چرا مطالبی که نوشتم در گوگل ایندکس نشده؟

آزار دهنده ترین اتفاقی که ممکن است برای هر نویسنده محتوا پیش بیاید ایندکس نشدن و عدم نمایش محتوایش در گوگل است. وقتی چندین روز برای نوشتن یک محتوا تلاش می‌کنید و به فرض خود بهترین محتوا را ارائه می‌کنید انتظار دارید که آنرا در صفحات نخست گوگل مشاهده کنید، اما متاسفانه اغلب اوقات با وجود تلاش بسیار محتوا در گوگل بالا نمی‌آید و نویسنده حالت يأس و نا امیدی را تجربه می‌کند به طوری که ممکن است حتی چند روزی نوشتن را کنار بگذارد. اگر با دلایل عدم ایندکس و نمایش محتوا در گوگل آشنا نباشید، همان اشتباهات را مجدد تکرار خواهید کرد و در طولانی مدت شاهد هیچ‌گونه پیشرفتی نخواهید بود بهتر است با دلایل عدم ایندکس محتوا گوگل آشنا شوید. در ادامه به صورت کامل توضیح داده‌ایم:

چرا مطلب در گوگل ایندکس نمیشود

قبل از هرچیز این مورد را بدانید که علت ایندکس نشدن مطالب سایت بسیار زیاد است و اغلب مربوط به بخش کد نویسی و بخش فنی می‌باشد اما ما در این بخش فقط علت‌های ایندکس نشدن صفحه مربوط به بخش محتوا نویسی را بررسی خواهیم کرد.

ایندکس شدن در گوگل یعنی چه؟

قبل از هر چیز بهتر است با تعریف ایندکس شدن محتوا در گوگل آشنا شوید و بدانید که ایندکس در گوگل به چه معناست، وقتی مطلبی در گوگل ایندکس می‌شود، یعنی این مطلب به ثبت رسیده و با جست‌وجو، یافت می‌شود. پس شما باید هر کاری را انجام دهید تا فرایند ایندکس در گوگل انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ایندکس مطلب در گوگل کلیک کنید.

اغلب اوقات برای نویسندگان مشکلی پیش می‌آید که مطالبشان در گوگل نمایش داده نمی‌شود در اینجا دو مسئله وجود دارد:

  1. صفحات سایت کند و با تأخیر زیاد در گوگل ایندکس می‌شوند: که برای حل این مشکل می‌توانید مقاله راهکارهای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو کدامند؟ را مطالعه کنید.

  2. صفحات سایت در گوگل ایندکس نمی‌شوند: اغلب مشکلات عدم ایندکس مربوط به بخش فنی می‌باشد که اشاره جزئی به این مشکلات خواهیم کرد. اما در رابطه با عدم ایندکس به دلیل نقص محتوا بیشتر توضیح خواهیم داد.

راهکار پیشنهادی برای ایندکس بهتر

  1. سایت مپ را در سرچ کنسول تعریف کنید.

  2. سایت مپ را با لینک sitemap در فوتر قرار دهید.

  3. به صورت منظم و در ساعت مشخص محتوا منتشر کنید.

  4. در شبکه های اجتماعی قوی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و… مطلب منتشر کنید و لینک سازی انجام دهید.

  5. سرعت را بهبود دهید و مشکلات تکنیکالی را رفع کنید.

  6. مقالات و صفحات مهم را در فوتر قرار دهید.

عدم ایندکس سایت به دلیل کیفیت پایین محتوا

و اما گذشته از مشکلاتی که بررسی شد و مربوط به بخش فنی بود ممکن است عدم ایندکس صفحات سایت به دلیل پایین بودن کیفیت مطالب آن باشد که مربوط به بخش تولید محتوا است و همه جوانبش شامل بحث این مقاله ما می‌باشد که در ادامه به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

گوگل به دنبال بهترین پاسخ برای نیاز کاربران است. در نتیجه چرا باید صفحه‌ای که محتوای تکراری از صفحات دیگر است و قبلا ایندکس شده‌اند را نمایش بدهد؟ اگر چند صفحه تکراری داشته باشید گوگل به دلخواه یک صفحه را انتخاب و به آن رتبه می‌دهد در صورتی که شاید صفحه هدف شما نباشد. بارها و بارها در رابطه با اهمیت محتوای خوب صحبت شده است و به این نتیجه رسیده‌ایم که گوگل فقط به نفع کاربران عمل می‌کند و بهترین پاسخ را به کاربران ارائه می‌کند به عنوان تولید کننده محتوا باید همیشه سعی در ارائه بهترین‌ها داشته باشید.

محتوای بی کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های محتوای بی کیفیت

  • نویسنده، محتوا را به عنوان فرصتی برای تبلیغ محصول در نظر گرفته و بیش از اندازه از تبلیغات در داخل محتوا استفاده کرده است.

  • برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها به درستی انتخاب نشده‌اند و به جای جذب ترافیک بیشتر به سایت آسیب میزنند.

  • محتوای تولید شده دارای ایرادات دستور زبان، گرامری و نگارشی می‌باشد و بازخوانی نشده است.

  • از کلمات کلیدی در داخل محتوا بیش از اندازه استفاده شده که اصطلاحا گفته می‌شود keyword stuffing که یک تکنیک قدیمی برای جذب موتور جستجو بود که امروزه فقط نماد محتوای بی‌کیفیت می‌باشد.

  • برخی وب‌سایت‌ها که برنامه‌ای برای تولید محتوا ندارند، معمولا محتواهای کوتاه 300 الی 500 کلمه‌ای می‌نویسند که نمی‌تواند پاسخگوی دلیل جستجوی کاربران باشد. البته همیشه طولانی بودن محتوا به معنی محتوای خوب نیست و باید کیفیت کاملا رعایت شود.

  • محتوا توسط یک فرد متخصص تولید نشده است و به راحتی می‌توان متوجه دانش پایین نویسنده در ارائه مطلب شد. که این نوع محتوا اعتماد کاربران را از بین می‌برد.

مطالب کیفیت پایین را چطور در گوگل پیدا کنیم؟

موضوع بسیار مهم که باید بدانیم این است که به عنوان مدیر یک سایت چطور متوجه شویم که افت سئوی سایتمان مربوط به ضعیف بودن محتوا می‌باشد؟ محتوای ضعیف را چطور می‌توان تشخیص داد؟

چنانچه از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) استفاده می‌کنید از طریق آن می‌توانید متوجه شوید که از روش اقدامات دستی جریمه شده اید یا خیر. برای بررسی این مورد با ورود به "Google Search Console" در منوی سمت چپ، روی گزینه "Security and Manual Actions" کلیک نموده و سپس "Manual Actions" را انتخاب کنید. اگر پیغام "No issues detected" را مشاهده نمودید، سایت شما هنوز توسط گوگل جریمه نشده است.

محتوای ضعیف

همچنین می‌توانید از طریق Google Analytics بخش organic traffic را بررسی نمایید. نیاز است به هر افت قابل توجهی در ترافیک توجه کنید. چنانچه موردی پیدا کردید، صفحاتی که موجب این کاهش ترافیک شده‌اند را شناسایی نمایید حتی اگر سالها قبل اتفاق افتاده باشد. جهت مشاهده organic traffic می‌بایست وارد اکانت Google Analytics خود شده و در نوار سمت چپ صفحه روی "Audience" سپس "Overview" کلیک کنید.

برای مشاهده ترافیک ارگانیک، روی کادر خاکستری که عبارت "All Users" روی آن درج شده است، کلیک کنید تا لیستی نمایش داده شود. برای یافتن "Organic Traffic"، در لیست جستجو نموده، آن را انتخاب کنید و دکمه "Apply" را فشار دهید.

محتوای ضعیف

Siteliner ابزار ساده ای می باشد که با وارد کردن نام دامنه و انتخاب گزینه "Go" در وب سایت شما خزش نموده و به دنبال مطالب تکراری و سایر مواردی می‌گردد که منجر به ایجاد محتوای ضعیف می‌شوند. همچنین می‌توانید از این ابزار برای مشاهده تعداد کلمات در صفحات خود استفاده کنید. صفحاتی که کلمات کمی در آنها به کار رفته است معمولا به عنوان تولید محتوای ضعیف در نظر گرفته می‌شوند.

محتوای ضعیف

بروزرسانی محتوا

بعد از اینکه مطالب کیفیت پایین سایت را شناسایی کردید دو حالت پیش رو دارید یکی حذف مطلب و دیگری به روز رسانی آن می‌باشد. به روزرسانی محتوا یکی از زیر شاخه‌های مهم در بهینه سازی محتوای سایت است. از وقتی که گوگل از الگوریتم freshness رونمایی کرده، به طور مستقیم وبمستران را به آپدیت کردن محتوای صفحات تشویق می‌کند. آپدیت محتوا هم برای جلب نظر کاربر و هم برای موتورهای جستجو مهم است.

معمولا پس از گذشت چند ماه از انتشار محتوا، شما می‌توانید محتوا را آپدیت و به روز رسانی کنید؛ اما این زمان برای همه محتواها یکسان نیست. اگر محتوای شما، محتوای خبری است، طبیعتا سریع‌تر نیاز به آپدیت خواهد داشت؛ از این رو وب‌سایت‌های خبری معمولا هر سه الی چهار روز، اقدام به آپدیت محتوا می‌کنند.

چه مواردی را داخل محتوا می‌توان به روزرسانی کرد؟

به روز رسانی محتوا

آپدیت توضیحات متنی

در بسیاری از موارد شما می‌توانید تنها با اضافه کردن یک الی دو پاراگراف توضیحات متنی جدید، محتوای خود را به راحتی آپدیت کنید. توجه داشته باشید که در این توضیحات از کلمات کلیدی جدید نیز استفاده کنید و کلمات کلیدی فرعی را نیز در این متن بگنجانید.

اضافه کردن تصویر جدید و آپدیت تصاویر

اضافه کردن تصویر جدید به محتوای قبلی نیز می‌تواند به آپدیت محتوای شما کمک کند. هنگامی که در حال تغییر محتوای متنی و آپدیت آن هستید، می‌توانید از تصاویر جدید نیز برای آپدیت محتوا استفاده کنید.

اضافه کردن محتوای چند رسانه‌ای

امروزه ویدیو، پادکست، گیف، اینفوگرافیک و ... جذابیت بسیار زیادی برای کاربران دارد و معمولا محتوایی که شامل یکی از این موضوعات باشد، بازدید زیادی کسب می‌کند. شما می‌توانید برای محتوای متنی قدیمی قرار گرفته روی سایت، محتوای چند رسانه‌ای مثل ویدیو یا پادکست تهیه کنید و آن را در کنار محتوای متنی خود قرار دهید. با این کار، می‌توانید علاوه بر آپدیت محتوا و جلب نظر ربات‌های موتور جستجو، نظر مخاطبان زیادی را نیز به سمت محتوای خود جلب کنید.

 به روز رسانی تاریخ انتشار محتوا

اگر قصد به روز رسانی یکی از محتواهای قدیمی سایت را دارید، بهتر است تاریخ انتشار آن روی سایت را نیز تغییر دهید و به روز کنید. این مورد اهمیت زیادی در آپدیت محتوا دارد؛ مخصوصا هنگامی که قصد به روز رسانی محتوای بلاگ را دارید. با این کار محتوای شما هنگام نمایش در سایت نیز در صفحات اول قرار می‌گیرد و احتمال کلیک کاربران و دیده شدن آن بیشتر می‌شود.

چه اقداماتی پس از اصلاح محتوای ضعیف باید انجام شود؟

بسته به شرایط، بعد از تصحیح محتوای ضعیف دو رویه وجود دارد، مورد اول این است که صفحه را جهت بررسی مجدد برای گوگل ارسال کنید و دوم، هیچ کاری انجام ندهید. 

چنانچه توسط روش دستی جریمه و محتوای ضعیف خود را به درستی تصحیح کرده‌اید، نیاز است صفحه را برای بررسی مجدد به گوگل ارسال نمایید. در این مرحله گوگل از شما درخواست می‌کند که نحوه رفع مشکل را توضیح دهید. دقت زیادی برای پاسخگویی به خرج دهید زیرا افراد واقعی آنها را مطالعه می‌کنند. بنابراین لازم است دقیقا شرح دهید که چه چیزی را تغییر داده‌اید و از کدام استراتژی برای انجام آن استفاده کرده‌اید. شما فقط یک فرصت برای انجام این کار دارید بنابراین از موقعیت درخواست تجدید نظر، نهایت استفاده را ببرید. 

در مقابل، اگر توسط روش دستی جریمه نشده‌اید اما صفحاتی را در وب سایتتان پیدا کرده‌اید که ممکن است به عنوان تولید محتوای ضعیف در نظر گرفته شوند، پس از انجام اصلاحات نیاز به انجام کاری نیست. گوگل به خزش (Crawl) در وب سایت شما ادامه می‌دهد و صفحه‌ای که به تازگی بروز رسانی کرده‌اید را پیدا می‌کند.


کامنت ها