محتوا نویسی چیست و چگونه انجام می شود؟

اگر همین امروز کلمه محتوا نویسی به گوشتان خورده و هیچ اطلاعاتی در رابطه با محتوا و محتوا نویسی ندارید این مقاله را دنبال کنید. در این مقاله تصمیم دارم بسیار ساده در مورد اینکه محتوا چیست و شغل محتوا نویسی چیست توضیح دهم.

محتوا چیست؟

محتوا نویسی چیست

هر چیزی که در بستر اینترنت مشاهده می‌کنید یک محتوا است. همین مقاله‌ای که در حال مطالعه آن هستید یک محتوا است. محتوا شکل‌های متفاوتی دارد، در حالت کلی همه مقالاتی که در گوگل مطالعه می‌کنید یا تصاویر و ویدیوهایی که می‌بینید همه محتوا هستند. یک تولید کننده محتوا اطلاعاتی را در قالب‌های مختلف آماده می‌کند و آنرا در بستر اینترنت منتشر می‌کند تا کاربران از آن بهره بگیرند.

محتوا مجموعه‌ای از اطلاعات، ایده‌ها و پیام‌هایی است که در قالب‌های نوشتاری، بصری یا شنیداری برای استفاده دیگران ارائه می‌شوند. من محتوا را به عنوان اطلاعات ارائه شده در اینترنت معرفی می‌کنم.

در گوگل هزاران سایت مختلف وجود دارد که هر یک در حوزه به‌خصوصی فعالیت دارند. وظیفه این سایت ها ارائه اطلاعات مفید به کاربران گوگل می‌باشد. یک سایت تنها در صورتی موفق است که بتواند محتوای کاربر پسند و کاربردی ارائه کند، در واقع سایت‌ها بدون محتوای با کیفیت هیچ ارزشی ندارند. شاید در یک سایت هزاران محتوا با عناوین مختلف وجود داشته باشد اما هیچ یک از نظر گوگل معتبر و قابل اعتماد نباشد، این نوع سایت‌ها هیچگاه به جایگاه ایده‌آل نخواهند رسید. بنابراین یک تولیدکننده محتوا سرنوشت سایت را تعیین می‌کند.

شغل تولید محتوا در عین حال که بسیار جذاب و تاثیرگذار است می‌تواند خسته کننده نیز باشد، برای فعالیت در این حوزه باید علاقه‌مند به نوشتن و خلق ایده‌های جدید و اشتراک گذاری آن با کاربران باشید. اگر می‌خواهید حرف یا صدای شما شنیده شود اثر هنری شما دیده شود محتوا نویسی بهترین انتخاب است.

اگر می‌خواهید وارد عرصه تولید محتوا شوید و شک دارید که می‌توانید از این راه به کسب درآمد برسید یا خیر باید بگویم که نویسنده‌ای که کتابی می‌نویسد می‌خواهد کلماتش را بفروشد، کارخانه داری که محصولی را تولید می‌کند می‌خواهد محصولش را بفروشد، پزشک می‌خواهد علم و تخصص‌اش را بفروشد، یک سخنران انگیزشی می‌خواهد صحبت‌هایش را بفروشد و همه به نوعی به دنبال کسب درآمد از یک منبع هستند، طبیعی است که یک تولید کننده محتوا هم می‌خواهد محتوایش را بفروشد اما به چه کسی؟ سازمان ها و کسب و کارهای آنلاین که امروزه بسیار گسترش یافته اند معنی محتوا را بهتر درک می‌کنند در واقع کسب و کار آنها وابسته به تولید محتوا می‌باشد آنان خریدار محتوا خواهند بود به شرطی که محتوا ویژگی‌هایی را داشته باشد.

کاربردهای محتوا

شاید سوالی که بیش از همه چیز حائز اهمیت باشد دلیل تولید محتوا است اینکه محتوا چه کاربردی دارد و چرا باید این همه زمان صرف تولید یک محتوا شود؟ با توجه به افزایش تعداد کسب و کارهای آنلاین وب سایت‌ها و افرادی که به‌ صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، تولید محتوا تبدیل به یک نیاز شده است تا بتوانند از راه درست و قانونی کسب ‌و کار خودشان را گسترش دهند. محتوا می‌تواند جنبه آموزشی، سرگرمی، تبلیغاتی و… داشته باشد، اما هدف نهایی از تولید و ارائه یک محتوا کمک به بهبود رتبه سایت در گوگل و افزایش درآمد می‌باشد. هفت دلیل اهمیت محتوا:

  • معرفی هویت کسب‌وکار خود با تولید محتوا

  • معرفی خدمات و محصولات

  • افزایش ترافیک و بازدید

  • افزایش اعتماد مشتریان

  • ایجاد فرصت مشاوره‌ برای کاربران

  • بازاریابی ارزان

  • افزایش فروش

انواع محتوا

انواع محتوا

محتوای متنی

شاید بتوان گفت بیشترین نوع محتوا که می‌تواند برای وب‌سایت شما ترافیک جذب کند، همین محتوای متنی باشد. اگر محتوای متنی را به شکل صحیح و بهینه در وب‌سایت خود قرار دهید، ظرف مدت چند ماه می‌توانید شاهد افزایش ترافیک وب‌سایت خود باشید. دوره رایگان تولید محتوای متنی

محتوای ویدئویی

احتمالا برای وب‌سایت‌های تازه کار تولید محتوای ویدیویی امکان پذیر نیست. بهترین کار این است که در ابتدا از محتوای متنی در وب‌سایت خود استفاده کنید. همچنین توصیه می‌کنیم اگر در ابتدای کار هستید و قصد دارید ویدیو تهیه کنید، با ویدیوهای بسیار کوتاه و چند دقیقه ای شروع کنید و در ابتدای کار خیلی به دنبال تجهیزات نباشید. صفر تا صد تولید محتوای ویدیویی رایگان

محتوای صوتی یا پادکست

در این نوع از تولید محتوا به دلیل اینکه بیننده چیزی نمی‌بیند و فقط و فقط می‌شنود، باید تمام جزئیات را به کار برد. با این کار مخاطب ارتباط بیشتری با پادکست شما می‌گیرد.

محتوای تبلیغاتی

تولید محتوای تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین و پر اهمیت‌ترین زمینه در تولید محتواست. به دلیل اینکه شما باید با تولید یک محتوای تبلیغاتی سود خوبی به مشتریان برسانید. محتوای تبلیغاتی شامل، رپورتاژ نویسی، کپی رایتینگ، ایمیل نویسی و … می‌باشد. برترین روش های تولید محتوای تبلیغاتی

محتوای آموزشی

محصولات آموزشی، محصولاتی هستند که به صورت ویدئو یا پادکست در اختیار شما قرار می‌گیرند. مثل آموزش مقاله نویسی و تولید محتوا. در این نوع کسانی که می‌خواهند آن را تولید کنند باید در مورد آن موضوع دانش کافی داشته باشند و تحقیقات گسترده کنند تا بهترین محصول و آموزش را در اختیار دیگران قرار دهند.

بخش‌های اصلی یک محتوا

هر محتوا دارای یک عنوان، مقدمه، متن اصلی، سرتیتر، نتیجه گیری می‌باشد.

بخش های اصلی محتوا

عنوان

عنوان محتوا، نشان دهنده‌ی موضوع اصلی یک نوشته است. کاربران با دیدن عنوان یک محتوا، پی خواهند برد که در مورد چه چیزی می‌توانند اطلاعات کسب کنند. بهتر است عنوان شامل کلمات کلیدی باشد و به صورت سوالی نوشته شود.

هدینگ‌ها(زیر عنوان)

استفاده از زیر عنوان‌ها و هدینگ‌ها، مخصوصاً در محتواهای طولانی (بالای 3000 کلمه) کار مخاطب را برای خواندن بسیار آسان می‌کند. با استفاده از زیرعنوان‌ها می‌توان متن را به بخش‌های مجزای مرتبط تقسیم کرد. تا حد امکان سعی کنید در هدینگ‌ها و زیر عنوان‌های متن خود از کلمات کلیدی، به ویژه کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. این کار در بهبود وضعیت سئو متن نقش چشمگیری دارد.

مقدمه

در بخش مقدمه اشاره‌ه­ای کوتاه به موضوع محتوا داشته باشید و توضیح دهید چه می­‌خواهید به مخاطب ارائه دهید. همچنین در مورد اهمیت محتوای پیشرو صحبت کنید و سعی کنید توجه مخاطب را به متن جلب کرده و او را به خواندن ادامه متن ترغیب کنید.

متن اصلی (بدنه)

در قسمت بدنه اصلی، بر اساس ارائه سلسله مراتب به بررسی جنبه‌های اساسی موضوع اصلی بپردازید و جزئیات مهم را بیان کنید. تمام موارد از جمله تعریف‌ها، کاربردها، مزیت‌ها، راه­کارها، ارائه آمار و ارقام و … در این بخش از محتوا ارائه می‌شود و باید به گونه‌ای تنظیم شود که همچون داستان مخاطب را به خواندن کل متن آن ترغیب کند.

نتیجه گیری

در قسمت نتیجه­ گیری ضمن توضیح کلی و خلاصه از مطالبی که در بدنه اصلی محتوا آورده شده، نتیجه­ گیری کلی خود را از ارائه آن بیان کنید.

عناصر تزئینی (فهرست‌ها، تصاویر، جداول و …): برای افزایش خوانایی، می‌توانید از عناصر تزئینی مانند فهرست‌ها، تصاویر، جداول و نمودارها استفاده کنید.

ویژگی‌های یک محتوای خوب

ویژگی محتوای خوب

همانطور که اشاره شد کیفیت محتوا تاثیر بسزایی در دیده شدن یک سایت دارد، و دیده شدن یک سایت به معنی دیده شدن کسب و کار و افزایش فروش می‌باشد بنابراین تولید محتوا باید کاملا هدفمند و اصولی انجام شود که بتوان نتیجه گرفت. برای ارائه یک محتوای گوگل پسند باید نیاز مخاطبین را در نظر بگیرید در واقع گوگل همیشه مطالبی را در اولویت نمایش قرار میدهد که به نفع کاربران تولید شده باشد اما چه مقالاتی به نفع کاربران می‌باشد؟ مقالاتی که پاسخ کاربر را صریح واضح و دقیق بدهند البته بحث محتوای کاربر پسند مفصل است که در مقاله دیگری به صورت کامل به آن پرداخته‌ایم.

  1. محتوا باید دارای هدف باشد: تعیین هدف نقش موثری در افزایش کیفیت محتوا دارد نویسنده باید بداند که با چه هدفی محتوا را تولید می‌کند هدف از تولید محتوا می‌تواند سرگرمی، آموزشی، تبلیغاتی باشد.

  2. محتوا باید با توجه به نیاز و دغدغه مخاطب تولید شود: در واقع محتوا باید پاسخگوی نیاز مخاطب باشد. تولید محتوا با توجه به شناخت نیاز و دغدغه مخاطب موجب ایجاد اعتماد و وفاداری در خواننده خواهد شد.

  3. محتوا باید باکیفیت باشد: همانطور که همیشه اجناس با کیفیت بالا طرفداران بیشتری دارند محتوای باکیفیت نیز طرفداران زیادی دارد. محتوا باید از لحاظ نگارشی و فنی کاملا بدون ایراد باشد منسجم و روان نوشته شود.

  4. محتوا باید جذابیت ظاهری و بصری داشته باشد: استفاده از تصاویر زیبا و با کیفیت در داخل محتوا باعث افزایش جذابیت خواهد شد بهتر است تصاویر را به جای کپی برداری از منابع دیگر خودتان طراحی کنید که ناب و مرتبط و با کیفیت باشد.

  5. محتوا باید تعداد کلمات مشخصی داشته باشد: محتوا باید جامع و کامل تهیه شود. غنی بودن محتوا تنها به معنی افزایش تعداد کلمات نیست اغلب افزایش تعداد کلمات باعث سردرگمی و کلافه شدن مخاطب می‌شود باید هوشمندانه و هدفمند تعداد کلمات را مدیریت کنید.

  6. محتوا باید لحن منحصربه‌فردی برای برند داشته باشد: تولید محتوا برای هر قشر از جامعه لحن و سبک خاص خود را می‌طلبد نباید تولید کننده محتوا همیشه از یک سبک نگارشی منحصر به فرد استفاده کند، تنوع و در نظر گرفتن سلیقه مخاطب باعث ایجاد یک محتوای با کیفیت می‌شود.

  7. محتوا باید منحصربه‌فرد باشد: کپی رایتینگ یکی از انواع روش‌های ایجاد محتوا می‌باشد. اما یقینا مطالبی که با قلم خود نویسنده نوشته می‌شود و ناب هستند ارزش بالاتری دارند.

نکات مهم برای نوشتن محتوای با کیفیت

  1. علائم نگارشی و دستور زبان فارسی رعایت کنید.

  2. روان بنویسید تا کاربر در خواندن با مشکل روبرو نشود.

  3. از کلمات آسان و قابل درک استفاده کنید و از طرف دیگر به کمک مثال‌ها، مطلب را برای کاربر خود قابل درک‌تر کنید.

  4. از تصاویر مرتبط و با کیفیت استفاده کنید. چشم و ذهن انسان با دیدن یک متن طولانی زودتر خسته می‌شود و مخاطب شما خیلی زودتر از تصمیم به ادامه مطالعه دست می‌کشد. اما اگر از تصاویر استفاده کنید، این خستگی به مراتب کاهش پیدا کرده و راحت تر به خواندن ادامه خواهند داد.

مهارت‌های تولید کننده محتوا

مهارت‌های اصلی که یک تولید کننده محتوا باید دارا باشد را در ادامه معرفی خواهیم کرد، در صورت نیاز به کسب اطلاعات جامع تر در این حوزه می‌توانید مقاله پیش نیازهای شروع محتوا نویسی کدامند؟ را مطالعه کنید.

  • شناخت دقیق مخاطب محتوا

  • تسلط بر موضوع محتوا

  • داشتن صراحت بیان

  • تولید محتوای اصیل و منحصر به فرد

  • توانایی تولید محتوا از موضوعات قدیمی

  • پاسخ دهی به سؤالات مخاطبان

  • نوشتن موضوعات مرتبط و پربازدید

  • افزایش مهارت در جمع‌­آوری اطلاعات

  • آشنایی با بهینه سازی محتوا و الگوریتم‌های موتورهای جستجو (SEO)

  • استفاده از رسانه‌های اجتماعی

  • تسلط بر زبان انگلیسی برای مطالعه منابع محتوایی

  • ایده پردازی محتوا و جلب توجه کاربران

  • پایدار بودن در نویسندگی

  • به روزرسانی­ مداوم محتوا

  • تبدیل مخاطب به مشتری

  • برقراری ارتباط با خوانندگان محتوا

  • تحویل به موقع محتوا

  • توانایی در داشتن تمرکز

نحوه شروع به کار تولید کننده محتوا

شما در صورت تمایل با ثبت نام و ایجاد پنل در سایت رسانیکا می‌توانید شروع به تولید محتوا و کسب درآمد نمایید. در این پلتفرم امکان قرار دادن ویدئو، تصویر و پادکست نیز وجود دارد تا بتوانید فعالیت گسترده‌تری داشته باشید. این پلتفرم به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد.


کامنت ها