آموزش کلیات سئو برای محتوا نویسان تازه کار

محتوای سئو شده

در حالت کلی اقدامات لازم برای سئوی سایت به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش توسط مسئول بخش برنامه‌نویسی سایت باید اداره شود و بخش دیگر توسط مسئول بخش محتوا‌نویسی، مجموعه اقدامات سئو وابسته و مکمل یکدیگر می‌باشند اما هر بخش از مسئولیت‌ها نیازمند تخصص و دانش خاصی می‌باشد. در این بخش مجموعه اقداماتی که لازم است یک محتوا نویس جهت بهبود سئوی سایت انجام دهد را بررسی خواهیم کرد.

سئوی محتوا به فرآیند نوشتن محتواهای وب با هدف بهبود جایگاه و رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجوی اینترنتی می‌پردازد. در واقع، هدف اصلی سئوی محتوا نویسی افزایش بازدید و ترافیک به سایت یا صفحه وب می‌باشد.

اگر انتظار دارید که محتوای تولید شده توسط شما در صفحه نخست گوگل نمایان شود باید یک سری اصول را در نوشتن محتوا رعایت کنید که در ادامه کامل و دقیق اشاره خواهیم کرد.
رعایت اصول سئو موجب بهبود رتبه سایت می‌شود و بهبود رتبه سایت مزایای زیر را در پی دارد:

افزایش ترافیک

افزایش رتبه سایت شما در نتایج گوگل، رابطه مستقیم با افزایش ترافیک دارد. برحسب اطلاعاتی که جمع آوری شده است، مطابق با نتایج تحقیقات سایت Moz و Ahrefs، هر پله افزایش رتبه سایت می‌تواند در حدود 10 – 20 درصد، میزان افزایش ترافیک سایت شما را به همراه داشته باشد.

برندسازی

معمولا سایت‌هایی که به برندسازی اهمیت می‌دهند، از طریق بالا آوردن نتایج سایت خود در موضوعاتی که کاربران هدف آنها سرچ می‌کنند، برند خود را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهند.

اعتماد سازی

کسب رتبه‌های بالاتر در کنار برندسازی، مشاهده مداوم سایت در نتایج برتر گوگل، پشتیبانی و پاسخگویی منظم، طراحی و دیزاین زیبای سایت از جمله مواردی هستند که می‌توانند به سرعت اعتماد کاربران را جلب کنند.

تاثیر محتوانویسی در سایت

چک‌لیست سئوی محتوا‌نویسی

مواردی که در این بخش بررسی خواهیم کرد طبق جدیدترین الگوریتم‌های سئو در سال 2023 مربوط به بخش محتوا نویسی می‌باشند، برای کسب اطلاعات در مورد کلیات سئو مقاله جدیدترین راهنمای سئوی SEO سایت 2023 را مطالعه فرمایید.

بدون ایجاد محتوای جذاب و درگیر کننده، موفقیت در سئو غیرممکن است. فعالیت‌هایی مانند: تدوین استراتژی محتوا، شناسایی کلمات کلیدی، تولید محتوای جذاب، برچسب‌گذاری، لینک‌سازی داخلی و… در این بخش طبقه‌بندی می‌شوند.

محتوا نویسان عزیز در نظر داشته باشید که رعایت موارد زیر در محتوا موجب ایجاد محتوای کاربردی و کاربرپسند می‌شود، بنابراین برای نوشتن محتوای سئو شده حتما باید موارد زیر را رعایت کنید.

کلمات کلیدی (Keyword Research)

قبل از شروع به تولید محتوا در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و سعی کنید لیستی از کلمات کلیدی را تهیه کنید. بعد از تحقیق، کلماتی که قرار است برایتان مخاطب جذب کند و ترافیک سایتتان را افزایش دهد را می‌شناسید! حالا شاه‌کلید دنیای سئو در دست شماست! بنابراین با توجه به این کلمات محتوای سایت خود را تولید کنید یا آن‌ها را بهبود ببخشید.

سعی کنید در 100 کلمه نخست مقاله و محتوای خود از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. در واقع با این کار دارید به گوگل اعلام می‌کنید که مفهوم و موضوع اصلی محتوایتان چیست. کاربران هم با این کار متوجه می‌شوند که محتوای درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اند. برای اطلاعات بیشتر در مورد کلمات کلیدی این مقاله را مطالعه کنید.

برای اینکه کلمات کلیدی اصلی در محتوای شما تکرار نشوند، می‌توانید از LSI ها استفاده کنید. کلمات کلیدی LSI لغات هم معنی با کلمه کلیدی شما هستند که گوگل برای مشخص کردن موضوع صفحه از آن‌ها استفاده می‌کند.

عنوان سئو (Meta title)

عنوان سئو یا متا تایتل همان عبارتی است که کاربران در نتایج گوگل می‌بینند. در متا تایتل باید چند نکته را رعایت کنید تا برای موتور جستجو بهینه شود:

  • سعی کنید عنوان سئوی شما از 60 کاراکتر بیشتر نباشد، اگر از این تعداد بیشتر باشد، عنوان شما در گوگل ناقص نشان داده می‌شود.

  • در عنوان سئو، حداقل از یک کلمه کلیدی استفاده کنید.

  • تا جای امکان سعی کنید، کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به آن جزئیاتی اضافه کنید که کاربر ترغیب شود روی لینک شما کلیک کند.

زیرعنوان‌ها (تگ‌های H1، H2 و H3)

از تیترهای H1 ،H2 ،H3 و غیره در صفحات سایت خود استفاده کنید. این کار سئو داخلی سایت شما را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. اولین مزیت استفاده از تیترهای H1، H2، H3 و غیره این است که به کاربران کمک می‌کند که به راحتی محتوای شما را مطالعه کنند. اگر از این تیترها استفاده نکنید، محتوای شما برای مخاطب خسته‌کننده می‌شود و اصلاً رغبتی به مطالعه محتوای شما نخواهد داشت و خیلی سریع سایت شما را ترک خواهند کرد. با این کار گوگل متوجه می‌شود که محتوای شما برای مخاطب مفید و مناسب نیست و رتبه سایت شما ممکن است افت کند.

محتوای چند رسانه‌ای

استفاده از تصاویر ویدیو و پادکست در داخل محتوا موجب ترغیب خواننده می‌شود و در سئوی سایت تاثیر دارد. محتوای بی روح و خالی از تصویر و ویدیو برای کاربران جذاب نمی‌باشد.

وقتی می‌خواهید تصویری به محتوا اضافه کنید سعی کنید اسم فایل را متناسب با موضوع محتوا انتخاب کنید. یعنی وقتی میخواهید تصویر یک بلوز قرمز رنگ آپلود کنید اول اسم فایل را در داخل سیستم به صورت red shirt ذخیره کنید و سپس آپلود کنید.

بعد از آپلود از تگ alt برای تصاویر استفاده کنید. تگ Alt به گوگل کمک می‌کند که بفهمد موضوع عکس و ارتباط آن با متن چیست. یادتان باشد که در Google Image رقابت در کلمات کلیدی کمتر است و شما می‌توانید با بهینه‌سازی تصاویر خود به جایگاه‌های بهتری در جستجوی تصاویر گوگل برسید.
حجم تصاویر باید بهینه و استاندارد باشند. با بهینه کردن حجم عکس‌ها می‌توانید سرعت بارگذاری را بهبود دهید. توصیه می‌کنم حجم تصاویر سایتتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید.

لینک‌سازی

یکی از مهم‌ترین کارها در سئو‌ی محتوا‌نویسی سایت، لینک سازی یا لینک بیلدینگ داخلی (Link Building) درست، حرفه‌ای و اساسی است. در لینک سازی داخلی باید سعی کنید آن دسته از مقالات سایت شما که به یکدیگر مربوط هستند را به هم متصل کنید. این کار از طریق انکر تکست یا متن لنگر انجام می‌شود. انکر تکست، همان متنی است که امکان کلیک کردن روی آن وجود دارد و وقتی کاربر روی آن کلیک می‌کند به صفحه دیگری از سایت هدایت می‌شود. انکر تکست باید گویای موضوع اصلی محتوای مقصد باشد.

اگر می‌خواهید لینک سازی داخلی شما موثر و مفید باشد، باید سعی کنید که روی انتخاب انکر تکست حساسیت به خرج دهید. با این کار هم گوگل و هم کاربران متوجه می‌شوند که محتوای صفحه مقصد چیست. همچنین سعی کنید صفحاتی که به آن‌ها لینک می‌دهید، با مفهوم و موضوع اصلی محتوای کنونی شما ارتباط داشته باشند. همچنین توجه داشته باشید که کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد را در انکرتکست خود بیاورید.

بهینه سازی انکرتکست‌ها

  • در انکرتکست‌ها از کلمات کلیدی استفاده کنید.

  • انکر تکست باید به صفحه‌ای که به آن لینک شده مرتبط باشد.

  • در استفاده از انکر تکست Excat match (کلمه کلیدی اصلی) زیاده‌روی نکنید و سعی کنید متن لینک‌هایتان متنوع باشد.


کامنت ها