راهنمای جامع تولید محتوا

تولید محتوا

قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید باید درک کلی از محتوا داشته باشید. مثلا مخاطب خود را بشناسید و بدانید که در چه حوزه‌ای می‌خواهید تولید محتوا انجام دهید. محتوایی که قرار است ارائه کنید چه کاربردی دارد و با چه هدفی ساخته شده است؟

  • آیا قرار است برای تبلیغ یک محصول باشد؟

  • برای ارائه راه حل در مورد یک مشکل باشد؟

  • مطلب قرار است حالت رپورتاژی داشته باشد؟

  • مطلب برای یک سایت خبری تهیه شده؟

  • برای بهبود سئوی سایت است؟

هر یک از موارد فوق سبک و حالت نگارشی متفاوتی دارند که در بخش‌های قبل سبک های نگارش محتوا بررسی شد، در این مطلب کلیات نوشتن یک محتوای سئو شده را آموزش خواهیم داد و یک دید کلی در مورد نحوه نگارش محتوا ارائه خواهیم کرد.

محتوا باید ساده و روان باشد

محتوا باید ساده و روان و سلیس نوشته شود. کاربرد جملات ساده از پیچیده و نامفهوم شدن متن جلوگیری می‌کنند، پس تلاش کنید تا حد ممکن ساده و مختصر بنویسید. همچنین استفاده از علایم نگارشی را در داخل محتوا فراموش نکنید. در موقعیت‌هایی که لازم است فاصله نیم فاصله ویرگول و … قرار دهید.

حجم محتوا باید مناسب باشد

با‌توجه به اینکه بارها در مطالب قبلی اشاره شده است که کوتاه یا طولانی بودن محتوا از دید موتورهای جستجوی گوگل موضوع مهمی نیست، اما اغلب به محتوا نویسان تازه کار توصیه می‌کنیم که سعی کنند محتوای کوتاه تولید کنند. ارائه مطالب طولانی نیازمند این است که بتوانید مخاطب خود را تا انتها جذب کنید و یک محتوای سرگرم کننده در عین حال مفید ارائه کنید اگر گمان می‌کنید که ممکن است با طولانی تر کردن محتوا از جذابیت آن کم شود به محتوای کوتاه اکتفا کنید. محتوا باید ابتدا برای آموزش، انگیزش یا سرگرمی طراحی شود، سپس برای فروش برای پر کردن تعداد کلمات از تبلیغ بیش از اندازه استفاده نکنید که به شدت برای مخاطبین اذیت کننده می‌باشد.

البته در محتوای کوتاه هم باید تمام تلاش خود را بکنید که کامل و مفید باشد که بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید مطالب ناقص ممکن است هیچگاه در صفحات اول رتبه‌بندی گوگل نمایان نشوند. در محتواهای طولانی سعی کنید پاراگراف‌ها، طولانی و حوصله سر‌بر نباشند و در انتهای پاراگراف‌ها از پادکست یا محتوای بصری استفاده کنید که باعث جذابیت شود و برای کاربر خسته کننده نباشد.

محتوا باید جذابیت ظاهری و بصری داشته باشد

هدفمند بودن، مفید و ارزشمند بودن و کاربرد داشتن محتوا نکات بسیار مهمی هستند، اما اگر محتوا جذابیت ظاهری نداشته باشد. از خلاقیت در تولید محتوا بی‌بهره باشد و نتواند خوانایی خوبی را ارائه دهد، مخاطب را از دست می‌دهد.

در عین حال که یک کاربر به ارزش علمی محتوا توجه دارد زیبایی ظاهری آنرا نیز زیر نظر دارد. سعی کنید با استفاده از عناصر بصری تنوعی در متن ایجاد کنید که کاربر را جذب کنید. استفاده از پاراگراف‌های کوتاه و تصاویر و ویدیوها بهترین راه برای جذب دو چندان کاربران می‌باشد.

یک نکته مهمی که همیشه باید در نظر داشته باشید فونت و خوانایی نوشته می‌باشد. همیشه برای مطالب خود از فونت‌های رسمی و خوانا استفاده کنید که عامه پسند باشد و چشم را اذیت نکند. برای مثال جمله زیر در اندازه 14 با فونت‌های متفاوت تایپ شده است تاثیر فونت در خوانایی و جذابیت جمله به وضوح قابل رویت می‌باشد.

فونت محتوا

محتوا باید پاسخگوی نیاز و هدف کاربر باشد

یک تولید کننده محتوای موفق فردی است که همیشه هدف از تولید محتوا را کاربران در نظر بگیرید. در بخش‌های قبل در مورد نحوه شناخت مخاطب و کسب اطلاعات در مورد مخاطب صحبت شد. گوگل مطالبی را در اولویت نمایش قرار میدهد که به نفع کاربران تولید شده باشد. در واقع تمامی قواعد و اصول تولید محتوا وجود دارند که شما بتوانید یک محتوای کاربر پسند تهیه کنید.

محتوایی که دردی از کاربر دوا نکند و مشکلی از او برطرف نکند، نمی‌تواند ویژگی‌ های یک محتوای خوب را دارا باشد. مخاطب به دلیلی به جستجو در گوگل پرداخته است؛ آن علت می‌تواند دریافت اطلاعات، حل مشکل، رفع کنجکاوی، سرگرمی و… باشد. اگر محتوای شما نتواند پاسخ دغدغه او را هرچه که باشد بدهد، نیاز کاربر برطرف نمی‌شود.

نکته مهم بازخورد کاربران هستند که تعیین کننده رتبه بندی اساسی هستند و گوگل فقط در رتبه بندی اولیه از این الگوریتم ها استفاده می‌کند و نهایتا منتظر عملکرد کاربران و بازدید کنندگان سایت‌ها میماند.

برای پاسخ به نیاز کاربر، شناخت کاربر و هدف وی از ورود به سایت شما مهم ترین گام است. آگاهی بر دستورالعمل های E-E-A-T به عنوان یک نویسنده محتوا به شما کمک می‌کند که عملکرد بهتری در مسیر تولید محتوای موفق داشته باشید. برای کسب اطلاعات کامل در مورد سیستم های E-E-A-T کافیست محتوای روش تولید محتوای کاربر محور people first را مطالعه فرمایید.

محتوا باید ناب و جدید باشد

یکی از ضعیف‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین محتواهایی که می‌توانید تولید کنید کپی‌برداری از محتوای دیگران است. این روزها الگوریتم‌های گوگل به قدری پیشرفت کرده است که در صفحه اول نتایج گوگل محتوای هیچ دو وب‌سایتی مانند هم نیست.

محتوای کپی

قبول دارم که وقتی در مورد یک موضوعی می‌خواهید تولید محتوا کنید، طبیعتا همه مطالبی که در ذهنتان هست و می‌خواهید بنویسید در سایت‌های دیگر وجود دارد. شاید در برخورد اول گمان کنید که همه مطالب شما تکراری به نظر خواهند رسید چون همه رقیبان قبل از شما آنها را قرار داده‌اند اما چنین نیست، شما باید همه تلاش خود را به کار بگیرید که نگارش محتوا را به قلم و سبک نگارشی خودتان انجام دهید و همچنین سعی کنید مطلب شما کامل‌تر از نمونه‌های موجود باشد. افزودن یک ارزش به محتوا باعث معتبر شناخته شدن آن خواهد شد. همه نمونه‌های موجود در سایت‌های رقیب را مطالعه کنید و نکات کلیدی آنها را یادداشت کنید و در مرحله اول به این فکر کنید که افزودن چه مزیتی به این داده‌ها می‌تواند مقاله شما را برجسته کند؟

طبیعتا شما در این عالم هستی یگانه هستید پس طرز فکر شما نیز منحصر به فرد است. همیشه خلا‌هایی وجود دارد که شما بتوانید در نسخه‌های بعدی آنها را پر کنید و یک محتوای برجسته با کیفیت عالی بسازید.

به طور کلی، محتوای کپی نه تنها نقض حقوق معنوی است بلکه می‌تواند به سمت‌های منفی دیگری نیز اثر بگذارد. بهتر است همیشه از محتوای اصیل و با کیفیت استفاده کنید و از مالکیت معنوی دیگران پاسداری کنید. با انتشار مطالب کپی اعتبار خود را به عنوان تولید کننده محتوا پایین نیاورید.

محتوا باید از منابع معتبر گردآوری شده باشد

پیش نیاز ارائه یک محتوای خوب و کاربر پسند در اختیار داشتن داده‌ها و اطلاعات مفید می‌باشد. باید از منابع معتبر تحقیق کنید که در صورت نیاز به ارجاع بتوانید منبع را در اختیار کاربران قرار دهید. ارجاع به منبع به خواننده نشان می‌دهد که اطلاعات یا داده‌های ارائه شده در متن از منابع معتبر و قابل اعتمادی به‌دست آمده‌اند. این اعتبار به خواننده اطمینان می‌دهد که محتوا به دقت و براساس تحقیقات و منابع معتبر تهیه شده است. همچنین ارائه منبع در محتوا باعث می‌شود که مطلب شما عاری از هرگونه کپی برداری و مشابهت باشد.

محتوا باید لینک داخلی و خارجی داشته باشد

لینک سازی دو حالت دارد: لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی🔗🔗

لینک سازی داخلی به این معنی می‌باشد که شما به عنوان نویسنده محتوا باید به مطالبی که در سایتتان قرار داده‌اید اشراف دارید و مقالات مرتبط را به یکدیگر لینک می‌دهید. که باعث افزایش بازدید تمام صفحات می‌‍شود.

لینک‌سازی خارجی مناسب و به کارگیری لینک‌های مرتبط در محتوای وب‌سایت می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو کمک کند. لینک‌ها در متن محتوا می‌توانند به خوانندگان کمک کنند تا به سرعت به اطلاعات مرتبط دسترسی پیدا کنند. این بهبود تجربه کاربری و تسهیل در دسترسی به منابع ارزشمند را ایجاد می‌کند. همچنین ارجاع به منابع باعث افزایش اعتبار محتوای شما و رفع اتهام سرقت ادبی می‌شود و نهایتا موجب جلب اعتماد کاربران و گوگل می‌شود.

محتوا بهتر است تعاملی باشد

تعاملی‌بودن و درگیر‌ کردن کاربران از دیگر ویژگی‌های محتوای خوب محسوب می‌شود که باید به آن توجه داشته باشید. در واقع، اگر با کاربران و مخاطبانتان درگیر شوید، از آن‌ها سؤال بپرسید و به سؤالاتشان پاسخ دهید، آن‌ها شما را بیشتر به یاد خواهند آورد.

انجام برخی اقدامات توسط کاربران تعاملی‌بودن سایت را نشان می‌دهد که مهمترین آن‌ها، عبارت‌اند از:

  • قرار دادن کامنت یا ثبت نظر در بخش های مختلف سایت💬

  • لایک کردن مطالب سایت👍

  • دنبال کردن اکانت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی و لایک پست‌ها📱✅

برای ایجاد تعامل با مخاطبان، از ابزارها و ویژگی‌های تعاملی مانند فرم‌های ورودی، نظرسنجی‌ها، اسلایدرها، دکمه‌های اشتراک‌گذاری استفاده کنید. در پاسخ به نظرات و بازخوردهایی که از طریق محتوای تعاملی دریافت می‌کنید، واکنش نشان دهید. این نشان می‌دهد که شما به نظرات خوانندگان اهمیت می‌دهید و به تعامل با آنها تمایل دارید.

در حالت کلی چنانچه در ایجاد محتوای تعاملی بهتر عمل کنید کمک بزرگی به بهبود وضعیت سایت خواهید کرد.

اجزای ضروری محتوا و تکنیک های کلیدی هر کدام

برخی از اجزای محتوا نسبت به دیگر بخش‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. در ارسال سیگنال به موتورهای جستجو نقش موثری دارند و می‌توانند سئوی سایت را بهبود ببخشند. در ادامه اجزای مهم محتوا را معرفی خواهیم کرد.

عنوان

ویترین محتوای شما همان عنوان است که می‌تواند یک انرژی مثبت به مخاطب ارائه کند و در یک نگاه او را جذب کند و یا مطلب شما تا ابد بدون بازدید باقی بماند. همه تلاشی که برای نوشتن محتوا کرده‌اید را در یک عنوان خلاصه می‌کنید و مقابل چشم مخاطب قرار می‌دهید. در عنوان حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید. تکنیک‌های انتخاب عنوان محتوا را آموزش ببینید.

متاتگ

منظور از متا تگ همان توضیح کوتاهی است که در زیر عنوان نوشته می‌شود. برخی از متاتگ به عنوان زیر عنوان نیز یاد می‌کنند. استفاده از متاتگ مناسب در محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است در این بخش اشاره کوتاه به نکات اصلی محتوا کنید و از کلمات کلیدی استفاده کنید. برخی از کاربران قبل از کلیک روی عنوان و ورود به سایت این بخش را مطالعه می‌کنند تا ببینند که آیا واقعا محتوای ارائه شده کاربردی است یا نه؟ پس نهایت مهارت خود را در این بخش به کار بگیرید.

فراموش نکنید که بخش متا تگ در جذب موتورهای جستجو نیز تاثیرگذار است. موتورهای جستجو از متا تگ‌ها برای تشخیص محتوای صفحات استفاده می‌کنند.

کلمه کلیدی

یکی از نکات مهم تولید محتوا کلمه کلیدی می‌باشد باید قبل از شروع به نگارش محتوا لیست کاملی از کلمات کلیدی را آماده کنید. به طور متوسط کلمه کلیدی باید 1 تا 3 درصد از کل متن را تشکیل دهد. توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی محتوا را اسپم می‌کند. کلمات کلیدی همان اندازه که می‌توانند موثر باشند قادر به تخریب کیفیت مقاله نیز هستند استانداردهای استفاده از کلمات کلیدی را آموزش ببینید.

تگ‌های H1، …

تگ‌های H نقش بسیار مهمی در ساختار و نمایش محتوا در وبسایت‌ها دارند. تگ‌های اچ باعث تعیین ساختار و بخش‌بندی محتوا می‌شوند و به مرورگرها و موتورهای جستجو اطلاعات می‌دهند.

بازخوانی متن را به خود عادت دهید

مهم‌ترین راهکاری که خطا‌های موجود در یک نوشته را کاهش می‌دهد، بازخوانی متن است. هر چقدر هم در زمان نگارش یک متن دقت کنید، باز هم بایستی آن را بازخوانی کنید. بازخوانی علاوه بر رفع اشتباهات سبب می‌شود که نقاط ضعف خود را دریابید.

معمولاً به نویسندگان توصیه می‌شود که در صورت امکان چند روزی از متنی که نوشته‌اند فاصله بگیرند و سپس آن را بازخوانی کنند. دلیل این موضوع این است که جملات در ذهن نویسنده نقش بسته و در هنگام بازخوانی مغز به خاطر پیش زمینه‌ای که از متن دارد، بسیاری از خطاها را نادیده می‌گیرد. اگر زمان کافی برای انجام چنین کاری ندارید، از دیگران بخواهید تا متن شما را خوانده و خطاهای شما رو مشخص کنند.

از نرم افزار‌های ویرایش متن کمک بگیرید

نرم افزار‌هایی وجود دارند که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، قادر هستند که خطا‌های نگارشی را تشخیص داده و حتی با ارائه پیشنهاداتی به رفع این خطا‌ها کمک کنند.

از مهم‌ترین نرم افزار‌های ویرایشی می‌توان به نرم افزار گرامرلی (Grammarly) برای متون انگلیسی و افزونه برای متون فارسی اشاره کرد که کمک شایانی به بهبود کیفیت نوشتار می‌کنند.

چنین نرم افزار‌هایی در کنار آشکار ساختن اشتباهات نگارشی، با پیشنهاداتی که برای اصلاح خطا‌ها می‌دهند، کاربر را با اصول و قواعد نوشتن بیشتر آشنا می‌کنند.


کامنت ها