تکنیک های کاربردی انتخاب عنوان محتوا

عنوان محتوا

انتخاب عنوان برای محتوا شاید ساده ترین مرحله به نظر برسد و محتوا نویسان اصلا قبل از شروع، این موضوع را مهم تلقی نکنند اما همین که به مرحله انتخاب رسیدید با چالش هایی مواجه خواهید شد. توجه داشته باشید که عنوان محتوا اولین قسمتی است که کاربر با آن مواجه می‌شود و براساس عنوان تصمیم می‌گیرد که روی محتوا کلیک کند یا نه؟

دلیل اهمیت عنوان در محتوا

  • عنوان جذاب می‌تواند در سئو و رتبه سایت تاثیر گذارد.

  • عنوان جذاب و کاربر پسند باعث افزایش نرخ کلیک می‌شود.

  • عنوان به شما کمک می‌کند محتوای خود را به ترتیب مناسبی سازماندهی کنید.

  • عنوان به مخاطبان کمک می‌کند تا درباره موضوع و محتوای مطالب شما آگاه شوند.

در کل، عنوان محتوا به عنوان دروازه ورود به محتوا شما عمل می‌کند و می‌تواند تعیین‌کننده موفقیت یا شکست محتوا باشد. بنابراین، برای ایجاد محتوای جذاب و مؤثر، انتخاب عنوان مناسب و معنی‌دار بسیار حائز اهمیت است.

عنوان مناسب برای محتوا چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های عنوان

با‌توجه به اهمیت عنوان در محتوا نویسی باید چندین نکته کلیدی را برای انتخاب عنوان جذاب رعایت کنید. ما در این‌جا چند تا از مهم‌ترین خصوصیات، انتخاب موضوع مناسب برای تولید محتوا را برای شما توضیح می‌دهیم.

عنوان باید معتبر و به‌روز باشد

شما باید سراغ موضوعاتی بروید که بر روی آن‌ها تسلط دارید و می‌تواند اعتماد مخاطبان را برانگیزد. انتخاب تیتر‌های اغراق‌آمیز و به دور از واقعیت تاثیری در جذب مخاطب ندارند. از طرفی موضوع شما باید محتوایی ارزشمند و مفید برای مخاطبان ایجاد کند.

عنوان باید منحصر‌بفرد باشد

انتخاب عنوان‌های منحصر‌بفرد و جدید به شما کمک می‌کند مطالب جدید و ناب به کاربر ارائه کنید. انتخاب عنوان‌های انحصاری باعث می‌شود به عنوان یک مرجع معتبر و انحصاری در حوزه خود شناخته شوید.

عنوان باید قابلیت گسترش داشته باشد

موضوع شما باید امکان تولید محتواهای متنوع و گسترده را داشته باشد. این به شما اجازه می‌دهد تا به مرور زمان محتوای بیشتری در مورد همان موضوع ایجاد کنید.

عنوان باید جذاب و تاثیرگذار باشد

یک موضوع باکیفیت موضوعی است که مخاطب شما بی‌درنگ روی آن کلیک کند. موضوع شما باید به قدری جذاب باشد که مخاطبان نه تنها در میانه آن را رها نکند که از طریق آن کنجکاو شوند که موضوعات دیگر وبسایت شما را مطالعه کند! از طرفی باید تاثیرگذار باشد، سراغ موضوعاتی بروید که مخاطبان بتوانند از طریق آن‌ها بهتر تصمیم‌گیری کنند. این مساله اعتماد مشتریان به وبسایت شما را افزایش خواهد داد.

عنوان باید مطابق با هدف کسب و کار باشد

اگر محتوا به منظور ترویج یک کسب و کار یا سازمان است، موضوع باید با محصولات یا خدمات ارائه شده توسط آن کسب و کار تطابق داشته باشد. همچنین موضوع شما باید با نیازها، علاقه‌ها و مشکلات مخاطبان هدفتان تطابق داشته باشد.

عنوان باید پتانسیل پایداری داشته باشد

موضوع شما باید پتانسیل پایداری داشته باشد، به این معنی که به مرور زمان محتواهای جدید و به‌روزتر در ارتباط با آن موضوع ایجاد کنید.

تکنیک‌های نوشتن یک عنوان مناسب و جذاب

با رعایت تکنیک‌های زیر می‌توانید عنوانی مناسب برای محتوای خود انتخاب کنید که تکنیک‌های سئو را نیز در‌بر گیرد.

از اعداد و داده های خاص در عنوان استفاده کنید

ادغام اعداد و داده های خاص در عنوان یک راه مؤثر برای جذابیت بیشتر مقاله برای خوانندگان است. چندین مطالعه تحقیقی نشان داده است که اگر اعداد در عنوان ذکر شوند، تمایل برای اشتراک گذاری و تعامل با کاربران را افزایش می‌دهد.

وقتی از یک عدد در یک عنوان استفاده می‌کنید، چه در یک پست وبلاگ، یک موضوع ایمیل، یک آگهی و…، بلافاصله علاقه خواننده را جلب می‌کنید. اعداد مستقیماً به ناخودآگاه ما می‌رسند و می‌گویند: این پیام مهم است.  مغز ما جذب اعداد می‌شود زیرا آنها به طور اتوماتیک اطلاعات را به یک ترتیب منطقی سازماندهی می‌کنند.

اعداد قابلیت اسکن محتوای وب را افزایش می دهند زیرا:

  • یک عدد بهتر از یک کلمه است.

  • اعداد کوچک قابل هضم‌تر از اعداد بزرگ است.

  • اعداد فرد معتبرتر از اعداد زوج هستند.

از فرمول‌های عنوان نویسی استفاده کنید

برخی از نویسندگان ترجیح می‌دهند قبل از انتخاب عنوان ابتدا محتوا را بنویسند، در رابطه با این موضوع قانون و فرمول خاصی وجود ندارد و می‌توانید هر زمانی که ترجیح می‌دهید عنوان را بنویسید. اما در حالت کلی چندین فرمول برای انتخاب عنوان خوب وجود دارد که عبارتند از:

فرمول راههای کمتر شناخته شده

مردم سادگی را دوست دارند و وقتی چیزهای کوچک به یک چیز مهم تبدیل می‌شوند، قدردانی می‌کنند. چند عنوان کمتر شناخته شده که احتمالاً بازاریابان دیجیتال از آنها استفاده می‌کنند:

  • تکنیک‌های ناشناخته برای کسب درآمد آنلاین

  • 5 راز ناشناخته افزایش ترافیک سایت

  • ۱۷ روش ناشناخته برای افزایش نرخ تبدیل

فرمول یکبار برای همیشه از شر مشکل خلاص شوید

این فرمول بیشتر در صنعت بهداشت کاربرد دارد، جایی که مردم به دنبال درمان یا کاهش یک مشکل جسمی مانند آکنه، زخم های پوستی، فشار خون بالا، اگزما، بوی بد دهان و غیره هستند. مثل:

  • ۸ راه ساده برای خلاص شدن از شر آکنه

فرمول چه کسی می خواهد

این فرمول مخاطبان مورد نظر شما را وارد بحث می کند و به آنها احساس راحتی می دهد. کپی رایترها اغلب چندین سوال را در متن خود می‌پرسند، فقط برای اینکه مشتری مورد نظر مکث کرده و محصول را در نظر بگیرد. همین اصول در مورد عناوین نیز صدق می‌کند.

  • چه کسی می خواهد درباره بهینه سازی نرخ تبدیل اطلاعات کسب کند؟

  • چه کسی می خواهد ۶ مرحله انجام تست A/B را بداند؟

از عنوان‌های مختصر و کوتاه استفاده کنید

هیچ پاسخ یکسانی برای طولانی یا کوتاه بودن عنوان شما وجود ندارد. این بستگی به اهداف شما دارد و  اینکه عنوان شما در کجا ظاهر می شود. آیا می خواهید این پست در جستجو واقعاً رتبه خوبی داشته باشد؟ روی نوشتن عنوان کمتر از ۷۰ کاراکتر تمرکز کنید تا آخر عنوان شما در نتایج موتورهای جستجو با نقطه چین نشان داده نشود.

همیشه ایده خوبی است که چند تست A/B را انجام دهید تا ببینید چه چیزی برای مخاطب خاص شما بهترین کارکرد را دارد و نهایتاً آن عنوانی را انتخاب نمایید که باعث افزایش ترافیک و بازدید طولانی مدت کاربران شود. سعی کنید عنوان را در ذهن خود مرور کنید تا مطمئن شوید که برای خوانندگان شما به راحتی قابل هضم است. عناوین شما هر چقدر مختصرتر نوشته شوند، بهتر است.

عنوان را واضح و صریح بنویسید

تیترهایی بنویسید که درک آنها آسان باشد. هدف از تیترنویسی و عنوان نویسی این است که افراد را به کلیک وادار کند تا بتوانید نرخ بازگشت سرمایه یا ROI بهتری کسب کنید. هدف این نیست که باهوش یا تحصیل کرده به نظر برسید.

یکی دیگر از راه های گیج کردن خوانندگان استفاده از کلمات و عباراتی است که رایج نیستند. خوانندگان نمی خواهند بدانند شما در کدام دانشگاه تحصیل کرده اید یا چه مدرکی دارید، البته اگر وبلاگ آموزشی نداشته باشید.

پس توصیه می کنیم از کلمات ساده برای بیان و انتقال پیام خود استفاده کنید. مثلاً به جای نوشتن «چگونه می توان التهاب پوست را به دلیل آب و هوای نامناسب از بین برد» بنویسید «چگونه می توان از شر آکنه و سایر بیماری های آزاردهنده پوست خلاص شد». به همین سادگی!

مطمئناً شما باید با استفاده از کلمات پیچیده و تخصصی، سطح محتوای خود را بالا ببرید اما همیشه از کلمات و صفت های رایجی استفاده کنید که افراد بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب می‌توانید بازاریابان اینترنتی، بازاریابان محتوا و وبلاگ نویسان را تشویق کنید تا مطالب شما را به اشتراک بگذارند.

در عنوان از صفت‌های جالب استفاده کنید

صفت ها در زبان گفتاری و نوشتاری مهم هستند چون برای جلب احساس و جذب مخاطب به همراه یک داستان، مخاطبان را درگیر و علاقه مند می‌کنند. به عنوان نویسنده محتوا می‌توانید از صفت برای تقویت تیتر خود استفاده کرده و آن را برای نیازهای مخاطبان خود بسیار جذاب کنید. صفت‌هایی مثل:

  • سرگرم کننده

  • رایگان

  • عجیب

  • باورنکردنی

  • بدون دردسر

  • ضروری

  • شگفت انگیز

  • تضمینی

  • حیرت آور

  • مهیج

  • طلایی

  • هوشمندانه

  • و…

در عنوان خواننده‌ها را پرچم گذاری کنید

از آنجایی که اکثر رقبای شما از محتوا برای دست‌یابی و جذب مشتری استفاده می‌کنند، باید بتوانید مثل آنها و در سطح آنها به مشتریان بالقوه خود دست یابید، خواه بازاریاب B2B باشید یا B2C!

فراتر از آن مخاطبان خود را مخاطب قرار دهید و عناوینی را به طور خاص برای آنها بنویسید. مثل:

  • مدیران بخوانند: ۱۰ روش برای ایجاد اخلاق کاری قوی در بین کارمندان

  • ویژه مبتدی ها: ۱۵ راهکار قدرتمند برای افزایش فروش اینترنتی

  • خانم‌ خانه‌دار هستم، چگونه یک کسب و کار خانگی شروع کنم؟ (معرفی ۳۵ ایده)

  • تولید محتوا اینستاگرام از ۰ تا ۱۰۰ + ۲۵ ایده فوق حرفه ای

در عنوان از کلمات احساسی استفاده کنید

برخی از کلمات قدرت ایجاد تغییر را دارند، در حالی که برخی دیگر به سادگی وضعیت موجود را تأیید می‌کنند. برخی از کلمات می‌توانند باعث گریه افراد شوند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند شادی را برانگیزانند.

از کلمات تأثیرگذار بر احساسات به عنوان کلمات قدرتمند یاد می‌شود. برخی از کلمات قدرتمند احساسی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای صحبت کردن با خوانندگان خود و تحریک و تهییج آنها به یک اقدامی استفاده کنید. چند نمونه از عناوین منحصر به فرد که از برخی از کلمات قدرتمند استفاده می‌کنند، عبارتند از:

  • بهترین راه برای نوشتن از قلب و ارتباط با مشتریان

  • جسارت بازاریابی محتوا: ۳ راز برای پیشی گرفتن از رقبای خود

هدف شما استفاده از کلمات قدرتمند به شیوه مناسب است، کلمات قدرت دارند بنابراین از آنها عاقلانه استفاده کنید.

توجه: می‌توانید از یک یا چند کلمه قدرتمند در عنوان خود استفاده کنید. اما مطمئن شوید که آنها برای کاربر مفید بوده و به طور طبیعی خوانده می‌شوند!

هشدار: افرادی هستند که از کلمات احساسی برای فریب مشتریان یا حتی ایجاد تله کلیک یا Clickbait استفاده می‌کنند(تله کلیکی به تیترها و لینک هایی گفته می‌شود که محتوای ذکر شده در تیتر در متن اصلی به کاربر ارائه نمی‌شود و فقط برای جذب کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد)، این کاری نیست که ما در عنوان نویسی سعی می‌کنیم انجام دهیم.

روش‌های پیدا کردن عنوان مناسب برای محتوا

اکنون که با کلیات در مورد انتخاب عنوان محتوا و ویژگی‌های آن آشنا شدید به سادگی می‌توانید تیتر‌های کاربر‌پسند را پیدا کنید. در ادامه منابعی که می‌توانید به راحتی به لیستی از عنوان‌های پرکاربرد دست یابید را آورده‌ایم:

بر گروه‌ها و کامنت‌های سایت نظارت داشته باشید

گروه‌های تلگرام، کامنت‌های اینستاگرام، گروه‌های واتس‌اپ و ... منابع خوبی برای یافتن موضوعاتی هستند که مردم در مورد آن صحبت می‌کنند. برخی از گروه‌ها مقالات زیادی به اشتراک می‌گذارند، اما بسیاری از آن‌ها بیشتر مبتنی بر بحث هستند و می‌توانند انجمن‌های عالی برای تعیین اینکه "مردم می‌خواهند درباره چه چیزی بیشتر بیاموزند" باشند.

درباره آنچه که رقبای شما موفق هستند تحقیق کنید

بررسی اینکه چه چیزی برای رقبای شما مفید است هیچ اشکالی ندارد زیرا در نهایت، شما مخاطبان یکسانی دارید. به موضوعاتی که افراد در حال صحبت و تعامل هستند نگاه کنید و در مورد چرخش متفاوتی که می‌توانید روی آن ها قرار دهید فکر کنید. به کلمات کلیدی استفاده شده، هشتگ‌هایی که ترند هستند و محتوایی که رقبای شما در رسانه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند نگاه کنید. جایی که گفتگوی عالی وجود دارد، یک موضوع عالی برای تحقیق وجود دارد!

از ابزارهای آنلاین استفاده کنید

یک راه آسان برای تولید ایده های جدید و پرطرفدار برای محتوا، استفاده از یک (یا چند) از بسیاری از ابزارهای آنلاین موجود است. برای مثال BuzzSumo، HubSpot's Blog Topic Generator، UberSuggest (مناسب برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی) و Google Trends نیز وجود دارد. بیشتر آن ها رایگان هستند، بنابراین بیش از یک مورد را آزمایش کرده و امتحان کنید.

رویدادی را که در آن شرکت کرده‌اید خلاصه کنید

تازه از یک کنفرانس یا نمایشگاه تجاری برگشته اید؟ یک سخنران جالب را در مورد چیزی مرتبط با صنعت خود می بینید؟ تمام آنچه را که یاد گرفتید و مشاهده کردید در یک پست وبلاگ ثبت کنید. از هشتگ ها و پست‌های مربوط به رویداد در توییتر برای قوی‌تر کردن آن استفاده کنید. هر گونه اطلاعیه محصول یا خدمات جدیدی که در کنفرانس ارائه می‌شود را پوشش دهید. و از نقل قول‌های قدرتمند سخنرانان استفاده کنید (حتما به آن ها اعتبار دهید) تا پیام کلی رویداد را دریافت کنید.


کامنت ها