موثرترین روش های کسب رتبه بالا در گوگل کدامند؟

کسب رتبه بالا در گوگل یک فرآیند مقطعی می‌باشد و در طول زمان تغییر می‌کند و به اینصورت نیست که شما یک بار برای رسیدن به رتبه برتر در گوگل تلاش کنید و نتیجه تا مادام العمر ادامه داشته باشد. به نظر من اساسی ترین پیش نیاز برای ماندن در رتبه های برتر گوگل به روز بودن است. با توجه به اینکه تکنیک‌های SEO در طول زمان تغییر می‌کنند، همیشه به‌روز بودن با جدیدترین روندهای صنعتی مفید است.

به مجموعه اقداماتی که برای کسب رتبه برتر در موتورهای جستجو انجام می‌شود سئو یا SEO گفته می‌شود که شامل دو بخش اصلی می‌باشد: سئوی داخلی و سئوی خارجی همانطور که در مقاله جدیدترین راهنمای سئوی SEO سایت 2024 بررسی کردیم سئوی داخلی خود به دو بخش فنی و محتوایی تقسیم می‌شود. در این بخش مواردی را بررسی خواهیم کرد که بیشترین تاثیر را در کسب رتبه بالا در گوگل دارند.

رتبه بندی در گوگل

تولید محتوای با کیفیت و مرتبط

تولید محتوای با کیفیت و مرتبت که مربوط به بخش سئوی داخلی بخش محتوایی می‌باشد اهمیت به‌سزایی دارد مطالبی که برای وب سایت تولید می‌کنید باید شامل ویژگی های زیر باشد.

  • محتواهای با کیفیت، اصلی و اطلاعاتی ایجاد کنید که نیازهای مخاطبان هدف را برآورده کنند. اصطلاحا به مطالبی که نیازهای مخاطبان را برآورده کند مطالب People First Content گفته می‌شود.

  • با استفاده از تحقیقات کلمه کلیدی، کلمات کلیدی مرتبط با محتوای خود را شناسایی کنید. کلمات کلیدی با ارزش قدرت بالایی در جذب موتورهای جستجو دارند در رابطه با انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی نکاتی وجود دارد که در مطلب تکنیک انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی keywords بررسی شده است.

  • مطمئن شوید که محتوای شما ساختاری مناسب و قابل فهم داشته باشد و شامل تصاویر، ویدئوها و سایر رسانه‌های مرتبط باشد. برای اینکه مقاله شما ساختار اصولی داشته باشد از هدرها کمک بگیرید که هم ساختار محتوا را زیباتر و خواناتر میکند و هم تاثیر زیادی در جذب موتورهای جستجو دارد.

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تولید محتوای با کیفیت مقاله نکات طلایی تولید محتوای حرفه ای

را مطالعه فرمایید.

بهینه سازی صفحات سایت

  • برچسب‌ و عنوان، توضیحات متا، هدرها و URLهای وب‌سایت خود را برای شامل کردن کلمات کلیدی مرتبط بهینه کنید. در صورتی که در این بخش ها از کلمات کلیدی مرتبط و برنامه ریزی شده استفاده کنید سریعا به نتیجه خواهید رسید.

  • ابزارهای وب‌سایت ساختاری روشن و قابل فهم داشته باشند و برای کاربران و موتورهای جستجو آسان باشند.

برخی از ابزارهای وب‌سایت که باید ساختاری روشن و قابل فهم داشته باشند عبارتند از:

  1. ساختار سلسله مراتبی (Hierarchy Structure): سایت‌ها باید دارای ساختاری سلسله مراتبی باشند که صفحات به صورت منطقی و سازمان‌یافته مرتبط با یکدیگر باشند. به این صورت کاربران و موتورهای جستجو می‌توانند با استفاده از منوها و لینک‌ها به راحتی در سایت حرکت کنند و صفحات مرتبط را پیدا کنند.

  2. استفاده از فایل sitemap: فایل sitemap یک فایل XML است که شامل لیست صفحات سایت است. این فایل به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که صفحات سایت چگونه با هم مرتبط هستند و کدام صفحات باید اولویت داشته باشند. استفاده از فایل sitemap به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سریع‌تر صفحات سایت را فهرست‌بندی کنند.

  3. استفاده از تگ‌های ساختاری (Structural Markup): استفاده از تگ‌های ساختاری مانند HTML5 و RDFa به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ساختار صفحات را بهتر فهمیده و محتوا را بهتر استخراج کنند. این تگ‌ها به سیستم‌های جستجو اطلاعاتی مانند عنوان، توضیحات، برچسب‌ها، و لینک‌ها را ارائه می‌دهند.

  4. لینک‌دهی داخلی به صورت منطقی: باید از لینک‌های داخلی به صورت منطقی و قابل فهم استفاده کنید. این به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا روند حرکت در سایت را درک کنند و به راحتی به صفحات مرتبط دسترسی پیدا کنند.

  5. استفاده از مشخصه‌های ساختاری میکروفرمت (Microformats): میکروفرمت‌ها اطلاعات ساختاری را به صورت قابل فهم برای موتورهای جستجو ارائه می‌دهند. برخی از مشخصه‌های میکروفرمت شامل نشانی، شماره تلفن، آدرس و اطلاعات تماس است.

  • تصاویر خود را با استفاده از نام‌های فایل توصیفی و تگ‌های ALT بهینه کنید تا موتورهای جستجو محتوای تصویر را درک کنند.

سازگار کردن وبسایت با موبایل

  • وب‌سایت خود را برای دستگاه‌های موبایل بهینه کنید زیرا مهمترین عامل رتبه‌بندی است. (با بهینه‌سازی تصاویر، کاهش حجم کدها و استفاده از تکنیک‌های کشینگ.)

موبایل گوگل و PageSpeed Insights با این دو ابزار می‌توانید سرعت وب سایت خود را برای موتورهای جستجو تست کنید.

ایجاد بک لینک و ساختار لینک‌ها

  • بک لینک های با کیفیت را از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط به‌دست آورید. بر روی روش‌های طبیعی ساخت لینک تمرکز کنید مانند ایجاد محتوای ارزشمند که دیگران مایل به لینک دادن به آن باشند. سعی کنید از خرید لینک و لینک سازی های فیک به دور باشید که به دامنه سایت آسیب وارد نشود. موتورهای جستجوی گوگل کاملا قادر به تشخیص بک لینک اسپم می‌باشند.

  • در فرصت‌های مهمان نویسی شرکت کنید تا بتوانید در صفحات وب دیگر محتوای ارزشمندی را ارائه دهید و به‌جای آن لینک دریافت کنید.

ایجاد تجربه کاربری ux و ایجاد تعامل

  • مطمئن شوید وب‌سایت شما برای کاربران راحت و تجربه کاربری مثبتی ارائه کند.

  • زمان بارگیری صفحات را بهبود بخشید، خوانایی و ناوبری کلی وب‌سایت را بهبود بخشید.

  • با استفاده از دکمه‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی، بخش‌های نظرات و عناصر تعاملی، مشارکت کاربران را تشویق کنید.

  • به‌طور منظم محتوای تازه منتشر کنید تا کاربران به وب‌سایت بازگردند و موتورهای جستجو را ترغیب به بیشتر کراول کردن سایتتان کنید.

جلب نظر کاربران در داشتن یک سایت قدرتمند بسیار موثر است چنانچه شما عملکرد فنی موثری داشته باشید اما توجه به جلب نظر کاربران نکنید سایتتان سئوی مناسبی نخواهد داشت.

توجه به داشتن SEO فنی مناسب

  • با استفاده از فایل sitemap.xml و ارسال آن به Google Search Console، مطمئن شوید وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل پیمایش است.

  • از تگ‌های کانونیکال مناسب برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری استفاده کنید.

  • از نشانگر داده ساختاری (schema.org) استفاده کنید تا اطلاعات و متن بیشتری را به موتورهای جستجو ارائه دهید.

رعایت مواردی که در این مطلب اشاره شد کمک بسیاری به پیشرفت سئوی سایت خواهد کرد. سعی کنید به عنوان یک مدیر سایت همیشه به روز باشید و آپدیت های جدید گوگل را چک کنید. همسو بودن با آپدیت های جدید گوگل و تغییرات سئو کمک بسیاری در راستای بهبودی سئوی سایت خواهد داشت.


کامنت ها