای وی‌اس‌کد استفاده کنید که پایه آن ویم باشد. برای مثال می توانید ویرایشگر Neovim را امتحان کنید. ولی خب طبیعتا مزایای وی‌اس‌کد را از دست می‌دهید.

سخن آخر

اینکه آیا اصلا ویم کمکی به شما می کند، آیا ترکیب آن با وی‌اس‌کد بهتر است یا Neovim؟ این ها سوالاتی هستند که پاسخشان بسته به خود هر فرد و کاری که می خواهد انجام دهد متفاوت است. توصیه من این است که بدون توجه به چیزی که می‌شنوید، خودتان امتحان نمایید و ببینید چه ترکیبی برای شما بهترین است.


کامنت ها