چطور با شغل تولید محتوا کسب درآمد کنم؟

درامد از شغل محتوانویسی

در دنیای گسترده اینترنت هر چیزی که مشاهده می‌کنید اعم از متن، تصویر، ویدئو و پادکست به عنوان محتوا شناخته می‌شوند. این روزها محتوا حسابی جایش را در میان کاربران باز کرده است و در اکثر سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده می‌شود و رقابت بر سر تولید محتوای بهینه و پرطرفدار بالا گرفته است.

تولید محتوا یک استراتژی ارزشمند در بازاریابی دیجیتال است که امروزه بسیاری از کسب و کارها از آن برای جذب مشتری استفاده می کنند.

تولید محتوا یک استراتژی طولانی مدت در بازاریابی است و اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • در مشتریان بالقوه ایجاد اعتماد می‌کند.

  • در دنیای کسب و کار برای شما کسب اعتبار و برند سازی می‌کند.

  • به اشاعه دانش و ارزش در بین مشتریان بالقوه شما کمک می‌کند.

اگر تصمیم دارید وارد حوزه محتوا نویسی شوید و از آن به عنوان یک شغل کسب درآمد کنید باید بدانید که موفقیت در این حوزه نیازمند تخصص و مهارت می‌باشد که در این دوره آموزشی سعی شد هر آنچه برای شروع لازم است آموزش داده شود. اگر کلیه مهارت های لازم برای شروع محتوا نویسی را کسب کرده‌اید اکنون وقت شروع است که در ادامه در مورد نحوه شروع و میزان درآمد بیشتر توضیح خواهیم داد.

چطور شغل محتوا‌نویسی را شروع کنیم؟

ما در این مطلب در نظر می‌گیریم که شما با کلیه فرآیند محتوا‍‌نویسی آشنا هستید و می‌توانید کلمات را در قالب یک محتوای تاثیرگذار برای کاربران ارائه کنید. اگر پلتفرمی برای نوشتن محتوا ندارید در این صورت نمی‌توانید مهارت خود را به نمایش بگذارید و یقینا بدون داشتن نمونه‌کار هیچ کارفرمایی به شما اعتماد نمی‌کند که محتوا‌نویسی سایتش را به شما بسپارد بهتر است از پلتفرم‌های رایگان استفاده کنید و شروع به محتوا‌نویسی در بستر وبسایت‌های رایگان بکنید و به خودتان زمان بدهید که مطالبتان ایندکس شوند و در گوگل نمایش داده شوند. معلوم است که از محتوا‌نویسی در سایت‌های رایگان هیچ درآمدی کسب نخواهید کرد و اینها فقط فرصتی برای اثبات مهارت می‌باشد اما به مرور زمان که مطالبات در گوگل ایندکس شد و تعداد بازدید مطالب افزایش یافت کارفرمایانی پیدا خواهند شد که به شما اعتماد کنند و محتوا‌نویسی سایتشان را به شما بسپارند.

سایت‌های رایگان بسیار زیادی وجود دارند که پنل محتوا‌نویسی رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید و شروع به فعالیت نمایید.

رسانیکا نیز یکی از این وب سایتهای رایگان می‌باشد که پنل کاملا رایگان جهت انتشار محتوا و برگزاری رایگان دوره‌های آموزشی در اختیارتان قرار می‌دهد. می‌توانید با کلیک روی لینک شروع به محتوا‌نویسی در این پلتفرم رایگان بکنید. البته جای نگرانی نیست اگر واقعا علاقه‌مند به این شغل باشید می‌توانید در یک کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرامی که خودتان رایگان راه اندازی کرده‌اید نوشتن را شروع کنید. اگر نمی‌خواهید به پلتفرم‌های موجود در بستر گوگل اعتماد کنید خودتان دست به کار شوید و یک فضای محتوا‌نویسی کم هزینه برای خودتان ایجاد کنید.

نمونه سایت‌های خارجی برای شروع محتوا نویسی:

نوشته‌های خود را برای دوستانتان ارسال کنید و از آنها بخواهید که محتوا را نقد و بررسی کنند و ایرادات محتوا را گوشزد کنند. بهترین راه پیشرفت و ارتقای کیفیت محتوا این است که دیگران ایرادات آن‌را گوشزد کنند. البته توصیه‌ای که به شما نویسندگان عزیز داریم این است که چند روز از متنی که نوشته‌اید فاصله بگیرید و بعد از چند روز مجدد آن‌ را مطالعه کنید در این صورت با دید گسترده‌تری می‌توانید ایرادات آن‌ را تحلیل کنید.

میزان درآمد محتوا نویسی در ایران چقدر است؟

اگر بخواهیم صادقانه در رابطه با این مورد صحبت کنیم، کاملا بستگی به مهارت خودتان دارد. باید علاوه بر این که نویسنده خوبی باشید تبلیغ کننده و بیزینس‌من خوبی نیز باشید و بتوانید با کارفرما مذاکره کنید و متقاعد کنید که با شما همکاری کند. اگر از همان ابتدا منتظر شوید که کارفرما شما را پیدا کند و سفارش محتوا دهد ممکن است مسیر طولانی تا کسب درآمد داشته باشید. هیچ گاه نباید راکد باشید، همیشه باید خودتان را دست بالا بگیرید و تبلیغ کنید تا بالاخره بتوانید اسم و رسمی به هم بزنید و معروف شوید بعد از این که شناخته شدید میزان درآمد به حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بهتر است در اولین سالی که محتوا‌نویسی را شروع کرده‌اید منتظر درآمد قابل توجه نباشید، و اینکه درآمدتان کم است را شکست تلقی نکنید. هنوز حرف‌های ناگفته بسیاری وجود دارد که شما با زدن آنها بتوانید خود را یک محتوا‌نویس برگزیده به جامعه محتوا نویسی معرفی کنید. اگر با یک ایده خلاقانه شروع به فعالیت کنید و از تکرار نویسی پرهیز کنید حتما جایگاه مرتفعی در این حوزه خواهید داشت.

این نکته را بارها در مطالب قبلی تاکید کرده‌ام و یک بار دیگر برای شمایی که دنبال کسب درآمد از محتوا نویسی هستی یادآوری می‌کنم! از جلب توجه موتورهای جستجو به شدت پیشگیری کنید، امروزه با توجه به اینکه رقابت بر سر رتبه های برتر در گوگل افزایش داشته است گوگل اولویت نمایش را به سایت‌هایی اختصاص می‌دهد که مطالب آنها جدید خلاقانه و دارای یک ایده نوین باشد. همیشه قبل از شروع به نوشتن این سوال را از خودتان بپرسید که هزاران محتوا در گوگل مشابه این مطلب من وجود دارد با این وجود چرا باید گوگل مطلب من را در اولویت نمایش قرار دارد؟ چرا مطلب من متمایز است؟ پاسخ این سوال و نوشتن یک محتوای متمایز با ایده خلاقانه و به نحو کاربر تاثیر به سزایی در جلب موتورهای جستجو خواهد داشت و افزایش درآمد را در پی خواهد داشت.

از طرفی تولید محتوا شغلی است که هم می‌توانید به صورت کارمندی آنرا دنبال کنید و هم پروژه محور و قراردادی، اگر به صورت کارمندی آنرا دنبال کنید درآمد ثابتی خواهید داشت و به ازای ساعت کاری مبلغی را دریافت خواهید کرد که برای نویسندگان تازه کاری که هیچ پلتفرمی برای نوشتن ندارند ایده مناسبی است. اما اگر به صورت پروژه‌ای این کار را شروع کنید بستگی به تفاهم با کارفرما دارد که به ازای بازدید یا تعداد کلمه مبلغی را دریافت کنید.

برای نویسندگان تازه کار توصیه می‌کنم که دریافت هزینه به ازای بازدید را قبول نکنند چون این شغل پستی بلندی‌های زیادی دارد. ممکن است به دلیل عدم تسلط به تکنیک‌های سئو در ابتدا بازدید خوبی نداشته باشید و بیشتر نا امید شوید. اما برای نویسندگانی که سالها در این حوزه فعالیت دارند و به نوشته‌های خود اعتماد دارند، دریافت هزینه در قبال بازدید ایده مناسبی است.

نکته مهم دیگر نوع محتوای متنی است که نویسنده آماده می‌کند. منظور از نوع محتوای متنی، محتوای بلاگ، صفحه محصول، لندینگ‌پیج، کپشن برای شبکه‌های اجتماعی و محتوا برای تبلیغات یا کپی‌رایتینگ است. در میان این دسته‌بندی‌ها، محتوایی که برای تبلیغات نوشته می‌شود، همواره بیشترین درآمد تولید محتوا را برای کپی‌رایتر خواهد داشت.

انواع حالت های محتوای متنی

در مورد محتوای بلاگ، معمولاً نرخ دستمزد تولید محتوا به‌صورت کلمه‌ای محاسبه می‌شود اما در مورد محتوای کپشن نرخ دستمزد، دیگر کلمه‌ای نخواهد بود و هر کپشن قیمت مشخصی خواهد داشت. در مورد محتوا برای تبلیغات یا کپی‌رایتینگ نمی‌توان نرخ مشخصی را تعیین کرد، چون بسته به سفارش مشتری محتوا می‌تواند شامل یک شعار تبلیغاتی، متن تبلیغاتی یا سناریوی یک ویدیوی تبلیغاتی باشد. این نکات را نیز در نظر داشته باشید.

موارد زیر معمولا مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی میزان موفقیت محتوا است:

  • بازدید از صفحه- تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید کردند.

  • ترافیک ارگانیک- میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو حاصل می‌شود.

  • بانس ریت یا نرخ پرش- درصد بازدید کنندگانی که تنها پس از بازدید از یک صفحه از سایت شما خارج می‌شوند.

  • نرخ تبدیل- درصد تبدیل بازدیدکنندگان به افرادی که کال تو اکشن شما را انجام داده‌اند.

  • نرخ تعامل- تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری، کامنت یا روش‌های دیگر با محتوای شما ارتباط برقرار می کنند.

  • رشد مخاطب‌ها- رشد دنبال‌کننده‌ها یا لیدهایی که توسط یک محتوا ایجاد می‌شود.

چگونه می‌توان همکاری با شرکت‌های مختلف برای تولید محتوا را شروع کرد؟ 

شرکت‌ هایی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند بسیار متخصص هستند و آموزش‌های مناسبی را به تولید کنندگان محتوای ارائه می‌دهند، تا کیفیت محتوای تولید شده تا حد بسیار زیادی بالا برود.  به‌ طور کلی کار کردن در این شرکت‌ها و شروع روند همکاری در زمینه تولید محتوا در این شرکت‌ها همواره بسیار مناسب نویسندگانی می‌باشد که تمایل دارند مقرری مشخصی به موقع دریافت نمایند.
شرکت‌ها اغلب به دنبال نویسندگانی هستند که ویژگی‌های زیر را دارا باشند:

  • خوش برخورد و اجتماعی

  • اهل کار تیمی و پرانرژی

  • منضبط و مسئولیت پذیر

  • آشنا به زبان انگلیسی

  • مسلط به فتوشاپ و طراحی تصاویر و ویدیو

  • مسلط به سئو و موتورهای جستجو

  • آشنایی با برخی نرم افزارهای office

  • تخصص در یک حوزه مشخص برای شروع نویسندگی

  • دارای رزومه کاری و سابقه کاری درخشان

  • مهارت‌های تحلیل وب و آشنا به ابزارهای تحلیل وب

  • مدرک دانشگاهی

  • تسلط به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ویژگی‌های تولید کننده محتوا کلیک کنید.

و اما شما به عنوان تولید کننده محتوا باید چه نوع شرکت هایی را برای همکاری انتخاب کنید:

  • داشتن بخش مجزا برای تولید محتوا

  • گسترده بودن زمینه فعالیت و تناسب آن با تخصص شما

  • پرداخت دستمزد به موقع

  • داشتن محیط کاری مناسب و در شان یک تولید کننده محتوا

چنانچه مطمئن هستید که یک شرکت برای شروع همکاری مساعد است می‌توانید با ارسال رزومه درخواست همکاری دهید، آنها نیز بعد از بررسی رزومه و اطلاعات شما ممکن است پیشنهاد همکاری را تایید را رد نمایند.

شاید شغل تولید محتوا در ابتدا آسان به نظر برسد و همه گمان کنند همه می‌توانند وارد این حوزه شوند و کسب درآمد کنند. اما واقعیت این است که این حرفه نیازمند دقت، توجه، دانش و مهارت خاصی می‌باشد. باید صبر داشته باشید و عجله نکنید پیشرفت در این حوزه نیازمند صبر و تلاش مداوم می‌باشد.

این شغل بیشتر برای کسانی مناسب است که علاقه به نوشتن دارند.

بهترین تمرین‌ها برای تقویت نویسندگی

  • نوشتن نامه های دوستانه

یکی از روش های قدیمی برای یادگیری نویسندگی نوشتن نامه است. نوشتن نامه برای آشنایان هیچ خجالتی ندارد. از این رو شما خیلی راحت می‌توانید از نقص های خود مطلع شوید.
سعی کنید تیتر نامه خود را انتقاد از یک موضوع در نظر بگیرید. معمولا موضوعات انتقادی کمک زیادی به کسب مهارت در نویسندگی می‌کنند.

  • مقایسه‌ی کیفیت نوشته‌های قبلی با جدید

یکی از بهترین کارها برای عیب یابی، مقایسه مطالب خود با مطالب قبلی است. انسان هر چه جلوتر می‌رود پیشرفت می‌کند. به گونه ای که خودش پی به اشتباهات قبلی خود می‌برد.
فراموش نکنید که مطالب قبلی خود را با دقت بخوانید. حتی می‌توانید آنها را ویرایش کنید. ویرایش کردن نوشته‌های قبلی خود می‌تواند تاثیر به سزایی در پیشرفت شما داشته باشد.

  • یادگیری جملات معروف آماده

بهتر است همیشه یک سری جملات و کلمات از پیش نگاشته شده در ذهن خود داشته باشید. این جملات می‌توانند ذهن شما را برای پیش بردن ادامه مطلب باز کنند.
معمولا نویسنده‌ها دچار قفل مغزی می‌شوند. یعنی در مواقعی ذهنشان آن‌ها را در نوشتن یاری نمی‌کند. برای این کار با تکیه بر دانش قبلی و کلمات از پیش تعیین شده می‌توانند ادامه مطلب را بنویسند.

  • استفاده از دیالوگ‌های فیلم و رمان‌ها

بسیاری از فیلم‌ها دارای دیالوگ‌های جذاب و ماندگار هستند. بهتر است برای خود سبک نوشتن تعیین کنید. هر نویسنده‌ای صاحب سبک است. شک نکنید آن‌ها نیز از همین روش‌ها برای بالا بردن مهارت‌های خود استفاده کرده‌اند.
رمان‌ها و کتاب‌های آموزشی نیز بهترین مرجع برای یادگیری هستند. شما در کتاب‌های مختلف می‌توانید سبک‌های نویسندگی گوناگون را مشاهده کنید. به شرطی که بتوانید از این نوشته‌ها در مطالب خود استفاده کنید.

  • به روز ماندن

سعی کنید با اتفاقات روزمره انس بگیرید. همیشه تیکه کلام‌های جدیدی بین مردم رواج پیدا می‌کند که شما نیز می توانید از آن برای نوشته‌های خود استفاده کنید.
فراموش نکنید که این تیکه کلام‌ها باید تغییر پیدا کنند و به صورت نوشتار در بیایند. البته هر تیکه کلامی باید در جای مخصوص خود مورد استفاده قرار بگیرد. هیچگاه در مطالب رسمی از این واژه ها استفاده نکنید.

مزایای شغل تولید محتوا

این شغل مزایایی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • می‌تواند شما را به درآمد بالایی برساند.

  • می‌توانید با شغل تولید محتوا، دورکاری کنید.

  • آینده روشنی را برایتان رقم می‌زند.

  • برای شروع نیاز به سرمایه یا تجهیزات خاصی ندارد، یک لپ‌تاپ ساده یا گوشی معمولی کافی است.


کامنت ها