پرسونای مخاطب چیست؟

اخیرا کلمه پرسونا (Persona) در حوزه‌های مختلف مانند: بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و … زیاد به گوش می‌خورد. در این بخش سعی خواهیم کرد شما را با مفهوم این کلمه و کاربردهای آن در حوزه محتوا نویسی آشنا کنیم.

شرط موفقیت در هر زمینه‌ای جذب مخاطب می‌باشد، اما چطور مخاطب را جذب کنیم؟ برای جذب مخاطب ابتدا نیاز دارید که مخاطب خود را بشناسید و بر اساس علایق و ویژگی‌های مخاطب پیش بروید تا در نهایت بتوانید فروش بیشتری داشته باشید.

تعریف پرسونای مخاطب؟

پرسونا

پرسونا (persona) در زبان انگلیسی به معنای ویژگی‌های خاصی از یک نفر است که توسط دیگران قابل تعریف باشد.
به عبارت دیگر، ویژگی‌های درونی فرد که شاید زیاد به چشم اطرافیان نیاید یا باید خیلی به فرد نزدیک شد تا آن‌ها را شناخت جزو پرسونا محسوب نمی‌شوند. بلکه ویژگی‌های بسیار بارز مانند مادر بودن، سن، شغل، میزان تحصیلات و موارد این‌چنینی را پرسونا می‌گویند.

پرسونای مخاطب شامل چه مواردی می‌باشد:

تولید‌کنندگان محتوا برای اینکه عملکرد بهتری در ارائه یک مطلب کاربر پسند داشته باشند باید هدفمند عمل کنند. طراحی پرسونای کاربر و توجه به سلیقه و ویژگی‌های مخاطب تاثیر بسیاری در ارائه یک محتوای کاربر‌پسند دارد.

پرسونای مخاطب

خصوصیات پرسونای مخاطب

  • سن

  • جنسیت

  • شغل

  • محل زندگی

  • علایق

  • میزان درآمد

  • مشکلات و نیازها

  • بینش و طرز نگرش به جهان

با شناخت پرسونای افراد متوجه خواهید شد هر دسته افراد جذب چه محتوایی می‌شوند و کدام سایت ها بر ایشان تأثیر خواهند داشت.

مراحل طراحی پرسونا

۱- جمع‌آوری اطلاعات

تا جایی که می‌توانید درباره کاربران فعلی‌تان اطلاعات جمع کنید. پروفایل آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید و اگر امکان‌پذیر است با آن‌ها مصاحبه کنید.

۲- تحلیل اطلاعات

اطلاعاتی را که به دست آورده‌اید تحلیل کنید و براساس آن‌ها، نکات مشترک بین افرادی که بررسی کرده‌اید و همینطور تفاوت‌های آن‌ها را بنویسید.

۳- بیان نتیجه تحلیل

در مرحله ۲ شما پیش خودتان به یک نتیجه فرضی درباره پرسونا رسیده‌اید. در مرحله ۳ باید این نتیجه‌گیری را برای سایر اعضای تیم بیان کنید و ببینید که آیا آن‌ها با شما هم‌نظر هستند یا خیر. هدف این است که به یک تصویر کلی از پرسونا و تفاوت‌های آن‌ها برسید.

۴- تعیین تعداد پرسونا

کاملا محتمل است که شما بیش از یک پرسونا برای کسب‌وکارتان نیاز داشته باشید. در مرحله ۴ باید تصمیم بگیرید که تعداد دقیق این پرسونا چند نفر است. معمولا برای هر محصول یا خدمتی می‌توانید یک پرسونای جداگانه تعریف کنید؛ اما باید یک پرسونای اصلی هم داشته باشید که اهدافتان را براساس آن پیش ببرید.

۵- توصیف پرسونا

هدف از تعیین پرسونای مشتری این است که شما به اهداف، نیازها و علایق مخاطبانتان پی ببرید. پس در این مرحله باید پرسونا را با تمام ویژگی‌هایش توصیف کنید.

۶- تعیین سناریو و موقعیت

برای شخصیت‌ها داستان سراییی کنید! آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف فرضی قرار بدهید و ببینید چگونه به محصول شما می‌رسند.

۷- اعلام نهایی

پرسوناهای نهایی‌شده را به تمام اعضای تیم توضیح دهید تا تمام بخش‌ها از روابط عمومی گرفته تا تولید محصول بدانند که مشتریان چه کسانی هستند و براساس شخصیت‌ آن‌ها، فعالیت‌هایشان را هماهنگ کنند.

۸- تصحیح پرسونا

به تدریج که در کارتان پیش می‌روید، با افراد واقعی بیشتری برخورد خواهید داشت و از سوی دیگر محصولات جدیدی هم تولید خواهید کرد. هر از گاهی پرسونا را با توجه به تجربه‌های جدیدتان به روز رسانی کنید.

۳ روش طراحی پرسونا

برای طراحی پرسونا ۳ روش را به شما معرفی می‌کنیم:

۱- پرسونای اولیه

در این روش شما هیچ تحقیقی برای شناخت پرسونا انجام نمی‌دهید. بلکه شخصیت او را با کمک همکاران و با توجه به اطلاعات فعلی و تخیلتان می‌سازید. مزیت پرسونای اولیه این است که بسیار سریع ساخته می‌شود. در نقطه مقابل عیبش این است که دقیقا مطابق با پرسونای واقعی شما نیست.

۲- پرسونای کیفی

برای بسیاری از تیم‌ها این روش بهترین روش طراحی پرسونا است. پرسونای کیفی با تحلیل داده‌های کیفی مشتری‌های فعلی (مانند داده‌های به دست آمده از مصاحبه) ساخته می‌شود. مهم‌ترین مزیت پرسونای کیفی این است که شما با بررسی حجم کوچکی از مشتری‌ها (۵-۳۰ مشتری) می‌توانید آن را بسازید؛ ولی به خاطر همین کوچک بودن نمونه پرسونای جامعی نخواهید داشت.

۳- پرسونای آماری

پرسونای آماری با بررسی نمونه‌های بزرگ از مشتری‌ها و پیدا کردن شباهت‌های آماری بین آن‌ها ساخته می‌شود. این مدل پرسونا از دو مدل قبلی دقیق‌تر است اما طراحی آن وقت زیادی می‌برد.


کامنت ها