دلایل افت بازدید سایت چیست؟

افت بازدید سایت نگران کننده است اما راه حل‌های آسانی دارد که به راحتی در چند مرحله می‌توانید بازدید سایت خود را دوباره به زمان اوج برگردانید.

گاهی اوقات سایت‌ها بنا به دلایل مختلف، تعداد بازدید کننده پایینی دارند، و تلاش‌ها برای افزایش مخاطب بی نتیجه می‌ماند مدیران سایت‌ها همواره به دنبال دلایل افت بازدید سایت هستند و گاهی تلاش‌هایی برای افزایش بازدید سایت انجام می‌دهند که متاسفانه بی‌نتیجه می‌ماند. شما به عنوان مدیر یک سایت ابتدا باید دلایل کلی افت بازدید سایت را بشناسید و سپس تحلیل کنید که چرا بازدیدکنندگان‌تان را از دست داده‌اید.

دلایل ضعیف شدن سایت را از سه جنبه مختلف بررسی خواهیم کرد، با مطالعه این مطلب می‌توانید وضعیت سایت خود را بررسی کنید و متوجه شوید که سایت شما تحت تاثیر چه موانعی بازدید کننده زیادی ندارد و برای حل مشکل چه باید کرد با ما همراه باشید.

  • محتوا نویسی و مطالب سایت

  • برنامه نویسی و کدنویسی سایت

  • مخاطبین سایت

به طور کلی بالا و پایین شدن رتبه‌ها در گوگل یک امر واقعاً عادی است! در واقع بار‌ها ممکن است یک صفحه یا یک کلمه از سایت شما بدون هیچ دلیل منطقی، ناگهان چند رتبه یا حتی صفحه، جایگاهش تنزل پیدا کرده یا حتی بیشتر شود! اصولاً سئوکار‌هایی که تجربه کافی دارند، در زمان برخورد با این موضوع به شما توضیح می‌دهند که به احتمال زیاد بین 1 الی 2 هفته دیگر، دوباره صفحه‌تان به رتبه قبلی برمی‌گردد. البته اگر کاهش رتبه را در چندین صفحه تجربه کرده‌اید، ممکن است کمی شرایط جدی‌تر باشد.

این مقاله بخش سوم از سری مقالات شروع محتوا نویسی است. مقالات دیگر در این سری شامل این موارد هستند:

  1. محتوا نویسی چیست و انواع محتوا کدامند؟

  2. مهارت های لازم برای شروع محتوا نویسی؟

  3. دلایل افت بازدید سایت (همین مقاله)

  4. نکات طلایی تولید محتوای حرفه‌ای

دلایل افت بازدید سایت مربوط به بخش محتوا نویسی

محتوای موجود در سایت شما تعیین می‌کند که بازدید کنندگان وفادار جذب کنید. یک محتوا باید اصول و چهارچوب هایی داشته باشد که در صورت عدم رعایت هر یک بازدید شما افت خواهد داشت. شما به عنوان مدیر یک سایت باید این دلایل را ابتدا شناسایی کنید و سپس اقدامات لازم برای حل مشکل را آغاز کنید.

اشتباات محتوا نویسی

1_ اشتباهات تایپی و غلط های املایی

اشتباهات املایی و تایپی، نه تنها دانش پایین نویسنده بلکه بی دقتی و بی توجهی وی را نیز می‌رساند. متن شما باید عاری از هر گونه اشتباهات نگارشی و دستور زبانی باشد. در صورتی که کاربران شما اشتباهات املایی را داخل متن مشاهده کنند به مرور اعتماد خود را به سایت از دست خواهند داد.

2_ مطالب فاقد اینفوگرافیک

وبلاگ بدون تصویر مانند یک ویدیو بدون صدا است. قرار دادن تصاویر در سایت توجه مخاطبان شما را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند، به محتوا ارزش می‌بخشد. با توجه به بررسی‌های انجام شده محتوای تصویری(نمودار‌ها، عکس‌ها، اینفوگرافیک‌ها، کاریکاتور، جدول‌ها و….)تاثیر به سزایی در جذب مخاطب دارند و این نوع مطالب محبوبیت بیشتری در بین عموم مردم دارند. بنابراین استفاده نکردن از تصویر و ویدیو در داخل محتوا خواننده را خسته می‌کند و باعث می‌شود که سریعا سایت را ترک کند.

3_ مطالب طولانی

نوشتن پست‌های طولانی غیر ضروری یک اشتباه رایج است، زیرا نویسندگان کیفیت را با کمیت اشتباه می‌گیرند. آن را کوتاه و شیرین نگه دارید.

فراموش نکنید مطالعه در فضای مجازی، از طریق موبایل یا کامپیوتر، می‌تواند خیلی خسته‌کننده باشد. اگر مطلبی را پیچیده بنویسید یا پاراگراف‌های طولانی بسازید، احتمال اینکه مخاطب‌تان را از دست بدهید وجود دارد.

منظور ما از کوتاه بودن مطلب صرفا این است که خواننده خسته نشود اگر قادر به نوشتن یک متن طولانی جذاب هستید که خواننده را به مطالعه ادامه مطلب ترغیب کند پس فکر کوتاه یا طولانی بودن را کنار بگذارید.

4_ استفاده بیش از حد از استراتژی های بازاریابی

خواننده شما باهوش‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، و مستقیماً متوجه هر تلاشی برای تحمیل پنهانی محصول خواهد شد. برخی از نویسندگان در مقالات خود بیش از حد از استراتژی‌های بازاریابی استفاده می‌کنند. این مسئله بر کیفیت مقاله تأثیر می‌گذارد. بهینه‌سازی مسلماً یک تکنیک ضروری است، اما هیچ کدام از استراتژی‌های بازاریابی قادر به رقابت با یک متن عالی و منحصربه‌فرد نیستند. پس قدرت یک متن خوب را هرگز دست‌کم نگیرید.

نگارش یک مطلب صرفا با هدف تبلیغ اشتباه بزرگی است و خواننده را دلسرد خواهد کرد. بیشتر بخش‌های متن خود را به نگارش مباحث کاربردی اختصاص دهید و پاراگراف‌های کوتاه را برای تبلیغ محصول انتخاب کنید.

5_ تیتر‌های اغراق آمیز و طولانی

نوشتن در واقع هنر یا مهارت بیان ایده‌ها و افکار از طریق واژگان است اما به شرطی که اغراق آمیز و جدا از واقعیت نباشد. استفاده از تیتر‌های اغراق آمیز و بی‌ربط با محتوا شاید چند کلیک اضافه و بازدید از سایت شما را به همراه داشته باشد اما خواننده احترام خود را برای سایت و برند شما از دست خواهد داد. انتخاب تیتر جذاب با تیتر بی‌ربط و اغراق آمیز تفاوت دارد.

دلایل افت بازدید سایت مربوط به بخش کد‌نویسی

کد‌نویسی ساده و بهینه، برای بهبود عملکرد سایت شما ضروری است. در صورتی که سایت شما کد نویسی صحیح و اصولی نداشته باشد و رسیدگی نشود تلاش شما برای افزایش کیفیت محتوای سایت برای جذب مخاطب بی‌نتیجه خواهد بود. زمانی که احساس کردید بازدید سایت کم شده فورا به فکر تقویت محتوا نباشید و جنبه‌های دیگر سایت را هم بررسی و کنترل کنید. در ادامه دلایل برنامه نویسی که ممکن است باعث افت بازدید شود را بررسی خواهیم کرد.

اشتباهات برنامه نویسی

6_ سرعت لود صفحات سایت

سرعت سایت یکی از فاکتور‌هایی است که توسط الگوریتم گوگل برای رتبه بندی سایت بررسی می‌شود. همچنین از دید کاربران نیز سرعت لود صفحات سایت شما اهمیت بالایی دارد. اگر محتوای سایت دیر لود شود، بازدید کننده فورا از گشت زدن در سایت خسته می‌شود.

نحوه بهبود سرعت لود سایت

  1. تنظیم سایز عکس‌ها قبل از آپلود

  2. حذف پلاگین‌های غیر ضروری

  3. به روز رسانی کردن سایت

  4. استفاده از CDN ها

  5. فعال کردن حافظه‌ی موقت مرورگر

7_ ظاهر شلوغ و نامرتب سایت

به تجربه ثابت شده است که مخاطبان در صفحات منظم که ظاهری مناسب دارند مدت زمان بیشتری را سپری می‌کنند. بنابراین طراحی ظاهری سایت اهمیت به سزایی دارد. در صورتی که ظاهر سایت زیبایی و نظم لازم را نداشته باشد کاربر به استفاده از سایت تمایل نشان نخواهد داد.

کاربر امروز بسیار هوشمند است. به عنوان مثال در صورتی که سایت ظاهری قدیمی داشته باشد یا المان های گرافیکی به درستی در آن رندر نشوند، کاربر حس خوبی از بودن در صفحه شما نخواهد داشت.

پس‌زمینه، منوها، دکمه‌ها، رنگ‌بندی‌ها، فونت‌ها چینش صفحه و ستون‌ها تمامی این موارد المان‌های ظاهری سایت هستند. به عنوان یک مدیر سایت باید این موارد را به مرور زمان آپدیت کنید و زیباتر و البته ساده‌تر کنید.

نکات کلیدی در طراحی گرافیک صفحه اول ظاهر سایت

  • انتخاب فونت مناسب

  • در دسترس بودن ابزارها

  • بهینه سازی تصاویر

8_ موبایل فرندلی نبودن

طبق آمار سایت statista بیش از نیمی از ترافیک سایت‌ها از دستگاه‌های تلفن همراه می‌‍آید. بنابراین باید اهمیت ظاهر و استفاده سایت در تلفن‌های همراه را به شدت جدی گرفت.

موارد مهم برای موبایل فرندلی بودن

  1. میزان سرعت بارگیری صفحات سایت در موبایل

  2. طراحی مناسب همه صفحات به طوری که به هنگام نمایش در موبایل همه چیز مرتب باشد

  3. جلوگیری از شلوغ شدن بیش از اندازه صفحات (عدم استفاده بیش از اندازه از المان‌ها، باکس‌ها، دکمه‌ها، تصاویر با ابعاد بسیار بزرگ و…)

  4. طراحی هدر با دسته بندی‌های مشخص و سازگار با نمایش در تلفن‌های همراه

  5. استفاده از منوهای همبرگری جهت اشغال فضای کمتر به هنگام نمایش در موبایل

  6. اطمینان از استاندارد بودن فونت به هنگام نمایش در صفحه موبایل

  7. عدم استفاده از Flash پلیرها به دلیل عدم پشتیبانی از آن در تلفن‌های همراه

  8. تعیین فاصله مناسب بین پاراگراف‌ها و خطوط در محتواهای متنی برای جلوگیری از درهم تنیدگی کلمات

  9. ایجاد فاصله‌ مناسب بین ستون‌ها موقع طراحی صفحات 

موبایل فرندلی

9_ عدم به روز رسانی کدها

آپدیت کدهای سایت چه فرانت اند و چه بک اند گاهی برای افزایش بازدید کننده در سایت و به منظور بهینه سازی بهتر برای موتورهای جستجو ضروری است، اما چرا؟!

  • در صورتی که ساختار کد‌نویسی فرانت اند و بک اند سایت قدیمی باشد ممکن است با الگوریتم‌های آپدیت شده گوگل سازگاری نداشته باشد.

  • ممکن است سایت با دستگاه‌های جدید مانند تبلت‌ها و یا گوشی‌های هوشمند مطابقت نداشته باشد.

  • به روز رسانی کدها برای بالا بردن امنیت سایت

  • به روز رسانی کدها برای زیبایی ظاهری و تنوع در ظاهر سایت

  • به روز رسانی کدها برای سهولت استفاده کاربران

به عنوان مدیر سایت باید دائما به فکر آپدیت کدها باشید که بتوانید پا‌به‌پایِ رقبای تازه نفس پیش بروید.

10_ از دست دادن لینک‌ها

یکی از دلایل افت بازدید سایت می‌تواند این باشد که سایت شما لینک‌های خارجی را از دست داده است. وقتی سایت شما لینک‌های ورودی خود را از دست می‌دهد، ممکن است موتورهای جستجو گمان کنند سایت شما دیگر قابل اعتماد و معتبر نیست که در نتیجه سایت شما رنک و رتبه پایین‌تری در جستجو خواهد گرفت و ترافیک آن افت خواهد داشت.

ابزار های بررسی لینک‌های ورودی سایت

  1. Majestic

  2. Ahrefs

با استفاده از این ابزارها، می توانید اطلاعات زیر را پیدا کنید:

  • دلیل کاهش لینک در کل سایت

  • علت کاهش لینک در یک صفحه خاص یا گروهی از صفحات

  • کاهش لینک ممکن در صفحات خارجی باشد که لینک‌های ورودی به سایت شما یا صفحه خاصی از سایت شما دارند.

بسته به اینکه شما چه مشکلی را می‌توانید تشخیص دهید، دو گزینه پیش روی خود دارید.

  1. می‌توانید از سایت‌هایی که بک لینک‌های شما را حذف کرده‌اند بخواهید که دوباره لینک‌های شما را قرار دهند.

  2. می‌توانید عملیات لینک‌سازی خود را مجدد انجام دهید.

راه حل مشکل از دست دادن لینک

  • نوشتن پست مهمان در سایت‌هایی که چگالی دامنه (domain authority) بالایی دارند.

  • افزایش فعالیت‌ها در راستای اینفلوئنسر مارکتینگ جهت دریافت لینک از بلاگ یا شبکه اجتماعی اینفلوئنسرهای حوزه کاری

  • افزایش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای آنکه کاربران بیشتری مطالب شما را به اشتراک بگذارند و به این ترتیب بتوانید از افرادی که در شبکه‌های اجتماعی درباره محتوای شما صحبت می‌کنند، بک لینک‌های بیشتری بگیرید.

11_ عدم کنترل Tracking Code

گاهی اوقات، یکی از دلایل کاهش ترافیک سایت شما داده‌های غیرقابل اعتماد است. یکی از متداول‌ترین بخش‌هایی که داده‌های غیرقابل اعتماد دارند، tracking code سایت است. از آنجا که تغییرات کد وبسایت یا حتی پلاگین‌های Analytics می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای tracking code شود، مشکلاتی در گزارشات analytics نیز به چشم می خورد.

بنابراین، برای آنکه خود را از دردسر بررسی بخش‌های پیچیده‌تر برهانید، قبل از هرچیز tracking code سایت خود را بررسی کنید.

ابتدا اطمینان حاصل کنید که tracking code به خوبی نصب شده است. به بخش tracking code بروید. می‌توانید این بخش را در آدرس Admin → Tracking Info → Tracking Code پیدا کرده و در بالای صفحه به دنبال کد وضعیت باشید. با این کار می‌توانید مطمئن شوید که این کد به خوبی کار خودش را انجام می‌دهد و Google Analytics می تواند به صورت قابل اعتماد داده‌های شما را بخواند.

اگر متوجه شدید که چیزی اشتباه است، یا می‌خواهید مطمئن باشید که tracking code به خوبی نصب شده است، به بخش Google Analytics Help page مراجعه کنید.

12_ تغییر الگوریتم گوگل

در دنیای سئو، همیشه پا به پای تغییرات پیش روید تا متوجه آپدیت شدن الگوریتم‌ها باشید یا متوجه شوید زمانی که از آپدیت الگوریتم‌ها رونمایی می‌شود باید چکار کنید.

از منابع مذکور برای تشخیص طبیعت تغییر الگوریتم استفاده کنید. به دنبال اطلاعاتی از قبیل موارد زیر باشید:

  • گوگل دقیقا چه چیزی را جریمه می‌کند

  • گوگل چرا این تغییرات را ایجاد کرده است

  • در برابر این جریمه‌ها باید چه کار کنیم و چه طور به چشم گوگل خوب باشیم

وقتی تمام این اطلاعات را به دست آوردید، باید اقدامات ضروری را انجام دهید تا مطمئن شوید سایت شما با الگوریتم جدید گوگل به مشکل نخورده است و جلوی مشکلات آینده را بگیرید.

دلایل افت بازدید سایت مربوط به بخش مخاطبین

قدرت جذب مخاطب و تبدیل آن به یک کاربر وفادار نیازمند رعایت برخی اصول و قواعد می‌باشد. سایت شما باید مخاطب را درگیر کند و انگیزه مراجعه مجدد به سایت را در وی ایجاد کند. اگر بازدید کنندگان وفادار ندارید و طبق تحلیل ها متوجه شده‌اید که کاربران زمان کمی را در سایت شما سپری می‌کنند موارد زیر را جدی بگیرید.

نظرکاربران

13_ جذاب نبودن طراحی سایت

هر کاربری که برای اولین بار وارد سایت شما می‌شود به دنبال یک هدفی می‌باشد شما باید به مخاطبین خود در دستیابی به هدفش کمک کنید. استفاده از تیترهای صریح و مشخص و نمایش دادن اصل مطلب در پاراگراف‌های ابتدایی از راههای افزایش علاقه مخاطب به سایت شما می‌باشد. همچنین پست کردن مداوم اطلاعات و محتوای جدید به بازدیدکنندگان می‌گوید که نه تنها به کسب و کار خود اهمیت می‌دهید، بلکه همچنان در حال فعالیت و پیشرفت هستید.

14_ سایت شما در مقایسه با رقبای شما ضعیف و بی کاربرد به نظر می‌رسد

یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای تقویت ‌سایت‌ این است که ببینید با چه چیزی رقابت می‌کنید. محتوا و ویژگی های سایت‌های رقیب خود را تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید همیشه یک قدم از آنها جلوتر باشید. اگر شما این مقایسه و تحلیل را انجام ندهید کاربران اعتمادشان را به سایت شما از دست خواهند داد و با مشاهده فعالیت گسترده رقیبان همیشه رقیبان را به شما ترجیح خواهند داد.

15_ تبلیغات یا پاپ آپ‌های بسیار زیاد

به یاد داشته باشید که افراد دامنه توجه کوتاهی دارند (در بیشتر موارد) و انتظارات دسترسی تقریباً آنی به اطلاعات را دارند. زمانی که سایت شما از ابتدای ورود کاربر پاپ آپ یا تبلیغ به کاربر نمایش دهد ممکن است سایت شما را ترک کند و دیگر به سایت شما برنگردد. تا حدی که می‌توانید تبلیغات و پاپ آپ ها را کمتر کنید که سایت ظاهری ساده و مرتب داشته باشد.

16_ مخاطبین به سایت شما اعتماد ندارند

اعتماد عامل مهمی است که مخاطبان با داشتن آن از سایت شما خرید می‌کنند یا از خدماتی که شما ارائه می‌دهید استفاده می‌کنند. علاوه بر گواهینامه SSL و امنیت سایت، طراحی سایت شما هم تأثیر زیادی بر اعتماد مخاطبان نسبت به سایت شما دارد. سعی کنید میزان اعتماد آن‌ها را در یک مقیاس ۱ – ۱۰ بدست بیاورید. و همواره سعی کنید نکاتی را در طراحی سایت رعایت کنید که بر روی افزایش اعتماد مخاطبان مؤثر است.

17- تغییر در عادات کاربران

تغییر در عادات و رفتارهای کاربران آنلاین می‌تواند باعث افت بازدید شود. به عنوان مثال، افزایش استفاده از برنامه‌های موبایل می‌تواند باعث کاهش بازدید وب‌سایت شود.

18- کاهش آمارِ کلی جستجو

  • کاربران در روز‌های تعطیل، مخصوصاً تعطیلاتی که چند روز پشتِ سر هم هستند، کم‌تر به سراغ گوگل می‌آیند.

  • همینطور ممکن است یک اتفاق بزرگ افتاده باشد؛ مثلاً حمله موشکی ایران به فلان پایگاه نظامی آمریکا در عراق که باعث شد کمی افکار عمومی به سمت و سوی مسائل سیاسی رفته و کم‌تر به جستجوی کلمات عادی علاقه نشان بدهند.

  • یا اصلاً دلیل کاهش جستجو می‌تواند قطعی اینترنت باشد! همانطور دقیقاً بار‌ها تجربه‌اش را دارید وقتی به دلایلی اینترنت کشور یا شهر‌ها محدود می‌شود، جستجو‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

19- کاهش جستجو در حوزه کاری شما

دلیل بعدی می‌تواند این باشد که جستجو‌ها در حوزه کاری شما کاهش پیدا کرده‌اند! مخصوصاً وقتی بازدید صفحات سایت‌تان از کلمات فصلی باشد، این موضوع بیشتر رخ می‌دهد. یعنی چه؟ اجازه بدهید مثال بزنم:

  • مثلاً اگر در حوزه فروش کولر فعالید، خب در اوایل پاییز جستجوها برای خرید این محصول کم‌تر می‌شود،

  • اگر در حوزه فروش لباس و وسایل ضد عرق بدن فعالید، در ابتدای تابستان بازدید سایت‌تان بالا رفته و در انتهای آن ترافیک کاهش پیدا می‌کند،

  • اگر بخاری می‌فروشید یا صفحات پربازدید سایت‌تان به سرمای زمستان ربط دارد، از اوایل بهار جستجوهای‌تان کاهش پیدا می‌کند.

  • حتی ممکن است یک اتفاق بازدید سایت‌های حوزه کاری شما را کاهش داده باشد. مثلاً در زمان شیوع کرونا، بازدید سایت‌های فروش هدایای تبلیغاتی به شدت افت کرد، چون مشتریان این سایت‌ها (که خود کسب و کارها بودند) دیگر علاقه به خرید این محصولات نداشتند و نگرانی‌شان چیز دیگری بود.


کامنت ها