آموزش متغیرهای پایتون

متغیر در پایتون

متغیر ها

متغیرها محفظه هایی برای ذخیره مقادیر داده ها هستند.

ایجاد متغیرها

پایتون کلیدواژه خاصی برای تعریف متغیر ندارد.

یک متغیر لحظه ای ایجاد می شود که برای اولین بار یک مقدار به آن اختصاص داده شود.

مثال

x = 5
y = "John"
print(x)
print(y)

متغیرها نیازی به تعریف شدن با نوع خاصی را ندارند و حتی بعد از مقدار دهی می توانند نوع خود را تغییر دهند.

مثال

x = 4       # x is of type int
x = "Sally" # x is now of type str
print(x)

تبدیل نوع یا Casting

اگر می خواهید نوع داده یک متغیر را مشخص کنید، این کار را می توان با Casting انجام داد.

مثال

x = str(3)    # x will be '3'
y = int(3)    # y will be 3
z = float(3)  # z will be 3.0

پیدا کردن نوع یک متغیر

شما می توانید نوع داده یک متغیر را با تابع type() بدست آورید.

مثال

x = 5
y = "John"
print(type(x))
print(type(y))

در ادامه این آموزش با نوع داده و casting بیشتر آشنا خواهید شد.

کوتیشن تکی یا دوتایی؟

متغیرهای رشته ای را می توان با استفاده از هر دو علامت کوتیشن تکی یا دوتایی تعریف کرد:

مثال

x = "John"
# is the same as
x = 'John'

حساسیت به حروف کوچک و بزرگ

نام متغیرها به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند.

مثال

این کد دو متغیر جدا از هم ایجاد می کند:

a = 4
A = "Sally"
#A will not overwrite a

اصول نامگذاری متغیر ها

یک متغیر می تواند یک نام کوتاه (مانند x و y) یا یک نام کامل تر (age، carname، total_volume) داشته باشد.

قواعد انتخاب نام متغیر در پایتون:

  • نام متغیر باید با یک حرف یا کاراکتر آندرلاین شروع شود

  • نام متغیر نمی تواند با یک عدد شروع شود

  • نام متغیر فقط می‌تواند شامل کاراکتر های حرف (انگلیسی)، عدد و آندرلاین باشد.

  • نام متغیرها به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند (age, Age و AGE سه متغیر متفاوت هستند)

  • نام متغیر نمی تواند یکی از کلیدواژه های خود پایتون باشد. (مثل if یا for)

مثال

نام متغیرهای قانونی:

myvar = "John"
my_var = "John"
_my_var = "John"
myVar = "John"
MYVAR = "John"
myvar2 = "John"

مثال

نام متغیرهای غیرقانونی:

2myvar = "John"
my-var = "John"
my var = "John"

به یاد داشته باشید که نام متغیرها به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند

نام های متغیر چند کلمه ای

نام های متغیر با بیش از یک کلمه ممکن است به سختی خوانده شوند.

چندین تکنیک وجود دارد که می توانید برای خوانایی بیشتر آنها استفاده کنید:

حالت شتری یا Camel Case

هر کلمه، به جز کلمه اول، با یک حرف بزرگ شروع می شود:

myVariableName = "John"

حالت پاسکال یا Pascal Case

هر کلمه با یک حرف بزرگ شروع می شود:

MyVariableName = "John"

حالت ماری یا Snake Case

هر کلمه با یک کاراکتر آندرلاین جدا می شود: (مرسوم در پایتون)

my_variable_name = "John"

اختصاص چند مقدار

پایتون به شما این امکان را می دهد که در یک خط به چند متغیر به صورت همزمان مقدار اختصاص دهید:

مثال

x, y, z = "Orange", "Banana", "Cherry"
print(x)
print(y)
print(z)

توجه: مطمئن شوید که تعداد متغیرها با تعداد مقادیر مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت با خطا مواجه خواهید شد.

یک مقدار به چندین متغیر

و می توانید یک مقدار را به چندین متغیر در یک خط اختصاص دهید:

مثال

x = y = z = "Orange"
print(x)
print(y)
print(z)

یک مجموعه را باز (Unpack) کنید

اگر مجموعه ای از مقادیر در یک لیست، تاپل، ست و غیره دارید، پایتون به شما اجازه می دهد که مقادیر آن را به داخل متغیرها استخراج کنید. به این حالت unpack گفته می‌شود.

مثال

یک لیست را باز کنید:

fruits = ["apple", "banana", "cherry"]
x, y, z = fruits
print(x)
print(y)
print(z)

خروجی متغیرها

تابع print() در پایتون اغلب برای نمایش مقدار متغیرها استفاده می شود.

مثال

x = "Python is awesome"
print(x)

در تابع print()، می‌توانید چندین متغیر را که با کاما از هم جدا شده اند، نمایش دهید:

مثال

x = "Python"
y = "is"
z = "awesome"
print(x, y, z)

همچنین می توانید از عملگر + برای خروجی چندین متغیر استفاده کنید:

مثال

x = "Python "
y = "is "
z = "awesome"
print(x + y + z)

به کاراکتر space بعد از "Python " و "is " توجه کنید، بدون آنها نتیجه "Pythonisawesome" خواهد بود.

در اعداد، کاراکتر + به عنوان یک عملگر ریاضی عمل می کند:

مثال

x = 5
y = 10
print(x + y)

در تابع print()، وقتی می خواهید یک رشته و یک عدد را با عملگر + ترکیب کنید، پایتون خطا می دهد:

مثال

x = 5
y = "John"
print(x + y)

بهترین راه برای خروجی چندین متغیر در تابع print() جدا کردن آنها با کاما است که حتی از انواع داده های مختلف پشتیبانی می کند:

مثال

x = 5
y = "John"
print(x, y)

متغیرهای سراسری یا Global

متغیرهایی که خارج از یک تابع ایجاد می شوند (مانند همه مثال های بالا) به عنوان متغیرهای سراسری شناخته می شوند.

متغیرهای سراسری می توانند توسط همه استفاده شوند، چه در داخل توابع و چه در خارج.

مثال

یک متغیر خارج از یک تابع ایجاد کنید و از آن در داخل تابع استفاده کنید

x = "awesome"

def myfunc():
  print("Python is " + x)

myfunc()

اگر متغیری با همین نام در داخل یک تابع ایجاد کنید، این متغیر محلی خواهد بود و فقط در داخل تابع قابل استفاده است. متغیر سراسری با همان نام به همان شکلی که بود و با مقدار اصلی‌اش باقی می ماند.

مثال

x = "awesome"

def myfunc():
  x = "fantastic"
  print("Python is " + x)

myfunc()

print("Python is " + x)

کلیدواژه global

به طور معمول، وقتی یک متغیر را در داخل یک تابع ایجاد می کنید، محدوده آن متغیر محلی است و فقط می تواند در داخل آن تابع استفاده شود.

برای ایجاد یک متغیر سراسری در داخل یک تابع، می توانید از کلیدواژه global استفاده کنید.

مثال

def myfunc():
  global x
  x = "fantastic"

myfunc()

print("Python is " + x)

همچنین اگر می خواهید متغیر سراسری را در داخل یک تابع تغییر دهید، باید از این کلمه کلیدی استفاده کنید.

مثال

x = "awesome"

def myfunc():
  global x
  x = "fantastic"

myfunc()

print("Python is " + x)
مجموعهآموزش پایتون از صفر(23 پست)
1.پایتون چیست؟ مقدمه پایتون1 سال قبل2.برنامه نویسی پایتون را چطور شروع کنیم؟1 سال قبل3.آموزش سینتکس (نحوه نوشتن) پایتون1 سال قبل4.آموزش متغیرهای پایتون1 سال قبل5.آموزش انواع داده در پایتون1 سال قبل6.آموزش اعداد در پایتون1 سال قبل7.آموزش Casting (تبدیل نوع داده) در پایتون1 سال قبل8.آموزش رشته در پایتون1 سال قبل9.آموزش بولین یا Boolean در پایتون1 سال قبل10.آموزش عملگرهای پایتون1 سال قبل11.آموزش لیست در پایتون1 سال قبل12.آموزش تاپل یا چندتایی در پایتون12 ماه قبل13.آموزش Set یا مجموعه در پایتون10 ماه قبل14.آموزش نوع داده دیکشنری در پایتون10 ماه قبل15.آموزش شرط if ... else در پایتون10 ماه قبل16.آموزش حلقه while در پایتون10 ماه قبل17.آموزش حلقه for در پایتون10 ماه قبل18.آموزش توابع در پایتون10 ماه قبل19.آموزش توابع Lambda (لامبدا) در پایتون10 ماه قبل20.آموزش آرایه در پایتون10 ماه قبل21.آموزش کلاس و Object در پایتون10 ماه قبل22.آموزش ارث بری یا وراثت در پایتون10 ماه قبل23.آموزش تکرارگر یا iterator در پایتون10 ماه قبل
منتشر شده در رسانیکا، پلتفرم اشتراک‌گذاری محتوا
پایتونیست
ثبت‌شده توسط:
کامنت ها