نکات اخلاقی در محتوا نویسی

اخلاق کاری

با توجه به اینکه بار‌ها و بار‌ها در مورد تکنیک‌های فنی محتوا نویسی صحبت شده است در این آموزش تصمیم داریم در مورد نکات اخلاقی محتوا نویسی صحبت کنیم. این موضوع شاید در قبال موارد فنی کم اهمیت به نظر برسد اما در نتیجه و تاثیر محتوا برای جذب مخاطب تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

محتوا نویسی یک فعالیت با اهمیت در دنیای دیجیتال است و باید با رعایت اصول و مقررات اخلاقی صورت گیرد. رعایت این اصول به کسب و کارها و محتوا نویسان کمک می‌کنند تا از سوءاستفاده و نادرستی در تولید محتوا جلوگیری کنند و اعتماد مخاطبان را جلب کنند.

رعایت صداقت در محتوا‌نویسی

صداقت در همه امور در اولویت است و در حوزه محتوا نویسی نیز جایگاه خود را دارد. برخی نویسندگان چنین گمان می‌کنند که در فضای مجازی چون تمامی مخاطبین مجازی هستند نیازی به رعایت اصول اخلاقی ندارند و می‌توانند برخی موارد را زیر پا بگذارند اما چنین نیست و مخاطب شما حس صداقت و درستی را از لابه‌لای کلمات شما درک خواهد کرد.

چند تکنیک برای رعایت صداقت در محتوا‌نویسی

  • اگر تصمیم به تبلیغ یک محصول دارید تا از کیفیت محصول اطمینان ندارید و آنرا تست نکرده‌اید تبلیغ نکنید با تبلیغ محصولات بی‌کیفیت اعتبار و صداقت سایت خود را زیر سوال خواهید برد.

  • به آمارها ارقام و تاریخ‌ها دقت داشته باشید و برای جلب توجه سعی نکنید از اعداد بزرگتر استفاده کنید. این کار به نفع شما نخواهد بود.

  • اگر از منابع دیگر در محتوا نویسی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که منابع معتبر و قابل اعتماد هستند. منابع اشتباهی ممکن است اطلاعات نادرست را منتشر کنند و مخاطبین اعتماد خود را نسبت به سایت شما از دست بدهند.

صداقت اعتماد می‌آورد و اعتماد، مخاطبین بیشتری را روانه سایت شما خواهد کرد. برای جذب کلیک بیشتر یا منفعت مالی هیچگاه صداقت را در محتوای خود نادیده نگیرید.

رعایت عدالت در محتوا‌نویسی

اطلاعات باید به عنوان اطلاعات مورد نیاز مخاطبان ارائه شوند. زمان برای همه موضوع ارزشمندی می‌باشد و مخاطبی که زمان خود را صرف مطالعه مقاله می‌کند انتظار دارد اطلاعات مفیدی از مطالعه مقاله کسب کند، بنابراین اگر حتی تصمیم به تبلیغ در داخل محتوا دارید عدالت را رعایت کنید و به حقوق مخاطب احترام بگذارید و اطلاعات مناسب و مفید را در لابه‌لای تبلیغات به مخاطب ارائه کنید به نحوی که بعد از اتمام مطالعه حس رضایت داشته باشد اگر کل محتوا را صرف تبلیغ کنید و محتوای شما با تیتر مطابقت نداشته باشد اعتماد مخاطبین را از دست خواهید داد.

احترام به تفاوت‌ها در محتوا‌نویسی

احترام به تفاوت‌ها و عدم ترویج تبعیض در محتوا بسیار مهم است. احترام به حقوق دیگران یک وظیفه شرعی و اجتماعی می‌باشد باید در محتوا از هرگونه نگاه جنسیتی یا نژاد‌پرستانه خودداری کنید. باید به تمامی فرهنگ‌ها، نژادها و ادیان احترام بگذارید و موضع گیری نکنید.

عدم کپی‌برداری بدون اجازه در محتوا‌نویسی

از کپی کردن و استفاده از محتوای دیگران بدون اجازه صاحبان اصلی آن پرهیز کنید. همچنین، به تعهدات حق تکثیر و حق نشر پایبند باشید. شما به عنوان یک نویسنده محتوا وظیفه ایجاد تحول در زمینه خود را دارید و باید ایده‌های جدید برای انتشار محتوا داشته باشید. گوگل صفحات کپی را که ایده جدیدی ارائه نمی‌کنند را در اولویت نمایش قرار نمی‌دهد و حتی در مواردی که بسیار مشابه باشند جریمه می‌کند.

اخلاق کاری

انتقاد سازنده در محتوا‌نویسی

اگر نقدهایی به موضوعی دارید، آن را با اندازه‌گیری و با استدلال منطقی ارائه دهید. انتقاد سازنده هیچگاه بد نیست به شرطی که باعث سوتفاهم و توهین به قشر خاصی نشود. از انتقاد سازنده برای اصلاح و بهبود همه مواردی که گمان می‌کنید نیاز به بهبود دارند استفاده کنید. نویسنده محتوا با تسلط بر انتقاد سازنده می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

انطباق با استانداردهای اخلاقی صنف در محتوا‌نویسی

اگر عضو یک صنف یا انجمن حرفه‌ای خاص هستید، باید از استانداردهای اخلاقی آن صنف یا انجمن پیروی کنید.

پایبندی به اصول حریم شخصی کاربران در محتوا‌نویسی

اگر از اطلاعات حریم شخصی کاربران در محتوای خود استفاده می‌کنید، باید رضایت داشته باشند و حریم خصوصی و احترام آنها حفظ شود. افشای اطلاعات شخصی مخاطبین در محتوا بدون اجازه و رضایت پیگرد قانونی دارد.


کامنت ها