چطور از گوگل ترندز (Google Trends) برای سئو استفاده کنیم؟

گوگل ترندز (Google Trends)

فعالین حوزه سئو و محتوا نویسی به خوبی آگاه هستند که ابزار گوگل ترندز بینش‌هایی را در مورد نحوه جستجوی کاربران ارائه می‌دهد، بنابراین برای بهبود وضعیت سئوی محتوا نویسی و بازاریابی نیازمند این ابزار هستند. در این راهنما ما روش‌های پیشرفته برای استفاده از Google Trends برای سئو و برنامه ریزی محتوا را پوشش خواهیم داد تا بتوانید ترافیک خود را افزایش دهید.

گوگل ترند یا گوگل ترندز (Google Trends) یکی از بهترین و کامل ترین ابزارهای در دسترس برای سئو و بهینه سازی سایت است. گوگل ترندز که در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد، اطلاعات ارزشمندی درباره جستجوهای افراد در گوگل فراهم می‌کند.

مدیران سایت ها با استفاده از ابزار گوگل ترندز می توانند کلمات کلیدی مناسب و میزان جستجوی هر کلمه در مناطق مختلف جغرافیایی را بدست آورند. همچنین با استفاده از این ابزار می توانند تحلیل‌های مناسبی برای سایت خود انجام دهند تا تعداد بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهند.

نکات ابتدایی در مورد گوگل ترندز

  • Google Trends ابزاری برای تجزیه و تحلیل پرس و جوهای جستجو است که روندهای جستجو را در یک دوره زمانی مشخص و در نمودار نشان می‌دهد.

  • امکان مقایسه حداکثر پنج عبارت جستجوی کلمه کلیدی و تنظیم نتایج بر اساس موقعیت جغرافیایی، موضوع، دوره زمانی و سطح جستجو (تصویر، اخبار، خرید و ویدیو) را ارائه می‌دهد.

1. پیدا کردن جایگاه کلمه کلیدی در گوگل

برای شروع، باید طیف وسیعی از موضوعات مورد نظر خود را مشخص کنید. شما باید یک عبارت جستجو را تایپ کنید، ببینید چگونه کار می‌کند، سپس عبارت بعدی را تایپ کنید. به تدریج، فهرست کلمات کلیدی خود را به آنهایی که حجم جستجوی پایدار و قابل توجهی دارند محدود خواهید کرد.
مطمئن شوید که محدوده خود را روی "2004-Present" تنظیم کرده‌اید تا ببینید حجم جستجو در بلندمدت چگونه رفتار می‌کند. اکنون، می‌خواهید به کلمات کلیدی توجه کنید که رشد آهسته و پیوسته را نشان می‌دهند - اینها جایگاه‌های باثبات و سودآوری هستند. اشکال آنها این است که رقابت با همان سرعت رشد می‌کند.
گزینه دیگر موضوعاتی است که به شدت و به طور ناگهانی رشد می‌کنند. اگر سریع عمل کنید، می‌توانید قبل از هر رقابتی درآمد کسب کنید. از سوی دیگر، هیچ کس نمی‌داند که آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر.
در اینجا نمونه‌ای از یک محصول رو به رشد در Google Trends آمده است: گوشی آیفون

نمودار گوگل ترندز

همانطور که می‌بینید، در آگوست 2022 به اوج خود رسید و سپس شروع به نرمال شدن کرده است، اگرچه همچنان محبوب باقی مانده است.
و در اینجا نمونه ای از یک نمودار تقریبا پایدار را بررسی می‌کنیم است: مدل لباس

نمودار گوگل ترندز

افت هایی در نمودار وجود دارد که نشان دهنده تغییرات فصلی در جستجوها است. با این حال، در بیشتر موارد، مدل لباس برای سال‌ها مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد.
در نهایت، قبل از انتخاب یک کلمه کلیدی، تجزیه و تحلیل اولیه سرنخ را انجام دهید تا مطمئن شوید که جریان کافی در طول سال وجود دارد. از طرف دیگر، ممکن است چندین جایگاه مرتبط را هدف قرار دهید.

2. کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های ارزشمند Google Trends کلمات کلیدی مرتبطی است که در حال حاضر ترند هستند. با استفاده از آن، می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط‌تری را بر اساس عبارت جستجوی خود پیدا کنید. این کلمات کلیدی مرتبط به ترتیب محبوبیت همراه با درصد افزایش حجم جستجو فهرست شده‌اند.
با این حال، گاهی اوقات، گوگل ترندز (٪) را با کلمه "Breakout" جایگزین می کند. این بدان معناست که افزایش حجم جستجوی کلمه کلیدی از 5000% فراتر رفته است.

نمودار گوگل ترندز

بسیاری از متخصصان سئو کلمات فراگیر را بسیار مهم می‌دانند، زیرا هنوز رقابتی نشده‌اند. بنابراین، اگر سریع باشید، صفحه اول گوگل را با این کلمات کلیدی وارد می‌کنید. از جنبه منفی، ممکن است آنها نیز مد شده باشند و به زودی بمیرند.

3. برای دسته بندی محصولات ایده بگیرید

فرض کنید فروشگاهی دارید که در زمینه صندلی مسافرتی تخصص دارد و آماده هستید که در سایر مکان‌ها گسترش پیدا کنید. همانطور که "صندلی مسافرتی" را در Google Trends تایپ می‌کنید و به جستجوهای مرتبط نگاه می‌کنید، خواهید دید:

نمودار گوگل ترندز

افرادی که صندلی مسافرتی می‌خرند مسافرت و گردش علاقه مند هستند. بنابراین، آنها می‌توانند به عنوان دسته بندی محصولات جدید معنا پیدا کنند.
می‌توانید پستی بنویسید که محصول خود را با محصول شرکت های معتبر تولید کننده صندلی تاشو مسافرتی در دنیا مقایسه کنید.
همانطور که اولین کمپین بازاریابی خود را در دسته محصول جدید راه اندازی می‌کنید، مطمئن شوید که ابزارهایی برای اندازه گیری تأثیر تلاش برای تولید سرنخ خود دارید. میزان تبدیل کلیک ها به مشتری ها را می‌توانید از طریق سیستم ثبت سفارش یا تماس های تلفنی بررسی کنید.

4. از محو شدن کلمات کلیدی خودداری کنید

Google Trends به شما امکان می‌دهد از کلمات کلیدی که محبوبیت خود را از دست می دهند اجتناب کنید. می توانید یک دوره سفارشی تعیین کنید که در آن می‌خواهید موضوعی را بررسی کنید. اگر می‌بینید که عبارتی شروع به جستجوی کمتری کرده است، احتمالاً ایده خوبی است که از استفاده از آن اجتناب کنید، زیرا بازدیدکنندگان زیادی را به وب سایت شما نمی آورد.
یک مثال خوب از یک روند محو شده بیماری کرونا است. قبل از سال 1398جست‌وجوها صفر بود، سپس برای چند ماه به شدت افزایش یافت دوباره سقوط کرد، به این معنی که دیگر بهترین ایده برای جذب بازدید نیست.

نمودار گوگل ترند

5. موضوعات وبلاگ و محتوای ویدیویی را پیدا کنید

Google Trends همچنین دارای یک جدول "موضوعات مرتبط" است که می‌تواند هنگام ایجاد یک برنامه محتوایی برای وبلاگ یا کانال YouTube به عنوان راهنما به شما کمک کند.

Google Trends برای برنامه ریزی محتوای ویدیویی نیز به خوبی کار می‌کند. یک کلمه کلیدی را تایپ کنید و "جستجوی YouTube" را در منوی کشویی زیر انتخاب کنید. و خواهید دید که آیا کلمه کلیدی شما در یوتیوب جستجو می شود یا خیر.

نمودار گوگل ترندز

6. درک روندهای محلی

در نمودار زیر، می‌توانید نقشه Google Trends را ببینید، که می‌تواند بینش‌هایی درباره SEO محلی و گزینه‌های ارسال به شما ارائه دهد. با نگاه کردن به آن می‌توانید:

  • ایجاد کمپین‌های بازاریابی سفارشی برای مناطق جداگانه؛

  • ارائه تبلیغات و معاملات حمل و نقل برای مناطق جداگانه؛

  • برنامه ریزی برای گسترش به بازارهای جدید

نقشه همچنین به شما می‌گوید که محصول یا خدمات شما کجا بیشتر جستجو شده است و افراد در یک منطقه انتخابی بیشتر به چه چیزی علاقه‌مند هستند. به عنوان مثال:

کلمه آموزشگاه موسیقی در شهر تهران سپس البرز بیشتر از سایر شهرهای ایران جستجو شده است. با آگاهی بر این موضوع می‌توانید کمپین بازاریابی خود را به نحوی تنظیم کنید که ترافیک را از این مناطق بیشتر هدایت کنید.

نمودار گوگل ترندز

7. مراقب باشید که رقبا چه می‌کنند

Google Trends یک گزینه "مقایسه" دارد که با استفاده از آن می‌توانید درک کنید که در بازار چه جایگاهی دارید.
مثلا پیانو و گیتار را با هم مقایسه کنیم.

نمودار مقایسه گوگل ترندز

نمودار مقایسه ای نشان میدهد که در کشور ما ساز گیتار بیشتر از پیانو طرفدار دارد.

می‌توانید حداکثر 5 عبارت جستجو را مقایسه کنید و ببینید چه کسی سریع‌تر رشد می‌کند تا سپس عملکرد آنها را تجزیه و تحلیل کنید. همراه با تحقیقات اولیه سئو رقابتی ، Google Trends می‌تواند به شما در درک دلایل اساسی تغییرات در صنعت کمک کند.
همچنین می‌توانید بررسی کنید که مشتریان در رقبای شما به دنبال چه چیزی هستند. برای این کار، بعد از اینکه نام رقیب خود را در خط جستجو وارد کردید، به کادر Topics نگاه کنید.

8. با تجزیه و تحلیل جستجوهای یوتیوب، استراتژی سئوی خود را افزایش دهید

آنچه در Google پرطرفدار است ممکن است در YouTube محبوب نباشد و بالعکس. به عنوان مثال، بیایید Google Trends را برای عبارت جستجوی “css tutorial” بررسی کنیم. خواهیم دید که از سال 2008، افراد کمتر و کمتری آن را جستجو کرده اند.

نمودار گوگل ترندز

اما در یوتیوب، این روند در واقع در حال افزایش است:

نمودار گوگل ترندز

می‌توانیم نتیجه بگیریم که مردم جستجوی آموزش‌های متنی را متوقف کردند و برای یادگیری CSS به درس‌های ویدیویی روی آوردند. بنابراین، اگر به فکر ایجاد محتوایی در مورد کدنویسی بودید، بهتر است روی ساخت آن یک ویدیو سرمایه گذاری کنید.

خلاصه

اگر از Google Trends به درستی استفاده شود، می‌تواند کمک بزرگی در توسعه یک استراتژی سئو موثر باشد. از انتخاب جایگاه تا برنامه‌ریزی یک تقویم محتوایی، تا ایجاد یک کمپین بازاریابی کاملاً شخصی‌شده - می‌توانید با استفاده از Google Trends اطلاعات ارزشمندی در مورد همه این موارد بدست آورید.


کامنت ها