اشتباهات رایج محتوا نویسان تازه کار

اشتباهات محتوانویسی

محتوا قلب تپنده‌ی سایت است و سرنوشت سایت کاملا وابسته به محتوای آن می‌باشد. همه محتوا‌نویسان می‌دانند که آینده و پیشرفت سایت وابسته به عملکرد آنها در تولید محتوا می‌باشد، و سعی دارند همیشه خوش بدرخشند البته باید این نکته را هم در نظر داشت که اشتباه کردن بخشی از مسیر موفقیت بوده و کلی تجربه به انسان می‌آموزد اما تا زمانی که تجربه افراد دیگر در اختیار است و به راحتی میتوان از تجربیات دیگران بهره گرفت چرا باید زمان بیهوده صرف آزمون و خطا شود؟

شما به عنوان یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای، باید مطالبی بنویسید که هم مورد رضایت گوگل باشد و هم مخاطبین. یعنی مطلب شما هم باید در گوگل رتبه خوبی داشته باشد و هم مورد استقبال خوانندگان سایت قرار بگیرد. پس هم باید مرتبا آپدیت های جدید گوگل را کنترل کنید و محتوا‌نویسی را طبق جدیدترین الگوریتم های گوگل پیش ببرید و هم رضایت مخاطبین خود را در نظر بگیرید.

البته خوشبختانه امروزه الگوریتم‌های گوگل طوری طراحی شده‌اند که فقط کاربران و رضایت آنها را مد نظر قرار می‌دهند پس همسو بودن با الگوریتم‌های گوگل رضایت کاربران را نیز در پی خواهد داشت.

در بخش قبل تکنیک‌های محتوا نویسی بررسی شد، و اکنون در این بخش فقط اشتباهات رایجی که ممکن است در ابتدای کار مرتکب شوید را بررسی خواهیم کرد.

پاسخ به نیاز مخاطب اولین اولویت است

همانطور‌که اشاره شد الگوریتم‌های گوگل مطالبی را در اولویت نمایش قرار می‌دهند که به نفع کاربران تولید شده باشد. سردرگم کردن کاربر موجب آسیب زدن به رتبه و سئوی سایت می‌شود. باید مباحث اصلی را در ابتدای مقاله قرار دهید، چنانچه کاربر وارد صفحه مطلب شود و بخش‌های بی‌اهمیت و مقدمه طولانی در ابتدا مشاهده کند ممکن است از مطالعه ادامه مقاله منصرف شود و سایت را ترک کند و همانطور که میدانید خروج زودهنگام کاربران از سایت سیگنال منفی به گوگل ارسال میکند.

فراموش نکنید که وقتی یک نفر پرسش خود را در گوگل وارد کرده و سایت شما را انتخاب می‌کند؛ انتظار دارد که بهترین و کامل‌ترین پاسخ را برای پرسش خود پیدا کند.

بیش از اندازه تبلیغ نکنید

تبلیغ بیش از اندازه در لابه‌لای متن نه تنها مخاطب را تشویق به خرید نمی‌کند بلکه او را دلسرد نیز می‌کند و از سایت فراری میدهد. بهتر است وقتی در حال تهیه مطلب برای تبلیغ هستید از تکنیک 80 به 20 استفاده کنید البته این تکنیک قانون نیست و اثبات نشده است اما به نظر عاقلانه می‌رسد. یعنی اینکه در سایت خود به میزان 80% محتوای رایگان تولید کنید و 20% صرق تبلیغ کنید.

متن را ساده و روان بنویسید

از کلمات ثقیل یا غیر قابل فهم استفاده نکنید. اگر مخاطب نتواند با محتوا ارتباط بگیرید سایت را ترک خواهد کرد. باید همیشه سعی کنید متن را جذاب نگه‌دارید. استفاده از کلمات قلمبه سلمبه با کلاس نیست و شما را باسواد نشان نمی‌دهد. هرگز فراموش نکنید که محتوا فرصتی برای نمایش مهارت در جذب مخاطب است و قرار نیست در طول محتوا دانش خود را به نمایش بگذارید. وظیفه شما این است که محتوا را با به کار بردن کلمات قابل فهم جویده و به خورد مخاطب بدهید و او را تبدیل به یک کاربر همیشگی بکنید.

از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده نکنید

بررسی کلمات کلیدی، از مراحل اساسی برای خلق محتوا است. شما به عنوان یک محتوا نویس، باید بدانید که مخاطب با چه کلماتی به دنبال مطلب شما می‌گردد. این امر برای بالا آمدن مطلب و بهبود سئو، بسیار لازم است. در این خصوص می‌توانید از پیشنهادات خودِ گوگل استفاده کنید. با سرچ کلمه مورد نظرتان، گوگل پیشنهاداتی به شما ارائه می‌دهد که بهتر است از آن‌ها در متن خود استفاده کنید. همچنین آنالیز مطالب رقبا نیز به شما کمک خیلی زیادی در جهت پیدا کردن کلمات کلیدی، خواهد کرد. در ضمن از ابزارهای Google Keyword planner، Keyword Tool، Google Trends نیز برای به دست آوردن کلمات کلیدی مناسب است. که در بخش کلمات کلیدی کامل بررسی شده است.

بعد از اینکه کلمات کلیدی را انتخاب کردید باید سعی کنید آنها را به صورت معقول داخل متن توزیع کنید. Keyword Stuffing کلمه‌ای است که شاید بارها به گوشتان خورده است. انتخاب بیش از اندازه از کلمات کلیدی در داخل محتوا باعث می‌شود که مطلب اسپم شناخته شود و کاربران خود را از دست بدهید.

از داده‌ها و منابع معتبر استفاده کنید

همیشه به هنگام نوشتن محتوا از منابع معتبر استفاده کنید تا محتوایی معتبر نیز بنویسید. در منبع دهی نیز خاص باشید و حتما (در صورتی که از منبع دیگری استفاده کرده‌اید) نام آن را بنویسید. مردم بیشتر تمایل دارند که محتواهای قابل اعتماد و مفید را به اشتراک بگذارند. پس اگر از نقل قول یا اطلاعات سایر سایت‌ها در وبلاگ خود استفاده کرده‌اید، با لینک زدن به منبع مربوطه آن را نشان دهید.

کپی نکنید

سرقت ادبی بدترین اشتباه در تولید محتوا است. حتی اگر تازه‌کار هستید یا تازه محتوا گذاری را شروع کرده‌اید باز هم کپی و بازنویسی نکنید. کپی‌برداری می‌تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد که شاید در کوتاه مدت متوجه نشوید اما به مرور زمان شاهد افت تدریجی وبسایت خواهید بود. متأسفانه آمار کپی محتوا یا بازنویسی بسیار بالا است اما موتورهای جستجو برای مدیریت این مسئله الگوریتم‌های خاص خود را دارند تا با اشخاص خاطی برخورد کنند.
کپی‌برداری محتوای شما را متناقض می‌کند و به مخاطب القا می‌کند که محتوای شما صادقانه و اصلی نیست به‌علاوه این عمل یک نوع بی‌احترامی به مالک واقعی است. در صورت تشخیص، وبسایت شما توسط موتور جستجو مجازات خواهد شد.

خودتان را دست بالا نگیرید

خب چرا خودخواهانه فکر می‌کنید، محتوای شما انقدر خاص و منحصر به فرد است که لازم باشد مخاطب مقاله شما را تا انتها بخواند؟ یا گوگل مقاله شما را در اولویت نمایش قرار دهد؟ گوگل در جدیدترین آپدیتی که ارائه کرده است از نویسندگان محتوا می‌خواهد که یک دلیل برای اینکه مطلب آنها در اولویت نمایش باشد داشته باشند؟ به راستی که وقتی شروع به نوشتن یک محتوا می‌کنید چرا توقع دارید که حتما ایندکس شود؟

شاید به عنوان یک محتوا نویس تازه کار گمان کنید که در حق شما اجحاف می‌شود که مطالبتان در گوگل نمایان نمی‌شود اما چنین نیست اگر کورکورانه به سبک نگارشی خودتان اطمینان کنید و روند خودتان را بدون تغییر دنبال کنید ممکن است در طولانی مدت شاهد هیچ‌گونه پیشرفتی نباشید.

گوگل نیازمند مشاهده یک نوآوری و تنوع در محتوای شما است می‌خواهد ببیند که شما نسبت به سایت‌های رقیب اطلاعات مفیدتری برای ارائه دارید و یک تنوع بزرگ ایجاد کرده‌اید. تا زمانی که در محتوا ایده جدیدی ارائه نکنید و به نوشتن مکررات با سبک خودتان ادامه دهید ممکن است پیشرفتی مشاهده نکنید.

به زیبایی ظاهری نوشته توجه کنید

برای داشتن یک محتوای مفید فقط به کسب داده‌های مفید و ارائه آنها به نحو عالی اکتفا نکنید. یک محتوا هرچقدر هم مفید و کاربردی باشد باز هم لازم است که آنرا در قالب زیبایی ارائه کنید که به دل مخاطب بنشیند. موارد زیر را در متن رعایت کنید که هم زیبایی ظاهری داشته باشد و هم مفید و کاربر‌پسند باشد.

  • با کمک هدینگ ها متن را زیبا تر جلوه دهید

  • از پاراگراف های طولانی استفاده نکنید

  • به اشتباهات املایی و گرامری توجه کنید

  • از افعال مجهول استفاده نکنید

  • از ترجمه گوگل استفاده نکنید


کامنت ها