راهنمای استراتژی محتوا در بازاریابی محتوایی

استراتژی بازاریابی محتوایی

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی بازاریابی محتوا رویکرد سطح بالای یک سازمان برای ایجاد و بازاریابی محتوا است. یک استراتژی برای ایجاد محتوا، که شامل انتخاب موضوع، قالب‌های محتوا، سبک نوشتن، طراحی و تبلیغ است.

چرا استراتژی محتوا مهم است؟

داشتن یک استراتژی محتوا مهم است زیرا به شما کمک می‌کند تا یک پلن برای بازاریابی محتوایی سایت خود داشته باشید. بدون استراتژی، بسیاری از افراد از یک تاکتیک به تاکتیک دیگر می‌پرند. یک هفته آنها پست‌های وبلاگ می‌نویسند. هفته بعد آنها چند ویدیوی یوتیوب می‌سازند. اما با ارائه یک استراتژی کامل، می‌توانید یک برنامه دقیق برای اجرا ایجاد کنید.

قرار نیست که استراتژی شما به طور خیلی دقیق و غیرقابل تغییر باشد. شما می‌توانید به مرور استراتژی خود را طبق سلیقه خودتان بروزرسانی کنید.

چگونه یک استراتژی محتوا داشته باشیم

موضوعاتی برای محتوای مخاطب محور پیدا کنید

یک اشتباه رایج در بازاریابی محتوا این است که فوراً وارد تولید محتوا شوید. بازاریابان محتوای حرفه‌ای می‌دانند که یافتن موضوعات مناسب از بسیاری جهات مهم‌تر از خود محتوا است. به طور خاص، شما می‌خواهید روی موضوعاتی تمرکز کنید که مخاطبان هدف شما فوق العاده به آنها علاقه دارند. از ترفندهای زیر می‌توانید برای پیدا کردن موضوعات مخاطب محور کمک بگیرید.

وبلاگ‌های رقیب: به یک وبلاگ محبوب در حوزه خود سر بزنید. و به دنبال پست‌هایی باشید که نظرات و اشتراک گذاری‌های زیادی دارند.

جوامع آنلاین: جوامع آنلاین برای یافتن سوالاتی که مشتریان شما دارند عالی هستند. بیشتر کاربران در این جوامع سوالات خود را مطرح می‌کنند چون در گوگل نتوانسته اند پاسخ سوالشان را پیدا کنند. و این یعنی فرصت خوبی برای شما وجود دارد که بتوانید به این سوالات پاسخ دهید.

بهترین مطالب خودتان: اینجا جایی است که می‌توانید روی چیزی که نتیجه داده است تمرکز کنید.

اگر از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید، می‌توانید از قسمت Reports منوی Life Cycle وارد بخش Acquisition شده و ترافیک سایتتان را تحلیل کنید.

در قسمت Engagement و زیرمنوی Pages and screens نیز به طور دقیق تر می‌توانید ترافیک مربوط به هر صفحه را مشاهده کنید.

صفحات پربازدید را بیابید سپس مشخص کنید که آن صفحات چه چیزی مشترک دارند؟ از نظر:

  • قالب

  • موضوع

  • نویسنده

  • سبک نوشتن

  • ...

در نهایت، محتوای بعدی خود را بر اساس آنچه پیدا کردید، مشخص کنید.

ساختار و قالب محتوا را انتخاب کنید

ابتدا باید برحسب مهارت خود یک قالب محتوا تعیین کنید.

  • پست متنی

  • پست ویدیویی

  • لید مگنت (lead magnet)

  • کتاب الکترونیکی

  • اینفوگرافیک

  • موردپژوهی (Case study)

  • پادکست

  • محتوای تعاملی

نکته کلیدی در اینجا این است که نوع محتوایی را انتخاب کنید که بهترین کارآیی را برای شما دارد. البته شما می‌توانید یک موضوع را با استفاده از چندین قالب مختلف پوشش دهید.

هیچ قالب محتوای بی‌نقص وجود ندارد و شما باید قالبی انتخاب کنید که با نقاط قوت شما مطابقت داشته باشد.

بر ایجاد محتوای شگفت انگیز تمرکز کنید

برجسته شدن محتوای شما از همیشه سخت‌تر است زیرا طبق گزارش وردپرس، روزانه 2.49 میلیون پست وبلاگ منتشر می شود:

بررسی ورد پرس

به علاوه، اگرچه عرضه محتوا در حال افزایش است، تقاضا برای محتوا ثابت است.

در واقع، وردپرس گزارش می‌دهد که بازدید از صفحه پس از یک جهش کوتاه مدت ناشی از همه گیری در سال 2020 دوباره کاهش یافته است :

افزایش ترافیک سایت

اگر امروز می‌خواهید در بازاریابی محتوا موفق شوید، محتوای شما باید شگفت انگیز باشد.

در ادامه چند نکته مفید برای ایجاد محتوای شگفت انگیز را بررسی می‌کنیم:

طراحی حرفه‌ای

هیچ راهی برای دور زدن این وجود ندارد، اگر می‌خواهید مردم مطالب شما را بخوانند و به اشتراک بگذارند، باید ظاهر مناسبی داشته باشند.

در نظر داشته باشید که مردم مثال‌ها را دوست دارند چون مثال‌ها یادگیری را آسان‌تر می‌کنند.

محتوای افرادی را منتشر کنید که واقعاً کارهایی را که در مورد آنها می نویسند، انجام داده‌اند.

تجربه کاربری یا UX محتوا

محتوا باید UX مناسبی داشته باشد و یک تجربه کاربری عالی ارائه کند. برای مثال یک متن بزرگ بدون تفکیک تیتر ها و پاراگراف را نمونه یک UX بد است.

تجربه کاربری فقط برای محتوای متنی نیست و اگر پادکست دارید، UX خوب صدای واضح است. اگر در حال ساختن یک ویدیو هستید، UX خوب ارزش تولید آن ویدیو است. در واقع، مصرف محتوای خود را برای مردم آسان کنید... در این‌صورت عملکرد بهتری خواهید داشت.

محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید

مرحله بعدی، SEO یا بهینه سازی محتوا برای موتور های جستجو است. طبیعتا چون پر استفاده ترین موتور جستجوی حال حاضر گوگل است، باید بیشترین تمرکز بهینه سازی را روی گوگل قرار دهید. اصول و روش های SEO خیلی زود قدیمی می‌شوند و پیشنهاد می‌کنم همیشه آخرین راهنما و داکیومنت ها را از منابع رسمی مثل وبسایت Google Search Central مطالعه کنید. آخرین نسخه ترجمه شده راهنمای گوگل برای شروع سئو را می‌توانید در پست زیر مطالعه کنید:

محتوای خود را تبلیغ کنید

تبلیغ بخش کلیدی هر استراتژی محتوایی است. سوال این است: چگونه محتوای خود را به روش صحیح تبلیغ کنید؟

در ادامه چند استراتژی ساده را بررسی می‌کنیم:

خبرنامه ایمیل

مشترکین شما متشکل از افرادی هستند که پست‌های شما را دوست دارند. به عبارت دیگر: آنها افرادی هستند که به احتمال زیاد در مورد محتوای شما صحبت می‌کنند می‌توانید پست‌های خود را از طریق ایمیل با مشترکین به اشتراک بگذارید.

جمع بندی مطالب

جمع‌بندی‌ها پست‌هایی هستند که محتوای فوق العاده این هفته را گردآوری می‌کنند. می‌توانید پست‌هایی از یک مجموعه مرتبط را گردآوری کنید و تبدیل به یک پست تبلیغاتی کنید.

برای مثال اگر در طول هفته در مورد سئو تولید محتوا کرده‌اید اکنون می‌توانید محتوایی با عنوان بهترین راهکارهای سئو در سال 2024 ایجاد کنید و به همه مجموعه آموزشی سئو در داخل محتوا لینک بدهید. در این صورت با دیده شدن این مطلب تمامی مطالبی که در مورد سئو نوشته بودید کلیک می‌خورند.

صرف هزینه و تبلیغات پولی

استفاده از تبلیغات پولی در بستر‌های مختلف مثل رپورتاژ، تبلیغات کلیکی، شبکه های اجتماعی و ... روش دیگری برای برجسته کردن محتوا می‌باشد.

عملکرد خود را بررسی کنید

اکنون زمان آن رسیده است که ببینید استراتژی محتوای شما چقدر موثر بوده است.

چگونه متوجه می‌شوید که چقدر محتوای شما موثر بوده است؟

تغییرات ترافیک

برای بررسی ترافیک سایت خود می توانید از ابزار هایی مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.

معمولا پس از چند ماه تولید محتوای باکیفیت باید ترافیک شما شروع به افزایش کند. زمان دقیق بسته به هر موضوع و وبسایتی متفاوت است. محتوا ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا به طور کامل نتیجه دهد. ولی معمولا پس از چند ماه باید علائم افزایش ترافیک را مشاهده کنید.

بک لینک‌ها

گاهی اوقات دریافت بک‌لینک نیز اهمیت بالایی دارد. اگر همه چیز درست پیشرفته باشد به مرور تعداد بک‌لینک های سایت شما افزایش پیدا خواهد شد. لینک ها را هم می‌توانید از طریق ابزار مختلف مثل Moz و سرچ کنسول گوگل ردیابی کنید.

رتبه در گوگل

می‌توانید تغییرات رتبه و جایگاه سایت خود در کلمات کلیدی مختلف از طریق سرچ کنسول گوگل مشاهده نمایید. در قسمت Performance نموار Position یا رتبه صفحات سایتتان را بررسی و تحلیل کنید. بهبود رتبه در دراز مدت به معنای این است که استراتژی های شما به درستی عمل کرده است.

بازاریابی محتوا و سئو ممکن است زمان زیادی ببرد. پس باید نتیجه را در طولانی مدت بررسی کنید و فورا از تلاش منصرف نشوید. گاهی اوقات نیز ردیابی تأثیر فروش غیرمستقیم محتوا دشوار است. باید عجله نکنید و نتایج را دقیق ردیابی کنید.


کامنت ها