پیش نیازهای شروع محتوا نویسی کدامند؟

اکنون که تصمیم دارید به عنوان یه محتوا نویس شروع به فعالیت کنید باید برنامه ریزی و هدف داشته باشید. شروع بی هدف و بدون برنامه ریزی باعث می‌شود نوشته‌هایتان پراکنده به نظر برسد و در نهایت عملکرد ضعیفی داشته باشید.

خلاقیت و عدم کپی برداری از ایده‌ها و نوشته‌های دیگران از مهم‌ترین راه‌کارهای موفقیت در حوزه محتوا‌نویسی به‌شمار می‌رود. به این نکته توجه کنید که محتواهای تولید شده نباید تکراری و خسته کننده باشند. با هدف ارائه یک محتوای خوب و کاربردی برای مخاطبین موارد زیر را رعایت فرمایید.

پیش نیازهای شروع محتوا نویسی

هدف محتوای سایت را تعیین کنید

بدون در نظر گرفتن هدف تولید محتوا برای سایت عملکرد شما موفقیت آمیز نخواهد بود. تصور کنید بدون تعیین هدف و بررسی جوانب برای خرید یک محصول به بازار بروید بیشتر سردرگم خواهید شد و زمانتان را از دست خواهید داد. بنابراین ابتدا هدفتان از تولید محتوا را مشخص کنید. هدف از تولید محتوا برای یک سایت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش ترافیک سایت؟

  • افزایش میزان فروش محصول در سایت؟

  • ایجاد تبلیغ یا رپورتاژ در سایت؟

  • قرار است محتوای شما کسب‌وکارتان را معرفی کند؟

هنگامی که هدف اصلی نوشتن محتوا برای سایت را بدانید، موقعیت بهتری برای تولید محتوای جدید خواهید داشت که به دستیابی به این هدف کمک می‌کند. بنابراین، قبل از این‌که حتی یک کلمه محتوا برای سایت بنویسید، در وهله نخست دریابید که آن را برای چه کسانی و با چه هدفی می‌نویسید.

درباره مخاطبان تحقیق کنید (پرسونا)

در یک بازاریابی هدفمند باید مشتری‌های خود را بشناسید و بر اساس علایق و ویژگی‌های شخصیتی ایشان عمل کنید. به این ترتیب تمام تلاش‌های شما در جهت جذب مشتری بازدهی بیشتری خواهند داشت و در نتیجه سرمایه و وقت کمتری به هدر خواهد رفت. پرسونا (Persona) اصطلاحی است که استفاده از آن طی دهه‌ی اخیر، بسیار رواج یافته است.

پرسونا مخاطب یک پروفایل است که مخاطبین هدف یک بیزنس، محصول یا سازمان در آن نشان داده می‌شود. این پروفایل‌ می‌تواند شامل اطلاعاتی مثل سن، مهارت‌ و علایق یک نفر باشد.

پرسونا مخاطب یک دید جامع از مخاطبین به شما می‌دهد تا بتوانید با آگاهی بیشتری بازاریابی کنید و بدانید چگونه باید با مخاطبین خود صحبت کنید. پرسونا مخاطب نماینده افرادی است که مشتری شما هستند یا قرار است پیام‌های بازاریابی شما را دریافت کنند. همچنین نشان‌دهنده نیازها و خواسته‌های این دسته از مخاطبان است.

روش‌های جمع‌آوری اطلاعات برای طراحی پرسونای مشتری

اکنون سؤال اینجاست که چطور می‌توان برای طراحی پرسونای مخاطب یا مشتری اطلاعات مورد نظر را به‌دست آورد. به عبارت دیگر از کجا بدانیم مشتریان ما چه ویژگی‌هایی دارند، به چه چیزهایی علاقه‌مندند، درآمدشان چقدر است، هدفشان از خرید چیست و…
برای این منظور ابزار مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • مصاحبه

  • پرسشنامه

  • آزمون A/B

  • دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مشتری

  • استفاده از کوکی‌ها

سبک نگارشی خاصی برای خود تعیین کنید

باید یک سبک نگارشی خاص برحسب اهداف سایت انتخاب کنید سبک‌های نوشتاری مختلف به ترتیب زیر می‌باشند:

  1.  سبک نوشتاری خبری

  2.  سبک نوشتاری وبلاگی

  3.  سبک نوشتاری شرکتی

  4.  سبک نوشتاری فروشگاهی

اگر بخواهم  سبک نوشتاری در محتوا نویسی را با یک مثال بیان کنم می‌توان به یک بازی فوتبال تشبیه کرد. همه افرادی که در زمین بازی می‌کنند فوتبالیست نامیده می‌شوند. اما نقش ها و جایگاه هر کدام با یکدیگر متفاوت است. فردی که در خط حمله مشغول به کار می‌شود. فقط توانایی حمله را خواهد داشت و یا همین طور دروازه‌بان که باید همیشه در دروازه قرار گیرد. محتوا نویسی نیز به همین صورت است هر نویسنده یک سبک نوشتاری را باید انتخاب کند و در آن خبره شود.

در مورد سایت‌های رقیب تحقیق کنید

شناخت سایت‌های رقیب و تحلیل و بررسی وضعیت آنها گام موثری در نوشتن یک محتوای پرمخاطب محسوب می‌شود. در واقع بررسی وضعیت آنها باعث می‌شود دید گسترده‌تری نسبت به مسیری که شروع کرده‌اید داشته باشید.

بازدیدکنندگان شما، از سایت رقبای شما هم دیدن می‌کنند، مطالب آنها را هم میخوانند و در نهایت از یک سایت به عنوان سایت کاربردی و مفید یاد می‌کنند. شما همیشه باید به این فکر باشید که چه مطلب با کیفیتی ارائه کنید که کاربران ثابتی را جذب کنید.

همچنین می‌توانید از داده‌های رقبا برای محک‌زدن عملکرد خود استفاده کنید؛ به‌عبارتی، از میزان ترافیک، لینک‌های بازگشتی و کلمات کلیدی به‌کاررفته در سایت‌های رقبای خود مطلع شوید. بنابراین می‌توانید اهداف واقعی را برای تولید محتوای مفید و قابل اتکا برای سایت‌تان پیدا کنید.

چه مواردی از سایت‌های رقیب را بررسی کنیم؟

  • از نظر ظاهری و طراحی صفحات

  • کیفیت مطالب موجود در سایت

  • نحوه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

  • لینک‌سازی داخلی و خارجی

  • چگالی کلمات کلیدی سایت

  • اصالت یا عمر مفید سایت

  • سئو و رتبه سایت

  • اعتبار دامنه سایت

ابزارها و منابع تحقیق سایت‌های رقیب

جدا از منابع سنتی تحقیق مثل موتورهای جستجو و ابزارهای وب‌مستری‌شان (مانند گوگل وب‌مستر تولز، گوگل آنالیتیکس یا Keyword Planner)، ابزارهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در پیاده‌سازی این فرآیند شما را یاری کنند. بعضی از آنها عبارت‌اند از:

  • برای شناسایی رقبا می‌توانید از ابزارهای Alexa Top Sites، SimilarWeb Websites و Sites Profile استفاده کنید.

  • برای پیدا کردن کلمات کلیدی می‌توانید از ابزارهای KWFinder، Keywordtool.io یا Ubersuggest استفاده کنید.

  • برای پیدا کردن رتبه‌بندی‌ها از Authority Labs، Positionly و Advanced Web Ranking کمک بگیرید.

  • برای تشخیص میزان محبوبیت از Moz SEO Toolbar،Ahrefs، OpenSiteExplorer، CognitiveSEO BAcklink Explorer و MajesticSEO بهره بگیرید.

  • برای تشخیص بهینه بودن صفحات، Moz On-Page Grader، SEOchat's Page Comparison Tool و Web page SEO analysis tool بسیار سودمند هستند.

نحوه تناسب محتوا در سایت را برنامه‌ریزی کنید

نظم در هر کاری نشان دهنده جدیت و علاقمندی شما به حرفه‌تان می‌باشد و به نحوی موجب ایجاد اعتماد در مخاطبین و مشتریانتان می‌شود. باید با یک نظرم و ترتیب خاصی محتوای خود را منتشر کنید که مخاطبین همیشه مطالب جدیدی برای مطالعه در سایت شما داشته باشند. انتشار روزانه تعداد بالای مطلب ممکن است به سئو سایت آسیب بزند زیرا موتورهای جستجوی گوگل بودجه خاصی را برای هر سایت در نظر می‌گیرند و بیشتر از آن تعداد مطالب سایت را بررسی نمی‌کنند. چنانچه با نظم و ترتیب پیش بروید هم مخاطبین را حفظ می‌کنید و هم به سئوی سایت کمک می‌کنید.

از طرفی چنانچه سایت شما فروشگاهی یا تبلیغاتی می‌باشد می‌توانید با کنترل تقویم و تنظیم برنامه منظم در زمان های خاص مطالب مرتبط با برنامه روز را ارائه کنید. برای ایجاد نظم و تناسب در برنامه محتوا نویسی می‌توانید از تقویم محتوایی کمک بگیرید.

به غیر از زمانبندی انتشار مطالب موضوع دیگری که در رابطه با تناسب محتوا در سایت حائز اهمیت است، پیدا کردن موضوعات منظم و مرتبط می‌باشد سعی کنید لیستی از موضوعاتی که می‌خواهید تحت پوشش قرار دهید تهیه کنید و مطمئن شوید که همه موضوعات مرتبط با هدف سایتتان می‌باشد. رعایت حجم و کیفیت مطالب نیز موضوع مهمی می‌باشد.

بهترین کلمات کلیدی را در حوزه تخصصی خود پیدا کنید

کلمات کلیدی

کلمه کلیدی عبارت اصلی است که می‌خواهید موتورهای جستجو به‌واسطه آن با صفحه شما لینک شوند. قبل از شروع به نوشتن محتوا، بهترین کلمه کلیدی مورد نظر را مشخص کنید.

بعد از اینکه سایت‌های رقیب را شناسایی و بررسی کردید می‌دانید که قرار است سایت شما با کدام صفحات رقابت کند. می‌توانید با مراجعه به این سایت‌ها کلمات کلیدی مناسب را استخراج کنید. و روش دیگری که برای استخراج کلمات کلیدی مرتبط می‌توانید استفاده کنید، این است که به سادگی کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل وارد کنید و ببینید کدام سایت‌ها و صفحات در حال حاضر در نتایج نمایش داده می‌شوند. یک‌به‌یک آن‌ها را مرور کنید و به موارد زیر توجه کنید:

  • حجم محتوای صفحه

  • موضوعات مطرح‌شده در صفحات

  • نحوه قالب‌بندی اطلاعات

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کلمات کلیدی می‌توانید مقاله تکنیک انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی keywords را مطالعه فرمایید.

طرح کلی بنویسید و منابع را شناسایی کنید

امروزه محتوا نویسی بسیار رقابتی‌تر از قبل شده و در نتیجه با افزایش این رقابت، ایجاد محتوای برجسته سخت‌تر شده است. البته خوشبختانه بسیاری از محتواهای آنلاین و موجود در بستر اینترنت، سطح پایین هستند. بنابراین، وظیفه شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا این است که منابع ارزشمندی را پیدا کنید و شروع به نوشتن محتوای مفید کنید.

تحقیقات خوب فراتر از جستجوهای گوگل و تجزیه و تحلیل محتوای رقابتی است. یک تحقیق خوب از داخل سازمان شروع می‌شود. هنگام تحقیق درباره موضوعاتی که برای تولید محتوا نیاز است، ابتدا باید با افراد سایر بخش‌های شرکت خود ملاقات کنید. مگر آن‌که به دنبال محتوا نویسی در منزل باشید. برای مثال، سعی کنید به‌دنبال مسائل پر اهمیت برای تیم فروش و بازاریابی باشید یا این که دریابید مدیران شرکت چه اهدافی را دنبال می‌کنند و در نهایت سعی کنید درباره آن چه برای مخاطبان، مشتریان یا خوانندگان شما مهم است، اطلاعات بیشتری کسب کنید.


کامنت ها