مهم‌ترین موارد تاثیر گذار در سئو SEO سایت کدامند؟

سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کند و زمینه فعالیت شما را بهتر بشناسد، و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مثلا سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. اگر به فکر بهبود سئوی سایت نباشید تمامی تلاشهایتان برای افزایش بازدید و کسب درآمد بی‌نتیجه خواهد ماند. سئو در واقع پر اهمیت‌ترین بخش در کسب و کار آنلاین شما می‌باشد. برای شناسایی موارد داخلی و خارجی تاثیر گذار در سئوی سایت می‌توانید مقاله‌ی جدیدترین راهنمای سئوی SEO سایت 2024 را مطالعه فرمایید. در این مقاله بیشتر به بررسی موارد خارجی تاثیرگذار در سئوی سایت خواهیم پرداخت.

موارد تاثیرگذار در سئوی سایت

  • انتخاب نام دامنه مناسب

  • نوع و کیفیت هاست

  • تجربه کاربری یا UX

  • الگوریتم‌های گوگل

  • لینک سازی

  • شبکه‌های اجتماعی

تاثیر نام دامنه در سئوی سایت

انتخاب یک دامنه مناسب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در رشد و جایگاه برند شما داشته باشد. نام دامنه تنها فاکتوری از یک سایت است که فرصت آزمون خطا ندارید و نمی‌توانید هر چند وقت یکبار نام دامنه را تغییر دهید به همین جهت باید قبل از ثبت نام دامنه فاکتور های تاثیرگذار در کیفیت آنرا شناسایی کنید و سپس اقدام به خرید و ثبت دامنه کنید.

تغییر نام دامنه علاوه بر سختی‌های فراوانی که دارد، می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی را به شما متحمل کند. از طرفی دیگر بسیاری از زحماتی مانند بازاریابی و سئو که برای دامنه‌ی قبلی کشیده‌اید را بر باد می‌دهد.

فاکتورهای اصلی در انتخاب نام دامنه خوب برای سایت

  • نام دامنه باید با کسب و کار شما ارتباط داشته باشد: این که اسم وب سایت شما معرف حوزه‌ی فعالیتتان باشد، قطعا هم برای سئو نقطه‌ی قوتی پررنگ و ارزشمند تلقی می‌شود.

  • وجود کلمه ی کلیدی در نام دامنه مهم است: این که کلمه‌ی کلیدی در نام دامنه‌ی شما وجود داشته باشد، کاملا اجباری نیست اما پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان آن را رعایت کنید. اگر کلمه‌ی کلیدی در نام دامنه شما وجود داشته باشد، قطعا معرفی حوزه‌ی فعالیتتان با آدرس سایت میسر خواهد بود.

  • نام دامنه نباید دارای صورت های نوشتاری مختلفی باشد: Forush ،Foroosh و Foroush یا حتی Furush، می‌تواند صورت‌های نوشتاری مختلفی از کلمه‌ی «فروش» باشد؛ بنابراین حدس این‌که شما نام دامنه‌ی خود را با کدام نوع نوشتار به ثبت رسانده‌اید، برای مخاطب کار چندان ساده‌ای نیست. پس بهتر است دامنه‌ای را انتخاب کنید که فقط و فقط دارای یک نوع صورت نوشتاری باشد تا به خاطر سپردن آن برای همه، ساده و آسان محسوب شود.

  • سعی کنید از خط تیره در نام دامنه استفاده نکنید: استفاده از خط تیره هم می‌تواند موجب این مسئله شود که به خاطر سپردن نام دامنه برای مخاطب کاری دشوار به حساب بیاید. انتظار نداشته باشید که مخاطبانتان خط تیره‌ای که در وسط، ابتدای یا انتهای نام دامین به کار برده‌اید را همواره به یاد داشته باشند. استفاده از خط تیره، صرفا باعث می‌شود تا پتانسیل صورت‌های نوشتاری مختلف برای نام دامنه‌ی شما ایجاد شود؛ پس سعی کنید رعایت این موضوع را هم در دستور کار خود قرار دهید.

  • نام دامنه کوتاه باشد: هر چه نام دامنه کوتاه‌تر باشد، به خاطر سپردن آن راحت‌تر خواهد بود. بسیاری از افراد برای رعایت این مورد به مخفف‌نویسی رو می‌آورند که در بسیاری از موارد، استفاده از عبارات مخفف هم می‌تواند لطمه‌ی جدی به سئو و برندسازی وارد کند. سعی کنید نام دامنه بیشتر از 12 کاراکتر نباشد.

  • در انتخاب نام دامنه آینده نگر باشید: نقطه شروع در کسب و کار مهم نیست بلکه چشم اندازی که از آینده کسب و کارتان دارید مهم است سعی کنید وقتی در یک حوزه می‌خواهید دامنه انتخاب کنید کلمه مورد نظر در برگیرنده مجموعه و کلیات آن حوزه باشد نه صرفا یک بخش.

اگر به خاطر اعتبار و قدیمی بودن نام دامنه تصمیم به خرید دامنه دست دوم دارید توجه داشته باشید که مالک قبلی دامنه در نزد گوگل اسپمر شناخته نشود و قبلا از سئوی کلاه سیاه استفاده نکرده باشد. و اگر خودتان قبلا دامنه ای داشتید که اکنون اسپم شده است دامنه را به اسم شخص دیگری خریداری نمایید که در گوگل اعتبار بیشتری داشته باشید.

انواع دامنه های اینترنتی از نظر پسوند

  • پسوند com: این پسوند که همواره از آن به عنوان رایج‌ترین نوع دامنه یاد می‌شود، مخفف عبارت Commercial به معنی تجاری است. بنابراین اگر وب سایت شما به دنبال معرفی محصولات، شرکت، ارائه‌ی خدمات و هرگونه فعالیت تجاری دیگری است، پیشنهاد می‌شود از پسوند com. استفاده کنید.

  • پسوند net: مخفف عبارت Network بوده و همان طور که از نامش هم پیداست، معمولا وب سایت‌هایی که در زمینه ارائه‌ی خدمات اینترنتی فعالیت می‌کنند، از این نوع پسوند بهره می‌برند.

  • پسوند org: اگر قصد دارید وب سایتی مربوط به یک فعالیت غیرتجاری را به ثبت برساند، می‌تواند از دامنه org. استفاده کنید. این پسوند مخفف عبارت Non-Profit Organization بوده که به معنی سازمان غیرانتفاعی است؛ به خاطر داشته به سازمان‌هایی غیرانتفاعی گفته می‌شود که مقصد تجاری ندارند مانند محیط زیست، سازمان‌های مربوط به فعالیت‌های بشردوستانه و امثال آن‌ها.

  • پسوند gov: مخفف کلمه‌ی Government بوده که به معنی دولت است؛ در نتیجه بیشتر وب سایت‌های دولتی پسوند gov. را برای انتخاب دامنه‌ی خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

  • پسوند biz: نام این پسوند از عبارت Business(به معنی تجارت) الهام گرفته شده است. همان طور از معنی لغوی بیزینس پیداست، پسوند دات بیز معمولا برای ثبت دامنه شرکت‌های تجاری که در زمینه‌ی تجارت الکترونیک فعالیت دارند به کار می‌رود.

  • پسوند int: از این نوع پسوند برای ثبت نام دامنه‌های مربوط به سازمان‌های بین‌ المللی استفاده می‌شود؛ این پسوند مخفف کلمه‌ی International به معنی بین المللی است.

  • پسوند info: تقریبا در تمام زمینه‌ها عبارت info به معنی اطلاعات وارد دایره‌ی لغات شده است؛ این عبارت مخفف کلمه‌ی Information بود و از پسوند آن، معمولا برای ثبت دامین‌های مربوط به سایت‌هایی که به دنبال ارائه‌ی اطلاعات در یک مورد خاص هستند، استفاده می‌شود.

  • پسوند edu: مخفف عبارت Education است؛ اگر قصد دارید که وب سایتی با محتوای آموزشی راه‌اندازی کنید، می‌توانید از پسوند edu. بهره ببرید.

  • پسوند ir: پسوند‌های دو حرفی در دامین‌ها، مربوط به دامنه‌های محلی هستند. برای مثال اگر با وب سایتی مواجه شدید که پسوند آن us. بود، مربوط به ایالت متحده آمریکا است. دامنه های .ir هم مختص به سایت‌های ایرانی هستند و اگر قصد دارید که فعالیت سایت خود را به ایران محدود کنید، می‌توانید از این نوع دامنه بهره ببرید. البته توجه داشته باشید که برای ثبت دامنه .ir حتما باید مقیم ایران باشید و نسبت به دریافت شناسه ایرنیک اقدامات لازم را انجام دهید.

اسم دامنه برای سایت

دامنه IR. بهتر است یا COM.؟

بدون شک موتورهای جستجو در مقابل کاربران ایرانی، ارزش بیشتری به دامنه‌های ir. می‌دهند اما توجه داشته باشید که این مسئله تنها یکی از معیارهای موجود برای بهینه‌سازی سایت به حساب می‌آید. به عبارتی دیگر، همواره مسائل فنی و محتواسازی از از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار هستند. از طرفی دیگر، برخی محدودیت‌های سیاسی مانند تحریم‌های اقتصادی، ممکن است در آینده عملکرد دامنه‌های .ir را هم تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل اگر برایتان تفاوتی ندارد همان دامنه‌ی com. را انتخاب کنید تا در آینده به مشکل خاصی نخورید. همواره به شما پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خریداری دامنه com.، دامنه‌ی ir. آن را نیز خریداری نمایید.

عمومی بودن اطلاعات Who.is چه اثری بر گوگل می گذارد؟

who.is یک سایت ثبت مشخصات دامنه است که اطلاعات مربوط به یک دامنه را در اختیار افراد قرار می‌دهد. کافیست در سایت هو ایز نام دامنه را وارد کنید تا اطلاعات کاملی از یک دامین را بدست آورید. آدرس سایت‌های هویز متفاوت است. برای مثال who.is، whois.net و whois.com از نمونه وبسایت هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هو ایز(Who.is) اطلاعات زیادی از یک وب سایت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد اما شاید مهم‌ترین آن، مشاهده‌ی نام مالک دامنه باشد. در گذشته عمومی بودن نمایش اطلاعات هو ایز سایت‌ها اهمیت چندانی برای گوگل نداشت اما امروزه، عمومی بودن اطلاعات موجود از یک سایت در Who.is می‌تواند نقش پررنگی در بهینه‌سازی موفق سایت شما داشته باشد.

عمر یک دامنه موقعی آغاز می‌شود که اولین مطلب بارگذاری شده روی آن، در موتورهای جستجو ایندکس شده باشد. پس اگر 10 سال پیش دامنه‌ای ثبت کردید و هیچ فعالیتی در آن نداشته‌اید، روی اعتبار آن هیچ حسابی باز نکنید؛ چنین دامینی هیچ تفاوتی با دامنه‌ای که تنها چند ساعت یا حتی دقیقه از زمان ثبت آن می‌گذرد، ندارد.

تاثیر نوع و کیفیت هاست در سئوی سایت

شاید گمان کنید که هاست تاثیری در سئوی سایت ندارد اما این باور تا حدودی درست است. در صورتی که برخی از استانداردها در کیفیت هاست رعایت نشود روی سئوی سایت تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

فاکتورهای مؤثر در کیفیت هاست

در کیفیت سایت برخی از عوامل مهم هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. در واقع فاکتورهای زیر نقش اساسی در تعیین کیفیت هاست ایفا می‌کنند.

  1. سرعت بالا: تقریباً مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامتر، سرعت سایت است. گوگل و سایر موتورهای جستجو از سرعت لود به‌عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی یادکرده‌اند. افزایش سرعت سایت یکی از عوامل مهم در سئو تکنیکال است که نوع هاست تاثیر بسیار زیادی در آن دارد. البته قابل ذکر است که کیفیت هاست تنها عامل موثر در سرعت نمی‌باشد و سرعت بالای سایت به ساختار سایت و کیفیت سرور وابسته است.

  2. پایداری بالا (آپتایم): آپتایم یا میزان پایداری به بیان ساده، به مدت‌زمان در دسترس بودن یا به‌اصطلاح بالا بودن سایت گفته می‌شود. در حقیقت آپتایم توانایی سرور در اداره و اجرای وب‌سایت است. این پارامتر، معمولاً به‌صورت درصدی و ماهیانه اندازه‌گیری می‌شود. درصورتی‌که هاست شما قطعی داشته باشد، به این معناست که آپتایم سایت پایین است و این امر لطمه‌ی زیادی به سئو سایت میزند. همچنین جدا از اینکه بازدیدکنندگان را از دست می‌دهید، گوگل را هم ناامید می‌کنید، رتبه سایت شما افت خواهد کرد و اگر میزان قطعی سرور زیاد باشد، گوگل از طریق ابزار وبمستر تولز خطای «google bot can’t access your site» برای شما ارسال خواهد کرد و ممکن است سایت شما از نتایج حذف شود. این نکته حائز اهمیت است که آپتایم سایت و آپتایم سرور دو فاکتور متفاوتند. در واقع آپتایم سایت علاوه بر پایداری سرور، به وضعیت ساختار وب‌سایت نیز وابسته است و بروز مواردی همچون خطای برنامه‌نویسی یا عدم توانایی لود شدن به خاطر بار ترافیکی سنگین، سبب می‌شود سایت بالا نیاید و در نتیجه آپتایم سایت کاهش یابد.

  3.  امنیت بالا: امنیت سایت تاثیرپذیر از امنیت هاست و محتوای موجود در آن است. امنیت هاست باید به نحوی باشد که دسترسی و نفوذ به آن تقریباً غیرممکن باشد. همچنین حتی‌الامکان ضعف‌های امنیتی احتمالی محتوای سایت را پوشش دهد. یکی از خطرناک‌ترین حملات به این صورت است که نفوذ به یک هاست در سرور انجام شده و به‌واسطه آن بقیه اکانت‌های روی سرور نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند. لازم است اقدامات لازم جهت تأمین امنیت سایت به‌صورت کامل توسط شرکت‌های هاستینگ انجام شود تا ضعف امنیتی یک سایت، سایت‌های دیگر روی آن سرور را با مشکل مواجه نکند، چون در صورت بروز مشکلات امنیتی، تأثیر بسیار بدی روی سئو سایت خواهد گذاشت.یکی از اقدامات مؤثر در جهت امنیت سایت که تأثیر مثبتی بر روی سئو سایت دارد، نصب و استفاده از گواهی امنیتی SSL در سایت است.

  4. سازگاری هاست با سایت: یکی از موارد بسیار مهم به‌منظور افزایش کارایی سایت و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات فنی، توجه به فاکتور سازگاری است. چراکه هر هاست بسته به پیکربندی، ساختار آن با یکسری سایت‌ها سازگاری دارد. بهتر است قبل از خرید هاست ملزومات سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده خود را مطالعه نموده و آن اطلاعات را در هنگام سفارش هاست در نظر بگیرید.

  5. پشتیبانی مناسب و سریع: شرکت هاستینگ موظف است تا به‌صورت ۲۴ ساعته در طول ۷ روز هفته حتی ایام تعطیل از سرویسی که ارائه داده است به‌خوبی پشتیبانی نماید و پاسخگوی مشتریان خود باشد. در واقع پشتیبانی ۲۴ ساعته و به‌موقع، بخشی از وظایف اجتناب‌ناپذیر شرکت‌های هاستینگ است، زیرا هر هاست حتی اگر خوب و ایده‌آل باشد هم درهرصورت در مواقعی به پشتیبانی نیاز دارد.

تاثیر هاست در سئو

آیا IP هاست در سئو اهمیت دارد؟ 

هاست به‌صورت کلی می‌بایست دارای آپتایم بالا، سرعت بالا، امنیت و سازگاری با سایت باشد. شرکت ارائه‌دهنده هاست نیز می‌بایست پشتیبانی مناسبی از سرویس مورد ارائه خود بدهند. با تأمین بودن این پارامترها می‌توان گفت همه چیز روی کاغذ درست است اما مورد مهم دیگری که باید به آن توجه داشت IP هاست یا سرور می‌باشد.

به این مورد توجه داشته باشید که شما از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید یا سرور اختصاصی دارید. اگر از هاست اشتراکی استفاده کنید این نگرانی وجود دارد که ip سرور شما در لیست سیاه گوگل و دیگر موتورهای جستجو قرار بگیرد و شما را به‌عنوان اسپم بشناسند. زمانی آی پی هاست درBlackList  قرار می‌گیرد که شرکت میزبانی وب به‌صورت غیراستاندارد و بیش‌ازحد معمول بر روی یک ای پی، سایت میزبانی کند.

همچنین اگر سایت‌هایی که به‌صورت اشتراکی با سایت شما بر روی یک سرور قرار دارند، به دلایل فیشینگ، استفاده از روش‌های کلاه‌سیاه یا … در لیست سیاه قرار بگیرند یا اینکه آلوده باشند و اقدام به انتشار ویروس یا اسپم کرده باشند، به ضرر شما هم تمام خواهد شد.

تاثیر تجربه کاربری یا UX در سئوی سایت

ux یا تجربه کاربری یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سایت به شمار می‌آید که همواره طراحان سایت باید هنگام طراحی به آن توجه کنند. یک سایت با داشتن یک تجربه کاربری خوب، برای گوگل نیز جذاب است و گوگل بسیار به آن اهمیت می‌دهد. ux همچنین با سئوی تکنیکال کاملا در ارتباط میباشد و تاثیر مستقیم دارد. در گذشته سئو فقط شامل محتوا و کلمات کلیدی هدف بود اما امروزه گسترش یافته است و تقریبا همه جنبه های فنی و محتوایی را در بر می‌گیرد. اینکه کاربران چه تجربه ای از کار کردن با سایت شما بگیرند بسیار مهم است. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که گوگل چطور یک سایت را از نظر UX می‌سنجد؟

گوگل برای آنکه بتواند UX یک سایت را بسنجد، رفتار کاربران در بازدید از آن سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • دفعات بازدید کاربران از سایت (Dwell time)

  • نرخ پرش(Bounce rate)، مدت‌زمان ماندگاری کاربر در سایت(Dwell time)

  • نرخ طبیعی کلیک(Organic CTR)

فاکتورهای مؤثر UX در سئو

بهینه‌سازی محتوا: برای مطالعه در زمینه تولید محتوای با کیفیت مقاله چه محتوایی مورد تایید گوگل است را مطالعه کنید.

طراحی ریسپانسیو و سازگاری با موبایل: برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موبایل فرندلی بودن سایت مقاله دلایل افت بازدید سایت را مطالعه کنید.

سرعت بارگذاری صفحات سایت: سرعت بارگذاری صفحات سایت همانطور که چندین بار در مقالات مختلف رسانیکا گفته ایم موضوع بسیار مهمی هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران می‌باشد.

کیفیت طراحی سایت و بهینه‌سازی ساختار آن: همان‌طور که می‌دانید تمام کاربران از صفحه‌ی اصلی وارد وب‌سایت شما نخواهند شد، بنابراین سایت باید طوری طراحی شود که جستجو و دسترسی به مطالب دیگر برای کاربر آسان باشد و حداکثر در 3 کلیک به مطلب مورد نظرش دست یابد. یکی از بخش‌هایی که در بهبود UX مؤثر است، Site Navigation است؛ سعی کنید Navigation ساده و واضحی داشته باشید.

4 ابزار گوگل برای بررسی کیفیت سایت و تجربه کاربری آن

  •  Pagespeed Insights: ابزاری جهت آنالیز دقیق سرعت سایت می‌باشد.

  • Mobile Friendly test: ابزاری جهت تست سازگاری سایت با دستگاه‌های موبایل.

  • dev: ابزاری جهت بررسی کلی عملکرد سایت از لحاظ UX می‌باشد.

  • Lighthouse: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که به‌طور کامل فاکتورهای UX را آنالیز می‌کند.

تاثیر تجربه کاربری در سئو

تاثیر الگوریتم های گوگل در سئوی سایت

الگوریتم های گوگل دائما در حال آپدیت و به‌روزرسانی هستند و به‌جرأت می‌توان گفت تاثیر مستقیم در رتبه و سئوی سایت دارند. شما به عنوان مدیر سایت باید دائما آپدیت های جدید گوگل را بررسی کنید و تاثیر آنها را در سئوی سایت تحلیل کنید. این الگوریتم‌ها در واقع با دو هدف به وجود آمده‌اند:

  • شناسایی سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم و کاهش رتبه‌ی آن‌ها

  • شناسایی سایت‌های باارزش و مفید و افزایش رتبه‌ی آن‌ها

معرفی تاثیر الگوریتم های گوگل در سئوی سایت

الگوریتم کبوتر گوگل

مواردی که این الگوریتم مورد بررسی قرار می‌دهد عبارت‌اند از:

  • صفحات با بهینه‌سازی ضعیف

  • راه‌اندازی نامناسب صفحه Google My Business

  • ناهمخوانی نام، آدرس، شماره تلفن (NAP)

  • نبود مستندات در دایرکتوری‌های محلی (در صورت لزوم)

بهینه‌سازی برای الگوریتم کبوتر

  1. اطلاعات کسب و کار خود را در نقشه گوگل(Google Map) ثبت کنید

  2. دقت داشته باشید که نام، آدرس و شماره تلفنتان(NAP) در سایت درج شده باشد

  3. سایت خود را در دایرکتوری های محلی ثبت کنید

الگوریتم Mobilegeddon گوگل

این الگوریتم موارد زیر را مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • عدم وجود نسخه موبایل صفحه

  • پیکره بندی نامناسب ظاهر صفحه

  • محتوای غیرقانونی

  • استفاده از پلاگین

بهینه سازی برای الگوریتم Mobilegeddon

  1. طراحی سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو باشد

  2. از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید

  3. از ابزارهای تست سرعت سایت کمک بگیرید

الگوریتم RankBrain گوگل

مواردی که الگوریتم RankBrain بررسی می‌کند عبارتند از:

  • عدم وجود فاکتورهای ارتباط خاص هر کوئری

  • تجربه کاربری (UX) ضعیف

بهینه سازی برای الگوریتم RankBrain

  1. تجربه کاربری را بهبود بخشید

  2. تحقیق در رابطه با عملکرد رقبا

الگوریتم موش کور گوگل

مواردی که الگوریتم موش کور مورد بررسی قرار می دهد عبارتند از:

  • داشتن آدرس فیزیکی یکسان با یک کسب و کار در حوزه کاری مشابه

  • رقبایی که موقعیت مکانی کسب و کار آن‌ها، به کاربر نزدیک‌تر است

بهینه سازی برای الگوریتم موش کور

  1. رتبه را براساس یک موقعیت جغرافیایی خاص ردیابی کنید

  2. لیستی از کلمات کلیدی محلی تهیه کنید

الگوریتم های منسوخ شده گوگل

این الگوریتم ها قبلا تاثیر زیادی در سئوی سایت داشتند اما گوگل در آپدیت‌های جدیدش این الگوریتم ها را به عنوان الگوریتم منسوخ یا RETIRED SYSTEMS معرف کرد.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل

مواردی که این الگوریتم بررسی می‌کرد عبارت‌اند از:
  • هدف‌گذاری بر روی یک کلمه کلیدی

  • استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی

بهینه‌سازی برای الگوریتم مرغ مگس‌خوار

  1. تحقیقات خود را در حوزه‌ی کلمه کلیدی گسترش دهید

  2. زبان مخاطبانتان را بشناسید

  3. بجای تلاش بر انطباق کامل با عبارات کلیدی، مفاهیم را مدنظر قرار دهید

  4. از نشانه‌گذاری استاندارد (Schema) استفاده کنید

الگوریتم پنگوئن گوگل

مواردی که این الگوریتم بررسی می‌کرد عبارت‌اند از:

  • بک لینک از سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم

  • بک لینک از سایت‌هایی که برای لینک بیلدینگ ایجاد شده‌اند(PBN)

  • بک لینک از سایت‌هایی با محتوای غیر مرتبط

  • لینک‌های پولی

  • لینک‌هایی با انکر تکست بیش‌ازحد بهینه‌سازی شده است

البته لازم به ذکر است که این الگوریتم صفحات وب را از لحاظ استفاده مکرر از کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلمات کلیدی مقاله تکنیک انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی keywords مطالعه کنید.

بهینه‌سازی برای الگوریتم پنگوئن

  1. همواره روند رشد لینک‌های سایت را تحت نظر داشته باشید

  2. از شر لینک‌های مضر خلاص شوید

الگوریتم پاندای گوگل

مواردی که این الگوریتم بررسی می‌کند عبارت‌اند از:

  • محتوای تکراری

  • محتوای کپی شده یا جمع‌آوری‌شده از وب‌سایت‌های دیگر

  • محتوای کوتاه یا کم‌حجم

  • اسپم ایجاد شده توسط کاربر

  • استفاده بیش‌ازحد از کلمه کلیدی

  • تجربه کاربری (UX) ضعیف

بهینه‌سازی برای الگوریتم پاندا

  1. سایت را به لحاظ وجود محتوای تکراری مورد بررسی قرار دهید

  2. محتوی را از نظر کپی بودن چک کنید

  3. از ساخت صفحات با محتوای کم دوری کنید

  4. سایت خود را از نظر استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی مورد بررسی قرار دهید

  5. مشکلات و موارد شناسایی شده را در زودترین زمان ممکن رفع کنید

الگوریتم های تاثیر گذار در سئوی سایت

تاثیر لینک سازی در سئوی سایت

یکی از روش‌های دیگری که در سئو سایت تاثیرگذار است استفاده درست از لینک‌ها در سایت است. اگر شما بتوانید یک لینک سازی بسیار خوب در سایت خود پیاده کنید، گوگل به سایت شما امتیاز می‌دهد و باعث بهبود رتبه سایت شما می‌شود.

  1. برای یافتن صفحات اینترنتی جدید: گوگل از طریق لینک سازی به صفحات جدید دست می‌یابد. حالتی را در نظر بگیرید که محتوای جدیدی به وب‌سایتتان اضافه کردید اما فراموش کردید از صفحات دیگر سایت به آن لینک بدهید. اگر فرض کنیم این صفحه در نقشه‌ی سایت وجود ندارد و بک لینکی از سایت‌های دیگر هم ندارد، در آن صورت گوگل اصلاً متوجه آن صفحه جدید نخواهد شد چون ربات‌های خزنده گوگل نمی‌توانند آن را پیدا کنند.

  2. برای رتبه‌بندی یک سایت در نتایج جستجو: موتورهای جستجو برای رتبه دهی به صفحات سایت، تنها به محتوای صفحه دقت نمی‌کنند، بلکه تعداد لینک‌هایی که از وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما ایجاد شده است و همچنین کیفیت آن لینک‌ها و اعتبار آن وب‌سایت‌ها برایشان اهمیت دارد.

لینک‌ها به‌عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه‌بندی سایت، سبب شدند در اواخر دهه 90 بازار موتورهای جستجو توسط گوگل احاطه شود. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این می‌باشد که هر لینکی برای سایت مفید نیست. کسب بک لینک از سایت‌هایی که مزرعه لینک (Link Farm) یا اسپم هستند، یا سایت‌هایی که مرتبط با محتوای شما نیستند می‌تواند برای سئوی سایت مضر باشد، چراکه الگوریتم‌های پیشرفته گوگل می‌توانند متوجه روند مصنوعی لینک سازی بشوند. همیشه از خود بپرسید اگر لینک سازی طبیعی باشد به چه صورت انجام می‌شود. رقبای شما نیز می‌توانند از این روش‌ها برای حذف شما از نتایج گوگل استفاده کنند که در صورت مشاهده‌ی همچین موارد با کمک ابزاری که گوگل معرفی کرده است می‌توانید لینک‌ها را پاک‌کرده و مشکل را رفع کنید.

لینک سازی و سئو

تاثیر شبکه های اجتماعی در سئوی سایت

شبکه‌های اجتماعی همیشه به عنوان یک مکمل برای کسب و کارهای اینترنتی مطرح می‌شوند اما تاثیر آن فقط بر روی فروش و جذب مشتری بیشتر نیست. شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار خوبی بر روی سئو سایت می‌گذارند.

برای این که از تاثیر مثبت شبکه‌های اجتماعی در سئو بهره بگیرید، لازم است تا آن‌ها را به عنوان جامعه‌ای از کاربران نگاه کنید. سپس، تنها کاری که باید انجام دهید این است که با آن‌ها ارتباط برقرار کنید یا با محتواهایی که در شبکه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهید، آن‌ها را به سمت خود جذب کنید و سپس به وب سایتی که هسته‌ی اصلی فعالیت‌های شما در بستر اینترنت به حساب می‌آید، پیوند دهید.

خوشبختانه بیشتر شبکه‌های اجتماعی این قابلیت را دارند که کاربران را به صورت مستقیم به وب سایت شما ارجاع دهند. به همین راحتی می‌توانید جامعه‌ی عظیمی که در این شبکه‌ها به نوعی زندگی می‌کنند را به سمت کسب و کار خود جذب کنید. اصطلاحا لینک‌هایی که از این طریق به وب سایت شما ارجاع داده می‌شود، لینک‌های ارجاعی نام‌گذاری شده‌اند.


کامنت ها